Η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα σημείωσε πρωτόγνωρη δυναμική το 1999, η οποία διατηρήθηκε τα επόμενα χρόνια. Αιτία για αυτή την εξέλιξη ήταν μια σειρά από λόγοι, με αποτέλεσμα η ζήτηση για καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι όποιες πτωτικές τάσεις υπήρξαν εντός αυτής της χρονικής περιόδου, δεν ήταν ιδιαίτερα σημαντικές και σε καμία περίπτωση δεν ενέπνεαν "ανησυχία", ενώ συνολικά η αγορά διατηρούσε μια θετική εικόνα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο διαμορφώθηκε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον, ενώ ήταν σαφές πως σε ορισμένες περιπτώσεις η αγορά αυτοκινήτου στην χώρα μας άγγιξε τα όρια των δυνατοτήτων της (π.χ το 2000 ή το 2004).
Ήταν μάλλον προδιαγεγραμμένο πως η "χρυσή" εποχή θα έφτανε αργά ή γρήγορα στο τέλος της. Αρκούσε μια αφορμή για να επέλθει σημαντική υποχώρηση, σε μια αγορά αυτοκινήτου που η ζήτηση ήταν επί μακρόν αρκετά πάνω από τα "φυσιολογικά" για την Ελλάδα μεγέθη. Και η αφορμή ήρθε με την διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση του 2008. Οι εξελίξεις οδήγησαν σταδιακά στην αλλαγή των δεδομένων και στην χώρα μας, όμως το 2008 τα πράγματα κύλισαν "ομαλά" στην αγορά αυτοκινήτου κατά το μεγαλύτερο μέρος του έτους. Οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε συνολικά 267.242 μονάδες, πτώση -4.5% σε σχέση με το 2007. Μόνο στους τελευταίους δύο μήνες υπήρξε αισθητή υποχώρηση στις πωλήσεις, που έπεσαν στα χαμηλότερα επίπεδα από το... 1998! Συγκεκριμένα, τον Νοέμβριο του 2008 ταξινομήθηκαν 13.402 καινούργια επιβατικά έναντι 19.977 τον ίδιο μήνα του 2007 (-32.9%) και τον Δεκέμβριο μόλις 7.938 έναντι 10.404 (-23.7%).
Η Toyota ήταν η πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία στην Ελλάδα το 2008, διατηρώντας την θέση της στην κορυφή, που κατείχε από το 2006. Η ιαπωνική φίρμα κατέκτησε το 9.9% της αγοράς, με συνολικά 26.468 μονάδες. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε η Volkswagen, με 21.068 μονάδες και 7.9%. Παρά την μικρή πτώση στις πωλήσεις (-4.5%), διατήρησε το ποσοστό που κατείχε την προηγούμενη χρονιά και ανέβηκε μια θέση στην γενική κατάταξη. Αντίθετα, η Opel έπεσε στην τρίτη θέση, από την δεύτερη που ήταν το 2007, με 20.863 πωλήσεις και 7.8%. Oφέλη σε όλα τα επίπεδα είχε η Hyundai, που κέρδισε μια θέση και βρέθηκε τέταρτη στην κατάταξη από πέμπτη που ήταν το προηγούμενο έτος. Άνοδο σημείωσε και σε επίπεδο πωλήσεων, με 18.610 μονάδες έναντι 17.282 (+7.7%) ενώ το μερίδιό της ανήλθε στο 7.0% από 6.2% το 2007. Η Ford τερμάτισε πέμπτη , όμως σημείωσε πτώση -17.4% και έχασε μια θέση, με 15.752 μονάδες και 5.9% από 19.059 μονάδες και 6.8% το 2007.
Η άνοδος στις πωλήσεις του Grande Punto και η εμφάνιση του μικρού "500", βοήθησαν την Fiat να κατακτήσει την έκτη θέση, ενώ την προηγούμενη χρονιά βρέθηκε ένατη. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 14.012 μονάδες (+19.0%) με μερίδιο 5.2%. H Suzuki βρέθηκε στην έβδομη θέση με 13.680 πωλήσεις και 5.1%, η Nissan ήρθε όγδοη με 11.789 πωλήσεις και 4.4%, η Peugeot ήρθε ένατη με 10.350 πωλήσεις και 3.9%, ενώ η Skoda συμπλήρωσε την πρώτη δεκάδα με 9.898 πωλήσεις και 3.7%. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Citroen κατέκτησε το ίδιο ποσοστό, όμως έμεινε οριακά εκτός δεκάδας με ελάχιστη διαφορά πίσω από την Skoda, εφόσον πέτυχε 9.839 πωλήσεις (-29.9%). Την προηγούμενη χρονιά η Citroen ήταν στην έβδομη θέση, με 14.030 πωλήσεις και 5.0%. Οι σημαντικές απώλειες ήταν αποτέλεσμα της υποχώρησης που είχε η γαλλική εταιρεία σε όλες τις σημαντικές κατηγορίες και ιδιαίτερα το "C4" στα μικρομεσαία οικογενειακά.
Τα μικρομεσαία οικογενειακά (Seg. C) ήταν η δημοφιλέστερη κατηγορία στην χώρα μας το 2008, με 78.104 μονάδες και μερίδιο αγοράς 29.2%. Τα Opel Astra, Toyota Auris, Volkswagen Golf και Ford Focus ήταν οι πρωταγωνιστές της κατηγορίας. Ακολούθησαν τα supermini (Seg. B), με 71.746 μονάδες και μερίδιο 26.9%. Τα best seller στα "μικρά" ήταν τα Toyota Yaris, Opel Corsa και Suzuki Swift. Tα μίνι αυτοκίνητα πόλης (Seg. A) κατέκτησαν το 12.4% της αγοράς, με 33.022 μονάδες. Τα Hyundai i10, Fiat Panda και Smart Fortwo ήταν τα μεγαλύτερα hit στην κατηγορία. Η μεσαία κατηγορία (Seg. D) κατέγραψε 25.988 πωλήσεις με το 9.7% της αγοράς. Εδώ κυριάρχησαν οι γερμανικές προτάσεις, εφόσον τις έξι πρώτες θέσεις κατέλαβαν τα Mercedes C-Class, BMW 3, Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Audi A4 και Opel Vectra. Tα εκτός δρόμου οχήματα χωρίζονται σε δύο υποκατηγορίες, τα ATV & SUV, με 15.312 και 20.044 μονάδες αντίστοιχα (5.7% & 7.5%). Στα ATV κυριάρχησαν τα Daihatsu Terios, Suzuki Vitara και Suzuki Jimny ενώ στα SUV δημοφιλέστερα ήταν τα Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan και Suzuki SX4. Aπό τις υπόλοιπες κατηγορίες, αξιόλογο ποσοστό κατείχαν μόνο τα πολυμορφικά αυτοκίνητα, με 4.0% και 10.730 μονάδες.
Το 2008 η αγορά αυτοκινήτου κινήθηκε εντός των πλαισίων που είχαν διαμορφωθεί από το 1999. Οι πωλήσεις σημείωσαν μικρή πτώση αλλά παρέμειναν σε καλά επίπεδα. Η χρονιά ξεκίνησε δυναμικά, με 33.567 ταξινομήσεις τον Ιανουάριο και συνέχισε σε θετικό κλίμα τους επόμενους μήνες. Μέχρι τα τέλη του έτους κυριαρχούσε πλέον η αβεβαιότητα για το μέλλον και οι πωλήσεις είχαν σημαντική πτώση στο τελευταίο δίμηνο. Δεν άργησε να επιβεβαιωθεί πως το πάρτυ είχε λάβει τέλος, μετά από μια δεκαετία που η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου "έτρεχε" σε υψηλές ταχύτητες. Το 2008 γράφτηκε ο επίλογος της "χρυσής" εποχής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου