Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2019

Η Hyundai στην Ελλάδα. Το ξεκίνημα, η ανοδική πορεία και η συνολική εικόνα της εταιρείας από την Ν. Κορέα στην ελληνική αγορά.





Το Hellenic Motor History έχει αναφερθεί ήδη στα  πρώτα βήματα της Hyundai στην χώρα μας. Εδώ θα εξετάσουμε αναλυτικότερα την πορεία της εταιρείας στην εγχώρια αγορά. 

Η Hyundai κατασκεύαζε αυτοκίνητα της Ford στη Ν. Κορέα από το 1967, κατόπιν αδείας. Το Pony ήταν το πρώτο δικό της μοντέλο, που εξέλιξε με την βοήθεια βρετανών μηχανικών και σχεδιασμένο από την Italdesign του Giorgetto Giugiaro. Κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1975, χρησιμοποιώντας κινητήρα και κιβώτιο ταχυτήτων της Mitsubishi. 
Το μεγάλο στοίχημα για την Hyundai ήταν οι αγορές του εξωτερικού και, ειδικότερα, της Ευρώπης.
Η αρχή προς αυτή την κατεύθυνση έγινε το 1978, όταν το Pony έκανε την εμφάνισή του σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές. Μια από αυτές ήταν και η ελληνική. 
Τα πρώτα αυτοκίνητα ήρθαν στην χώρα μας τον Ιανουάριο του 1978. Την αντιπροσωπεία είχε αναλάβει η "Ν. Καπιτσίνας" Α.Ε.Β.Ε,  με έδρα στην Λεωφ. Κηφισού 174. Στην επιχείρηση συμμετείχαν οι αδελφοί Καπιτσίνα, Αναστάσιος, Δημήτρης, Μιχαήλ και Κωνσταντίνος, καθώς και ο Έκτωρ Συκιώτης. Στην θεσσαλονίκη η έδρα βρισκόταν στην Γράμμου Βίτσι 38, ενώ υπήρχε ένα δίκτυο εμπόρων πανελλαδικά.
Στην Ελλάδα το Pony κυκλοφόρησε με τον κινητήρα των 1.238 κυβ. εκατοστών, γι'αυτό έφερε την κωδική ονομασία "123" (υπήρχε και η έκδοση "143" με κινητήρα 1.439 κ.εκ.) . Η αρχική του τιμή ήταν 298.000 δραχμές, αρκετά ανταγωνιστική για αυτοκίνητο στην κατηγορία των 9 φορ. ίππων.
Η Hyundai είχε να αντιμετωπίσει τον δυναμικά ανερχόμενο ιαπωνικό ανταγωνισμό αλλά και τους καθιερωμένους ευρωπαίους κατασκευαστές. 
Πάντως το περιοδικό "4Τροχοί", στην πρώτη δοκιμή του μοντέλου (τεύχος 91, Απρίλιος 1978), έγραψε σαν συμπέρασμα: 
"Ένα κλασικό στη σύλληψη και την εκτέλεση αυτοκίνητο που προσπαθεί να συναγωνιστεί περισσότερο τα γιαπωνέζικα μοντέλα της κλάσης του παρά τα προσθιοκίνητα ευρωπαϊκά. Χωρίς να κάνει τίποτε άριστα, καταφέρνει να βρίσκεται στον μέσο όρο στα περισσότερα σημεία του και να ξεπερνά αρκετά γιαπωνέζικα μοντέλα στην οδική συμπεριφορά, την εμφάνιση και τους χώρους. Η τιμή αγοράς βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα".

Το ξεκίνημα της στην ελληνική αγορά δεν ήταν εντυπωσιακό, όσον αφορά τα επιβατικά της. Στον χώρο των ελαφρών φορτηγών τα πράγματα πήγαιναν πολύ καλύτερα, με το Hyundai Pickup. 
H παρουσία της συνέχισε να είναι ικανοποιητική στα επαγγελματικά οχήματα για όλη την δεκαετία του '80. 
Όμως, στα επιβατικά η Hyundai ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτη εκείνη την περίοδο.
Ήδη από την παρουσίασή του Pony στην χώρα μας, ο κινητήρας των 9 φορ. ίππων δεν ευνοούσε τη θέση του στην αγορά, παρά την ανταγωνιστική τιμή του. Και αυτό διότι στην ίδια κατηγορία αμαξώματος υπήρχαν ανταγωνιστικά μοντέλα στους 8 φορ. ίππους, με μικρότερο κόστος χρήσης (τέλη κυκλοφορίας, τεκμήριο κλπ). Η γκάμα των κινητήρων της δεν βοήθησε στην καθιέρωση της φίρμας στην Ελλάδα στα επόμενα χρόνια, με την διαρκή αύξηση της φορολογίας κατά την δεκαετία του '80. 
Το 1982 η Hyundai έκανε την εμφάνισή της στην Μεγ. Βρετανία. Οι πωλήσεις εκείνη την χρονιά ανήλθαν σε 2.993 πωλήσεις (0.2%). Την ίδια χρονιά στην Ολλανδία, που ήταν από τις πρώτες ευρωπαϊκές αγορές για την Hyundai, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 2.272 μονάδες (0.6%). 
Στην Ελλάδα, μέσα σε δύο χρόνια το ποσοστό της είχε μηδενιστεί. Από το 0.5% με 179 πωλήσεις το 1980, έπεσε στο 0.0% με μόλις 25 μονάδες το 1982. 
To αμέσως επόμενο διάστημα, η Hyundai παρουσίασε στην Ευρώπη το μεγαλύτερο Stellar, ένα μοντέλο που πολύ δύσκολα μπορούσε να σταθεί στην ελληνική αγορά εκείνη την εποχή. 

To 1984 η Hyundai ξεκίνησε την διάθεση του ανανεωμένου Pony στον Καναδά. To αγοραστικό κοινό του επιφύλασσε θερμή υποδοχή και το 1985 αποτέλεσε best seller της εκεί αγοράς. Την ίδια χρονιά η εταιρεία παρουσίασε στον Καναδά και το μεγαλύτερο Stellar. 
Το 1986 είχε έρθει η ώρα για την Hyundai να κάνει το πιο αποφασιστικό βήμα, έως εκείνη την εποχή. Να εισέλθει στην απαιτητική αγορά των Η.Π.Α.
Αυτή την φορά η πρεμιέρα έγινε με το νέο μοντέλο της φίρμας, το Excel, που παρουσιάστηκε στο αμερικανικό κοινό τον Φεβρουάριο εκείνης της χρονιάς. Ήταν διαθέσιμο σε 3θυρες και 5θυρες hatchback εκδόσεις καθώς και σε 4θυρο sedan, με κινητήρα 1.500 κυβ. εκατοστών. 
To Excel είχε σχεδιαστεί και αυτό από την Italdesign του Giorgetto Giugiaro, όπως και το Pony (ονομασία την οποία διατήρησε σε ορισμένες αγορές)
Φυσικά, το κύριο προσόν της Hyundai εκείνη την εποχή δεν μπορούσε να είναι άλλο από την χαμηλή τιμή αγοράς. Οι πωλήσεις του στις Η.Π.Α την πρώτη χρονιά (1986) ανήλθαν σε 168.882 μονάδες, υπερβαίνοντας τις προβλέψεις της Hyundai, που είχε θέσει ως στόχο τις 100.000 μονάδες. 




Αντίθετα με την αγορά της Β. Αμερικής, μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '80 η Hyundai ελάχιστα είχε πετύχει στην Ευρώπη.
Στην χώρα μας κυκλοφορούσαν ήδη αρκετές χιλιάδες ελαφρά φορτηγά, όμως τα επιβατικά της μοντέλα ήταν λίγα στους ελληνικούς δρόμους. 

Αυτό άλλαξε στις αρχές της δεκαετίας του '90. Tον Οκτώβριο του 1990 ξεκίνησε η διάθεση των μοντέλων της Hyundai, από τη νέα επίσημη αντιπροσωπεία "Hyundai Hellas" Α.Ε. Τα κεντρικά γραφεία και η έκθεση ήταν στην Λεωφ. Συγγρού 155. Το νέο ξεκίνημα συνοδεύτηκε από έντονη προώθηση των αυτοκινήτων της, ενώ στις πρώτες διαφημιστικές καταχωρήσεις γινόταν ιδιαίτερη αναφορά στην επιτυχημένη παρουσία της φίρμας στην αμερικάνικη αγορά. Φυσικά, ισχυρό κίνητρο για την προσέλκυση πελατών ήταν η εξαιρετικά ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική. Παράλληλα υπήρχε η "χρυσή εγγύηση" 3 ετών ή 100.000 χλμ και 6 χρόνια αντισκωριακή προστασία. 
Το πρώτο πλήρες έτος παρουσίας της στην ελληνική αγορά, η Hyundai ήρθε δυναμικά στο προσκήνιο. Το 1991 οι πωλήσεις ανήλθαν σε 8.090 μονάδες με μερίδιο 4.8%, κατακτώντας την όγδοη θέση στην γενική κατάταξη. Καθόλου άσχημα για μια μη καθιερωμένη μάρκα, στο εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον που επέβαλαν τα κίνητρα για την απόσυρση και οι μειωμένοι φόροι για τα νέα καταλυτικά αυτοκίνητα. H γκάμα της Hyundai στην Ελλάδα, το πρώτο διάστημα, αφορούσε τα εξής μοντέλα: 
Το μικρομεσαίο Excel στην ανανεωμένη του έκδοση, με αμάξωμα 3, 4 και 5 θυρών και κινητήρα 1.500 cc. Το μεγάλο οικογενειακό Sonata με κινητήρα 1.800 cc και τέλος το δίθυρο Scoupe στα 1.500 cc. To καλοκαίρι του 1991 προστέθηκε και το μεσαίο οικογενειακό Lantra στα 1.600 cc (11 φορ. ίπποι) . 
Σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη, το μερίδιο της Hyundai στην Ελλάδα ήταν εντυπωσιακό. Το 1991 ο μέσος όρος της εταιρείας στις ευρωπαϊκές αγορές ήταν 0.4% έναντι 4.8% που κατείχε στην εγχώρια αγορά. Την ίδια χρονιά στην Μεγ. Βρετανία οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 7.985 μονάδες που την έφεραν στην 23η θέση με ποσοστό 0.5%. 

To 1992 η Hyundai αύξησε τις πωλήσεις της στις 9.844 μονάδες (+21.7%) και το μερίδιό της στο 4.9%, όμως βρέθηκε ένατη χάνοντας μια θέση σε σχέση με τη προηγούμενη χρονιά. 
Tα επόμενα δύο χρόνια η εταιρεία είχε πλέον εδραιωθεί στην συνείδηση του αγοραστικού κοινού, διατηρώντας μια θέση στην πρώτη δεκάδα των πωλήσεων. Όμως το Excel, το πιο εμπορικό της μοντέλο, είχε αρχίσει να δείχνει τα χρόνια του. Το απαραίτητο βήμα εκσυγχρονισμού έγινε στα τέλη του 1994, με την παρουσίαση του Accent. Το νέο μικρομεσαίο μοντέλο έγινε αμέσως επιτυχία στην χώρα μας. Το 1995 ήρθε στην πέμπτη θέση των συνολικών πωλήσεων, ενώ ήταν το δεύτεροο δημοφιλέστερο μικρομεσαίο οικογενειακό, πίσω από το Toyota Corolla. Το 1996 αύξησε τις πωλήσεις του, όμως ήταν το 1997 που η Hyundai πέτυχε την πρώτη μεγάλη της νίκη στην εγχώρια αγορά.
Το Accent ήταν το πρώτο σε πωλήσεις αυτοκίνητο στην Ελλάδα εκείνη την χρονιά, με 8.774 μονάδες. Συνολικά, η Hyundai ήρθε στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης, με ελάχιστη διαφορά πίσω από τη Nissan. 
Αξίζει να σημειωθεί πως το 1994 η Hyundai εγκαινίασε την λειτουργία του Ευρωπαϊκού κέντρου έρευνας και εξέλιξης της εταιρείας, στην Φρανκφούρτη της Γερμανίας.

 

Hyundai Accent (1η γενιά)


Το Accent διατήρησε την θέση του στην κορυφή και το 1998, με 9.033 πωλήσεις. Η Hyundai βελτίωσε συνολικά τις επιδόσεις της κατακτώντας την δεύτερη θέση της ελληνικής αγοράς, πίσω από την Toyota. Πλέον κατείχε το 9.2% επί του συνόλου, έναντι 7.5% την προηγούμενη χρονιά. 
Σημαντικό ρόλο σε αυτό το αποτέλεσμα έπαιξε και το νέο μικρό Hyundai Atos, που παρουσιάστηκε στην χώρα μας την άνοιξη του '98. 
Η δεκαετία του '90 έκλεισε με άλμα για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου, εφόσον οι πωλήσεις επιβατικών είχαν άνοδο +45.0%. Η Hyundai αύξησε τις δικές της πωλήσεις κατά 34.9%, με συνολικά 22.484 μονάδες έναντι 16.673 το 1998. Όμως βρέθηκε στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης με μερίδιο 8.6%. Το Accent υποχώρησε στην δεύτερη θέση των πωλήσεων, εφόσον η νέα γενιά του Opel Astra ήταν το best seller της χρονιάς.  
Η καινούργια δεκαετία ξεκίνησε εντυπωσιακά για την Hyundai στην χώρα μας. 
To 2000, κατέκτησε την πρώτη θέση των πωλήσεων, με 28.243 μονάδες και μερίδιο αγοράς 9.7%. H επίδοση αυτή ήταν εξαιρετική, με δεδομένο ότι το ποσοστό της πανευρωπαϊκά άγγιζε οριακά το 1.5%.
Το Accent ήταν ξανά το best seller στην εγχώρια αγορά, αυτή τη φορά στην δεύτερη γενιά του, που είχε παρουσιαστεί στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 1999. Το μικρομεσαίο μοντέλο πέτυχε συνολικά 14.361 πωλήσεις, ενώ δυναμική πορεία διέγραψε και το Atos με 11.265 πωλήσεις. To μικρό της Hyundai ήρθε στην πέμπτη θέση της γενικής κατάταξης, ενώ ήταν το δημοφιλέστερο μοντέλο στην κατηγορία του (segment A). 
Tα αμέσως επόμενα χρόνια η γκάμα της Hyundai επεκτάθηκε. Σημαντική ήταν η παρουσίαση του Getz στην πολύ δημοφιλή κατηγορία των supermini, απέναντι σε καθιερωμένους παίκτες όπως τα Toyota Yaris, Opel Corsa, Fiat Punto, Peugeot 206, Volkswagen Polo κ.α. Η πορεία του κρίνεται ως πολύ επιτυχημένη, ενώ την περίοδο 2005-2006 κατάφερε να είναι πρώτο στην κατηγορία του (segment B). 
Επιτυχημένο ήταν και το Hyundai Matrix, που αποτέλεσε το best seller πολυμορφικό της ελληνικής αγοράς επί σειρά ετών. Το στίγμα του έδωσε και το Hyundai Coupe στην δική του κατηγορία, όπου σημείωσε καλές πωλήσεις. 
Αντίθετα, η εταιρεία δεν ξέφυγε ούτε στην Ελλάδα από την μέτρια (έως κακή) εικόνα που είχε πανευρωπαϊκά στην απαιτητική κατηγορία των μεσαίων οικογενειακών. Το Hyundai Lantra/Elantra δεν κατάφερε να ξεπεράσει τις προσδοκίες και να συναγωνιστεί στα ίσια δύσκολους αντιπάλους, όπως τα Toyota Avensis, Opel Vectra, Nissan Primera κ.α. Στην κατηγορία των εκτός δρόμου οχημάτων διέθετε το Santa Fe.




Στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, που έγιναν στην Αθήνα, η Hyundai ήταν επίσημος χορηγός και η ελληνική αντιπροσωπεία παρείχε περισσότερα από 4.000 οχήματα για την κάλυψη των μεταφορικών αναγκών διαφόρων επισήμων, αθλητών και δημοσιογράφων. 
Την ίδια χρονιά ήρθε στην δεύτερη θέση των πωλήσεων, με μερίδιο 8.6% και 24.904 μονάδες (+19%). Το 2005 βρέθηκε ξανά στην κορυφή, με συνολικά 24.859 μονάδες και ποσοστό 9.2%. Την περίοδο 1998-2005 η Hyundai ήταν σταθερά μέσα στις τρεις πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες στην χώρα μας, ενώ δύο φορές ανέβηκε στην πρώτη θέση (2000 & 2005). 
Μετά από πολλά χρόνια, το 2006 βρέθηκε στην τέταρτη θέση της κατάταξης και οι πωλήσεις της υποχώρησαν στις 19.715 μονάδες (-20.7%). Την περίοδο 2007-2008 ήρθε στην πέμπτη και τέταρτη θέση αντίστοιχα. 
Η δεκαετία έκλεισε με σαφή σημάδια υποχώρησης. Το 2009 η Hyundai βρέθηκε εκτός της πρώτης πεντάδας και τερμάτισε στην έκτη θέση, με 12.069 πωλήσεις (-35.1%) και μερίδιο 5.5% .Στην γκάμα της διέθετε έως τότε το μικρά i10, i20 και το μικρομεσαίο i30, αυτοκίνητα σαφώς βελτιωμένα σε όλους τους τομείς σε σχέση με τους προκατόχους τους. 
Από το 2010 έως σήμερα η Hyundai απέχει πολύ από την εικόνα του κατασκευαστή χαμηλού κόστους που είχε την δεκαετία του '90. Όμως δεν έχει επιδείξει την δυναμική εκείνης της εποχής στην εγχώρια αγορά. Στο διάστημα 2010-2014 ήταν σταθερά στις δέκα πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες, με σημαντικές αυξομειώσεις. Καλύτερη χρονιά όσον αφορά στην κατάταξη ήταν το 2013, που η Hyundai ήρθε στην τέταρτη θέση. Το 2015 βρέθηκε εκτός πρώτης δεκάδας, τερματίζοντας στην ενδέκατη θέση με μερίδιο 4.0% και 3.070 πωλήσεις (-21.8%). Την επόμενη χρονιά υπήρξε περαιτέρω πτώση στις 1.088 πωλήσεις (-64.6%), με αποτέλεσμα η Hyundai να βρεθεί στην δέκατη όγδοη θέση με μερίδιο μόλις 1.4%. Πάντως επανήλθε δριμύτερη το 2017, που κατάφερε να ανέβει στην ένατη θέση, αυξάνοντας το μερίδιο της στο 4.6% με 4.038 πωλήσεις. Δημοφιλέστερο μοντέλο της εκείνη την χρονιά ήταν το μικρό i20. Βελτιωμένη ήταν η θέση της το 2018, που ήρθε όγδοη με  ποσοστό 5.5%. Όμως φαίνεται πως φέτος έχει ανεβάσει στροφές, εφόσον στο πρώτο οκτάμηνο του 2019 βρέθηκε στην πέμπτη θέση, με μικρή διαφορά πίσω από την Fiat (6.286 μονάδες έναντι 6.348). Δημοφιλέστερα μοντέλα της είναι τα i10, i20 και Kona.

 
Το Hyundai Kona είναι το τρίτο σε πωλήσεις compact SUV της ελληνικής αγοράς για το 2019. Αποτελεί επίσης το τρίτο δημοφιλέστερο μοντέλο της Hyundai, πίσω από τα i10 & i20.





Επίσημη ιστοσελίδα της ελληνικής αντιπροσωπείας:









B.A
Αρχείο Hellenic Motor History © 2019
Στοιχεία πωλήσεων (Ελλάδα): ΣΕΑΑ
Στοιχεία πωλήσεων (Μ. Βρετανία): SMMT



























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου