Τετάρτη 16 Ιουλίου 2025

Ελληνική αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, πρώτο εξάμηνο 2025. Αρνητικό το κλίμα στο έτος μετά την σημαντική πτώση τον Ιούνιο. Ford & Toyota κυριαρχούν στα LCV.

 


To 2025 ξεκίνησε με έντονη υποχώρηση για την ελληνική αγορά ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων (-18.1% τον Ιανουάριο, -18.5% στο πρώτο δίμηνο), που όμως περιορίστηκε σημαντικά στο πρώτο τετράμηνο (-3.6%) μετά την ανοδική πορεία της αγοράς τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Τον Μάιο οι πωλήσεις στα LCV είχαν περαιτέρω άνοδο +37.1%, με αποτέλεσμα να αντιστραφεί το κλίμα και να υπάρξει θετικό πρόσημο στο πρώτο πεντάμηνο (+3.6%). Όμως τον Ιούνιο το αρνητικό κλίμα επέστρεψε και υπήρξε σημαντική πτώση, με 1.084 μονάδες από 1.375 μονάδες τον ίδιο μήνα πέρσι (-21.2%). Κατά συνέπεια, στο πρώτο εξάμηνο του 2025 τα LCV είχαν συνολικές απώλειες -2.8%, με 5.152 μονάδες έναντι 5.303 πέρσι. Η Ford κατέκτησε την κορυφή με ποσοστό 26.1% και 1.345 μονάδες στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου (+44.2%), ενώ στο ίδιο διάστημα πέρσι κατείχε την δεύτερη θέση με ποσοστό 17.6% και 933 μονάδες. Η Toyota ήρθε στην δεύτερη θέση με ποσοστό 25.5% από 30.2%  και 1.312 μονάδες έναντι 1599 πέρσι (-17.9%), επίδοση που την είχε φέρει στην πρώτη θέση. Η ιαπωνική εταιρεία μείωσε αισθητά την διαφορά που την χώριζε από την Ford, η οποία κέρδισε με άνεση την πρωτιά κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025 αλλά στην συνέχεια η πορεία της παρέμεινε στάσιμη ενώ η Toyota εμφάνισε ανοδικές τάσεις. Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Fiat, με ποσοστό 9.1% από 8.3% πέρσι και συνολικά 470 μονάδες έναντι 440 (+6.8%). Η ιταλική φίρμα κατείχε την τρίτη θέση και στο πρώτο εξάμηνο του 2024. Την τέταρτη θέση στα επαγγελματικά κατέκτησε η Peugeot, οι επιδόσεις της οποίας παρέμειναν περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρσι, που όμως είχε βρεθεί στην έκτη θέση. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 374 μονάδες έναντι 380 (-1.6%), με ποσοστό 7.3% από 7.2%. H Opel είχε ένα καλό ξεκίνημα στις αρχές του έτους, τερματίζοντας δεύτερη τον Ιανουάριο, αλλά στην συνέχεια υποχώρησε και ήρθε στην πέμπτη θέση του πρώτου εξαμήνου. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 356 μονάδες (-13.8%) με ποσοστό 6.9% από 7.2% πέρσι. Πτώση σε σχέση με πέρσι είχε η Volkswagen (-17.3%), που όμως βρέθηκε στην έκτη θέση από έβδομη που ήταν στο πρώτο εξάμηνο του 2024. Το ποσοστό της υποχώρησε στο 5.9% από 7.0%, με συνολικά 306 μονάδες έναντι 370. Παρά την πτώση που σημείωσαν, οι Opel και Volkswagen κέρδισαν μια θέση χάρη στην σημαντική υποχώρηση της Citroen, που ήρθε έβδομη από τέταρτη που ήταν πέρσι. Η γαλλική εταιρεία είδε το ποσοστό της μειωμένο στο 5.8% από 8.1%, με συνολικά 300 μονάδες έναντι 430 πέρσι (-30.2%). 



Τρεις μονάδες διέθεσε στο πρώτο εξάμηνο η Farizon και από δύο μονάδες οι Gonow, Land Rover, DFSK, Cenntro και Suzuki. 






B.A
  © Hellenic Motor History (2025)
   Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 


Τρίτη 15 Ιουλίου 2025

Ελλάδα Ιούνιος & πρώτο εξάμηνο 2025. Μικρή άνοδος στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων, οριακά θετικό πρόσημο στο έτος. To Peugeot 208 best seller τον Ιούνιο και το Peugeot 2008 πρώτο στο εξάμηνο.

 


Aνοδικά κινήθηκε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου τον Ιούνιο του 2025, για τέταρτο συνεχόμενο μήνα. Η αύξηση όμως περιορίστηκε στο +3.5% και οι ταξινομήσεις στα καινούργια επιβατικά ανήλθαν σε 14.647 μονάδες από 14.147 μονάδες τον ίδιο μήνα πέρσι. Άνοδο σημείωσαν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), όμως το ποσοστό τους στην χώρα μας παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Τον Ιούνιο το μερίδιό τους βελτιώθηκε στο 5.9% με 869 μονάδες (+15.6%), από 5.3% και 752 μονάδες τον Ιούνιο του 2024. Τα plug-in υβριδικά κατέκτησαν ποσοστό 6.9% από 4.2% πέρσι, με 1.008 μονάδες έναντι 590 (+70.8%). Η πιο δημοφιλής κατηγορία της ελληνικής αγοράς είναι πλέον τα υβριδικά (HEV), με ποσοστό 48.8% τον Ιούνιο έναντι 45.6% πέρσι, ενώ ακολούθησαν τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά που το ποσοστό τους υποχώρησε στο 32.1% από 36.9%. H επίδοση του Ιουνίου βοήθησε ώστε να αντιστραφεί το κλίμα στο σύνολο του έτους και, για πρώτη φορά φέτος, οι ταξινομήσεις παρουσίασαν θετικό πρόσημο. Κατά συνέπεια, στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου ταξινομήθηκαν συνολικά 78.162 επιβατικά αυτοκίνητα έναντι 78.020 στο πρώτο εξάμηνο του 2024 (+0.2%). Η διαφορά είναι βέβαια οριακή, όμως είναι μια ένδειξη για περαιτέρω βελτίωση τους επόμενους μήνες. Το ποσοστό στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) ανήλθε στο 5.5% από 4.3% το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, με συνολικά 4.265 μονάδες έναντι 3.341 (+27.7%). Ποσοστό 6.3% πέτυχαν στο πρώτο εξάμηνο του έτους τα plug-in υβριδικά από 5.2% που κατείχαν το ίδιο διάστημα πέρσι, με συνολικά 4.927 μονάδες έναντι 4.031 (+22.2%). Τα HEV είχαν σημαντική άνοδο και προηγήθηκαν με ποσοστό 48.4% από 39.3% πέρσι, ενώ τα αμιγώς βενζινοκίνητα υποχώρησαν στο 34.1% από 40.7%. Έντονα πτωτική πορεία είχαν τα diesel, που τέθηκαν στο περιθώριο με ποσοστό 2.9% έναντι 9.2% που κατείχαν στο πρώτο εξάμηνο του 2024. 

Στην κορυφή των πωλήσεων βρέθηκε τον Ιούνιο η Toyota, που όμως κατέγραψε την χαμηλότερη επίδοση έως τώρα στο έτος, με 1.770 μονάδες και ποσοστό 12.1%. Αντίθετα, τον Ιούνιο του 2024 είχε πετύχει την καλύτερη της επίδοση στο πρώτο εξάμηνο, με 3.083 μονάδες και ποσοστό 21.8%, κάτι που συνεπάγεται πτώση -42.6%. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε η Peugeot με 1.241 μονάδες έναντι 790 τον ίδιο μήνα πέρσι (+57.1%) και ποσοστό 8.5% από 5.6%. Η Suzuki συνέχισε την ανοδική της πορεία και ήρθε τρίτη στην κατάταξη του μήνα, με 1.145 μονάδες (+8.6%) και ποσοστό 7.8%. Την τέταρτη θέση κατέκτησε η Hyundai με 908 μονάδες (-1.5%) και 6.2%. Η Citroen συμπλήρωσε την πρώτη πεντάδα του Ιουνίου, με 779 μονάδες (-24.9%) και ποσοστό 5.3%. Το Peugeot 208 ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο τον Ιούνιο του 2025, με 689 μονάδες. Στην δεύτερη θέση ήρθε το νέο Citroen C3 με 652 μονάδες και την τριάδα με τα δημοφιλέστερα μοντέλα συπλήρωσε το Suzuki Swift με 629 μονάδες. 


Τον Ιούνιο οι Omoda και Lynk & Co είχαν από έξι ταξινομήσεις η κάθε μια. Από τέσσερις μονάδες διέθεσαν μέσα στον μήνα οι Seres και Bentley (!). H Lamborghini πέτυχε δύο πωλήσεις τον Ιούνιο, ενώ τον ίδιο αριθμό είχε και η εγχώρια Keraboss. Από μια μονάδα ταξινόμησαν οι Lotus, Maserati, Moke και Dongfeng. 



Στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2025, η Toyota βρέθηκε στην πρώτη θέση των πωλήσεων με ποσοστό 14.9% από 16.7% που κατείχε στο ίδιο διάστημα πέρσι και συνολικά 11.647 μονάδες έναντι 13.059 (-10.8%). Βελτιωμένη ήταν η εικόνα για την Peugeot, που κατέκτησε η Peugeot με 7.071 μονάδες έναντι 6.284 πέρσι (+12.5%) και ποσοστό 9.0% από 8.1%. H Hyundai τερμάτισε στην τρίτη θέση με το ποσοστό της αμετάβλητο σε σχέση με πέρσι (6.8%), που όμως είχε βρεθεί στην πέμπτη θέση. Στο πρώτο εξάμηνο η κορεάτικη φίρμα πέτυχε 5.349 πωλήσεις έναντι 5.295 (+1.0%). Σημαντικές απώλειες είχε η Suzuki, που ήρθε στην τέταρτη θέση από την δεύτερη θέση που ήταν στο πρώτο εξάμηνο του 2024. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 5.023 μονάδες από 6.497 πέρσι (-22.7%), με ποσοστό 6.4% από 8.3%. Η Opel κέρδισε μια θέση και τερμάτισε πέμπτη έναντι της έκτης θέση που κατείχε πέρσι, με 4.494 πωλήσεις από 4.339 (+3.6%) και το ποσοστό της ελαφρώς βελτιωμένο στο 5.7% από 5.6%. Έντονη πτώση παρουσίασε η Citroen, που υποχώρησε στην έκτη θέση με ποσοστό 5.1%, ενώ στο πρώτο εξάμηνο πέρσι ήταν στην τέταρτη θέση με ποσοστό 7.1%. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 4.012 μονάδες έναντι 5.564 πέρσι (-27.9%). H BMW τερμάτισε στην έβδομη θέση του εξαμήνου, με 3.877 μονάδες έναντι 3.160 πέρσι (+22.7%) και ποσοστό 5.0% από 4.1%. Ανοδική πορεία είχε η Kia που ήρθε στην όγδοη θέση με 3.810 μονάδες έναντι 2.569 πέρσι (+48.3%) και ποσοστό 4.9% από 3.3%. Να σημειωθεί ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2024, η Kia ήταν εκτός πρώτης δεκάδας και είχε βρεθεί στην δωδέκατη θέση. H Volkswagen βρέθηκε ένατη με ποσοστό 4.6% και 3.564 μονάδες (+5.9%) και την πρώτη δεκάδα του πρώτου εξαμήνου συμπλήρωσε η Fiat με 2.659 μονάδες (-30.8%) και ποσοστό 3.4%. Η ιταλική εταιρεία κατείχε την έβδομη θέση στο σντίστοιχο διάστημα πέρσι, με ποσοστό 4.9%. Τον Ιούνιο η Fiat πέτυχε μια ικανοποιητική επίδοση που της εξασφάλισε την παρουσία της στην πρώτη δεκάδα, όμως σε αυτό έπαιξε ρόλο και η μέτρια επίδοση της MG που κατείχε την δέκατη θέση στο πρώτο πεντάμηνο, όμως στο εξάμηνο υποχώρησε στην ενδέκατη θέση. Πάντως η κινέζικη εταιρεία είχε άνοδο +41.6% σε επίπεδο έτους. 

Γαλλική κυριαρχία υπήρξε στην λίστα με τα δημοφιλέστερα μοντέλα της ελληνικής αγοράς στο πρώτο εξάμηνο του 2025. Τον τίτλο του best seller διατήρησε το Peugeot 2008, με συνολικά 3.812 μονάδες (8.7%). Στην δεύτερη θέση ήρθε το νέο Citroen C3 με 3.533 μονάδες (8.0%) και ακολούθησε το Toyota Yaris Cross με 3.288 μονάδες (7.5%). Τέταρτο σε πωλήσεις ήρθε το Toyota Yaris με 3.001 μονάδες, ενώ το Peugeot 208 κατέλαβε την πέμπτη θέση με 2.506 μονάδες. Κατά συνέπεια, το Opel Corsa βρέθηκε εκτός πεντάδας και υποχώρησε στην έκτη θέση με 2.448 μονάδες. Στο κομμάτι των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πρώτο σε πωλήσεις ήρθε το BYD Dolphin με 459 μονάδες. Η κατηγορία των supermini (segment B) κατέκτησε το μεγαλύτερο μερίδιο στην εγχώρια αγορά, με ποσοστό 56.2% και συνολικά 43.937 μονάδες. Η υποκατηγορία των B-SUV προηγήθηκε με 27.167 μονάδες και ποσοστό 34.8%, ενώ τα κλασικού τύπου supermini ακολούθησαν με 16.770 μονάδες. Ανεξαρτήτως κατηγορίας, τα SUV συνέχισαν την ανοδική του πορεία στην χώρα μας και στο πρώτο εξάμηνο του έτους κατέκτησαν ποσοστό 60.8% από 57.6% που κατείχαν στο ίδιο διάστημα πέρσι. Οι πωλήσεις στα SUV ανήλθαν σε συνολικά 47.529 μονάδες έναντι 44.960 (+5.7%).  


H Toyota κατέκτησε με άνεση την κορυφή της ελληνικής αγοράς στο πρώτο εξάμηνο του 2025, χάρη στα Yaris & Yaris Cross. Όμως και τα δύο αυτά μοντέλα ακολουθούν για την ώρα τον γαλλικό ανταγωνισμό των Peugeot & Citroen. 


Τον απολύτως ικανοποιητικό αριθμό των επτά μονάδων πέτυχαν στο πρώτο εξάμηνο του 2025 οι Bentley και Maserati. Έξι μονάδες διέθεσε η Xpeng και από τέσσερις μονάδες οι Voyah, Seres, Moke, Lotus, Lamborghini και Abarth. Ταξινομήσεις τριών μονάδων πέτυχε η εγχώρια Keraboss, οι δύο μονάδες εντός του Ιουνίου.  Οι Ferrari, Rolls Royce, Capron, Dongfeng και Ineos ταξινόμησαν από μια μονάδα. 







B.A
  © Hellenic Motor History (2025)
   Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 

Δευτέρα 14 Ιουλίου 2025

Ελλάδα, Απρίλιος 1967. Ασιατική βραδιά με επίδειξη των αυτοκινήτων Mazda στο Athens Hilton.

 


To 1963 ιδρύθηκε η "Εμπορική Αυτοκινήτων" Ε.Π.Ε με σκοπό την εισαγωγή των οχημάτων της Mazda στην Ελλάδα. Aρχικά το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στα τρίκυκλα επαγγελματικά της εταιρείας, όμως σύντομα έκαναν την εμφάνισή τους και τα επιβατικά αυτοκίνητα. Το πρώτο διαθέσιμο μοντέλο στην χώρα μας ήταν το Mazda 800, σε εκδόσεις sedan και estate. Tα πρώτα χρόνια η παρουσία της ιαπωνικής φίρμας στην εγχώρια αγορά επιβατικών αυτοκινήτων ήταν υποτονική, όμως οι επιδόσεις της ήταν αρκετά καλύτερες στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (τρίκυκλα και τετράτροχα). Στις αρχές του 1967 η γκάμα της Mazda στην Ελλάδα εμπλουτίστηκε με νέα μοντέλα. Σημαντική ήταν η παρουσίαση του μεσαίου οικογενειακού Mazda 1500, σχεδιασμένο από τον Bertone. Επιπλέον ξεκίνησε η εισαγωγή του μικρού Mazda 1000 Coupe. Η "Εμπορική Αυτοκινήτων" Ε.Π.Ε εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία και διοργάνωσε μια ειδική εκδήλωση στο ξενοδοχείο Χίλτον, στις 8 Απριλίου 1967 (σε συνεργασία με την BP). Ανάμεσα στους πολλούς προσκεκλημένους της βραδιάς ήταν και ο πρέσβης της Ιαπωνίας στην Ελλάδα. Παραβρέθηκαν ακόμα αρκετοί εκλεκτοί εκπρόσωποι της Αθηναϊκής κοινωνίας και του εμπορικού κόσμου, καθώς και ο αρχηγός της Αστυνομίας κ. Τασιγιώργος. Τα νέα μοντέλα του εργοστασίου της Χιροσίμα παρουσιάστηκαν στο κατάλληλο περιβάλλον, εφόσον τους καλεσμένους υποδέχθηκαν χαμογελαστές γκέϊσες ντυμένες με παραδοσιακά κιμονό. 

Στην συνέντευξη Τύπου o Διευθυντής της ελληνικής αντιπροσωπείας, κ. Χρ. Πολυδωρόπουλος, αναφέρθηκε στο ιστορικό της ίδρυσης και ανάπτυξης της βιομηχανίας Toyo Kogyo Co.Ltd., που ξεκίνησε να κατασκευάζει τρίκυκλα οχήματα με την ονομασία "Mazda-go" το 1931. Τόνισε επίσης την άνοδο της παραγωγής, που από 235.000 οχήματα το 1962 έφτασε τα 320.000 οχήματα το 1966, ενώ είπε πως πολύ σύντομα θα εισαχθούν στην Ελλάδα και οι εκδόσεις sedan και estate του Mazda 1000. Αμέσως μετά την ομιλία του κ. Πολυδωρόπουλου προβλήθηκε ταινία σχετική με το εργοστάσιο της Mazda. Στην συνέχεια ο μηχανολόγος της BP Ελλάδος και επιμελητής Ε.Μ.Π, κ. Ν. Γερογιάννης, ανέπτυξε τα πλεονεκτήματα των αυτοκινήτων Mazda και τις τεχνικές βελτιώσεις που εφαρμόστηκαν. Ακολούθησε δεξίωση, που αποτέλεσε και το φινάλε της εκδήλωσης. Εκείνη την εποχή η έδρα της αντιπροσωπείας στην Αθήνα ήταν επί της Γ' Σεπτεμβρίου 82. Σχετικά με τα "τιμώμενα" μοντέλα της διοργάνωσης, το Mazda 1000 Coupe κινούσε ένας κινητήρας 985 cc με απόδοση 68 ps στις 6.500 στροφές ανά λεπτό (!), τελική ταχύτητα 145 χλμ/ώρα, διέθετε δισκόφρενα στους εμπρός τροχούς και η μετάδοση της κίνησης γινόταν πίσω. Η αρχική τιμή του ήταν στις 95.000 δραχμές. Το Mazda 1500 είχε κινητήρα 1.490 cc που απέδιδε 78 ps στις 5.500 στροφές/λεπτό, με τελική ταχύτητα 150 χλμ/ώρα και ανήκε στην κατηγορία των 10 φορ. ίππων. Το 1967 ήταν η πρώτη χρονιά που η Mazda πέτυχε αξιόλογη άνοδο στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας, ενώ παράλληλα βελτίωσε την εικόνα της στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. 


Από την εκδήλωση της Mazda στο Χίλτον Αθηνών, στις 8 Απριλίου 1967. Εικονίζεται το Mazda 1000 Coupe δίπλα σε τρεις χαριτωμένες Ιαπωνέζες. (φωτογραφία: "Ταχυδρόμος" 6/5/1967).






Β.Α
Έρευνα: Hellenic Motor History © (2025)
 Με πληροφορίες από το περιοδικό "Ταχυδρόμος" και την εφημερίδα "ΕΞΠΡΕΣ".



Σάββατο 12 Ιουλίου 2025

Ιταλία Ιούνιος & πρώτο εξάμηνο 2025. Σε πτωτική πορεία η αγορά αυτοκινήτου, έντονη υποχώρηση για την Fiat.

 


Σημαντική πτώση σημειώθηκε στην ιταλική αγορά αυτοκινήτου τον Ιούνιο, με 132.191 ταξινομήσεις έναντι 160.120 τον ίδιο μήνα πέρσι (-17.4%). Αρνητικό ήταν το πρόσημο σε όλες τις κατηγορίες καυσίμου, με εξαίρεση τα plug-in υβριδικά. Τις περισσότερες απώλειες είχαν τον Ιούνιο τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), με 7.953 μονάδες από 13.417 μονάδες πέρσι (-40.7%) και το ποσοστό τους στο 6.0% από 8.3%. Ακολούθησαν τα diesel με υποχώρηση -35.8% και 13.323 μονάδες από 20.747 μονάδες πέρσι, ενώ το ποσοστό τους έπεσε στο 10.0% από 12.8%. Οι ταξινομήσεις στα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά ανήλθαν σε 31.464 μονάδες έναντι 42.832 πέρσι (-26.5%), με ποσοστό 23.6% από 26.5%. Πιο συγκρατημένη ήταν η πτώση στα υβριδικά (HEV), με 58.027 μονάδες από 62.474 μονάδες πέρσι τον Ιούνιο (-7.1%). Όμως το ποσοστό τους βελτιώθηκε στο 43.6% από 38.7%. 

Στους έξι πρώτους μήνες του 2025 οι ταξινομήσεις στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε συνολικά 854.690 μονάδες από 886.467 μονάδες στο αντίστοιχο διάστημα πέρσι (-3.6%). Το μεγαλύτερο ποσοστό στην ιταλική αγορά κατέκτησαν τα υβριδικά αυτοκίνητα, 44.5% από 38.9% πέρσι και συνολικά 382.855 μονάδες έναντι 348.506 (+9.9%). Παρά την αισθητή πτώση που σημείωσαν, τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά διατήρησαν την δεύτερη θέση με 224.336 μονάδες από 270.922 μονάδες πέρσι (-17.2%). Το ποσοστό τους ανήλθε στο 26.1% από 30.2% που κατείχαν στο πρώτο εξάμηνο του 2024. Έντονα πτωτική πορεία για τα diesel, με συνολικά 84.983 μονάδες έναντι 130.553 πέρσι (-34.9%) και το ποσοστό τους στο 9.9% από 14.6%. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα βελτίωσαν την θέση τους σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όμως το ποσοστό τους παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Στο πρώτο εξάμηνο του 2025 οι ταξινομήσεις στα BEV ανήλθαν σε 44.844 μονάδες έναντι 35.083 πέρσι (+27.8%), με ποσοστό 5.2% από 3.9%. Υψηλότερο ποσοστό κατέκτησαν τα αυτοκίνητα με GPL, που όμως παρέμεινε αμετάβλητο στο 9.1% σε σχέση με πέρσι. Οι πωλήσεις τους είχαν μικρή υποχώρηση στο εξάμηνο, με 78.134 μονάδες από 81.478 μονάδες πέρσι (-4.1%). 

Χωρίς θετικά αποτελέσματα έκλεισε ο Ιούνιος για τις περισσότερες εταιρείες στην Ιταλία. Η Fiat κατέκτησε την κορυφή αλλά είχε τις μεγαλύτερες απώλειες στην πρώτη δεκάδα της κατάταξης. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 11.023 μονάδες από 16.920 μονάδες τον ίδιο μήνα πέρσι (-34.9%) και το ποσοστό της υποχώρησε στο 8.3% από 10.6%. Στην δεύτερη θέση του μήνα ήρθε η Toyota με 10.064 μονάδες έναντι 11.293 πέρσι (-10.9%), όμως παρά την πτώση βελτίωσε το ποσοστό της σε 7.6% από 7.1%. Υποχώρηση και για την Volkswagen, που βρέθηκε στην τρίτη θέση με 9.619 μονάδες από 11.095 μονάδες πέρσι (-13.3%) με ποσοστό 7.3% από 6.9%. Η Dacia τερμάτισε στην τέταρτη θέση με 7.921 μονάδες έναντι 11.752 πέρσι (-32.6%) και ποσοστό 6.0% από 7.3%. Την πρώτη πεντάδα του Ιουνίου συμπλήρωσε η Renault με 7.667 μονάδες έναντι 10.700 πέρσι (-28.3%) και ποσοστό 5.8% από 6.7%. Χαμηλότερα, δεν μπορεί να αγνοηθεί η έντονη πτώση της Citroen (-50.1%), που υποχώρησε στο 2.9% από 4.8% που κατείχε τον Ιούνιο του 2024. 

Τις μεγαλύτερες απώλειες στην πρώτη δεκάδα είχε η Fiat και σε επίπεδο έτους (-13.7%), με συνολικά 82.474 μονάδες στο πρώτο εξάμηνο του 2025 έναντι 95.607 μονάδες πέρσι. Το πσοστό της στο ίδιο διάστημα υποχώρησε στο 9.6% από 10.8%. Η Toyota βρέθηκε στην δεύτερη θέση με 65.638 μονάδες από 66.411 μονάδες πέρσι (-1.2%) και ποσοστό 7.7% από 7.5%. Τρίτη στην γενική κατάταξη εξαμήνου ήρθε η Volkswagen με 62.235 μονάδες έναντι 65.479 πέρσι (-5.0%) και ποσοστό 7.3% από 7.4%. Βελτιωμένη επίδοση εμφάνισε η Dacia, που ήρθε στην τέταρτη θέση με 54.600 μονάδες από 52.040 μονάδες (+4.9%) και ποσοστό 6.4% από 5.9% που κατείχε πέρσι. Στην πέμπτη θέση βρέθηκε η Peugeot, που πέτυχε την μεγαλύτερη άνοδο στην πρώτη δεκάδα (+11.7%) με 48.898 μονάδες έναντι 43.788 πέρσι. Η γαλλική εταιρεία βελτίωσε το ποσοστό της σε 5.7% από 4.9%. Τον τίτλο του best seller στην Ιταλία κατέκτησε το Fiat Panda, με 62.313 μονάδες στο πρώτο εξάμηνο. Δεύτερο σε πωλήσεις μοντέλο ήταν το Dacia Sandero με 27.692 μονάδες και τρίτο με μικρή διαφορά τερμάτισε το Jeep Avenger με 27.506 μονάδες. 









B.A
  © Hellenic Motor History (2025)
   Στοιχεία πωλήσεων: UNRAE


Τρίτη 8 Ιουλίου 2025

Hyundai Excel. To αυτοκίνητο που "κατέκτησε" την Ευρώπη αλλά μόνο για διαφημιστικούς σκοπούς. Το "φανταστικό" ελληνικό μάρκετινγκ σε πιο αθώες εποχές.

 


Στα τέλη του 1990 η Hyundai επανασυστήθηκε στο ελληνικό κοινό, που είχε γνωρίσει την κορεάτικη φίρμα για πρώτη φορά στις αρχές του 1978. Μετά από μακρά σειρά ετών που ήταν στο περιθώριο της ελληνικής αγοράς, η Hyundai έκανε δυναμική επιστροφή με νέα αντιπροσωπεία ("Hyundai Hellas") και έντονη διαφημιστική προώθηση. Στην χώρα μας ήταν αρχικά διαθέσιμα τρία μοντέλα, το μικρομεσαίο Excel, το "σπορ" Scoupe και το μεγάλο οικογενειακό Sonata. Η ελληνική αντιπροσωπεία έκανε εξαρχής σαφές πως η Hyundai αποτελούσε ήδη μια καταξιωμένη φίρμα, με τον εντυπωσιακό τίτλο: "Ήρθε το Νο1 στην Αμερική". Είναι γεγονός ότι η είσοδος της Hyundai στην απαιτητική αμερικάνικη αγορά το 1986, κρίνεται ως απολύτως επιτυχημένη. H Hyundai στόχευε στο κομμάτι αυτοκινήτων χαμηλού κόστους, μια κατηγορία που οι περισσότεροι κατασκευαστές αγνοούσαν εκείνη την εποχή στην συγκεκριμένη αγορά. Τα πρώτα χρόνια παρουσίας της στις ΗΠΑ βασίστηκε αποκλειστικά σε ένα μοντέλο, το μικρομεσαίο Excel. Αυτό ήταν και το μοντέλο που συγκέντρωνε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην Ελλάδα, εφόσον ανήκε στην δημοφιλέστερη κατηγορία της εγχώριας αγοράς. Οι χαμηλές τιμές ήταν το δυνατό χαρτί της Hyundai, σε συνδυασμό με τον πλούσιο εξοπλισμό και την "χρυσή εγγύηση" τριών ετών ή 100.000 χλμ συν έξι χρόνια αντισκωριακής προστασίας. Τα πρώτα μηνύματα ήταν ενθαρρυντικά για την ελληνική αντιπροσωπεία και στις αρχές του 1991 προώθησε το Excel με τίτλο: "Κατέκτησε την Αμερική. Ποιός θα του αντισταθεί;". To κείμενο διευκρίνιζε πως το Hyundai Excel "σε πέντε μόλις χρόνια έκανε 1.000.000 πωλήσεις, στην πιο δύσκολη και απαιτητική αγορά αυτοκινήτων", κάτι το οποίο δεν απείχε από την πραγματικότητα. Όμως λίγους μήνες αργότερα, το φθινόπωρο του 1991, σε νέα καταχώρηση για την ανανεωμένη έκδοση του Excel, η "Hyundai Hellas" έβαλε την... φαντασία της να δουλέψει. Ακολουθώντας την ίδια λογική στο μάρκετινγκ, η προώθηση του νεότερου μοντέλου συνοδεύτηκε από τον ακόμα πιο πλούσιο και εντυπωσιακό τίτλο: "Hyundai Excel. To best seller της Hyundai. Έγινε Νο1 στην Αμερική, κατέκτησε την Ευρώπη και συγκλόνισε την Ελλάδα. ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙ;". Η καταχώρηση "έτρεξε" και το καλοκαίρι του 1992 για το ίδιο μοντέλο (Excel '93)



 

Αλλά αυτή την φορά η διαφήμιση ήταν υπερβολικά αισιόδοξη και εν μέρει ανακριβής. Η επιτυχημένη πορεία της Hyundai στην Αμερική ήταν γεγονός και η θετική αποδοχή από το ελληνικό κοινό έβαλε για πρώτη φορά την φίρμα στον αυτοκινητιστικό χάρτη της εγχώριας αγοράς. Όμως τι συνέβαινε στην Ευρώπη; Η απάντηση είναι απλή. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές η κορεάτικη φίρμα μόλις έκανε τα πρώτα της βήματα, σε ορισμένες δεν είχε καν εμφανιστεί (π.χ Γαλλία), ενώ σε όσες διέθετε παρουσία τα προηγούμενα χρόνια δεν είχε καταφέρει ακόμα να εδραιωθεί ως ισότιμος παίκτης. Κατά συνέπεια η Hyundai απείχε θεαματικά από τον στόχο να "κατακτήσει" την Ευρώπη. Έως το 1991, που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η καταχώρηση, η Ελλάδα ήταν η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που η Hyundai είχε καταφέρει να διεισδύσει με επιτυχία. Συγκεκριμένα, στην χώρα μας κατέκτησε ποσοστό 4.8% όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη πέτυχε μέσο ποσοστό 0.4%. Αξιοπρεπές ποσοστό είχε το 1991 στην Ολλανδία (1.2%), μια από τις πρώτες ευρωπαϊκές αγορές της Hyundai στα τέλη της δεκαετίας του '70. Το ίδιο ποσοστό πέτυχε και στην Σουηδία ενώ στην Φινλανδία πέτυχε ποσοστό 1.1% αλλά με χαμηλό αριθμό πωλήσεων (μόλις... 997 μονάδες από τις οποίες οι περισσότερες αφορούσαν το Excel). Στην Βρετανία η Hyundai είχε παρουσία από το 1982 αλλά τα ποσοστά της ήταν καθηλωμένα σε χαμηλά επίπεδα. Το 1991 πέτυχε 7.985 πωλήσεις, αριθμός που φαίνεται αρκετά καλός αλλά της χάρισε ποσοστό μόλις... 0.5%, το υψηλότερο που είχε καταφέρει να κατακτήσει ως τότε στην βρετανική αγορά! Ακόμα και στην Ελλάδα οι πωλήσεις της ήταν περισσότερες σε απόλυτα νούμερα, με 8.090 μονάδες το 1991. Το Bέλγιο αποτελούσε ακόμα μια από τις πρώτες αγορές της φίρμας στην Ευρώπη και το ποσοστό της ήταν στο 0.2%. Στην Γερμανία η Hyundai μόλις είχε εμφανιστεί και πέτυχε ποσοστό 0.1%. Στην Ισπανία κατέκτησε το ίδιο ποσοστό και οι πωλήσεις της ανήλθαν σε μόλις 1.286 μονάδες, με το Excel στις 572 μονάδες. Το 1992 η εικόνα της Hyundai βελτιώθηκε στην Ευρώπη αλλά όχι σημαντικά. Πανευρωπαϊκά το ποσοστό της ήταν στο 0.6% και σε ορισμένες μεγάλες αγορές κινήθηκε ανοδικά (π.χ Γερμανία) αλλά τα ποσοστά της παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Στην Ελλάδα πέτυχε για ακόμα μια φορά το μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων, με 9.844 μονάδες και ποσοστό 4.9%. Στην Βρετανία σημείωσε άνοδο (+16.9%), όμως με λιγότερες πωλήσεις συγκριτικά (9.335 μονάδες) και το ποσοστό της ήταν μόλις στο 0.6%. Από το... χαμηλό βαρομετρικό ξέφυγε μόνο στην Ολλανδία, που βελτίωσε το ποσοστό της στο 1.6% με άνοδο +31.5% και 7.803 μονάδες. Να σημειωθεί πως οι πωλήσεις του Hyundai Excel στην Ολλανδία το 1991 ανήλθαν σε 2.215 μονάδες και το 1992 σε 2.804 μονάδες, από τις πλέον ικανοποιητικές επιδόσεις στην Δ. Ευρώπη αλλά σε καμία περίπτωση δεν το καθιστούσαν ανταγωνιστικό απέναντι σε καθιερωμένα μοντέλα. Τα στοιχεία λοιπόν δείχνουν πως ο ισχυρισμός της "Hyundai Hellas" ήταν παραπλανητικός. Εκείνη την εποχή ήταν πιο εύκολο να δημιουργήσεις εντυπώσεις, εφόσον ήταν δύσκολο για κάποιον να έχει πρόσβαση στις εκάστοτε πληροφορίες ή δεν υπήρχε καν η δυνατότητα να διασταυρώσεις αν κάτι ισχύει ή όχι. Μιλάμε φυσικά για μια χρονική περίοδο που δεν υπήρχε διαδίκτυο, ώστε να έχει κάποιος την δυνατότητα να ελέγξει άμεσα την εγκυρότητα μιας πληροφορίας. Η τακτική αυτή δεν ήταν καινούργια βέβαια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η καταχώρηση της "Κασιδόπουλος" ΑΕΒΕ για το Toyota Corolla, το φθινόπωρο του 1984. Εκεί μας πληροφορεί πως πρόκειται για το "πρώτο σε πωλήσεις ξένο αυτοκίνητο στην Αμερική, Γερμανία, Γαλλία, Μεγ. Βρετανία κ.α . Δηλαδή πρώτο στις χώρες με την μεγαλύτερη παράδοση στην παραγωγή αυτοκινήτων". Κάτι που βέβαια δεν ήταν αληθές και ειδικά στην περίπτωση της Γαλλίας με τους έντονους εισαγωγικούς περιορισμούς στα ιαπωνικά αυτοκίνητα, δεν θα μπορούσε να ισχύει. 




Β.Α
Έρευνα: Hellenic Motor History © (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ (Ελλάδα), SMMT (Βρετανία), RAI (Ολλανδία), ACEA.

Κυριακή 6 Ιουλίου 2025

Σεπτέμβριος 1989. Η Nissan-ΤΕΟΚΑΡ γιορτάζει την παραγωγή 100.000 αυτοκινήτων στην Ελλάδα.

 


Στις 7 Σεπτεμβρίου 1989 η "ΤΕΟΚΑΡ" ΑΒΕΕ του Ομίλου Θεοχαράκη γιόρτασε την συμπλήρωση της παραγωγής 100.000 αυτοκινήτων Nissan στην χώρα μας. Ο αριθμός αυτός επιτεύχθη σε διάστημα περίπου δέκα ετών, εφόσον η παραγωγή οχημάτων στην μονάδα της "ΤΕΟΚΑΡ" στον Βόλο ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 1980. Το γεγονός αυτό εορτάστηκε πανηγυρικά, σε ειδική τελετή που έγινε στο τέλος της γραμμής παραγωγής. Ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Βασίλης Θεοχαράκης ευχαρίστησε το προσωπικό για τις προσπάθειες που κατέβαλλε και είχαν ως αποτέλεσμα την υψηλή ποιότητα στα αυτοκίνητα εγχώριας παραγωγής. Επιπλέον, τόνισε την συμβολή του εργοστασίου στην ανάπτυξη του κλάδου της βιομηχανίας αυτοκινήτου στην Ελλάδα, στην εισαγωγής τεχνογνωσίας και στην εξοικονόμηση συναλλάγματος. Το παρόν έδωσαν βουλευτές, πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες, η εκκλησιαστική ηγεσία της περιοχής, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Ιωάννης Βαρβιτσιώτης και ο υπουργός Προεδρίας της Κυβερνήσεως κ. Αθανάσιος Κανελλόπουλος. Το αυτοκίνητο που άγγιξε το ορόσημο των 100.000 μονάδων ήταν ένα λευκό Nissan Sunny 1.4 SLX, που δωρήθηκε στο ίδρυμα για παιδιά με ειδικές ανάγκες "Άσπρες Πεταλούδες" στον Βόλο. Την κορδέλα στο επετειακό όχημα έκοψε ο κ. Αθανάσιος Κανελλόπουλος. Η "ΤΕΟΚΑΡ" ΑΒΕΕ είχε δημιουργηθεί με 100% ελληνικά κεφάλαια, με την τεχνική υποστήριξη της Nissan Motor Co LTD. Ήταν μια σύγχρονη μονάδα, έχοντας επενδύσει στην αυτοματοποίηση της διαδικασίας παραγωγής με την αγορά ρομπότ συναρμολόγησης, αλλά και στην συνεχή εκπαίδευση του  προσωπικού της. Τα επενδεδυμένα κεφάλαια εκείνη την εποχή έφταναν τα 6.5 δισ. δραχμές! H εφημερίδα "Ημερησία" χαρακτήρισε την εξέλιξη της "ΤΕΟΚΑΡ" ως "βιομηχανικό επίτευγμα", γράφοντας μεταξύ άλλων: "Είναι παρήγορο και ελπιδοφόρο ότι, χωρίς ξένα κεφάλαια και με την άξια συμβολή Ελλήνων τεχνικών και εξειδικευμένου εργατοϋπαλληλικού δυναμικού, που συνεχώς βελτιώνεται, η βιομηχανία αυτή πραγματιποιεί θαυμαστά επιτεύγματα, που πρέπει να αποτελέσουν το κίνητρο και για άλλες βιομηχανίες". ("Ημερησία", 19/9/1989).  






Β.Α
Hellenic Motor History © (2025)
Φωτογραφία: Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε

Σάββατο 5 Ιουλίου 2025

Βρετανία Ιούνιος & πρώτο εξάμηνο 2025. Θετική πορεία στην αγορά επιβατικών αυτοκινήτων με σημαντική άνοδο στα BEV.

 


Θετική εικόνα για την βρετανική αγορά αυτοκινήτου τον Ιούνιο, με τις ταξινομήσεις στις 191.316 μονάδες έναντι 179.263 μονάδες τον ίδιο μήνα πέρσι (+6.7%). Όμως αν εξετάσουμε την σύνθεση των πωλήσεων του μήνα, μόνο τα επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα είχαν οφέλη. Τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) αύξησαν το ποσοστό τους στο 24.8% από 19.0% που κατείχαν πέρσι, με 47.354 μονάδες έναντι 34.034 (+39.1%). Σε τροχιά ανόδου και τα plug-in υβριδικά με 21.381 μονάδες από 16.604 μονάδες (+28.8%) και ποσοστό 11.2% από 9.3% τον Ιούνιο του 2024. Υποχώρηση σημείωσαν τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV), με 23.835 μονάδες από 26.055 μονάδες πέρσι (-8.5%) και το ποσοστό τους μειωμένο κατά δύο μονάδες στο 12.5% από 14.5%. Πτώση παρουσίασαν και τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά, που όμως συγκρατήθηκε στο -4.2% με 88.029 μονάδες από 26.055 μονάδες. Το ποσοστό τους ανήλθε στο 46.0% ενώ πέρσι τον Ιούνιο κατείχαν ποσοστό 51.3%. Σταθερή εικόνα εμφάνισαν τα diesel με 10.716 μονάδες από 10.696 μονάδες πέρσι (+0.2%), όμως το ποσοστό τους υποχώρησε στο 5.6% από 6.0%. 

Η Volkswagen βρέθηκε στην κορυφή των πωλήσεων του Ιουνίου και κατέγραψε άνοδο με 16.964 μονάδες έναντι 15.468 πέρσι (+9.7%), ενώ το ποσοστό της ανήλθε στο 8.9% από 8.6%. Στην δεύτερη θέση τερμάτισε η BMW με 12.726 μονάδες από 13.547 πέρσι (-6.1%) και ποσοστό 6.7% από 7.6%. Σαφώς βελτιωμένη ήταν η εικόνα για την Ford, που ήρθε στην τρίτη θέση με 10.204 μονάδες από 8.496 μονάδες τον Ιούνιο του 2024 (+20.1%) και ποσοστό 5.3% από 4.7%. Οι κορεάτες συμπλήρωσαν την πρώτη πεντάδα του μήνα, με μικρή διαφορά μεταξύ τους (αλλά και από την Ford). Στην τέταρτη θέση ήρθε η Hyundai με 10.109 μονάδες από 9.198 μονάδες πέρσι (+9.9%) και ποσοστό 5.3% από 5.1%. Η Kia βρέθηκε πέμπτη με 10.043 μονάδες έναντι 10.321 (-2.7%) και ποσοστό 5.2% από 5.8%. Το Nissan Qashqai ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στην Βρετανία τον Ιούνιο, με 5.008 μονάδες. Δεύτερο σε πωλήσεις ήρθε το Ford Puma με 4.419 μονάδες και τρίτο το Tesla Model Y με 4.181 μονάδες. 



Με θετικό πρόσημο έκλεισε και το πρώτο εξάμηνο του έτους, με συνολικά 1.042.219 ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων έναντι 1.006.763 το αντίστοιχο διάστημα του 2024 (+3.5%). Τα αμιγώς βενζινοκίνητα παρέμειναν η δημοφιλέστερη επιλογή στην Βρετανία, όμως το ποσοστό τους υποχώρησε στο 48.4% από 55.4% που κατείχαν στο πρώτο εξάμηνο πέρσι. Οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 504.840 μονάδες έναντι 557.265 (-9.4%). Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) ανέπτυξαν δυναμική και κατέκτησαν την δεύτερη θέση με ποσοστό 21.6% από 16.6% πέρσι, ενώ οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 224.841 μονάδες έναντι 167.096 (+34.6%). Την θέση τους βελτίωσαν τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV), όμως η άνοδος τους ήταν αρκετά συγκρατημένη σε σχέση με τα επαναφορτιζόμενα. Οι πωλήσεις τους στο πρώτο εξάμηνο ανήλθαν σε 146.777 μονάδες από 134.660 μονάδες πέρσι (+9.0%) και το ποσοστό τους αυξήθηκε στο 14.1% από 13.4%. Τα plug-in υβριδικά (PHEV) ακολούθησαν, πετυχαίνοντας έντονη άνοδο με 107.039 μονάδες από 81.522 μονάδες στο πρώτο εξάμηνο του 2024 (+31.1%) και το ποσοστό τους στο 10.3% από 8.1%. Καμία έκπληξη δεν προκαλεί το γεγονός ότι τα diesel βρέθηκαν στην τελευταία θέση. Το ποσοστό τους υποχώρησε στο 5.6% από 6.6% πέρσι, με συνολικά 58.722 μονάδες έναντι 66.220 (-11.3%). 

Η Volkswagen κατέκτησε την κορυφή στην Βρετανία, με σαφές προβάδισμα στο πρώτο εξάμηνο του 2025. Οι πωλήσεις για την γερμανική εταιρεία ανήλθαν σε συνολικά 94.156 μονάδες έναντι 83.552 το ίδιο διάστημα πέρσι (+12.7%), με ποσοστό 9.0% από 8.3%. Στην δεύτερη θέση ήρθε η BMW με 65.698 μονάδες από 69.827 μονάδες πέρσι (-5.9%) και ποσοστό 6.3% από 6.9%. Μικρή άνοδο σημείωσε η Kia, που τερμάτισε στην τρίτη θέση του πρώτου εξαμήνου με 62.005 μονάδες έναντι 60.366 πέρσι (+2.7%) και ποσοστό 5.9% από 6.0%. Η Ford βρέθηκε στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης με 60.402 μονάδες από 56.735 μονάδες πέρσι (+6.5%) και ποσοστό 5.8% από 5.6%. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Audi με 53.538 μονάδες από 65.317 μονάδες πέρσι (-18.0%) και ποσοστό 5.1% από 6.5%. Το Ford Puma κατέκτησε τον τίτλο του best seller στο πρώτο εξάμηνο, με συνολικά 26.355 μονάδες. Το Kia Sportage ήρθε δεύτερο σε πωλήσεις στην Βρετανία με 23.012 μονάδες. Στην τρίτη θέση τερμάτισε το Nissan Qashqai με 22.085 μονάδες. 







Β.Α
Hellenic Motor History © (2025)
Στοιχεία: SMMT