Photo: Getty Images/Bloomberg
H ελληνική αγορά αυτοκινήτου κινήθηκε ανοδικά πέρσι, με αύξηση των πωλήσεων κατά 17.4%.
Το 2018 οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων ξεπέρασαν το όριο των 100.000 μονάδων, για πρώτη φορά από το 2010. Βέβαια, δεν πρέπει να αγνοούμε το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό αφορούσε τις εταιρικές πωλήσεις
Την χρονιά που μας πέρασε, συμπληρώθηκε ήδη μια δεκαετία από το τέλος της "χρυσής" εποχής στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Το 2008 οι πωλήσεις ανηλθαν σε 267.242 μονάδες. Πτωτικές τάσεις εμφάνισε η αγορά τους δύο τελευταίους μήνες του έτους, ένδειξη της επερχόμενης κρίσης.
Το 2009 η αγορά σημείωσε σημαντικές αυξομειώσεις από μήνα σε μήνα. Οι πτωτικές τάσεις ήταν έντονες το πρώτο τετράμηνο του έτους, όμως στο διάστημα Μαΐου-Αυγούστου το κλίμα άλλαξε λόγω της εφαρμογής του μέτρου της απόσυρσης. Ο Ιούλιος ήταν ο καλύτερος μήνας του έτους, με 32.293 ταξινομήσεις (+19.1%). Οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 220.548 αυτοκίνητα, μείωση 20.3% σε σχέση με το 2008.
Την επόμενη χρονιά, ήταν πλέον ξεκάθαρο ότι η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα είχε εισέλθει σε μια νέα φάση, με την κρίση να επηρεάζει όλο και περισσότερο την πορεία της. Οι συνολικές πωλήσεις για το 2010 ήταν 141.499 μονάδες (-46.8%).
Επιπλέον μειώση 31% σημειώθηκε το 2011, με συνολικά 97.682 πωλήσεις. Την περίοδο 2012-2013 η αγορά κινήθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα, με μόλις 58.482 και 58.694 μονάδες αντίστοιχα.
Παρακάτω ένα γράφημα με τις πωλήσεις στην Ελλάδα, ανά έτος, για την περίοδο 2008-2018.
Στοιχεία: ΣΕΑΑ
Γράφημα: Hellenic Motor History
Tο πρώτο τρίμηνο του 2019 οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 26.298 μονάδες, μείωση 1.8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. Τον Μάρτιο οι ταξινομήσεις ήταν 9.518 μονάδες, έναντι 11.053 τον ίδιο μήνα το προηγούμενο έτος (-13.9%).
Χαρακτηριστική είναι η πτώση στην ζήτηση πετρελαιοκίνητων επιβατικών αυτοκινήτων. Τα καινούργια αυτοκίνητα με κινητήρα βενζίνης κάλυψαν το 67.6%, τον περασμένο μήνα, με 6.434 μονάδες. Τα diesel περιορίστηκαν στο 27.1%, με 2.579 μονάδες.
Τα υβριδικά πέτυχαν 389 πωλήσεις, με μερίδιο 4.1% για τον Μάρτιο.
Η Fiat βρέθηκε στην πρώτη θέση των πωλήσεων, με 971 μονάδες και 10.2%. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου, η ιταλική εταιρεία κατείχε την 4η θέση στην γενική κατάταξη, με 2.091 πωλήσεις και μερίδιο 8.0%
Την κορυφή για το πρώτο τρίμηνο του έτους, κατέκτησε η Toyota με 2.739 πωλήσεις (10.4%), όμως η Peugeot βρέθηκε στην 2η θέση, με μικρή διαφορά από την ιαπωνική εταιρεία. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 2.680 μονάδες, με μερίδιο 10.2%
Αναλυτικότερα, οι πωλήσεις στο πρώτο τρίμηνο του έτους, είχαν ως εξής (Ιαν.-Μαρ. 2019)
|
ΕΤΑΙΡΕΙΑ
|
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
|
%
|
1
|
ΤΟΥΟΤΑ
|
2.739
|
10.4
|
2
|
PEUGEOT
|
2.680
|
10.2
|
3
|
VOLKSWAGEN
|
2.129
|
8.1
|
4
|
FIAT
|
2.091
|
8.0
|
5
|
OPEL
|
1.989
|
7.6
|
6
|
HYUNDAI
|
1.692
|
6.4
|
7
|
CITROEN
|
1.626
|
6.2
|
8
|
NISSAN
|
1.607
|
6.1
|
9
|
SUZUKI
|
1.560
|
5.9
|
10
|
FORD
|
975
|
3.7
|
To Fiat Panda ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο, τον Μάρτιο, με 494 μονάδες. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε το Peugeot 208, με 434 μονάδες, ενώ το Citroen C3 ήρθε στην τρίτη θέση, με μόλις ένα αυτοκίνητο λιγότερο (433 μονάδες). Το Toyota Yaris αρκέστηκε στην 4η θέση, με 380 πωλήσεις, όμως κέρδισε την πρωτιά στο τρίμηνο, με συνολικά 1.460 πωλήσεις.
Η μικρή κατηγορία (segment B) εξακολουθεί να αποτελεί την δημοφιλέστερη στην Ελλάδα. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου, διατέθηκαν 9.002 τέτοια αυτοκίνητα, κατέχοντας το 34.2% της αγοράς. Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε επιπλέον 3.064 αυτοκίνητα της υποκατηγορίας "B-SUV", με τον συνολικό αριθμό να ανέρχεται στα 12.066 αυτοκίνητα, με μερίδιο 45.9% (segment B & B-SUV).
Tα Toyota Yaris, Opel Corsa και Peugeot 208 αποτελούν τα τρια δημοφιλέστερα της συγκεκριμένης κατηγορίας αλλά και της αγοράς στο σύνολό της.
Το Fiat Panda (επάνω) ήρθε 1ο σε πωλήσεις τον Μάρτιο και 4ο στο σύνολο του τριμήνου. Αντίθετα, το Toyota Yaris (κάτω) τερμάτισε στην 4η θέση τον Μάρτιο, αλλά ήρθε 1ο στο τρίμηνο.
B.A
© Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ