Τρίτη 30 Απριλίου 2019

H αγορά αυτοκινήτου το πρώτο τρίμηνο του 2019


Photo: Getty Images/Bloomberg


H ελληνική αγορά αυτοκινήτου κινήθηκε ανοδικά πέρσι, με αύξηση των πωλήσεων κατά 17.4%.
Το 2018 οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων ξεπέρασαν το όριο των 100.000 μονάδων, για πρώτη φορά από το 2010. Βέβαια, δεν πρέπει να αγνοούμε το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό αφορούσε τις εταιρικές πωλήσεις 
Την χρονιά που μας πέρασε, συμπληρώθηκε ήδη μια δεκαετία από το τέλος της "χρυσής" εποχής στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Το 2008 οι πωλήσεις ανηλθαν σε 267.242 μονάδες. Πτωτικές τάσεις εμφάνισε η αγορά τους δύο τελευταίους μήνες του έτους, ένδειξη της επερχόμενης κρίσης. 
Το 2009 η αγορά σημείωσε σημαντικές αυξομειώσεις από μήνα σε μήνα. Οι πτωτικές τάσεις ήταν έντονες το πρώτο τετράμηνο του έτους, όμως στο διάστημα Μαΐου-Αυγούστου το κλίμα άλλαξε λόγω της εφαρμογής του μέτρου της απόσυρσης. Ο Ιούλιος ήταν ο καλύτερος μήνας του έτους, με 32.293 ταξινομήσεις (+19.1%). Οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 220.548 αυτοκίνητα, μείωση 20.3% σε σχέση με το 2008. 
Την επόμενη χρονιά, ήταν πλέον ξεκάθαρο ότι η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα είχε εισέλθει σε μια νέα φάση, με την κρίση να επηρεάζει όλο και περισσότερο την πορεία της.  Οι συνολικές πωλήσεις για το 2010 ήταν 141.499 μονάδες (-46.8%).
Επιπλέον μειώση 31% σημειώθηκε το 2011, με συνολικά 97.682 πωλήσεις. Την περίοδο 2012-2013 η αγορά κινήθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα, με μόλις 58.482 και 58.694 μονάδες αντίστοιχα. 

Παρακάτω ένα γράφημα με τις πωλήσεις στην Ελλάδα, ανά έτος, για την περίοδο 2008-2018. 

Στοιχεία: ΣΕΑΑ
Γράφημα: Hellenic Motor History


Tο πρώτο τρίμηνο του 2019 οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 26.298 μονάδες, μείωση 1.8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. Τον Μάρτιο οι ταξινομήσεις ήταν 9.518 μονάδες, έναντι 11.053 τον ίδιο μήνα το προηγούμενο έτος (-13.9%).
Χαρακτηριστική είναι η πτώση στην ζήτηση πετρελαιοκίνητων επιβατικών αυτοκινήτων. Τα καινούργια αυτοκίνητα με κινητήρα βενζίνης κάλυψαν το 67.6%, τον περασμένο μήνα, με 6.434 μονάδες. Τα diesel περιορίστηκαν στο 27.1%, με 2.579 μονάδες. 
Τα υβριδικά πέτυχαν 389 πωλήσεις, με μερίδιο 4.1% για τον Μάρτιο. 

Η Fiat βρέθηκε στην πρώτη θέση των πωλήσεων, με 971 μονάδες και 10.2%. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου, η ιταλική εταιρεία κατείχε την 4η θέση στην γενική κατάταξη, με 2.091 πωλήσεις και μερίδιο 8.0%
Την κορυφή για το πρώτο τρίμηνο του έτους, κατέκτησε η Toyota με 2.739 πωλήσεις (10.4%), όμως η Peugeot βρέθηκε στην 2η θέση, με μικρή διαφορά από την ιαπωνική εταιρεία. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 2.680 μονάδες, με μερίδιο 10.2%

Αναλυτικότερα, οι πωλήσεις στο πρώτο τρίμηνο του έτους, είχαν ως εξής (Ιαν.-Μαρ. 2019)


ΕΤΑΙΡΕΙΑ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
%
1
ΤΟΥΟΤΑ
2.739
10.4
2
PEUGEOT
2.680
10.2
3
VOLKSWAGEN
2.129
8.1
4
FIAT
2.091
8.0
5
OPEL
1.989
7.6
6
HYUNDAI
1.692
6.4
7
CITROEN
1.626
6.2
8
NISSAN
1.607
6.1
9
SUZUKI
1.560
5.9
10
FORD
975
3.7



To Fiat Panda ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο, τον Μάρτιο, με 494 μονάδες. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε το Peugeot 208, με 434 μονάδες, ενώ το Citroen C3 ήρθε στην τρίτη θέση, με μόλις ένα αυτοκίνητο λιγότερο (433 μονάδες). Το Toyota Yaris αρκέστηκε στην 4η θέση, με 380 πωλήσεις, όμως κέρδισε την πρωτιά στο τρίμηνο, με συνολικά 1.460 πωλήσεις. 
Η μικρή κατηγορία (segment B) εξακολουθεί να αποτελεί την δημοφιλέστερη στην Ελλάδα. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου, διατέθηκαν 9.002 τέτοια αυτοκίνητα, κατέχοντας το 34.2% της αγοράς. Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε επιπλέον 3.064 αυτοκίνητα της υποκατηγορίας "B-SUV", με τον συνολικό αριθμό να ανέρχεται στα 12.066 αυτοκίνητα, με μερίδιο 45.9% (segment B & B-SUV).

Tα Toyota Yaris, Opel Corsa και Peugeot 208 αποτελούν τα τρια δημοφιλέστερα της συγκεκριμένης κατηγορίας αλλά και της αγοράς στο σύνολό της. 

Το Fiat Panda (επάνω) ήρθε 1ο σε πωλήσεις τον Μάρτιο και 4ο στο σύνολο του τριμήνου. Αντίθετα, το Toyota Yaris (κάτω) τερμάτισε στην 4η θέση τον Μάρτιο, αλλά ήρθε 1ο στο τρίμηνο. 




B.A
 © Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 

Τετάρτη 24 Απριλίου 2019

Κυπριακή διαφήμιση της Opel, το 1963



Οpel Kadett, Μάρτιος 1963
Αντιπροσωπεία η "ΓΕΩ. ΠΑΥΛΙΔΗΣ" ΛΤΔ.  Η εν λόγω επιχείρηση είχε την ίδια εποχή στην Κύπρο, την αντιπροσωπεία των Vauxhall και Chevrolet. Και οι τρεις εταιρείες ήταν θυγατρικές της General Motors. 
Στην Ελλάδα, η αντιπροσωπεία των Opel και Chevrolet ήταν επίσης κοινή, εφόσον τις εκπροσωπούσε η "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε. Τα Vauxhall όμως, τα έφερνε στην χώρα μας η "Γενική Αυτοκινήτων" Α.Ε. του ομίλου Σαρακάκη.




B.A
Αρχείο: Hellenic Motor History © 

Δευτέρα 22 Απριλίου 2019

H Porsche στην Ελλάδα. Μύθος ή πραγματικότητα οι υψηλές πωλήσεις στην εγχώρια αγορά;




Tα τελευταία χρόνια έχει ακουστεί αρκετές φορές πως κυκλοφόρησε μεγάλος αριθμός από Porsche στην Ελλάδα. Είναι όμως έτσι; 

Τα αυτοκίνητα της γερμανικής εταιρείας αποτελούν όνειρο για πολλούς σε όλον τον κόσμο, διαχρονικά. Στην χώρα μας η παρουσία της ήταν από ανύπαρκτη έως εξαιρετικά περιορισμένη, μέχρι και την δεκαετία του '90. 
Την άνοιξη του 1976 έκανε τα πρώτα της βήματα η "Porsche Hellas" A.E. Την ίδια εποχή παρουσίασε στην ελληνική αγορά την "προσιτή" 924, με κινητήρα 1.984 κυβ. εκατοστών, απόδοσης 125 ίππων. Το συγκεκριμένο μοντέλο φαινόταν κατάλληλο για την δύσκολη αλλά με προοπτικές εγχώρια αγορά. 
Η έδρα της επιχείρησης ήταν αρχικά στην Λεωφόρο Συγγρού 4. Τους χώρους της έκθεσης είχε επιμεληθεί ο διακοσμητής Θεμιστοκλής Βαράγκης. 
Μέτοχοι στην "Porsche Hellas" Α.Ε ήταν οι Ανδρέας Κασιμάτης και Σωτήρης Ανδρέου. 
Για τους πιο "απαιτητικούς" υπήρχαν οι αρκετά ακριβότερες 911/Carrera/Turbo. 


Porsche 924 (1976)


H δεκαετία του '80 ήταν μια σαφώς κακή περίοδος για τέτοιου είδους αυτοκίνητα στην Ελλάδα. Η δυσβάσταχτη φορολογία, που είχε εν τω μεταξύ επιβληθεί, έκανε απίθανη την ύπαρξη τους στην αγορά, έστω και σε περιορισμένη κλίμακα. 
Τυπικά η "Porsche Hellas" συνέχισε να εκπροσωπεί την φίρμα για όλη την δεκαετία του '80. Η έδρα της είχε μεταφερθεί στη Νέα Φιλαδέλφεια. 
Μέσα στην δεκαετία του '90 η επωνυμία της αντιπροσωπείας ήταν πλέον  "SPORTSCAR" S.A, με την έδρα της αρχικά στην Λεωφόρο Κηφισίας 140 στους Αμπελοκήπους και λίγο αργότερα επί της Εθνικής Αντιστάσεως 43, στο Χαλάνδρι. 
Στα τέλη της δεκαετίας του '90, η αγορά άρχισε να έχει σταθερά ανοδικές τάσεις, όπως και οι πωλήσεις της Porsche. Βέβαια, τα νούμερα της εξακολούθησαν να είναι σε χαμηλά επίπεδα και τα ποσοστά της μηδενικά. 
Το 1997 διατέθηκαν στην Ελλάδα 8 Porsche, ενώ την επόμενη χρονιά ο αριθμός τους ανήλθε σε 19. Το 1999 οι πωλήσεις έφτασαν τις 38 μονάδες, αύξηση 100% σε σχέση με το 1998. 

Η επόμενη δεκαετία αποτέλεσε την "χρυσή" εποχή της Porsche στην Ελλάδα. 
Το 2003 οι πωλήσεις της έγιναν για πρώτη φορά τριψήφιες και τα ποσοστά της ξέφυγαν από το απόλυτο μηδέν. Εκείνη την χρονιά διατέθηκαν συνολικά 160 καινούργιες Porsche (0.1%), από τις οποίες οι 89 αφορούσαν την Cayenne. 
Αύξηση 149.4% πέτυχε την επόμενη χρονιά, με 399 πωλήσεις. Η Cayenne αποτέλεσε μακράν το δημοφιλέστερο μοντέλο της, με 301 μονάδες! 
Συγκριτικά, το 2004 οι πωλήσεις της Porsche πανευρωπαϊκά, ήταν 39.613 αυτοκίνητα.  
Η δυναμική της όμως στην ελληνική αγορά δεν είχε εξαντληθεί. Το 2005 η Porsche πέτυχε 492 πωλήσεις και το ποσοστό της αυξήθηκε στο 0.2%. 
Το μεγάλο SUV της εταιρείας συνέχισε να αποτελεί το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της, με 267 μονάδες. Η "κλασική" 911 ακολούθησε με 107 μονάδες, ενώ η Boxster πέτυχε 99 πωλήσεις. 
Η καλύτερη χρονιά της Porsche στην Ελλάδα ήταν το 2007, με 559 πωλήσεις (+14.5%), κάνοντας το peak πριν αρχίσει η σταδιακή πτώση. 
Το 2008 η μείωση στις πωλήσεις ήταν -18.2% ενώ υπήτξε επιπλέον πτώση -7.2%  την επόμενη χρονιά. Παρόλα αυτά, το ποσοστό της για όλη αυτή την περίοδο βρισκόταν σταθερά στο 0.2%.

Το 2010 ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση. Με την οικονομική κρίση στην χώρα μας, η Porsche ξεκίνησε την καινούργια δεκαετία με πτώση -76.9%. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 98 μονάδες (0.1%). Από το 2011 τα ποσοστά της επέστρεψαν στο μηδέν, με την μείωση των πωλήσεων να έχει πάρει μορφή χιονοστιβάδας! Το 2013 διατέθηκαν μόλις 8 μονάδες. Από την επόμενη χρονιά υπήρξε μια συγκρατημένη βελτίωση, όμως το 2017 η θέση της ενισχύθηκε, με τις πωλήσεις στις 54 μονάδες και το ποσοστό της στο 0.1%. Το 2018 υπήρξε περαιτέρω άνοδος, με 72 μονάδες. 

Συμπερασματικά, μπορούμε να αναφέρουμε πως η θέση της Porsche στην Ελλάδα ενισχύθηκε σημαντικά την περίοδο 2000-2009. Σε σχέση με τις επιδόσεις της σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, στη χώρα μας η συνολική της εικόνα ήταν αναλογικά ασήμαντη. Φυσικά, αν λάβουμε υπόψη την κατηγορία τιμής των αυτοκινήτων της, οι πωλήσεις ήταν σίγουρα ικανοποιητικές. Η Cayenne έδωσε ώθηση στην πορεία της Porsche, ενδεχομένως μεγαλύτερη από όση θα περίμενε κανείς σε μια αγορά σαν την ελληνική, ακόμα και την περίοδο των "παχιών αγελάδων". Όμως είναι μάλλον υπερβολικό να θεωρήσουμε πως οι πωλήσεις της Porsche κινήθηκαν σε υψηλά επίπεδα, ακόμα και αν κατά την περίοδο 2004-2009 προσέγγισαν τα επίπεδα ορισμένων άλλων ευρωπαϊκών αγορών. 



Porsche Cayenne (2002)







B.A
 © Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ & ACEA











Πέμπτη 18 Απριλίου 2019

Πόσο κόστιζε ένα μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο στην Ελλάδα, 35 χρόνια πριν


Mazda 626 Sedan

Τη δεκαετία του '80, για να αποκτήσει κάποιος ένα μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο, έπρεπε να καταβάλει ένα σεβαστό χρηματικό ποσό. Ειδικά, αν ο υποψήφιος αγοραστής ενδιαφερόταν για κάποιο μοντέλο στα 1.600 κυβικά εκατοστά. 
Τα μοντέλα της μεσαίας κατηγορίας στους 11 φορ. ίππους,  αποτελούσαν εκείνη την εποχή την "Premier League" της εγχώριας αγοράς. 
Τα ποσοστά τους στην Ελλάδα ήταν σε αρκετά χαμηλά επίπεδα, όμως οι αγοραστές αυτών των αυτοκινήτων διέθεταν ιδιαίτερα δυναμικό προφίλ, εφόσον η απόκτησή τους απαιτούσε να υπάρχει οικονομική δυνατότητα άνω του μέσου όρου. 
Την άνοιξη του 1984 η μέση τιμή ενός μεσαίου 1.600 στην χώρα μας άγγιζε τα 2.130.000 δραχμές, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος των υπόλοιπων χωρών της Ε.Ο.Κ έφτανε τις 693.000 δραχμές! 
Αν και στα μεσαία των 11 φορ. ίππων υπήρχαν μερικές από τις πιο "premium" προτάσεις της ελληνικής αγοράς, συνολικά, ας δούμε πόσο κόστιζαν μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά "mainstream" μοντέλα εκείνης της περιόδου, τον Απρίλιο του 1984.


ΜΑΡΚΑ/ΜΟΝΤΕΛΟ
ΤΙΜΗ Απρίλιος 1984 (Δρχ)
Citroen BX 16 TRS
1.995.800
Ford Sierra 1.6 GL
2.060.000
Honda Accord 1.6 EX
2.014.000
Honda Accord 1.6 EX A/C
2.215.000
Mazda 626 1.6 4 Θυρών
2.027.000
Mazda 626 1.6 5 Θυρών
2.066.000
Nissan-Datsun Stanza 1.6
1.640.000


To Honda Accord 1.6 στοίχιζε λίγο κάτω από τα 2 εκ. δραχμές στην βασική του έκδοση. Στην έκδοση "ΕΧ" η τιμή του έφτανε τα 2.014.000 δρχ. Αν όμως στις επιλογές ήταν το Air Condition, το αυτόματο κιβώτιο ή ακόμα και η ηλιοροφή, τότε το κόστος ξεπερνούσε τα 2.2 εκ. δραχμές.  


Το Nissan Stanza αποτελούσε μια σχετικά προσιτή επιλογή για τα δεδομένα της κατηγορίας.

Το Ford Sierra ήταν διαθέσιμο με βασικό κινητήρα στα 1.300 κυβ. εκατοστά. Στα 1.600 κ.εκ. ερχόταν στην χώρα μας μόνο στο επίπεδο εξοπλισμού "GL". 





B.A
 © Hellenic Motor History
Οι τιμές προέρχονται από το περιοδικό 4Τροχοί, τεύχος Απριλίου 1984




Τρίτη 16 Απριλίου 2019

Η αγορά αυτοκινήτου στην Γαλλία την δεκαετία του '80.


Renault Super 5


Η Γαλλία αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες σε μέγεθος αγορές αυτοκινήτου στην Ευρώπη. To 2018 ήρθε στην τρίτη θέση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε, πίσω από την Γερμανία και την Μεγ. Βρετανία. 
Ένα βασικό χαρακτηριστικό της αγοράς είναι η κυριαρχία των εγχώριων εταιρειών, εφόσον διαχρονικά η Γαλλία διαθέτει σημαντική βιομηχανία αυτοκινήτου. 

Κατά την δεκαετία του '80 οι γαλλικές εταιρείες είχαν μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με σήμερα. 
Ήταν μια εποχή που αρκετές Ευρωπαϊκές αγορές λειτουργούσαν προστατευτικά απέναντι στα εγχώρια προϊόντα, ιδιαίτερα σε σχέση με αυτά τρίτων χωρών εκτός Ευρώπης. Μια τέτοια αγορά ήταν και η γαλλική. Αποτέλεσμα της παραπάνω τακτικής ήταν οι εισαγωγικοί περιορισμοί στα ιαπωνικά αυτοκίνητα. Με αυτό τον τρόπο οι ιαπωνικές εταιρείες έπρεπε να αρκεστούν μόλις στο 3% επί του συνόλου της αγοράς. 

Το 1980, οι πωλήσεις νέων επιβατικών ανήλθαν σε 1.873.202 μονάδες. Πρώτη σε πωλήσεις ήταν η Renault, με συνολικά 759.312 μονάδες. Το Renault 5 ήταν το best seller για ακόμα μια φορά, εφόσον το μικρό γαλλικό μοντέλο αποτελούσε το Νο 1 σε πωλήσεις από το 1974. Πλέον είχε αποκτήσει και έκδοση με 5θυρο αμάξωμα, και παρέμεινε στην κορυφή έως το 1983. 
Στην δεύτερη θέση βρέθηκε η Peugeot, με 293.461 πωλήσεις, ενώ τρίτη ήρθε η Citroen, με 270.983 πωλήσεις. 
Αυτή ήταν σταθερά η κατάταξη της πρώτης τριάδας στην γαλλική αγορά, για όλη τη δεκαετία του '80. 
Η Talbot ήταν στην τέταρτη θέση, με 112.776 πωλήσεις.

Το 1981 η αγορά είχε μικρή πτώση, με συνολικά 1.834.826 πωλήσεις. 
Την επόμενη χρονιά, το 1982, έσπασε για πρώτη φορά στην Γαλλία το φράγμα των δύο εκατομμυρίων μονάδων. Συνολικά πουλήθηκαν 2.056.490 καινούργια αυτοκίνητα. Η Renault πέτυχε πωλήσεις 804.968 μονάδων, με τα τρία πρώτα σε προτιμήσεις μοντέλα να είναι δικά της. Το Renault 5 παρέμενε στην κορυφή, ενώ στη 2η θέση ήταν το νέο Renault 9 και στην τρίτη θέση το Renault 18. H Talbot σημείωσε αύξηση των πωλήσεων της κατά 26.4% σε σχέση με το 1981, αλλά βρισκόταν πλέον στην πέμπτη θέση της γενικής κατάταξης, με 109.291 μονάδες. 
Την τέταρτη θέση κατείχε πλέον η Ford, με τα Escort και Fiesta να διαγράφουν μια πολύ επιτυχημένη πορεία στην γαλλική αγορά. 


H Ford ήταν η δημοφιλέστερη ξένη εταιρεία στην Γαλλία το 1982


Το 1983 σημειώθηκε υποχώρηση των πωλήσεων, με 2.017.617 μονάδες και τη συμπλήρωση 10 ετών του Renault 5 στην κορυφή. 
Επιπλέον μείωση 12.9% υπήρξε το 1984, με τις πωλήσεις να προσεγγίζουν το 1.758.000 μονάδες. 
Η Renault ήταν σταθερά στην 1η θέση, με 544.968 πωλήσεις (-23.1%), όμως στην κορυφή βρέθηκε ένα μοντέλο της Peugeot, για πρώτη φορά μετά το 1971. Ήταν το νέο "205", με 171.702 μονάδες. Στην 2η θέση βρέθηκε το Renault 11, ενώ μικρό 5άρι αρκέστηκε στην 3η θέση, εν αναμονή του νέου μοντέλου (Super 5). 
H Ford συνέχισε να αποτελεί την πιο δημοφιλή ξένη εταιρεία, με 138.235 πωλήσεις. Σημαντική πτώση είχε η Talbot, που διέθεσε 40.225 αυτοκίνητα, έναντι 87.957 το προηγούμενο έτος (-54.3%). 
Το 1985 οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 1.766.328 μονάδες. Το Peugeot 205 ήταν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το 1ο σε πωλήσεις μοντέλο, με μερίδιο 12.65% και 226.974 μονάδες. Το νέο Renault Super 5 ήρθε 2ο σε πωλήσεις, με 184.218 μονάδες και 10.3%. Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Citroen BX με 123.164 πωλήσεις, ενώ την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν δύο μοντέλα της Renault, το μικρομεσαίο "R11" στην τέταρτη θέση και το "R25" στην πέμπτη θέση της γενικής κατάταξης. Το τελευταίο κατέγραψε μια εντυπωσιακή επίδοση για αυτοκίνητο της μεγάλης κατηγορίας, πετυχαίνοντας συνολικά 82.696 πωλήσεις. 
Για την Talbot το 1985 σήμανε τους τίτλους τέλους, εφόσον η γαλλική εταιρεία σύντομα θα πέρναγε στην ιστορία. Εκείνη τη χρονιά κάλυψε το 1.2% της αγοράς, με μόλις 21.100 μονάδες. 
Το Ford Fiesta ήταν το εισαγόμενο μοντέλο με τις περισσότερες πωλήσεις. Βρέθηκε στην έβδομη θέση με 46.369 μονάδες. Άλλα επιτυχημένα μοντέλα εισαγωγής ήταν το Opel Corsa (#9), το Volkswagen Golf (#10) και το Ford Escort (#12). 
Οι ιάπωνες παρέμεναν χαμηλά σε πωλήσεις, λόγω των περιορισμών, με τις Nissan, Mazda και Toyota να αποτελούν τις πιο δημοφιλείς, με αυτή τη σειρά, για όλο αυτό το διάστημα. 

To Peugeot 205 (επάνω) ήταν το Νο1 σε πωλήσεις στην Γαλλία, το 1984 και το 1985. Το ίδιο διάστημα, εξαιρετικές ήταν οι πωλήσεις του μεγάλου και ακριβού Renault 25 (κάτω), που πέτυχε να φτάσει στην 5η θέση της κατάταξης το 1985. 



Βελτιωμένη εικόνα παρουσίασε η γαλλική αγορά το 1986, με άνοδο 8.2%  και 1.911.521 πωλήσεις. Η Renault είχε αύξηση 18.7%, με 602.910 μονάδες, ενώ η Peugeot αύξηση 7.1%. Αντίθετα, η Citroen παρουσίασε μικρή μείωση κατά 1.8%.
Ντέρμπι παίχτηκε μεταξύ των δύο μικρών γαλλικών, με νικητή το Renault Super 5. Το Peugeot 205 έπεσε στην 2η θέση των πωλήσεων. 
Νέο ρεκόρ πωλήσεων για την γαλλική αγορά, το 1987. Ταξινομήθηκαν συνολικά 2.105.180 επιβατικά αυτοκίνητα. Aύξηση παρουσίασαν και οι τρείς γαλλικές εταιρείες. Την μεγαλύτερη άνοδο παρουσίασε η Citroen με 18.0% και 262.822 πωλήσεις, έναντι 12.9% της Peugeot η οποία έκανε το δικό της ρεκόρ, με 440.673 πωλήσεις. Η Renault, πάντα στην κορυφή, πέτυχε με τη σειρά της αύξηση 6.4%, με 641.657 πωλήσεις. 

Το 1988, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 2.217.149 μονάδες (+5.3%). Renault και Citroen πέτυχαν πολύ μικρή άνοδο (0.1% & 1.15% αντίστοιχα), όμως η Peugeot κατάφερε να δει τις πωλήσεις της αυξημένες κατά 11.6%, στις 491.813 μονάδες.
Η Ford εξακολουθούσε να είναι η δημοφιλέστερη ξένη εταιρεία, με 142.899 πωλήσεις, όμως οι Fiat και Volkswagen είχαν μειώσει την μεταξύ τους διαφορά. Δυνατά έπαιζε και η Opel που ήταν στην 7η θέση της κατάταξης. Το VW Golf κατείχε πλέον τον τίτλο του πιο εμπορικού μοντέλου εισαγωγής. Περαιτέρω άνοδος για τρίτη συνεχόμενη χρονιά με συνολικά 2.274.307 καινούργια αυτοκίνητα στην Γαλλία το 1989 (+2.6%). 
Τα Renault 5 (#1) & Peugeot 205 (#2) εξακολουθούσαν να αποτελούν τα δύο πιο αγαπημένα αυτοκίνητα των Γάλλων, όμως στην τρίτη θέση βρέθηκε το νέο Renault 19, με 174.417 μονάδες. 
H Ford για άλλη μια χρονιά ήταν η δημοφιλέστερη ξένη εταιρεία, στην τέταρτη θέση της κατάταξης με 160.835 πωλήσεις. Η Nissan ήταν η πρώτη σε πωλήσεις ιαπωνική εταιρεία. Βρέθηκε στην 13η θέση, με 20.197 πωλήσεις. Το δημοφιλέστερο μοντέλο εισαγωγής ήταν το VW Golf, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. 

H Citroen BX ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα μεσαία οικογενειακά στην Γαλλία, την δεκαετία του '80. Το 1985 έφτασε στην 3η θέση των πωλήσεων. Το 1984, 1986 και 1987 ήταν 4η στην γενική κατάταξη.  


To Renault 19 παρουσιάστηκε στην γαλλική αγορά τον Σεπτέμβριο του 1988 και έδειξε αμέσως την δυναμική του. Το 1989 ήρθε στην 3η θέση των πωλήσεων. 








B.A
 © Hellenic Motor History
Στοιχεία: ACEA & CCFA









Κυριακή 14 Απριλίου 2019

Το ατύχημα του Διαδόχου το 1902



Δημοσίευμα της εφημερίδας "ΣΚΡΙΠ" σχετικά με το ατύχημα του Διαδόχου Κωνσταντίνου, όταν οδηγούσε το καινούργιο του αυτοκίνητο. Το παραπάνω δημοσιεύτηκε στις 22 Σεπτεμβρίου 1902 και, πιθανότατα, πρόκειται για το πρώτο δημοσίευμα στην Ελλάδα, με θέμα ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα.  



B.A
 © Hellenic Motor History

Πέμπτη 11 Απριλίου 2019

Η αγορά αυτοκινήτου στην Μεγ. Βρετανία, την δεκαετία του '70 (H.M.H Special)


Ford Cortina (1970-1975)

Κατά την δεκαετία του '70 η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία κυριαρχούσε στην Μεγ. Βρετανία, αλλά τα προβλήματα που είχε να αντιμετωπίσει γίνονταν όλο και μεγαλύτερα. 
Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής της χώρας, η British Motor Corporation (BMC), είχε εξελιχθεί στην British Leyland Motor Corporation (BLMC) ήδη από το 1968. Όμως, τα οικονομικά και εργασιακά μέτωπα ήταν ανοικτά, ενώ υπήρχαν και θέματα ποιότητας των προϊόντων της. Το 1975 η εταιρεία κρατικοποιήθηκε. 
Η κατάσταση που διαμορφώθηκε ήταν ευνοϊκή για τους ξένους κατασκευαστές. Σημαντικό όφελος είχε η Datsun, που από το πουθενά είδε τις πωλήσεις της να φτάνουν στις 30.197 μονάδες το 1972, ενώ την επόμενη χρονιά εκτοξεύτηκαν στις 60.513 μονάδες. Στο ίδιο διάστημα, μεγάλη άνοδο είχαν επίσης οι Renault και Fiat. 
Συνολικά, από το 1970 έως το 1973 οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων κινήθηκαν ανοδικά. Η δεκαετία ξεκίνησε με 1.076.865 μονάδες, από 965.410 μονάδες το 1969 (+11.5%). Το 1971 υπήρξε  επιπλέον αύξηση 19.4%, με συνολικά 1.285.661 πωλήσεις. Σε αυτό το διάστημα, πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο ήταν το Austin/Morris 1100/1300 της BLMC, η οποία ήταν και η εταιρεία με τις περισσότερες πωλήσεις στην Μ. Βρετανία. 
Το 1972 οι πωλήσεις έφτασαν το 1.637.866 μονάδες (+27.4%). Ήταν η χρονιά που το Ford Cortina έγινε το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο, με 187.159 μονάδες. Επιπλέον η Ford διέθετε το No 2 σε πωλήσεις μοντέλο, το Escort, με 140.837 μονάδες. Η αύξηση στις συνολικές πωλήσεις της εταιρείας, σε σχέση με το προγούμενο έτος, ήταν εντυπωσιακή. Από 240.937 αυτοκίνητα το 1971, διέθεσε 401.994 αυτοκίνητα το 1972. 
Ενδιαφέρον έχει να σημειωθεί ότι από το 1972 έως σήμερα, το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο ανά έτος, στην Μεγ. Βρετανία, προέρχεται από την Ford. 


Ford Escort MkI

Mια περαιτέρω μικρή αύξηση κατέγραψε η βρετανική αγορά το 1973, με συνολικά 1.661.639 πωλήσεις (+1.45%). Παρά το γεγονός ότι το νούμερο αυτό αποτελούσε ρεκόρ για τα έως τότε δεδομένα, οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες, BMLC, Ford & Vauxhall, είχαν μικρή μείωση των πωλήσεων τους. 
Το 1974 το πρόσημο ήταν αρνητικό. Πτώση κατά 23.6%, με 1.268.767 μονάδες.  Η Datsun αποτελούσε πλέον την 5η σε πωλήσεις εταιρεία στην Μεγ. Βρετανία. Θα διατηρήσει αυτή τη θέση έως τα τέλη της δεκαετίας, με εξαίρεση το 1977, που ανέβηκε στην 4η θέση της γενικής κατάταξης.
Επιπλέον πτώση, κατά 5.9%, υπήρξε το 1975.
Από το 1976 θα αρχίσει σταδιακά να αντιστρέφεται το κλίμα. Εκείνη την χρονιά υπήρξε αύξηση 7.7%, με 1.285.583 μονάδες. Το 1977 η αύξηση άγγιξε το 3%, με 1.323.524 μονάδες. Η Ford πέρασε στην πρώτη θέση των συνολικών πωλήσεων, με 340.319 μονάδες, αφήνοντας την BLMC στην δεύτερη θέση, με 312.680 μονάδες, καταγράφοντας μείωση 8.65%. 
Το best seller της αγοράς ήταν το Ford Cortina, με τα Ford Escort και Morris Marina να συμπληρώνουν την πρώτη τριάδα. 


Morris Marina

H Datsun ήταν η δημοφιλέστερη ξένη εταιρεία στην Μεγ. Βρετανία, τη δεκαετία του '70.

Με 1.591.941 πωλήσεις, το 1978 έκλεισε με άνοδο 20.3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η Datsun πέτυχε ρεκόρ πωλήσεων, με 101.735 αυτοκίνητα, έναντι 82.133 το 1977 (+23.9%). Άνοδο κατέγραψαν και όλες οι εγχώριες εταιρείες, Ford, BLMC, Chrysler (Rootes) & Vauxhall. 
Το 1979 ήταν η καλύτερη χρονιά για την βρετανική αγορά αυτοκινήτου, έως τότε. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 1.716.275 μονάδες, με αύξηση 7.8%. 
To Ford Cortina ήταν για άλλη μια χρονιά στην κορυφή, με 193.784 μονάδες, ο υψηλότερος αριθμός πωλήσεων που έχει πετύχει ένα μοντέλο στην Αγγλία, έως σήμερα. Οι συνολικές πωλήσεις της Ford το 1979, ήταν 485.559 μονάδες (+23.8%), διευρύνοντας ακόμα περισσότερο την διαφορά από την BLMC. 
To Ford Escort ήταν το 2ο πιο εμπορικό μοτέλο, με 131.667 πωλήσεις, ενώ το Mini ήρθε στην 3η θέση, με 82.938 πωλήσεις.  
Από τις ξένες εταιρείες μεγάλη αύξηση κατέγραψε η Renault, πού ήταν στην 6η θέση πίσω από την Datsun. Το 1979 οι πωλήσεις της ήταν 93.468, έναντι 69.627 το 1978 (+34.2%)

Ford Cortina (1975-1979)






B.A
 © Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: SMMT