Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου 2010. Oρατά τα έντονα σημάδια της κρίσης, με σημαντική υποχώρηση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων.

 


H εγχώρια αγορά αυτοκινήτου σημείωσε σημαντική πτώση το 2009, με την έναρξη της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Εκείνη την χρονιά οι πωλήσεις στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα ήταν μειωμένες κατά -20.3% έναντι του 2008, η μεγαλύτερη υποχώρηση που υπήρξε στην ελληνική αγορά από το... 1994. Όμως οι πωλήσεις παρέμειναν σε ικανοποιητικά επίπεδα και σίγουρα ήταν σε πιο ρεαλιστικό πλαίσιο για τα ελληνικά δεδομένα. Τα αίτια της υποχώρησης πάντως εξασφάλιζαν την περαιτέρω συρρίκνωση της αγοράς, κάτι που όλοι ανέμεναν. Αυτό έγινε απολύτως σαφές την αμέσως επόμενη χρονιά, το 2010.

Το έτος ξεκίνησε σε ικανοποιητικούς ρυθμούς, με 26.584 μονάδες τον Ιανουάριο, ενώ στο πρώτο τρίμηνο η αγορά αυτοκινήτου κινήθηκε ανοδικά σε σχέση με το 2009, με 59.365 μονάδες έναντι 49.211 (+20.6%). Στην συνέχεια η αγορά άρχισε να δείχνει έντονα σημάδια υποχώρησης, σε αντίθεση με το 2009 που η αγορά ανέβασε έντονα ρυθμούς την περίοδο Μαΐου-Αυγούστου. Oι ταξινομήσεις στο σύνολο της χρονιάς ανήλθαν σε 141.499 μονάδες έναντι 220.548 το προηγούμενο έτος (-46.8%). Όπως είναι φυσικό, το 2010 όλοι οι κατασκευαστές είχαν απώλειες στην χώρα μας, ενώ υπήρξαν και οι σχετικές ανακατατάξεις. Η Toyota διατήρησε την θέση της στην κορυφή, με 16.716 μονάδες από 21.007 μονάδες το 2009 (-20.4%). Παρά τις απώλειες στον αριθμό πωλήσεων, το ποσοστό της αυξήθηκε στο 11.8% έναντι 9.5% το προηγούμενο έτος. Η Opel κέρδισε μια θέση και βρέθηκε δεύτερη στην γενική κατάταξη, με 13.003 μονάδες από 17.245 (-24.6%), με το ποσοστό της στο 9.2% από 7.8% που κατείχε το 2009. Αύξηση στο ποσοστό της είχε και η Volkswagen με 9.1% από 8.5%, όμως έπεσε μια θέση και ήρθε τρίτη. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 12.936 μονάδες από 18.745 το προηγούμενο έτος (-31.0%). Η Ford παρέμεινε στην τέταρτη θέση με οριακή άνοδο στο ποσοστό της, 7.2% από 7.1% που κατείχε το 2009 και τις πωλήσεις της στις 10.165 μονάδες έναντι 15.572 (-34.7%). Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Hyundai, με 9.432 μονάδες από 12.069 το 2009 (-21.8%). Η κορεάτικη φίρμα ανέβηκε μια θέση από το προηγούμενο έτος και το ποσοστό της αυξήθηκε σε 6.7% από 5.5%. Σε αυτό βοήθησε και η έντονη υποχώρηση της Suzuki, που έπεσε στην ένατη θέση από την πέμπτη που κατείχε το 2009. Η Citroen ήταν η μεγάλη εξαίρεση της χρονιάς, με αύξηση πωλήσεων 
+11.1% και το ποσοστό της στο 4.3% από 2.5% το προηγούμενο έτος. Η επίδοσή της είχε ως αποτέλεσμα να ανέβει στην δέκατη θέση, από την δέκατη έκτη που κατείχε το 2009. 

Tα πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα ανήκαν στην κατηγορία των supermini (segment B), που κυριάρχησαν στο συνολο της αγοράς με συνολικά 47.289 μονάδες και ποσοστό 33.4%. Να σημειωθεί πως το 2009 την πρώτη θέση κατείχαν τα μικρομεσαία οικογενειακά αυτοκίνητα (segment C), που πλέον ήταν στην δεύτερη θέση με 37.811 μονάδες και ποσοστό 26.7%. Τα μικρά αυτοκίνητα πόλης (segment A) ήταν η τρίτη πιο δημοφιλής κατηγορία, με 23.401 μονάδες και ποσοστό 16.5%. Best seller της χρονιάς ήταν το Toyota Yaris με 5.776 μονάδες, ενώ δεύτερο ήρθε με μικρή διαφορά το Ford Fiesta με 5.685 μονάδες (best seller το 2009). Το Opel Corsa ήρθε τρίτο σε συνολικές πωλήσεις με 5.405 μονάδες. 

Το 2010 σηματοδότησε την απότομη προσαρμογή της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου στα νέα δεδομένα που επέβαλε η οικονομική κρίση, μετά από μια ξέφρενη δεκαετία υψηλών πωλήσεων και ευφορίας. Τα επόμενα χρόνια θα έφερναν ακόμα... χειρότερες μέρες και την επιστροφή της αγοράς στα επίπεδα της δεκαετίας του '80. Έως σήμερα οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας δεν έχουν υπερβεί τα επίπεδα του 2010, κάτι που πιθανότατα δεν θα συμβεί ούτε φέτος. 




Στην κατηγορία των 4Χ4-SUV o ΣΕΑΑ κατατάσσει το Skoda Yeti, αν και διέθετε και μη τετρακίνητες εκδόσεις. 








Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου