Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2022

BMW. Το απόλυτο σύμβολο κύρους στην Ελλάδα της δεκαετίας του '80.

 

 


Στις 28 Νοεμβρίου 1963 έγινε η επίσημη ανακοίνωση της έναρξης λειτουργίας της "BMW Eλλάς" Α.Ε, η οποία ανέλαβε εκείνη την εποχή την αντιπροσωπεία των γερμανικών αυτοκινήτων στην χώρα μας. Η απόφαση για την ίδρυση της ήταν της ίδιας της BMW, με σκοπό την δημιουργία ένος νέου δυναμικού δικτύου πώλησης, συντήρησης και διάθεσης ανταλλακτικών στις κυριότερες πόλεις της Ελλάδας. Η BMW διέθετε ήδη τη νέα σειρά μοντέλων, τα τετράθυρα οικογενειακά "1500" και "1800", τα χαρακτηριστικά των οποίων έθεσαν τις βάσεις για την φήμη που απέκτησε η εταιρεία τα επόμενα χρόνια. Το ελληνικό αγοραστικό κοινό επιφύλαξε θερμή υποδοχή στα νέα μοντέλα της BMW. Έως τα τέλη του 1963 οι πωλήσεις της στην αγορά της πρωτεύουσας ανήλθαν στις 297 μονάδες, από μόλις 66 που ήταν το 1962 (+350%). Το θετικό κλίμα είχε ξεκινήσει όταν ακόμα αντιπρόσωπος ήταν ο Στρατής Σφακιανάκης, όμως τώρα οι προοπτικές έδειχναν ακόμα καλύτερες. Ανοδικά κινήθηκε και τα επόμενα δύο χρόνια (1964: +4.0%, 1965: +6.1%). Μέσα σε λίγα χρόνια η BMW είχε εδραιώσει την θέση της ως μια από τις κορυφαίες φίρμες κύρους στην Ελλάδα. Ακόμα και σε περιόδους που οι συνθήκες δεν ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκές στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, η BMW διατηρούσε τα ποσοστά της σε αξιόλογα επίπεδα. Η θετική πορεία συνεχίστηκε υπό τον έλεγχο της "ΒΙΟΤΑ" Α.Ε, με την οποία συγχωνεύτηκε η "BMW Ελλάς" Α.Ε το καλοκαιρι του 1967. Στις αρχές του 1976 την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "Intercar" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφόρο Συγγρού 236. Η νέα επιχείρηση αποδείχθηκε ιδιαίτερα δραστήρια, προωθώντας τα γερμανικά αυτοκίνητα με το σλόγκαν "BMW: Άλλη ράτσα". Βέβαια ήδη το απαιτητικό κοινό εκτιμούσε την ποιότητα, την πολυτέλεια αλλά και τα σπορτίφ χαρακτηριστικά που διέθεταν κάποια από τα μοντέλα της. Επιπλέον, οι ανοδικές τάσεις που σημειώθηκαν στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου μετά το 1975, είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση στις πωλήσεις της BMW την περίοδο 1976-1978. Το 1979 με τον διπλασιασμό στην φορολογία των επιβατικών αυτοκινήτων (4 Ιουλίου), οι απώλειες της BMW περιορίστηκαν στο -14.6% ενώ κατάφερε να αυξήσει το μερίδιό της στο 1.7% από 1.5% που ήταν το 1978. Το νέο περιβάλλον που διαμορφώθηκε δεν άφηνε περιθώρια αισιοδοξίας στις εισαγωγικές επιχειρήσεις αυτοκινήτου, ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα τα πράγματα έγιναν πιο ζοφερά. Η δεκαετία του '80 ήταν μια διαρκής δοκιμασία τόσο για τις διάφορες αντιπροσωπείες όσο και για το αγοραστικό κοινό. Μετά το αρχικό σοκ από τα νέα μέτρα, που η "INTERCAR" Α.Ε διατήρησε τα ποσοστά της σε αξιοπρεπή επίπεδα, η γερμανική εταιρεία όχι μόνο ανέκτησε το χαμένο έδαφος αλλά γνώρισε άνθηση στις πωλήσεις της. 



Τα αυτοκίνητα της Βαυαρικής εταιρείας ποτέ δεν ήταν φθηνά, όμως την δεκαετία του '80 οι τιμές τους εκτοξεύτηκαν. Πως κατάφερε λοιπόν και διατήρησε την επιτυχημένη πορεία στην χώρα μας; Κατά μια έννοια οι συγκυρίες "ευνόησαν" την BMW, το όνομα της οποίας έγινε συνώνυμο του κύρους στην Ελλάδα. Η γκάμα της εκείνη την εποχή ξεκινούσε από τα 1.600 cc,  που αποτελούσε την βασική premium κατηγορία στην εγχώρια αγορά. Φυσικά και άλλες εταιρείες διέθεταν τις δικές τους προτάσεις στην κατηγορία. Με δεδομένο το υψηλό κόστος αγοράς, όσοι είχαν την απαραίτητη οικονομική επιφάνεια, επέλεγαν κατά κανόνα τον καλύτερο συνδυασμό ποιότητας και κύρους. Και, όπως αποδείχθηκε, η μεγάλη πλειοψηφία των "προνομιούχων" στράφηκε στην BMW. Η βασική έκδοση της σειράς 3 (315/E21 & 316/E30) αποτέλεσε στην Ελλάδα της δεκαετίας του '80 το πρώτο επίπεδο κοινωνικής καταξίωσης σε τέσσερις τροχούς. Το μερίδιο της BMW στην ελληνική αγορά ακολούθησε σταθερά ανοδική πορεία από το 1981 έως το 1985 (αναλυτικότερα στο πίνακα που ακολουθεί). Το 1985 έσπασε για πρώτη φορά το φράγμα των 2.000 μονάδων, με 2.322 πωλήσεις και το ποσοστό της κοντά στο 3.0%. Το 64.0% των πωλήσεών της ήταν στην κατηγορία των 1.600 cc (11 φορ. ίπποι), όμως η BMW είχε το πλεονέκτημα και στην μεγάλη κατηγορία. Ο κινητήρας των 1.766 cc, τοποθετούσε την "518i" στην κλίμακα των 12 φορ. ίππων. Κατά συνέπεια ήταν μόνόδρομος για όσους είχαν την επιπλέον οικονομική δυνατότητα να αποκτήσουν ένα μεγάλο "πολυτελές" αυτοκίνητο. Φυσικά, η κατηγορία αυτή κατείχε ένα ασήμαντο ποσοστό της αγοράς, μόλις το 1.6% το 1985, όμως η επικράτηση της BMW σε αυτή την απαιτητική κατηγορία, βοηθούσε σημαντικά στο πρεστίζ της φίρμας (και της "Intercar"). Με δεδομένο ότι η Mercedes-Benz βρισκόταν εκτός ελληνικής πραγματικότητας εκείνη την περίοδο και ελάχιστοι ιδιώτες μπορούσαν να επωμισθούν το κόστος αγοράς ενός καινούργιου αυτοκινήτου στα 2.000 cc, η BMW 518 αποτελούσε (σχεδόν) το απόλυτο status symbol των 80s στην Ελλάδα. Οι πωλήσεις της μάλιστα για την κατηγορία τιμής που βρισκόταν μπορούν να θεωρηθούν έως και ικανοποιητικές. Το 1985 η BMW κάλυψε το 36.8% των συνολικών πωλήσεων στην κατηγορία των 1.600 cc και το 63.9% των πωλήσεων στα 1.800 cc. O ανταγωνισμός στην μεγαλύτερη κατηγορία ήταν άλλωστε σημαντικά περιορισμένος, με βασικές εναλλακτικές προτάσεις το Audi 100 ("Kosmocar" Α.Ε) και το Volvo 240 ("Αφοι Σαρακάκη" ΑΕΒΕ). Η "Intercar" Α.Ε πέτυχε την επόμενη καλύτερη της επίδοση το 1989.




Η BMW διατήρησε καλά ποσοστά και το επόμενο διάστημα, παρά τις πιέσεις που υπήρχαν από την οικονομική και φορολογική πολιτική τα χρόνια που ακολούθησαν. Το 1987 οι πωλήσεις της ήταν σημαντικά μειωμένες (-34.1%), όμως διατήρησε ένα αξιοπρεπές 2.0% της αγοράς. Να σημειωθεί ότι μεγάλη ήταν η ζήτηση για τα αυτοκίνητα της BMW στην αγορά μεταχειρισμένου, που την ίδια χρονιά κατείχε το 9.1% με 2.160 πωλήσεις. Χωρίς να υπάρχει βελτίωση στις γενικότερες συνθήκες που επικρατούσαν στην αγορά του αυτοκινήτου το 1988, η BMW είχε άνοδο +73.3% στις πωλήσεις της και πέτυχε ποσοστό ελαφρώς υψηλότερο και από εκείνο του 1985, με 3.1%. Η φίρμα είχε καθιερωθεί στην συνείδηση των Ελλήνων ως "σταθερή αξία" που προσέδιδε το απαραίτητο κύρος για το κόστος των προϊόντων της και διέθετε όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που απαιτούσε όποιος ήταν διατεθειμένος να πληρώσει ένα σεβαστό ποσό για την απόκτηση ενός αυτοκινήτου. Με αυτά τα δεδομένα η BMW κατάφερε να επικρατήσει ακόμα και στις πλέον δύσκολες περιόδους της ελληνικής αγοράς, που το αυτοκίνητο ήταν πραγματικά επένδυση χρημάτων. Και επειδή πάντα υπάρχουν αυτοί που μπορούν να επενδύουν περισσότερα, η BMW αποδείχθηκε η "χρυσή τομή" σε σχέση αξίας/τιμής, με φόντο το παράλογο ελληνικό φορολογικό σύστημα της εποχής εκείνης. Την δεκαετία του '90 οι γενικότερες συνθήκες βελτιώθηκαν αισθητά και ο ανταγωνισμός έγινε πιο έντονος, όμως η BMW είχε χτίσει γερά θεμέλια στην premium κατηγορία και συνέχισε να πρωταγωνιστεί, με τα νεότερα μοντέλα της να την κρατάνε ψηλά στις προτιμήσεις των Ελλήνων αγοραστών. 


Ενδιαφέροντα παραλειπόμενα

Τον Ιούνιο του 1982 μια BMW 315 (Ε21) κόστιζε καινούργια 1.302.000 δραχμές. Έναν χρόνο αργότερα, τον Ιούνιο του 1983, η τιμή της ήταν 1.700.000 δραχμές (είχε προηγηθεί η υποτίμηση της δραχμής στις αρχές του έτους). Δύο χρόνια αργότερα, τον Ιούνιο του 1985, μπορούσε να αγοράσει κάποιος τη νεότερη γενιά της 316 σε έκδοση 2 θυρών (Ε30) στην τιμή των 2.376.500 δρχ.  

Τον Ιανουάριο του 1987 η "INTERCAR" Α.Ε εγκαινίασε τις νέες της εγκαταστάσεις στην Λεωφ. Βουλιαγμένης 423, με έκθεση και τμήμα πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών καθώς και ανταλλακτικά. Από 1η Φεβρουαρίου λειτούργησε και το τμήμα service, ένας τομέας που έδινε ιδιαίτερη σημασία η ελληνική αντιπροσωπεία.


1985













B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History (2022)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Επεξεργασία στοιχείων: Hellenic Motor History


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου