Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2025

Νορβηγία 2024. Σε χαμηλά επίπεδα διατηρήθηκε η αγορά αυτοκινήτου. Ηλεκτρικά εννέα στα δέκα επιβατικά με κυριαρχία της Tesla.

 


Oριακή άνοδο σημείωσε η αγορά αυτοκινήτου στην Νορβηγία, με τις συνολικές ταξινομήσεις στις 128.691 μονάδες έναντι 126.953 το προηγούμενο έτος (+1.4%). H επίδοση αυτή δεν είναι ιδιαίτερα ικανοποιητική, με δεδομένο ότι το 2023 η αγορά είχε πτώση -27.2%. Τα τελευταία χρόνια η Νορβηγία έχει κάνει σχεδόν ολοκληρωτική στροφή στην ηλεκτροκίνηση και το 2024 τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάλυψαν το 88.9%, με 114.400 μονάδες (+9.4%). Είναι γεγονός ότι η αύξηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων την τελευταία πενταετία είναι ραγδαία και η Νορβηγία προηγείται με διαφορά έναντι των άλλων ευρωπαϊκών χωρών στο μερίδιο πώλησης οχημάτων μηδενικών ρύπων. Το 2020 κυκλοφορούσαν στην Νορβηγία 339.832 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το 2024 ο αριθμός τους είχε αυξηθεί σε 782.692. Το υπόλοιπο της αγοράς καλύφθηκε σε μεγάλο βαθμό από αυτοκίνητα χαμηλών ρύπων, με 6.869 υβριδικά (5.3%) και 3.472 plug-in υβριδικά (2.7%). Από τα θερμικά επιβατικά αυτοκίνητα, το μεγαλύτερο ποσοστό ήταν diesel (2.3% και 2.938 μονάδες) ενώ τα αμιγώς βενζινοκίνητα πέτυχαν μόλις... 986 πωλήσεις (-34.0%) ή το 0.8% του συνόλου! 

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η αγορά στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Το 2024 άλλαξαν χέρια 500.096 επιβατικά αυτοκίνητα. Ο αριθμός τους ήταν ελαφρώς μειωμένος σε σχέση με το προηγούμενο έτος (-1.4%), όμως πλέον έχει αυξηθεί η παρουσία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και σε αυτό το κομμάτι της αγοράς. Το ποσοστό των EV στην αγορά μεταχειρισμένων ανήλθε σε 21.5%, με 107.668 μονάδες έναντι 96.483 το 2023 (+11.6%). Tα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά κάλυψαν το 25.4% με 127.265 μονάδες ενώ την προηγούμενη χρονιά κατείχαν ποσοστό 26.2% με 133.235 μονάδες. Κάμψη υπήρξε και στα diesel, που όμως συνέχισαν να κατέχουν το μεγαλύτερο ποσοστό στην αγορά των μεταχειρισμένων, με 38.4% και 191.932 μονάδες από 40.9% και 207.388 μονάδες το 2023. Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων υβριδικών (HEV & PHEV) ανήλθαν σε 73.147 μονάδες (+4.8%), με ποσοστό 14.6% από 13.8% που κατείχαν το προηγούμενο έτος. Απο το σύνολο των υβριδικών, η συντριπτική πλειοψηφία αφορούσε εκδόσεις βενζίνης. 

Οι πωλήσεις στα καινούργια επιβατικά διαμορφώθηκαν ως εξής. Η Tesla κατέκτησε την πρώτη θέση στην Νορβηγία και προηγήθηκε με σημαντική διαφορά από τον ανταγωνισμό. Το 2024 κατέκτησε ποσοστό 18.9% με συνολικά 24.259 μονάδες, ενώ την προηγούμενη χρονιά κατείχε το 20.0% με 25.409 μονάδες (-4.5%). Παρά τις απώλειες, η επίδοση της Tesla ήταν εξαιρετική. Στην δεύτερη θέση ήρθε η Volkswagen με 14.000 μονάδες (+2.2%) και ποσοστό 10.9%. Η Toyota έπεσε μια θέση και τερμάτισε τρίτη στην γενική κατάταξη, με τις πωλήσεις της στις 13.678 μονάδες από 15.754 το 2023 (-13.2%) και το ποσοστό της μειωμένο στο 10.6% από 12.4%. Σημαντική βελτίωση παρουσίασε η Volvo, που ήρθε στην τέταρτη θέση με 11.118 μονάδες (+25.2%) και το ποσοστό της στο 8.6% από 7.0% που κατείχε το 2023. Η BMW πέτυχε άνοδο +16.6% και βρέθηκε στην πέμπτη θέση με 6.952 μονάδες και ποσοστό 5.4% από 4.7% την προηγούμενη χρονιά. Έτσι η γερμανική εταιρεία κέρδισε μια θέση εις βάρος της Skoda, που υποχώρησε στην έκτη θέση με 6.533 μονάδες (-15.5%) ενώ το ποσοστό της έπεσε στο 5.1% από 6.1% που ήταν το 2023. 

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα δύο πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα στην Νορβηγία ήταν της Tesla. Στην κορυφή βρέθηκε το  Tesla Model Y με 16.858 μονάδες και στην δεύτερη θέση ήταν το Tesla Model 3 με συνολικά 7.264 μονάδες. Δυναμικά ξεκίνησε την πορεία του το Volvo EX30, που κατέκτησε την τρίτη θέση με 7.229 μονάδες και βοήθησε την σουηδική εταιρεία να ενισχύσει τις συνολικές της πωλήσεις. Σε απόσταση αναπνοής ακολούθησε το Volkswagen ID.4, που ήρθε στη τέταρτη θέση με 7.222 μονάδες. 


Volvo EX30.


To 2024 ταξινομήθηκαν στην Νορβηγία 27.496 ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα (-4.1%), όμως σε αυτή την περίπτωση η στροφή στην ηλεκτροκίνηση ήταν λιγότερο εντυπωσιακή σε σχέση με τα επιβατικά. Το ποσοστό στα ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα το 2024 ανήλθε στο 29.6% με 8.135 μονάδες, έναντι 30.9% την προηγούμενη χρονιά! Πολλές επιχειρήσεις συνεχίζουν να είναι επιφυλακτικές απέναντι στην ηλεκτροκίνηση, θεωρώντας ότι δεν καλύπτει επαρκώς τις ανάγκες τους. Σε αυτό συμβάλλουν διάφοροι παράγοντες, μεταξύ των οποίων η τιμή αγοράς και η αυτονομία. Κατά συνέπεια το 2024 το 68.9% στα ελαφρά επαγγελματικά αφορούσε τα diesel οχήματα, με συνολικά 18.954 μονάδες. Το υπόλοιπο ποσοστό καλύφθηκε από αμιγώς βενζινοκίνητα μοντέλα (1.1%) και plug-in υβριδικά (0.4%). Πρώτη σε πωλήσεις στα επαγγελματικά ήταν η Volkswagen με 9.408 μονάδες (+6.7%), δεύτερη η Ford με 5.740 μονάδες (+74.8%) και τρίτη η Toyota με 3.705 μονάδες (-35.5%). 

Στην Νορβηγία υπάρχουν 30.925 σταθμοί φόρτισης, με τους 9.767 ταχείας φόρτισης (άνω από 51kW). Αυτός ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά στο προσεχές μέλλον.







Β.Α
Hellenic Motor History © (2025)
Στοιχεία: OFV

Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2025

Βρετανία 2024. Μικρή αύξηση στις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων, με σημαντική άνοδο στα ηλεκτρικά. Η VW στην κορυφή, σοβαρές απώλειες για Ford & Vauxhall.

 


Θετικό πρόσημο για την βρετανική αγορά αυτοκινήτου το 2024 με χαρακτηριστική την σημαντική άνοδο στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι συνολικές ταξινομήσεις ανήλθαν σε 1.952.778 μονάδες έναντι 1.903.054 την προηγούμενη χρονιά (+2.6%). Η αύξηση οφείλεται αποκλειστικά στις εταιρικές πωλήσεις, που κάλυψαν το 59.6% της αγοράς με 1.163.855 μονάδες, ενώ το 2023 το ποσοστό τους ανήλθε στο 54.7%. Αντίθετα, οι ιδιωτικές πωλήσεις σημείωσαν υποχώρηση -8.7% και το ποσοστό τους μειώθηκε στο 38.2% από 43.0% που ήταν το 2023. Το υπόλοιπο 2.2% καλύφθηκε από τον τομέα των business sales.  

Σημαντική άνοδο κατέγραψαν οι ταξινομήσεις στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), με 381.970 μονάδες από 314.687 το προηγούμενο έτος (+21.4%) και το ποσοστό τους ανήλθε στο 19.6% από 16.5%. Όμως ο αριθμός αυτός παρέμεινε σε χαμηλότερα επίπεδα από τους στόχους που είχαν θέσει οι κατασκευαστές και είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ των ιδιωτών αγοραστών, μόλις ο ένας στους δέκα επέλεξε την ηλεκτροκίνηση το 2024. Αύξηση είχαν και τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV), που κατέκτησαν το 13.4% της αγοράς με 261.398 μονάδες έναντι ποσοστού 12.5% και 238.411μονάδων το 2023 (+9.6%). Τα plug-in υβριδικά είχαν άνοδο +18.3% με 167.178 μονάδες έναντι 141.311 και το ποσοστό τους ανήλθε στο 8.6% από 7.4% το προηγούμενο έτος. Υποχώρηση είχαν τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά, που όμως παρέμεινε σε συγκρατημένα επίπεδα. Οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 1.019.128 μονάδες από 1.066.211 το 2023 (-4.4%) και το ποσοστό τους μειώθηκε στο 52.2% από 56.0%. Η βενζίνη ήταν με διαφορά η δημοφιλέστερη επιλογή για τους ιδιώτες αγοραστές, σε ποσοστό 61.0%. Η λιγότερο δημοφιλής επιλογή στο σύνολο της αγοράς ήταν τα αυτοκίνητα diesel, που το 2024 είχαν πτώση -13.6% και το ποσοστό τους μειώθηκε στο 6.3% από 7.5% που κατείχαν το 2023. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 123.104 μονάδες από 142.434. 



 

H Volkswagen κατέκτησε για ακόμα μια χρονιά την κορυφή στην Βρετανία, με συνολικά 166.304 μονάδες από 162.087 την προηγούμενη χρονιά (+2.6%), διατηρώντας το ποσοστό της στο 8.5%. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε η BMW, ενώ το 2023 ήταν στην τέταρτη θέση. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 125.265 μονάδες από 111.734 (+12.1%) και το ποσοστό της αυξήθηκε στο 6.4% από 5.95 που ήταν την προηγούμενη χρονιά. H Audi είχε απώλειες, όμως κατάφερε να διατηρήσει την τρίτη θέση που κατείχε και το 2023. Συνολικά πέτυχε 122.431 πωλήσεις έναντι 137.485 (-10.9%), με το ποσοστό της μειωμένο στο 6.3% από 7.2%. Καθαρά γερμανική υπόθεση η πρώτη τριάδα λοιπόν, όμως στην τέταρτη θέση βρέθηκε η Kia, ενώ τα δύο προηγούμενα χρόνια ήταν σταθερά στην έκτη θέση της κατάταξης. Το ποσοστό της παρέμεινε και το 2024 στο 5.7% όμως οι πωλήσεις της σημείωσαν άνοδο +4.2% με 112.252 μονάδες έναντι 107.765 το προηγούμενο έτος. Την πρώτη πεντάδα της βρετανικής αγοράς συμπλήρωσε η Ford, η οποία είχε και τις μεγαλύτερες απώλειες από τους μεγάλους κατασκευαστές. Η Ford κατάφερε να διατηρήσει την δεύτερη θέση την προηγούμενη διετία, όμως το 2024 το ποσοστό της μειώθηκε στο 5.6% από 7.6% που ήταν την προηγούμενη χρονιά, με 109.955 μονάδες έναντι 144.072 (-23.7%). Η επίδοση αυτή σαφώς και δεν μπορεί να κριθεί ως ικανοποιητική για την Ford στην βρετανική αγορά. Ιδιαίτερα ενισχυμένη βγήκε η Mercedes που κατέκτησε την έκτη θέση, από όγδοη που ήταν το 2023, με το ποσοστό της στο 5.3% από 4.6%. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 102.757 μονάδες έναντι 87.782 (+17.1%). Στους χαμένους της χρονιάς και η Toyota, που έπεσε στην έβδομη θέση από την πέμπτη που κατείχε το 2023, με το ποσοστό της μειωμένο σε 5.2% από 5.8% και τις πωλήσεις στις 101.444 μονάδες έναντι 109.864. Η Nissan διατήρησε την όγδοη θέση που κατείχε και το 2023, όμως η εικόνα της ήταν αισθητά βελτιωμένη. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 100.446 μονάδες έναντι 89.460 το προηγούμενο έτος (+12.3%), με ποσοστό 5.1% από 4.7%. Στην ένατη θέση τερμάτισε η Hyundai με 91.808 μονάδες έναντι 87.112 το 2023 (+5.4%) και το ποσοστό της στο 4.7% από 4.6%. Η MG έχει καταφέρει να εδραιωθεί ως ένας από τους βασικούς παίκτες στην βρετανική αγορά τα τελευταία χρόνια. Η εικόνα της παρέμεινε σχετικά στάσιμη το 2024, όμως αυτή την φορά κατάφερε να βρεθεί στην πρώτη δεκάδα. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 81.536 μονάδες έναντι 81.289 (+0.3%) με το ποσοστό της στο 4.2% από 4.3%. Πιθανότατα η MG δεν θα είχε κατακτήσει την δέκατη θέση, αν η Vauxhall δεν είχε σημαντικές απώλειες. Η άλλοτε ισχυρή βρετανική φίρμα είχε αρχίσει να δείχνει σημάδια υποχώρησης από το 2018, αρχικά προς όφελος της Volkswagen, όμως η καθοδική της πορεία συνεχίστηκε σε έντονους ρυθμούς τα αμέσως επόμενα χρόνια. Πάντως, όλο αυτό το διάστημα κατάφερε να διατηρήσει την παρουσία της στους δέκα πρώτους κατασκευαστές. Την προηγούμενη τριετία κατείχε σταθερά την έβδομη θέση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκίνητων (2021-2023). Όμως το 2024 έγινε η ανατροπή και η Vauxhall βρέθηκε εκτός πρώτης δεκάδας και τερμάτισε στην ενδέκατη θέση, παρουσιάζοντας πτώση -21.4% με 78.895 πωλήσεις από 100.417 την προηγούμενη χρονιά. Το ποσοστό της περιορίστηκε στο 4.0% από 5.3%.    



To Ford Puma κατάφερε να κερδίσει τον τίτλο του best seller  στην Βρετανία, για δεύτερη δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 48.340 μονάδες (-2.5%), όμως αυτή την φορά η κατάκτηση της κορυφής δεν ήταν εύκολη υπόθεση. To Kia Sportage ήρθε δεύτερο σε πωλήσεις με μικρή διαφορά και συνολικά 47.143 μονάδες (+30.5%). Μικρές απώλειες είχε το Nissan Qashqai, που υποχώρησε στην τρίτη θέση από τη δεύτερη που κατείχε το 2023. Πάντως παρέμεινε εξαιρετικά δημοφιλές, με 42.418 πωλήσεις (-2.1%). Βελτιωμένη ήταν η επίδοση του Nissan Juke, που ήρθε στην τέταρτη θέση με 34.454 μονάδες (+8.5%) ενώ την πρηγούμενη χρονιά τερμάτισε όγδοο σε πωλήσεις. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε το Tesla Model Y με 32.862 μονάδες. Αν και οι πωλήσεις του ήταν μειωμένες σε σχέση με το 2023 (-8.5%), διατήρησε την πέμπτη θέση και αποτέλεσε εύλογα το πρώτο σε πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην Βρετανία το 2024. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ακολούθησαν έντονα ανοδικές τάσεις τον Δεκέμβριο του 2024 έναντι του αντίστοιχου μήνα το 2023 (+56.8) και το Tesla Model Y ήρθε πρώτο σε πωλήσεις, με δεύτερο το Tesla Model 3. Στην έκτη θέση της γενικής κατάταξης τερμάτισε με μικρή διαφορά το Volkswagen Golf, με 32.370 μονάδες. 








Β.Α
Hellenic Motor History © (2025)
Στοιχεία: SMMT



Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2025

Ελλάδα 1985. Η μάχη των πωλήσεων και οι εταιρείες που επικράτησαν στην δημοφιλή κατηγορία των 1.000 cc (7 φορ. ίπποι).

 


Την δεκαετία του '80 ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για τις διάφορες εταιρείες αυτοκινήτου στην χώρα μας να έχουν ισχυρή παρουσία στην κατηγορία των 8 φορ. ίππων, δηλαδή στα 1.100 ή 1.200 cc. O κυβισμός αυτός αντιστοιχούσε κατά κανόνα σε μοντέλα της μικρομεσαίας κατηγορίας, που αποτελούσε και την δημοφιλέστερη στην χώρα μας εκείνη την περίοδο. Ορισμένες από τις ελληνικές αντιπροσωπείες είχαν μια καλή παρουσία στην ελληνική αγορά, βασισμένες σχεδόν αποκλειστικά στην παραπάνω κατηγορία (π.χ Ηonda, Lada, Mitsubishi). Όμως υπήρχαν και άλλες κατηγορίες που μπορούσαν να δώσουν ώθηση στις πωλήσεις ενός κατασκευαστή μαζικής παραγωγής στην εγχώρια αγορά. Η αμέσως επόμενη πιο σημαντική κατηγορία ήταν εκείνη στους 7 φορ. ίππους ή 1.000 cc. Τα "χιλιάρια" ανήκαν κατά κανόνα στην κατηγορία των supermini (segment B), όμως σε ορισμένες περιπτώσεις αφορούσαν προτάσεις στην αμέσως μεγαλύτερη κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών. To υψηλό κόστος αγοράς στα καινούργια αυτοκίνητα εκείνη την εποχή, "υποχρέωνε" ένα σημαντικό ποσοστό αγοραστών να στραφούν σε αυτοκίνητα μικρού κυβισμού με τις απαραίτητες παραχωρήσεις στο θέμα των χώρων. Ο μέσος όρος στην λιανική τιμή ενός αυτοκινήτου 1.000 cc στις αρχές του 1985 ήταν λίγο κάτω από το ένα εκατομμύριο δραχμές, όταν ο μέσος όρος των άλλων χωρών της Ε.Ο.Κ μόλις που πλησίαζε τις 500.000 δραχμές! 

Τα μικρά αυτοκίνητα πόλης ήταν δημοφιλή σε όλη την Ευρώπη, όμως στις περισσότερες χώρες απευθύνονταν κυρίως σε νεότερους αγοραστές χωρίς οικογενειακές υποχρεώσεις ή αποτελούσαν μια καλή εναλλακτική για το δεύτερο αυτοκίνητο μιας οικογένειας. Επιπλέον υπήρχε η δυνατότητα επιλογής ενός supermini σε μεγαλύτερη γκάμα κινητήρων βενζίνης ή πετρελαίου, σε μεγαλύτερο εύρος κυβισμού. Στην χώρα μας κάτι τέτοιο ήταν απαγορευτικό και η μόνη ρεαλιστική επιλογή ήταν αυτή του βασικού κινητήρα με τον μικρότερο κυβισμό. Το 1985 οι πωλήσεις στους 7 φορ. ίππους ανήλθαν σε 14.535 μονάδες με ποσοστό 18.5%. Ήταν η δεύτερη πιο δημοφιλής κατηγορία, αν και προηγήθηκε με μικρή διαφορά από την κατηγορία στους 9 φορ. ίππους (1.300 cc) που κάλυψε το 18.2% της εγχώριας αγοράς. Η καλή πορεία ορισμένων εταιρειών βασίστηκε σε μεγάλο ποσοστό από την παρουσία τους στα 1.000 cc. Xαρακτηριστική περίπτωση ήταν η Volkswagen, που κυριάρχησε σε αυτή την κατηγορία το 1985. Η ελληνική αντιπροσωπεία διέθετε το Polo στην μικρή κατηγορία χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Το δυνατό της χαρτί ήταν το Golf 2ης γενιάς, που όμως διέθετε βασικό κινητήρα στα 1.300 cc. Oι πωλήσεις του ήταν ικανοποιητικές στην κατηγορία των 9 φορ. ίππων, όμως δεν το καθιστούσαν απολύτως ανταγωνιστικό στα μικρομεσαία οικογενειακά. Έτσι, η Kosmocar αποφάσισε να προσφέρει στην χώρα μας μια έκδοση μικρότερου κυβισμού, με τον κινητήρα στα 1.043 cc δανεισμένο από το Polo. H κίνηση αυτή αποδείχθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένη, με δεδομένο ότι το Golf 1.05 ενίσχυσε εντυπωσιακά τις πωλήσεις της Volkswagen στην Ελλάδα. Το 1985 ήταν η καλύτερη χρονιά για την γερμανική φίρμα στην εγχώρια αγορά, στο σύνολο της δεκαετίας του '80. Από τις αρχές του έτους προηγήθηκε στην κατηγορία των 7 φορ. ίππων και περίπου επτά στα δέκα Golf που κυκλοφόρησαν στην χώρα μας το 1985, αφορούσαν την έκδοση με τον μικρότερο κινητήρα. Οι πωλήσεις της Volkswagen σε αυτή την κατηγορία ανήλθαν σε 3.644 μονάδες που αντιστοιχούσαν στο 63.8% των συνολικών της πωλήσεων και της έδωσαν σαφές προβάδισμα στα 1.000 cc. 




H Nissan ήρθε στην δεύτερη θέση της κατηγορίας, με το εγχώριας παραγωγής Cherry στα 988 cc. O Θεοχαράκης διέθετε στους 7 φορ. ίππους και το μικρότερο Nissan Micra (με τον ίδιο κινητήρα), το οποίο εκείνη την εποχή είχε μικρή παρουσία στην ελληνική αγορά. Το Cherry είχε παραδοσιακά σημαντικό μερίδιο στην κατηγορία, ενώ ήταν από τους δυνατούς παίκτες και την προηγούμενη χρονιά, μαζί με το Opel Kadett 1.0. To 1985 η Nissan πέτυχε συνολικά 2.558 πωλήσεις στα 1.000 cc ή το 29.6% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας. Στην τρίτη θέση τερμάτισε η Toyota με το Starlet, που εκείνη την χρονιά έκανε την μετάβαση στην νέα γενιά του μοντέλου. Όπως η Nissan, έτσι και η Toyota βασιζόταν σχεδόν αποκλειστικά στις κατηγορίες των 7 και 9 φορ. ίππων (1.000 & 1.300 cc). Στο πρώτο εξάμηνο του έτους οι πωλήσεις του Starlet είχαν υποχώρηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όμως στην συνέχεια ενισχύθηκαν, με αποτέλεσμα η Toyota να πετύχει στην χώρα μας 1.278 πωλήσεις στην μικρότερη κατηγορία. 

Η Opel ήταν η πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία στην Ελλάδα το 1985. Ήταν από τις εταιρείες που η επιτυχία τους βασίστηκε στην δημοφιλέστερη κατηγορία των 1.200 cc (8 φορ. ίπποι), όμως σημαντικό ρόλο έπαιξε και η θετική εικόνα που είχε στα 1.300 cc (9 φορ. ίπποι). Στην μικρή κατηγορία είχε μια ικανοποιητική παρουσία με το Opel Corsa πρώτης γενιάς, που της χάρισε την τέταρτη θέση με 1.158 μονάδες ή το 12.2% των συνολικών πωλήσεων της Opel. Tην πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Ford με 1.061 πωλήσεις στην κατηγορία. Το Fiesta είχε μια καλή παρουσία στην ελληνική αγορά, αν και τους τελευταίους μήνες του έτους παρουσίασε μια πτώση, προς όφελος κυρίως του Starlet. H Ford κατέκτησε την έκτη θέση στην γενική κατάταξη και βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στο μεγαλύτερο Escort 1.100, όμως οι πωλήσεις του Fiesta κάλυψαν το 19.8% της εταιρείας για το 1985. Αυτές ήταν οι πέντε δημοφιλέστερες εταιρείες στην Ελλάδα, σε μια κατηγορία που κατά κανόνα διέθετε σύγχρονα σχεδιαστικά μοντέλα όμως το εγχώριο αγοραστικό κοινό ήταν αναγκασμένο να επιλέγει συνήθως τις βασικές εκδόσεις κινητήρα και εξοπλισμού. Συνολικά τα "χιλιάρια" αποτελούσαν την δεύτερη σε πωλήσεις κατηγορία στην χώρα μας εκείνη την περίοδο, αν και με σημαντική διαφορά σε σχέση με τους 8 φορ. ίππους. 



H Mazda διέθετε το μικρομεσαίο "323", ο κυβισμός του οποίου τυπικά το τοποθετούσε οριακά στην κατηγορία των 7 φορ. ίππων (1.071 cc). Στην πράξη αποτελούσε την πρόταση της ELMA  στην κατηγορία των 1.100 cc. 
Η Skoda πέτυχε το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων της με το Target 105 στα 1.046 cc. 
Oι πωλήσεις της Αutobianchi αφορούν το νεότερο Y10 κυρίως με τον κινητήρα F.I.R.E στα 999 cc. 
Η κατηγορία των 7 φορ. ίππων περιλαμβάνει τα αυτοκίνητα με κυβισμό από 929 έως 1.071 cc. 






Β.Α
Hellenic Motor History © (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Φωτογραφία VW Golf 1050: Auto Εξπρές.

Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2025

Ισραήλ 2024. Ισχυρή παραμένει η αγορά αυτοκινήτου παρά τις προκλήσεις. Η Toyota στην κορυφή, αύξηση στα ηλεκτρικά με κυριαρχία της BYD.

 


Χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις κύλησε το 2024 για την αγορά αυτοκινήτου στο Ισραήλ, παρά την ένταση που επικράτησε στην ευρύτερη περιοχή. Oι ταξινομήσεις στα καινούργια ελαφρά οχήματα, όχι μόνο δεν υποχώρησαν αλλά σημείωσαν και οριακή άνοδο +0.6%. Οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 271.735 μονάδες έναντι 270.023 την προηογύμενη χρονιά. Το νούμερο αφορά τα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα (και τα ταξί), ενώ αποκλειστικά στα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε 260.500 μονάδες έναντι 258.176 (+0.9%). Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) συνέχισαν την ανοδική τους πορεία (+39.3%) και το 2024 κατέκτησαν μερίδιο 24.7% με 67.171 μονάδες στο σύνολο της αγοράς έναντι 17.9% που κατείχαν το 2023, με 48.219 μονάδες. Σημαντική άνοδο είχαν και τα υβριδικά αυτοκίνητα (+28.7%), με μερίδιο 21.8% και 59.159 μονάδες έναντι 17.0% και 45.972 μονάδες την προηγούμενη χρονιά. Αντίθετα, κάθετη πτώση σημειώθηκε στα plug-in υβριδικά (-59.9%) και το ποσοστό τους μειώθηκε στο 2.2% από το 5.6% που κατείχαν το 2023. Οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 6.036 μονάδες από 15.069. 

Το 2024 υπήρξαν ηχηρές ανακατατάξεις στην αγορά αυτοκινήτου του Ισραήλ. Η Toyota κατέκτησε την κορυφή, πετυχαίνοντας αύξηση +11.6% στα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα με 32.063 μονάδες από 28.724 την προηγούμενη χρονιά. Να σημειωθεί ότι το 2023 βρέθηκε στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης. Η αύξηση για την ιαπωνική εταιρεία στο σύνολο των ελαφρών οχημάτων ήταν στο +8.2%, με 34.464 μονάδες από 31.865 (επβατικά & ελαφρά επαγγελματικά). Η Toyota κυριαρχεί στο κομμάτι των υβριδικών αυτοκινήτων, με δεδομένο ότι σχεδόν το σύνολο των πωλήσεων της αφορά αυτή την κατηγορία. Όμως η κατάκτηση της πρώτης θέσης από την Toyota δεν οφείλεται τόσο στην αύξηση που σημείωσε, όσο στην θεαματική υποχώρηση της Hyundai (-32.1%). H κορεάτικη φίρμα ήταν με διαφορά η δημοφιλέστερη στο Ισραήλ το 2023, όμως κατείχε την πρώτη θέση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων σταθερά από το 2011. Σε αυτό το χρονικό διάστημα, μόνο το 2015 ήρθε στην δεύτερη θέση στο σύνολο των ελαφρών οχημάτων με μικρή διαφορά πίσω από την Kia, διατηρώντας όμως το προβάδισμα στα επιβατικά. Το 2024 οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 28.381 μονάδες έναντι 41.790 την προηγούμενη χρονιά. Στα ιδιωτικά επιβατικά πέτυχε 27.817 πωλήσεις έναντι 41.033 (-32.2%), οπότε αρκέστηκε στην δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης για το σύνολο της αγοράς. Υποχώρηση στις πωλήσεις της είχε και η Kia (-21.7%), που το 2024 τερμάτισε στην τρίτη θέση ενώ την προηγούμενη χρονιά κατείχε την δεύτερη θέση. Οι συνολικές της πωλήσεις ανήλθαν σε 25.727 μονάδες από 32.873 το 2023 (στα επιβατικά 25.543 από 32.565 με πτώση -21.6%). 

Το ανακάτεμα της τράπουλας στην πρώτη πεντάδα συνεχίστηκε με την άνοδο της Skoda, που βρέθηκε στην τέταρτη θέση από την πέμπτη που κατείχε το 2023. Οι πωλήσεις της το 2024 ανήλθαν σε συνολικά 19.260 μονάδες έναντι 14.543 την προηγούμενη χρονιά (+32.4%). Τα παραπάνω νούμερα αφορούν ιδιωτικές πωλήσεις επιβατικών και ταξί, εφόσον η φίρμα δεν έχει παρουσία στα ελαφρά επαγγελματικά. Η πολύ καλή επίδοση της Skoda υποχρέωσε την BYD να πέσει στην πέμπτη θέση της κατάταξης. Η κινέζικη εταιρεία έκανε την εμφάνισή της στην αγορά του Ισραήλ το 2022. Πέτυχε θεαματική άνοδο το 2023 (+308.2%) και κατέκτησε την τέταρτη θέση στις πωλήσεις! Είναι εύλογο ότι η BYD κυριαρχεί στο κομμάτι των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με δεδομένο ότι η γκάμα της καλύπτει αποκλειστικά αυτή την κατηγορία. Το 2024 υπήρξε επιπλέον άνοδος, όμως όχι σε βαθμό να ενισχύσει την θέση της. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 16.698 μονάδες έναντι 15.145 το 2023 (+10.2%). 

Η οικονομία του Ισραήλ αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, όπως τον κίνδυνο αύξησης του χρέους και την ανάγκη δημοσιονομικής πειθαρχίας. Όμως παράλληλα ο πληθωρισμός διατηρήθηκε σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, στο 3.4% τον Νοέμβριο του 2024 ενώ τον ίδιο μήνα  η ανεργία μειώθηκε στο 2.7%. Η αγορά αυτοκινήτου διατηρεί τους ρυθμούς της, χωρίς αρνητικές συνέπειες από το τεταμένο κλίμα που επικρατεί στην περιοχή. Επιπλέον είναι ξεκάθαρο ότι το Ισραήλ δεν έχει μείνει πίσω στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης. Το 2022 τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατείχαν το 10.3% της αγοράς και το 2024 το ποσοστό τους ανήλθε στο 24.7%. Σε αντίθεση με την Ευρώπη, τα ηλεκτρικά οχήματα προηγούνται πλέον έναντι των υβριδικών. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές εισήλθαν πιο επιθετικά στο Ισραήλ και πέτυχαν σημαντικά μεγαλύτερη διείσδυση στην αγορά σε εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα, ιδιαίτερα η BYD αλλά και η Chery. Κάτι που δεν έχουν καταφέρει ακόμα στις ευρωπαϊκές αγορές. 


H BYD κυριάρχησε στην αγορά των BEV στο Ισραήλ το 2024, με ποσοστό 24.8%. Το BYD Atto 3 αποτέλεσε ένα από τα δημοφιλέστερα μοντέλα. (photo: BYD). 




Οι πωλήσεις αφορούν τα επιβατικά (ιδιωτικά & ταξί) και ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα. Η Isuzu περιλαμβάνει αποκλειστικά επαγγελματικά οχήματα, ενώ στην περίπτωση της Citroen οι πωλήσεις επαγγελματικών υπερβαίνουν τις αντίστοιχες στα επιβατικά (3.042 έναντι 2.101). Η γαλλική εταιρεία είναι η πρώτη σε πωλήσεις επαγγελματικών, με δεύτερη την Toyota (2.103) και τρίτη την Isuzu (1.465). 




B.A
  © Hellenic Motor History (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: IVIA


 


Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2025

Γαλλία 2024. Μικρή υποχώρηση στις ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων. Επικράτηση των υβριδικών, στασιμότητα στα ηλεκτρικά. Περαιτέρω υποχώρηση για την Citroen με απουσία της από την πρώτη πεντάδα.

 


Mε αρνητικό πρόσημο έκλεισε το 2024 για την γαλλική αγορά αυτοκινήτου. Οι ταξινομήσεις στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 1.718.416 μονάδες έναντι 1.774.727 στο σύνολο του 2023 (-3.2%). Χαρακτηριστικό της χρονιάς ήταν το γεγονός της επικράτησης των υβριδικών αυτοκινήτων όλων των τύπων (mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid), που κάλυψαν το 42.8% της αγοράς έναντι 33.5% το 2023. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 735.288 μονάδες από 595.251 το προηογύμενο έτος (+23.5%). Αν διαχωρίσουμε τις ταξινομήσεις, τα mild & full υβριδικά πέτυχαν ποσοστό 34.3% και τα plug-in υβριδικά 8.5%. Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επέδειξαν εξαιρετικές αντοχές το 2023, με τις πωλήσεις τους σε άνοδο (+12.8%) και το ποσοστό τους μόλις κατά μια μονάδα μειωμένο σε σχέση με το 2022 (36.2% έναντι 37.2%). Όμως το 2024 τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν το ίδιο θετικά, με το ποσοστό τους πλέον στο 29.5% από 36.2% και τις πωλήσεις τους μειωμένες κατά 20.9%, με 507.757 μονάδες έναντι 641.584 το 2023. Η εικόνα στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξη, το ποσοστό τους παρέμεινε σχετικά στάσιμο (16.9% από 16.8%) και οι πωλήσεις τους παρουσίασαν μικρή υποχώρηση (-2.5%), με 291.143 μονάδες έναντι 298.525 την προηγούμενη χρονιά. Σημαντικές απώλειες είχαν τα diesel, με το ποσοστό τους μειωμένο σε 7.3% από 9.7% που κατείχαν το 2023 και τις πωλήσεις τους στις 124.952 μονάδες από 171.728 (-27.2%). 

Η Renault κατέκτησε την κορυφή διατηρώντας οριακά τις δυνάμεις της, όμως κατάφερε να αυξήσει μερίδιό της σε 16.1% από 15.7% που κατείχε το 2023. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 277.297 μονάδες έναντι 277.914 το προηγούμενο έτος (-0.2%). Μικρές απώλειες είχε η Peugeot, που ήρθε στην δεύτερη θέση με 232.713 μονάδες έναντι 241.512 την προηγούμενη χρονιά (-3.6%) και το ποσοστό της στο 13.5% από 13.6%. Η Dacia διατήρησε την τρίτη θέση αλλά με αρνητικό πρόσημο. Οι πωλήσεις της ρουμάνικης φίρμας ανήλθαν σε 144.979 μονάδες (-7.3%) με ποσοστό 8.4% έναντι 156.390 και ποσοστό 8.8% που κατείχε το 2023. Πολύ καλή χρονιά αποδείχθηκε το 2024 για την Toyota στην Γαλλία, με άνοδο +18.1% και το ποσοστό της αυξημένο σε 7.4% από 6.1%. Η ιαπωνική εταιρεία κατέκτησε την τέταρτη θέση με συνολικά 127.519 πωλήσεις έναντι 107.950 την προηγούμενη χρονιά. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Volkswagen που κατέγραψε οριακή μείωση (-0.7%), με 119.360 μονάδες έναντι 120.225 το 2023 και το ποσοστό της ανήλθε σε 6.9% από 6.8%. Κατά συνέπεια, η Citroen έμεινε για πρώτη φορά εκτός πρώτης πεντάδας στην Γαλλία (!). Η γαλλική φίρμα παρουσίασε παραιτέρω μείωση το 2024, με συνολικά 111.536 μονάδες έναντι 125.932 (-11.4%) και έπεσε δύο θέσεις σε σχέση με το 2023. Το ποσοστό της ανήλθε σε 6.5% από 7.1%. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν η Citroen θα μπορέσει να ανακτήσει το χαμένο έδαφος εντός του 2025 ή θα χάσει οριστικά το παιχνίδι έναντι των Toyota και Volkswagen! 

Το Renault Clio κατέκτησε τον τίτλο του best seller το 2024, καταφέρνοντας να επικρατήσει την τελευταία στιγμή στο ντέρμπι με το Peugeot 208. Οι πωλήσεις του Clio ανήλθαν σε 91.435 μονάδες (5.3%) έναντι 88.918 (5.2%) που πέτυχε το 208 . Στην τρίτη θέση τερμάτισε το Dacia Sandero, με 75.978 μονάδες (4.4%). Το Peugeot 2008 ακολούθησε στην τέταρτη θέση με 48.547 μονάδες (2.8%) και την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε το Renault Captur με 45.961 μονάδες (2.7%). Η Citroen είχε παρουσία στην πρώτη δεκάδα με ένα μόνο μοντέλο, το μικρό C3 που ήρθε στην έκτη θέση με 38.834 μονάδες (2.3%). Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα είχαν οριακή άνοδο +0.7% το 2024 στην Γαλλία, με συνολικά 381.854 μονάδες έναντι 379.230 την προηγούμενη χρονιά. Εδώ υπήρξε καθαρή υπεροχή της Renault, που κατέκτησε την κορυφή με 114.584 μονάδες (+1.8%) και ποσοστό 30.0%. Το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στα ελαφρά επαγγελματικά ήταν το Renault Master, με 29.313 μονάδες (7.7%). 

Η γαλλική αγορά αυτοκινήτου δεν ανέπτυξε δυναμική κατά το 2024, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι παρέμεινε κατά 22.4% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2019, προ-πανδημίας. Ήταν όμως η χρονιά που επικράτησαν για πρώτη φορά στην Γαλλία τα υβριδικά αυτοκίνητα, ακολουθώντας τις ανοδικές τάσεις που υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη. Παράλληλα υπήρξε στασιμότητα στο κομμάτι των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σημαντικό είναι και το γεγονός της φθοράς που έχει υποστεί η Citroen στο δικό της γήπεδο. Μάλιστα κατά το 2024 οι απώλειες της ήταν σημαντικά μεγαλύτερες σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όμως είναι γεγονός ότι η γαλλική εταιρεία έχει σταθερά πτωτικές τάσεις από το 2020! 


To Peugeot 208 προηγήθηκε σε πωλήσεις κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2024, δίνοντας όμως σκληρή μάχη με το Renault Clio. Τελικά έχασε τον αγώνα και ήρθε δεύτερο σε πωλήσεις με μικρή διαφορά. 







B.A
  © Hellenic Motor History (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: CCFA & PFA


Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2025

Ιρλανδία 2024. Μικρή πτώση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων. Τα βενζινοκίνητα κυριαρχούν, σημαντική υποχώρηση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

 


Oι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ιρλανδία το 2024 κινήθηκαν ελαφρώς πτωτικά, με συνολικά 121.195 μονάδες έναντι 122.400 την προηγούμενη χρονιά (-1.0%). Λόγω του συστήματος ταξινόμησης το μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων στην Ιρλανδία καταγράφεται τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο κάθε έτους, ενώ στο τέλους κάθε εξαμήνου ο αριθμός τους πέφτει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα (περισσότερα σχετικά εδώ). Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά κατέκτησαν και το 2024 το μεγαλύτερο ποσοστό της αγοράς, με 30.3% και 36.732 μονάδες από 30.1% και 36.878 το 2023 (-0.4%). Εξαιρετική αντοχή παρουσίασαν τα diesel που βρέθηκαν στην δεύτερη θέση,  καταγράφοντας μικρή άνοδο με 27.628 μονάδες έναντι 27.249 (+1.4%) και το ποσοστό τους στο 22.8% από 22.35 την προηγούμενη χρονιά. Την ανοδική τάση που καταγράφουν σε όλη την Ευρώπη είχαν τα υβριδικά αυτοκίνητα και στην Ιρλανδία. Το 2024 οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 26.839 μονάδες έναντι 25.039 το προηγούμενο έτος (+7.2%) και η αύξηση οφείλεται στα βενζινοκίνητα υβριδικά, ενώ τα αντίστοιχα diesel υβριδικά είχαν σημαντική πτώση. Το ποσοστό τους ανήλθε στο 22.1% από 20.5% που κατείχαν το 2023. Θετική ήταν η εικόνα και για τα plug-in υβριδικά, με συνολικά 12.537 μονάδες έναντι 10.382 (+20.8%) και το ποσοστό τους στο 10.3% από 8.4% το 2023. Αντίθετα, σημαντική υποχώρηση είχαν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με 17.459 μονάδες έναντι 22.852 (-23.6%) και το ποσοστό τους μειωμένο σε 14.4% από 18.7%. Tα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα αυτοκίνητα ανήλθαν σε 61.583 σε σχέση με τα 50.716 που ταξινομήθηκαν το 2023 (+21.4%). 

Η Toyota κατέκτησε την κορυφή και το 2024, με συνολικά 17.521 μονάδες και ποσοστό 14.5% έναντι 16.532 και 13.5% που κατείχε την προηγούμενη χρονιά (+6.0%). Την δεύτερη θέση διατήρησε η Volkswagen αλλά με μικρές απώλειες. Η γερμανική φίρμα πέτυχε 13.520 πωλήσεις έναντι 13.891 το 2023 (-2.7%) και το ποσοστό στο 11.2% από 11.3%. Η Skoda έκανε την ανατροπή και βρέθηκε στην τρίτη θέση από τέταρτη το 2023, με τις πωλήσεις της σε ανοδική τροχιά και συνολικά 12.182 μονάδες έναντι 10.180 (+19.7%) και το ποσοστό της αυξημένο σε 10.1% από 8.3% την προηγούμενη χρονιά. Η επίδοση αυτή υποχρέωσε την Hyundai να αρκεστεί στην τέταρτη θέση (από την τρίτη που κατείχε το 2023), ενώ παράλληλα σημείωσε μικρή υποχώρηση με 11.408 μονάδες από 11.792 (-3.3%) και ποσοστό 9.4% από 9.6%. Στην πέμπτη θέση παρέμεινε η Kia, με την εικόνα της στάσιμη το 2024, Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 9.153 από 9.146 την προηούμενη χρονιά (+0.1%) και το ποσοστό της ήταν οριακά αυξημένο σε 7.6% από 7.5%. Στους μεγάλους χαμένους της χρονιάς ήταν η Ford, που υπέστη τις μεγαλύτερες απώλειες από τους μεγάλους παίκτες (-27.9%) και έπεσε στην ένατη θέση από την έκτη που κατείχε το 2023, με το ποσοστό της στο 3.6% από 4.9%. Η Dacia είχε πτώση -15.75% που τις κόστισε μια θέση και την έξοδό της από την πρώτη δεκάδα, εφόσον το 2024 βρέθηκε στην ενδέκατη θέση από την ένατη που κατέκτησε το 2023. 

Το best seller στην Ιρλανδία το 2024 ήταν το Hyundai Tucson, με 5.266 μονάδες (+0.5%). Στην δεύτερη θέση ήρθε το Skoda Octavia, που πέτυχε εντυπωσιακή άνοδο, με 4.431 μονάδες έναντι 2.520 το 2023 (+75.8%). Το τρίτο σε πωλήσεις μοντέλο ήταν το Kia Sportage, με 3.866 μονάδες. Η πρωταθλήτρια Toyota μπορεί να απουσίαζε από την πρώτη τριάδα, όμως διέθεσε τέσσερα μοντέλα στην πρωτη δεκάδα, με δημοφιλέστερο το RAV4 που τερμάτισε στην τέταρτη θέση. Τα μικρά και μεσαία SUV ήταν τα δημοφιλέστερα στην Ιρλανδία το 2024 με ποσοστό 55.6% συνολικά. Ανοδικά κινήθηκαν οι πωλήσεις στα καινούργια ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, με 30.786 μονάδες έναντι 28.854 το προηγούμενο έτος (+6.7%). Εδώ υπήρξε συντριπτική επικράτηση του diesel, σε ποσοστό 95.2%! Οι τρείς πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες στα ελαφρά επαγγελματικά ήταν κατά σειρά, η Ford (6.588), η Renault (5.257) και η Volkswagen (3.462). 


To Hyundai Tucson ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο στην Ιρλανδία, το 2024. 









B.A
  © Hellenic Motor History (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: SIMI




Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2025

Iταλία 2024. Οριακή πτώση στις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων. Σε ιστορικό χαμηλό η Fiat, με παραιτέρω υποχώρηση.

 


Σχετική στασιμότητα παρουσίασε η ιταλική αγορά αυτοκινήτου το 2024. Οι συνολικές ταξινομήσεις ανήλθαν σε 1.558.704 μονάδες έναντι 1.566.521 το 2023 (-0.5%). Η δομή της αγοράς δεν άλλαξε σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, εφόσον τα υβριδικά (HEV) συνέχισαν να να είναι η δημοφιλέστερη κατηγορία και κάλυψαν το 40.2% της αγοράς από 36.2% που κατείχαν το 2023. Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά διατήρησαν την δεύτερη θέση, πετυχαίνοντας μικρή αύξηση (+2.1%) με το ποσοστό τους στο 29.0% από 28.2% που ήταν το 2023. Σημαντική υποχώρηση είχαν τα diesel  (-22.7%) με το μερίδιό τους μειωμένο στο 13.9% από 17.8%. Καμία πρόοδο δεν παρουσίασαν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), που διατήρησαν το 4.2% της αγοράς ενώ σε απόλυτα νούμερα είχαν μικρή πτώση, με 65.989 μονάδες από 66.594 το προηγούμενο έτος (-0.9%). Σε πτωτική τροχιά και τα plug-in υβριδικά (PHEV), που είχαν σημαντικές απώλειες (-25.0%) και το ποσοστό τους περιορίστηκε στο 3.3% από 4.4% που κατείχαν το 2023. Ένα ιδιαίτερα ικανοποιητικό 9.4% της ιταλικής αγοράς κατέκτησαν τα αυτοκίνητα υγραερίου (GPL), μια κατηγορία που παρουσίασε άνοδο +1.9%, με 147.632 μονάδες. 

Όμως αυτό που χαρακτήρισε την ιταλική αγορά αυτοκινήτου το 2024 είναι το γεγονός ότι η Fiat είχε περαιτέρω πτώση, με το ποσοστό της πλέον κάτω από το 10%, για πρώτη φορά στην έδρα της. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις της Fiat ανήλθαν σε 143.867 μονάδες έναντι 174.587 το 2023 (-17.6%) και το ποσοστό της στο 9.2% από 11.1%. Αυτό σημαίνει ότι η απόσταση από τον ανταγωνισμό έχει μειωθεί θεαματικά, με δεδομένο ότι η Toyota εμφανίστηκε ιδιαίτερα ενισχυμένη, ενώ η Volkswagen είχε μικρές απώλειες όμως διατήρησε την πολύ καλή εικόνα της. Η ιαπωνική εταιρεία τερμάτισε στην δεύτερη θέση με 122.946 μονάδες από 98.715 την προηγούμενη χρονιά (+24.5%) και το ποσοστό της στο 7.9% από 6.3%. Με μικρή διαφορά στην τρίτη θέση βρέθηκε η Volkswagen, που διατήρησε το ποσοστό της στο 7.8%, με συνολικά 121.288 μονάδες έναντι 122.820 το 2023 (-1.2%). Σημαντικά οφέλη είχε η Dacia, που ήρθε στην τέταρτη θέση με 97.263 μονάδες έναντι 85.569 (+13.7%) και το ποσοστό της αυξημένο στο 6.2% από 5.5% που κατείχε το 2023. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Renault, με ποσοστό 5.6% και 87.159 μονάδες έναντι 5.2% και 80.948 μονάδες το 2023 (+7.7%). 

Το Fiat Panda διατήρησε τον τίτλο του best seller και το 2024, στηρίζοντας ουσιαστικά την ιταλική εταιρεία σε μια δύσκολη περίοδο. Οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 99.871 μονάδες ενώ στην δεύτερη θέση ήρθε το Dacia Sandero με 60.380 μονάδες (κυρίως στην έκδοση GPL). Tην τρίτη θέση κατέκτησε το Jeep Avenger με 41.184 πωλήσεις και ήρθε πρώτο στην κατηγορία του (B-SUV). Το Citroen C3 ήρθε στην τέταρτη θέση με 38.591 μονάδες και ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στα αμιγώς βενζινοκίνητα, με 33.842 μονάδες. Την πέμπτη θέση στην γενική κατάταξη κατέκτησε το Toyota Yaris Cross, με 36.942 μονάδες. To μικρό ιαπωνικό SUV ήρθε στην δεύτερη θέση μεταξύ των υβριδικών μοντέλων, πίσω από το Fiat Panda. Στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) κυριαρχεί η Tesla, με πρώτο σε πωλήσεις το Model 3 (7.943) και δεύτερο το Model Y (7.435). 

Όλα δείχνουν πως το 2025 θα είναι μια δύσκολη χρονιά για την Fiat στην Ιταλία. Η άλλοτε πανίσχυρη φίρμα έχει πλέον αρχίσει να νιώθει έντονο τον ξένο ανταγωνισμό μέσα στο ίδιο της το σπίτι. Η Toyota πέτυχε μια εξαιρετική επίδοση το 2024 και τα υβριδικά της μοντέλα ενίσχυσαν σημαντικά την θέση της σε μια αγορά που αυτή η κατηγορία αυτοκινήτων κατέχει πλέον το μεγαλύτερο ποσοστό. Η Volkswagen παραμένει δυνατός παίκτης, που επίσης αποτελεί εν δυνάμει απειλή για την ιταλική εταιρεία. 








B.A
  © Hellenic Motor History (2025)
   Στοιχεία πωλήσεων: UNRAE