Δευτέρα 9 Μαρτίου 2020

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1992. Η "απόσυρση" συνεχίζεται, χρονιά με ρεκόρ πωλήσεων στα επιβατικά αυτοκίνητα.



Σημαντική χρονιά για την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου ήταν το 1992. 
Η βασική παράμετρος που καθόρισε τη πορεία της, ήταν τα κίνητρα για την απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων και την αντακατάστασή τους με νέα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (καταλυτικά). 
Το μέτρο αυτό ίσχυε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, εφόσον είχε ξεκινήσει να εφαρμόζεται την 1η Ιανουαρίου 1991.

Οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων σημείωσαν αύξηση 19%, με συνολικά 199.004 ταξινομήσεις, φτάνοντας σε επίπεδα ρεκόρ για τα δεδομένα της εποχής εκείνης. Αντίθετα, η ζήτηση για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα παρουσίασε πτώση 17% με μόλις 7.648 μονάδες. Το μερίδιο των μεταχειρισμένων ανήλθε στο 3.7% επί του συνόλου στα επιβατικά αυτοκίνητα. 

Η χρονιά ξεκίνησε δυναμικά, με τις ταξινομήσεις τον Ιανουάριο στις 17.558 μονάδες. Στην συνέχεια υπήρξαν σημαντικές διακυμάνσεις. Ο Μάρτιος ήταν ο χειρότερος μήνας με 10.355 μονάδες, ενώ ο Απρίλιος ήταν ο ισχυρότερος με 20.028 μονάδες. Ανοδικά κινήθηκαν οι πωλήσεις το τελευταίο τρίμηνο του έτους, μετά την σχετικά μέτρια επίδοση τον Αύγουστο (14.981) και τον Σεπτέμβριο (14.954), που αποτελούν παραδοσιακά "χαλαρούς" μήνες στην αγορά αυτοκινήτου. 

Έως τα τέλη της χρονιάς υπολογίζεται ότι αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία περί τα 150.000 παλιά ρυπογόνα αυτοκίνητα. Παράλληλα, με την πολιτική αυτή, μειώθηκε ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου των οχημάτων σε 8.9 έτη από 11.3 έτη το 1990, προ απόσυρσης. 



Fiat Tipo

Tο μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων κάλυψε η κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών αυτοκινήτων στα 1.400 κυβ. εκατοστά ή 10 φορ. ίππους. Δεύτερη πιο δημοφιλής κατηγορία ήταν των μεσαίων οικογενειακών στα 1.600 κ.εκ. (11 φορ. ίπποι), ενώ ακολούθησαν τα μικρά από τα 1.200 κ.εκ. 

Στην κορυφή βρέθηκε η Nissan, με συνολικά 18.107 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 9.1%. Από αυτές, οι 13.150 αφορούσαν αυτοκίνητα ελληνικής συναρμολόγησης (Sunny) στο εργοστάσιο της "ΤΕΟΚΑΡ" στον Βόλο. 
Το 1992 ήταν η τελευταία χρονιά που η Nissan βρέθηκε στην πρώτη θέση των πωλήσεων στην Ελλάδα. 
Παρά την πολύ καλή επίδοση, η πρωτιά δεν ήταν περίπατος για την ιαπωνική εταιρεία. 
Βασικός της αντίπαλος ήταν η Fiat, η οποία έως τον Σεπτέμβριο ακολουθούσε σε απόσταση αναπνοής. Η μεταξύ τους διαφορά μέχρι τότε ήταν μόνο 348 αυτοκίνητα. H Fiat είχε καταφέρει να έρθει 1η σε πωλήσεις τέσσερις φορές μέσα στο έτος (Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο και Αύγουστο). Οι συνολικές της πωλήσεις για όλο το έτος ήταν 16.979 μονάδες (8.5%). Η Nissan κατάφερε να εξασφαλίσει μια διαφορά ασφαλείας από την ιταλική εταιρεία, μόλις το τελευταίο τρίμηνο. 
Στην τρίτη θέση της κατάταξης ήρθε η Toyota, με 15.951 πωλήσεις (8.0%). Σημαντική άνοδο παρουσίασε τους τέσσερις τελευταίους μήνες, και ειδικά στο διάστημα από τον Σεπτέμβριο ως το Νοέμβριο, οπότε και μείωσε σημαντικά την διαφορά που τη χώριζε από την Fiat έως τον Αύγουστο (3.325 μονάδες). 
Ευρωπαϊκή μάχη δόθηκε για τις επόμενες τρεις θέσεις, μεταξύ της Citroen, της Opel και της Ford. Στο εννιάμηνο η γαλλική φίρμα ήταν στην 4η θέση, ενώ η Ford ήταν στην 5η θέση και η Opel στην 6η. Τον Οκτώβριο η Opel με 9.125 πωλήσεις άφησε πίσω την Ford με 9.047. Το Νοέμβριο η Citroen εξακολουθούσε να προηγείται στην μεταξύ τους μάχη, όμως με μόλις 57 μονάδες διαφορά από την Opel. Τον Δεκέμβριο η γερμανική εταιρεία πέτυχε την καλύτερη της επίδοση για όλο το έτος, με αποτέλεσμα να ανέβει στην 4η θέση της γενικής κατάταξης, με συνολικά 12.308 μονάδες και μερίδιο 6.2%. 
Η Citroen αρκέστηκε στην 5η θέση, με 11.556 μονάδες. Το αποτέλεσμα αυτό ήταν εξαιρετικό, με δεδομένο ότι το 1991 είχε τερματήσει 11η με 6.206 μονάδες, που σημαίνει ότι πέτυχε μια αύξηση των πωλήσεών της κατά 86.2%. Πολύ σημαντικό ρόλο έπαιξε η επιτυχία του μικρομεσαίου Citroen ZX.  
Καλή πορεία διατήρησε και η Ford, που ήρθε στην 6η θέση με 11.201 πωλήσεις και 5.6%. 

To 1992 ήταν αναμφίβολα η χρονιά του αυτοκινήτου στην χώρα μας. Τα οικονομικά κίνητρα για την απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων έδωσαν την ευκαιρία σε πολλούς να αποκτήσουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο μετά από πολλά χρόνια και το ενδιαφέρον διατηρήθηκε σε υψηλό επίπεδο για όλο το εξεταζόμενο διάστημα. Αν και τυπικά το μέτρο της απόσυρσης έληγε στο τέλος του έτους, η κυβέρνηση πήρε την απόφαση να παραταθεί η διαδικασία, λόγω αυξημένου αριθμού ενδιαφερομένων. Έτσι, όσοι είχαν δικαίωμα απόσυρσης του παλαιού τους αυτοκινήτου, έπρεπε να κάνουν χρήση έως τις 31 Μαρτίου 1993. 

Αναλυτικότερα αναφέρονται οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά το 1992, στον πίνακα που ακολουθεί. 



Citroen ZX


Toyota Corolla Sedan









B.A
  © Hellenic Motor History (2020)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου