Στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες, η αγορά αυτοκινήτου χαρακτηρίζεται κατά κανόνα από μια σχετική ισορροπία στις ταξινομήσεις νέων οχημάτων. Αυτό σημαίνει πως στην διάρκεια ενός έτους η απόκλιση στις πωλήσεις ανά μήνα διατηρείται εντός κάποιων "φυσιολογικών" ορίων, ενώ υπάρχουν οι "παραδοσιακά" δυνατοί μήνες και, αντίστοιχα, οι μήνες που η αγορά κινείται σε πιο χαλαρούς ρυθμούς. Εξαίρεση στα παραπάνω αποτελούσε για πολλά χρόνια η Ιρλανδία. Το κύριο χαρακτηριστικό ήταν πως το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό στις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων γινόταν στο πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ στο δεύτερο εξάμηνο η αγορά ήταν υποτονική και ιδιαίτερα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους όπου οι πωλήσεις ήταν ασήμαντες. Για παράδειγμα, το 2000 ταξινομήθηκαν στην Ιρλανδία συνολικά 230.795 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, από τα οποία το 77.7% αφορούσε το πρώτο εξάμηνο του έτους! Οι επιχειρήσεις του χώρου προσπαθούσαν για πολύ καιρό ώστε να βρεθεί ένας τρόπος να μετατοπιστεί μέρος της δραστηριότητας στο δεύτερο εξάμηνο κάθε χρονιάς. Το θέμα της εποχικότητας στον χώρο του αυτοκινήτου είχε σοβαρές συνέπειες στις θέσεις εργασίας. Πολλοί αντιπρόσωποι έπαιρναν επιπλέον προσωπικό την περίοδο που η κίνηση ήταν αυξημένη, όμως στην συνέχεια ήταν αναγκασμένοι να το διώξουν, εφόσον η δουλειά ήταν εξαιρετικά περιορισμένη. Παράλληλα, μεγάλο ποσοστό αντιπροσώπων αντιμετώπιζε σημαντική οικονομική πίεση και το θέμα της ρευστότητας ήταν ένα σοβαρό πρόβλημα κατά τους πρώτους μήνες του έτους.
Το 2013 η Ιρλανδία εφάρμοσε καινούργιο σύστημα ταξινόμησης των αυτοκινήτων, διαχωρίζοντας το πρώτο από το δεύτερο εξάμηνο. Έως τότε οι πινακίδες κυκλοφορίας εμφάνιζαν το έτος ταξινόμησης (το 2012 π.χ η μορφή ήταν 12-D-XXXX), όμως πλέον δίπλα στο έτος εμφανίζεται και το εξάμηνο ταξινόμησης (π.χ 131-D-XXXX ή 132-D-XXXX). Η απλή αυτή κίνηση φαίνεται πως είχε κάποια αποτελέσματα. Το 2012, ένα χρόνο πριν εμφανιστεί το νέο σύστημα, το 83.8% των νέων ταξινομήσεων έγινε στο πρώτο εξάμηνο, ενώ μόνο στο πρώτο τρίμηνο το ποσοστό ανήλθε στο 57.6% του συνόλου. Τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς οι πωλήσεις ήταν στις 4.424 μονάδες. Το 2013, με το νέο σύστημα, σημειώθηκε σημαντική υποχώρηση τον Ιούνιο, όμως στην συνέχεια υπήρξε εντυπωσιακή αναθέρμανση της αγοράς τον Ιούλιο, δηλαδή στο ξεκίνημα του δεύτερου εξαμήνου, με 11.639 μονάδες (+163.1% έναντι του προηγούμενου έτους). Κατά συνέπεια ένα μέρος της ζήτησης μετατοπίστηκε στις αρχές του δεύτερου εξαμήνου, εφόσον ένα μεγάλο ποσοστό αγοραστών προτιμούν να έχουν ένα αυτοκίνητο "νεότερης" ταξινόμησης, κάτι που δίνει πλεονέκτημα και στην μεταπωλητική του αξία. Επιπλέον, με αυτόν τον τρόπο προστατεύονται καλύτερα οι θέσεις εργασίας. Βέβαια, οι δύο τελευταίοι μήνες κάθε έτους συνεχίζουν να κατέχουν ένα ασήμαντο ποσοστό στις συνολικές ταξινομήσεις. Είναι γεγονός πως και το 2013 το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων έγινε κατά το πρώτο εξάμηνο (71.6%), όμως από το 16.2% που κατείχε το δεύτερο εξάμηνο επί των συνολικών πωλήσεων το 2012, έφτασε στο 30.9% έως το 2016.
Το 2021 η αναλογία στις πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων, μεταξύ πρώτου και δυτέρου εξαμήνου, ήταν 61.0% έναντι 39.0%. Κάτι που δείχνει ότι η κατάσταση βελτιώθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου