Πέμπτη 22 Ιουλίου 2021

Παλιές φωτογραφίες από τα τρόλεϋ της Αθήνας

 


Η ιδέα για την εξυπηρέτηση των αστικών συγκοινωνιών στην πρωτεύουσα με ηλεκτρικά λεωφορεία (τρόλεϋ), μας πάει πίσω στην δεκαετία του '30. Εκείνη την εποχή είχε αρχίσει να καλλιεργείται η άποψη πως τα τρόλλεϋ ήταν η ιδανική λύση για την αντικατάσταση των τραμ. Πριν από τον πόλεμο, αλλά και τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, αρκετές εφημερίδες έγραφαν πως η Αθήνα έπρεπε να απαλλαγεί από τον θόρυβο και τους κραδασμούς των τραμ και την θέση τους να πάρουν λεωφορεία και τρόλλεϋ. Φαίνεται πως με την άποψη αυτή συμφωνούσε και μεγάλη μερίδα των κατοίκων της πρωτεύουσας. 

Αν και τα πρώτα τρόλεϋ ήταν τα ιταλικά Fiat του 1939 για την περιοχή του Πειραιά, τα οποία λόγω του πολέμου και της κατοχής τέθηκαν σε κυκλοφορία μετά την απελευθέρωση, ήταν το 1953 όταν ο υπουργός Δημοσίων Έργων Κωνσταντίνος Καραμανλής, αποφάσισε να ξηλώσει τις γραμμές του τραμ στην Αθήνα και να καθιερώσει τα τρόλλεϋ ως το νέο μέσο μαζικής μεταφοράς. Συζητήσεις σχετικά με αυτό το θέμα είχαν υπάρξει και νωρίτερα, όπως για παράδειγμα το 1950 επί κυβέρνησης Σοφοκλή Βενιζέλου. Το "ξήλωμα" του τραμ στα τέλη του 1953,  ήταν αποτέλεσμα της κόντρας μεταξύ της κυβέρνησης Παπάγου και της εταιρείας εκμετάλλευσης της "Πάουερ". Η κίνηση αυτή κρίθηκε θετικά ακόμα και από τον αντιπολιτευόμενο Τύπο. Εκείνη την εποχή είχαν ήδη παραλειφθεί τα τρόλεϋ ιταλικής κατασκευής και ήταν γνωστό μήνες πριν ότι θα αντικαταστήσουν τα τραμ στην γραμμή Αμπελοκήπων-Πατησίων (Νο 3). Ο αντίκτυπος ήταν τέτοιος, ώστε στις 23 Ιουλίου 1953 ανέβηκε στο Θέατρο Βέμπο η επιθεώρηση με τίτλο "Τρόλεϋ-Μπας". 

Στις 24 Μαΐου 1976 υπογράφηκε σύμβαση μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της σοβιετικής "Energomachexport" για την προμήθεια 124 νέων τρόλεϋ. Η παράδοση των οχημάτων θα γινόταν σταδιακά. Tα τρόλεϋ αυτά, τύπου ZIU - 9V, τέθηκαν σε κυκλοφορία στις 7 Ιουλίου 1977, μετά την παραλλαβή των πέντε πρώτων μονάδων. Την τελετή δρομολόγησης έκανε ο υπουργός Συγκοινωνιών κ. Γεώργιος Βογιατζής. 

Σύνταγμα 1985 (photo by David Pirmann)

Αθήνα 1974 (photo by Eddie Girdner)

Λεωφ. Βασ. Αμαλίας 1979 (photo by Roger Goodrum)

Τρόλεϋ παλαιού και νέου τύπου στο Κουκάκι, στις αρχές της δεκαετίας του '80. 
(photo by Alessandro Albe')

Πατησίων 1979 (photo by John C. Benson)

Σταδίου, Ιούλιος 1995 (Mega Anorak archive)

Πύλη Αδριανού 1985 (photo by David Pirmann)

Οδός Δημητρακοπούλου, Κουκάκι, 1997 (photo by Kim Lovenskjold)

Σύνταγμα 1981 (photo by Aled Betts)

Πετράλωνα, αρχές δεκαετίας '80 (photo by Alessandro Albe')





B.A
  © Hellenic Motor History (2021)
Mε πληροφορίες από την εφημερίδα "Εμπρός" & "Ριζοσπάστης".











Παρασκευή 16 Ιουλίου 2021

Tα πρώτα βήματα του Toyota Corolla στην Ελλάδα (1967-1970).

 



Στις αρχές του 1967 η Toyota συμπλήρωνε πέντε έτη παρουσίας στην ελληνική αγορά. Στο διάστημα αυτό δεν είχε πετύχει να επιδείξει αξιόλογες επιδόσεις στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων. Το γεγονός αυτό ίσχυε για όλες τις ιαπωνικές εταιρείες, που εκείνη την περίοδο έκαναν τα πρώτα τους βήματα στην χώρα μας. Το φθινόπωρο του 1965 την επίσημη αντιπροσωπεία της φίρμας, ανέλαβε o Κωνσταντίνος Κασιδόπουλος. Η έδρα της επιχείρησης ήταν στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας 28. 
Έως τα τέλη του 1966 η γκάμα των επιβατικών μοντέλων της Toyota, βασιζόταν στο μεσαίο Corona (10 φορ. ίπποι) και στο μεγάλο Crown (13 φορ. ίπποι). Την ίδια εποχή η Toyota είχε παρουασιάσει στην Ιαπωνία ένα νέο μικρομεσαίο μοντέλο, το Corolla. Με κινητήρα στα 1.100 cc ο Κασιδόπουλος θα είχε πλέον έναν "παίκτη" στην πολύ σημαντική κατηγορία των 8 φορ. ίππων. Η Ελλάδα ήταν μια από τις πρώτες Ευρωπαϊκές αγορές που εξήχθη το Corolla. Το νέο μοντέλο ήταν διαθέσιμο στους Έλληνες καταναλωτές περί τις αρχές Ιουνίου του 1967. 

Ήδη στην πρώτη γενιά του μοντέλου, η Toyota προχώρησε σε μια σημαντική αναβάθμιση. Για το 1970, το Corolla απέκτησε μεγαλύτερο κινητήρα 1.200 cc με αυξημένη απόδοση. Η αλλαγή αυτή δεν επηρέασε την θέση του στην ελληνική αγορά, εφόσον συνέχιζε να βρίσκεται στην κατηγορία των 8 φορ. ίππων. 

Toyota Corolla 1200 (1ης γενιάς).

Όμως σύντομα ήρθε η ώρα της αντικατάστασης. Η "Κασιδόπουλος" Α.Ε έκανε την επίσημη παρουσίαση της 2ης γενιάς Corolla στην χώρα μας, στις 30 Σεπτεμβρίου 1970. Η διοργάνωση έγινε στο ξενοδοχείο "Χίλτον" με παρουσία πολλών καλεσμένων και δημοσιογράφων. Το νέο Corolla ήταν εφοδιασμένο με τον κινητήρα των 1.200 cc, με απόδοση 73 hp (SAE) και 83 hp (SAE) στην έκδοση SL. Υπήρχε δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στο sedan 2 ή 4 θυρών, το coupe και το station wagon. H δεύτερη γενιά παρουσιάστηκε σε μια περίοδο που η Toyota γνώριζε σημαντική άνοδο των πωλήσεών της στην Ελλάδα και το Corolla ήταν το κλειδί για την επιτυχία, εφόσον βρισκόταν στην εμπορικότερη κατηγορία της εγχώριας αγοράς. Άλλωστε το όνομα Corolla αποδείχθηκε τα επόμενα χρόνια ένα από τα πιο επιτυχημένα διεθνώς. 

Πάντως η ελληνική αντιπροσωπεία δεν αγνοούσε τα υπόλοιπα μοντέλα της φίρμας. Την ίδια μέρα παρουσιάστηκε στο "Χίλτον" και η νέα γενιά του μεγαλύτερου Corona στα 1.500 cc (10 φορ. ίπποι). 

Toyota Corolla 2ης γενιάς.

Toyota Corona, Οκτώβριος 1970.








B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2021)

Πέμπτη 8 Ιουλίου 2021

Το Hyundai Lantra J2 στην Ελλάδα (Ιούλιος 1995)

 


Η Hyundai Hellas Α.Ε παρουσίασε την δεύτερη γενιά του μεσαίου οικογενειακού της μοντέλου μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου 1995. Το Lantra J2 ήρθε να ενισχύσει την θέση της φίρμας στην χώρα μας, η οποία μερικούς μήνες πριν είχε παρουσιάσει το νέο Accent στην μικρομεσαία κατηγορία. Το 1994 το ποσοστό της Hyundai στην εγχώρια αγορά ανήλθε στο 4.6%. Η επίδοση αυτή ήταν αρκετά καλή με δεδομένο ότι η αγορά αυτοκινήτου κινήθηκε πτωτικά εκείνη την χρονιά. Η ελληνική αντιπροσωπεία ήλπιζε ότι με δύο νέα μοντέλα στις σημαντικές κατηγορίες των μικρομεσαίων και μεσαίων οικογενειακών, το ποσοστό της για το 1995 θα ξεπερνούσε το 5%. 

Η καριέρα της σειράς Lantra στην χώρα μας είχε ξεκινήσει 4 χρόνια πριν, με την παρουσίαση της πρώτης γενιάς του μοντέλου στις αρχές Ιουλίου 1991. Η παρουσία της Hyundai στην δύσκολη κατηγορία των 1.600 cc ήταν ικανοποιητική τα επόμενα χρόνια, όμως ποτέ δεν κατάφερε να επικρατήσει έναντι του καθιερωμένου ανταγωνισμού. Ο όμιλος Δάβαρη πίστευε ότι αυτό θα άλλαζε δραστικά με τη νέα γενιά, σε μια εποχή μάλιστα που το μικρότερο Accent πρωταγωνιστούσε στην ελληνική αγορά, σημειώνοντας εξαρχής μεγάλη επιτυχία. Τελικά, κάτι τέτοιο αποδείχθηκε αρκετά αισιόδοξο ως πρόβλεψη. 

Η προώθηση του Lantra J2 ξεκίνησε με τον τίτλο "Μοντέλο Ζωής!" και ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις με κινητήρα 1.600 cc και 1.800 cc, σε διάφορα επίπεδα εξοπλισμού. Οι αρχικές τιμές κυμαίνονταν από τα 4.758.000 δρχ (1.6 GL) μέχρι τα 5.968.000 δρχ (1.8 GLS ABS, 2 αερόσακοι). Η Hyundai Hellas έδινε εγγύηση τρία χρόνια ή 100.000 χλμ και υπήρχε η δυνατότητα απόκτησης με 20% προκαταβολή και 48 δόσεις. Το ποσοστό της εταιρείας παρέμεινε αμετάβλητο το 1995 (4.6%), όμως το νέο Lantra βοήθησε σε μικρή αύξηση των πωλήσεων της. 






B.A
 © Hellenic Motor History (2021)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Παρασκευή 2 Ιουλίου 2021

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου 1991: Ο "καυτός" μήνας Ιούλιος και το ρεκόρ πωλήσεων.

 


Στις αρχές του 1991 τέθηκαν σε ισχύ τα οικονομικά κίνητρα για την αντικατάσταση των παλιών επιβατικών αυτοκινήτων με καινούργια αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, βάσει του νόμου 1921/91. Το επόμενο διάστημα η ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα αυξήθηκε σημαντικά και ο ανταγωνισμός μεταξύ των αντιπροσωπειών εντάθηκε. Αν και στο πρώτο τρίμηνο του 1991 οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης δεν ήταν εντυπωσιακές, η αγορά άρχισε να κινείται ανοδικά από τον Απρίλιο. Τον Ιούλιο το "θερμόμετρο" ανέβηκε σε πρωτοφανή επίπεδα για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 18.672 μονάδες, που ήταν η καλύτερη επίδοση για όλο το έτος. Ο χώρος του αυτοκινήτου είχε εισέλθει σε ρυθμούς άγνωστους έως εκείνη την εποχή στην Ελλάδα, όμως το ρεκόρ πωλήσεων του Ιουλίου δεν άργησε να ξεπεραστεί, όταν τον Απρίλιο του 1992 ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά, σε έναν μήνα, πάνω από 20.000 επιβατικά αυτοκίνητα. 

Στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 1991 οι πωλήσεις ανήλθαν σε 98.142 αυτοκίνητα έναντι 69.212 το αντίστοιχο διάστημα του 1990 (+41.8%). Από το σύνολο του επταμήνου, οι 53.122 πωλήσεις αφορούσαν την περιοχή της πρωτεύουσας (54.1%) και οι 45.020 την υπόλοιπη Ελλάδα (45.9%). 

 


Πλέον οι εταιρείες έπρεπε να διεκδικήσουν μερίδιο σε μια όλο και πιο απαιτητική αγορά, όμως τρείς κυριαρχούσαν στην χώρα μας εκείνη την περίοδο. Η Fiat ήταν η 1η σε πωλήσεις τον Ιούλιο, με 1.864 μονάδες. Αυτή ήταν η υψηλότερη επίδοση που πέτυχε η ιταλική φίρμα για όλο το έτος. Στους πρώτους επτά μήνες βρέθηκε στην 3η θέση, με 8.790 πωλήσεις. Η Toyota βρέθηκε στην κορυφή του επταμήνου, με 9.183 πωλήσεις, αλλά τον Ιούλιο ήρθε μόλις στην 4η θέση με 1.298 πωλήσεις. Η Nissan ήταν στην 2η θέση των πωλήσειων του Ιουλίου αλλά και του επταμήνου, με 1.804 και 8.816 μονάδες αντίστοιχα. Η φίρμα του Θεοχαράκη επανήλθε δυναμικά τον Ιούλιο, μετά από δύο συνεχόμενους μήνες με χαμηλές πωλήσεις (προφανώς και λόγω της μετάβασης στη νέα γενιά του Sunny). Την καλύτερή της επίδοση πέτυχε και η Alfa Romeo, που ήρθε 3η σε πωλήσεις τον Ιούλιο, με 1.343 μονάδες. Το ίδιο ίσχυσε και για την Renault, που με 1.178 μονάδες συμπλήρωσε την πρώτη πεντάδα του Ιουλίου, ενώ κατείχε την 4η θέση στο επτάμηνο, με 6.571 πωλήσεις. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 1991, την 5η θέση κατείχε η Mazda με 5.905 μονάδες, όμως τον Ιούλιο ήρθε στην 9η θέση με 879 μονάδες. 

Τα αυτοκίνητα με προέλευση από την Δυτική Ευρώπη και την Ιαπωνία γνώρισαν άνοδο κατά +52.4% και +38.6%, με 56.253 και 32.822 μονάδες αντίστοιχα, ενώ στον χάρτη της εγχώριας αγοράς προστέθηκαν τα αυτοκίνητα της Ν. Κορέας. H Hyundai ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτη έως το 1990, όμως στους πρώτους επτά μήνες του 1991 είχε καταλάβει την 8η θέση της γενικής κατάταξης, με 4.735 πωλήσεις και ποσοστό 4.8%. Αντίθετα, σημαντικές απώλειες γνώρισαν τα αυτοκίνητα από την Ανατολική Ευρώπη, με συνολικά 4.271 μονάδες έναντι 8.512 στο πρώτο επτάμηνο του 1990 (-49.8%). Τον Ιούλιο οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε μόλις 806 μονάδες, με δημοφιλέστερη φίρμα την Skoda που πέτυχε 457 ταξινομήσεις. 

Για την συνολική εικόνα της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου το 1991, μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

 

Πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων Ιούλιος 1991

Θέση

Μάρκα

Πωλήσεις

1

Fiat

1.864

2

Nissan

1.804

3

Alfa Romeo

1.343

4

Toyota

1.298

5

Renault

1.178

6

Hyundai

1.080

7

Opel

1.047

8

BMW

942

9

Mazda

879

10

Ford

836


Πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων Ιανουάριος-Ιούλιος 1991

Θέση

Μάρκα

Πωλήσεις

1

Toyota

9.183

2

Nissan

8.816

3

Fiat

8.790

4

Renault

6.571

5

Mazda

5.905

6

Opel

5.832

7

Alfa Romeo

5.423

8

Hyundai

4.735

9

Volkswagen

3.733

10

Ford

3.664

11

BMW

3.347

12

Citroen

3.234



H Alfa Romeo κατέκτησε την 3η θέση των πωλήσεων τον Ιούλιο του 1991, 
με δυνατό χαρτί την μικρομεσαία Α33 στα 1.400 cc. 







B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History (2021)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Επεξεργασία στοιχείων: Hellenic Motor History