Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2022

H ελληνική αγορά ελαφρών φορτηγών το 1988.

 


H αγορά των ελαφρών φορτηγών άρχισε να αναπτύσσεται σημαντικά στην Ελλάδα κατά την δεκαετία του '70. Στις αρχές της δεκαετίας του '80 τα ποσοστά τους εκτινάχθηκαν, καλύπτοντας περίπου το ήμισυ επί του συνόλου στις πωλήσεις ελαφρών οχημάτων στην χώρα μας. Σε αυτό συνέβαλαν διάφοροι παράγοντες, όπως ο νόμος για την αντικατάσταση των τρίκυκλων μοτοσυκλετών δημοσίας χρήσης με φορτηγά αυτοκίνητα αλλά και το γεγονός ότι τα επαγγελματικά οχήματα αποτελούσαν την μοναδική ρεαλιστική εναλλακτική κάλυψης των μεταφορικών αναγκών γενικότερα, έναντι της υψηλής φορολογίας στα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης. Aπό το 1983 και μετά οι πωλήσεις τους άρχισαν να υποχωρούν σε πιο "λογικά" επίπεδα, συνέχισαν όμως να αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι με έντονο ανταγωνισμό. Για παράδειγμα έως το 1985 το μερίδιό τους στο σύνολο των ελαφρών οχημάτων, ανήλθε στο 18.8%. Το 1986 οι πωλήσεις τους έπεσαν στα χαμηλότερα επίπεδα για όλη την δεκαετία του '80 και αμέσως μετά σημείωθηκε σταδιακή άνοδος έως το 1990.

Κατά συνέπεια, το 1988 οι τάσεις στον χώρο των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων ήταν ανοδικές, με συνολικά 19.318 πωλήσεις έναντι 15.806 το προηγούμενο έτος (+22.2%). Να σημειωθεί πως τα ελαφρά φορτηγά κάλυπτουν παραδοσιακά το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό στις πωλήσεις επαγγελματικών οχημάτων, με την αγορά βαρέων φορτηγών να παραμένει εύλογα σε ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά. Πολύ δημοφιλής ήταν φυσικά η κατηγορία των ανοιχτών φορτηγών τύπου pickup, εξαιρετικά διαδεδομένη ειδικά στις αγροτικές περιοχές, ενώ σημαντικό κομμάτι αφορούσε τα κλειστά φορτηγά τύπου van. Παρά το γεγονός ότι μερικά από τα πιο εμπορικά μοντέλα προέρχονταν από ιαπωνικές φίρμες, η εικόνα της αγοράς ήταν αρκετά πιο σύνθετη. 

Στην κορυφή των πωλήσεων βρέθηκε η Nissan, που διέθετε το πολύ επιτυχημένο pickup D21/King Cab ελληνικής συναρμολόγησης (φωτό επάνω). Με 4.109 μονάδες κατέκτησε το 21.3%, διατηρώντας σημαντική απόσταση από τον ανταγωνισμό. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε η Toyota, που κατέγραψε σημαντική αύξηση στις πωλήσεις της, με συνολικά 3.073 μονάδες (+80.8%) και μερίδιο 15.9%. Η Mitsubishi συμπλήρωσε την πρώτη τριάδα των πωλήσεων, με 2.072 μονάδες και 10.7%. 


Mitsubishi L200

Δεν αποτελεί έκπληξη η κυριαρχία της Nissan εκείνη την εποχή, ούτε η παρουσία ακόμα δύο ιαπωνικών εταιρειών στην πρώτη τριάδα (ειδικά της Toyota), Έκπληξη ίσως αποτελεί η παρουσία της FSO Polski στην τέταρτη θέση, με το χαμηλού κόστους pickup στα 1.300 και 1.500 cc. Τα ελαφρύ επαγγελματικό από την Πολωνία πέτυχε το 1988 αύξηση πωλήσεων +172.2%, με 1.154 μονάδες έναντι 424 το προηγούμενο έτος και μερίδιο 6.0%. Στην πέμπτη θέση η... Nissan ξανακτυπά με τα οχήματα της Nissan Motor Iberica, η θυγατρική της φίρμας στην Ισπανία (πρώην EBRO), oι ταξινομήσεις της οποίας καταγράφονται ξεχωριστά. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 1.070 μονάδες, που ανεβάζουν τις συνολικές πωλήσεις του Θεοχαράκη στα ελαφρά επαγγελματικά στις 5.179 μονάδες (Nissan & Nissan Motor Iberica). H Fiat σημείωσε μικρή πτώση (-0.7%), όμως το Fiorino pickup παρέμεινε δημοφιλές με 1.013 πωλήσεις και η ιταλική εταιρεία κατέκτησε την έκτη θέση. Σημαντική αύξηση πωλήσεων πέτυχε η Ford (+78.4%), με 990 μονάδες και βρέθηκε στην έβδομη θέση από ένατη το 1987. Προφανώς η επιτυχία οφείλεται στην νέα γενιά του δημοφιλούς Transit αλλά και στο νέο Courier pickup. 

Σταθερά στην όγδοη θέση παρέμεινε το 1988 η Volkswagen, αλλά με αύξηση πωλήσεων +34.3%, στις 908 μονάδες. Εκτός από το κλασικό Transporter, η γερμανική φίρμα διέθετε και το επιτυχημένο στην χώρα μας Caddy pickup.
Κατά την δεκαετία του '80 η Hyundai ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτη στην αγορά επιβατικών αυτοκινήτων, όμως δεν συνέβαινε το ίδιο στα ελαφρά φορτηγά. Το 1988 η κορεάτικη φίρμα κάλυψε μόλις το... 0.1% στα επιβατικά, όμως το μερίδιό της στα επαγγελματικά ανήλθε στο 4.7% και κατέκτησε την ένατη θέση, με 904 μονάδες (+14.3%).  Την πρώτη δεκάδα συπλήρωσε η Dacia, που υπέστη σημαντικές απώλειες (-56.2%). Το 1987 είχε πετύχει μια εξαιρετική επίδοση που της χάρισε την δεύτερη θέση στα ελαφρά φορτηγά (!), με μερίδιο 12.0%. Το 1988 το μερίδιό της είχε περιοριστεί στο 4.3%, με 828 μονάδες έναντι 1.893 την προηγούμενη χρονιά. 


Ford Transit

Δεν υπήρξαν σημαντικές μεταβολές στην εγχώρια αγορά ελαφρών επαγγελματικών το 1988 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όμως υπήρξε αύξηση στις συνολικές πωλήσεις. Οι πρωταγωνιστές παρέμειναν οι ίδιοι, με τις Toyota, FSO και Ford να έχουν σημαντικά οφέλη. Οι ιαπωνικές εταιρείες κυριαρχούσαν στην πρώτη τριάδα, όμως από το παιχνίδι δεν έλειπαν οι Ευρωπαίοι και οι Κορεάτες. Εκτός δεκάδας, με ποσοστό 3.0% βρέθηκαν οι Mazda και Suzuki, ενώ οριακά χαμηλότερα σε πωλήσεις ήρθε η Isuzu, με ποσοστό 2.9%. Αύξηση πωλήσεων είχαν οι επαγγελματικές εκδόσεις του Lada Niva 4X4, εγχώριας συναρμολόγησης από την Αουτομεκάνικα. 







B.A
  © Hellenic Motor History (2022)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ  & ΕΛΣΤΑΤ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου