Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2022
Dynamotors. To δίκτυο της Opel στην Ελλάδα επεκτείνεται (Οκτώβριος 1982).
Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2022
No cars land: Οι χώρες με την μικρότερη διάδοση του αυτοκινήτου, τα τελευταία απόρθητα κάστρα για την διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία.
Η εξάπλωση του αυτοκινήτου στα μεταπολεμικά χρόνια ήταν ραγδαία στις ανεπτυγμένες χώρες της Δύσης. Η σταδιακή βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και οι αυξημένες μεταφορικές ανάγκες που προέκυψαν, είχαν σαν αποτέλεσμα την σημαντική διάδοση των επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων στην Β. Αμερική και την Ευρώπη, που άλλωστε είχαν ήδη αναπτύξει την αυτοκινητοβιομηχανία τους πριν τον 2ο Π.Π. Σύντομα τον ίδιο δρόμο ακολούθησε η Ιαπωνία ενώ μονάδες παραγωγής αυτοκινήτων δημιουργήθηκαν στην Αυστραλία και, λίγο αργότερα, σε χώρες της Νοτίου Αμερικής. Την δική τους αυτοκινητοβιομηχανία δημιούργησαν και τα σοσιαλιστικά κράτη του Ανατολικού Μπλοκ, φυσικά και η ΕΣΣΔ, σε πολλές περιπτώσεις κατόπιν συμφωνιών με Δυτικούς κατασκευαστές. Η σημαντική αύξηση των τροχοφόρων όλων των ειδών ανά τον πλανήτη ήταν γεγονός, έστω και αν σε ορισμένες χώρες αυτό γινόταν με πιο αργούς ρυθμούς. Άσχετα από την ύπαρξη εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας, σημαντικό ρόλο στην διάδοση του αυτοκινήτου έπαιξαν οι εκάστοτε οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες. Οι οποίες, ενίοτε, λειτούργησαν αρνητικά προς αυτή την κατεύθυνση.
Ίσως πολλοί να σκεφτούν πως στην εποχή μας η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί και πως η αγορά αυτοκινήτου έχει αναπτυχθεί παγκοσμίως σε ικανοποιητικό επίπεδο. Εν τω μεταξύ έχουν δημιουργηθεί νέες δυναμικές αγορές, όπως στην Κίνα και την Ινδία, στις οποίες υπάρχει πλέον και έντονη παραγωγική δραστηριότητα στην κατασκευή αυτοκινήτων. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις χωρών που η ευρεία διάδοση του αυτοκινήτου δεν έχει καν ξεκινήσει και κατά συνέπεια η αγορά αυτοκινήτου είναι απλώς... ανύπαρκτη ή βρίσκεται ακόμα σε "πρώιμο" στάδιο.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Βόρεια Κορέα αποτελεί μια τέτοια περίπτωση. Απομονωμένη από τον υπόλοιπο κόσμο και ιδιαίτερα από τις χώρες της Δύσης, η χώρα έχει πληθυσμό περί τα 26 εκατομμύρια κατοίκους. Φυσικά επίσημα στοιχεία δεν υπάρχουν, όμως υπολογίζεται πως η Β. Κορέα αποτελεί την χώρα με το χαμηλότερο ποσοστό ιδιοκτησίας αυτοκινήτου στον κόσμο. Είναι εύλογο πως επίσημα δεν γίνονται εισαγωγές αυτοκινήτων, όμως το καθεστώς βρίσκει τρόπους να εισάγει πολυτελή αυτοκίνητα δυτικής προέλευσης προς όφελος της ελίτ. Αντίθετα, η Β. Κορέα διαθέτει την δική της αυτοκινητοβιομηχανία! Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής οχημάτων είναι η Pyeonghwa Motors, που ιδρύθηκε το 1999 ως μια κοινοπραξία μεταξύ της Νότιας Κορέας και της Βόρειας Κορέας. Η παραγωγή αυτοκινήτων ξεκίνησε το 2002, μετά την ολοκλήρωση κατασκευής του εργοστασίου, με συνολικά 100 μονάδες εκείνη την χρονιά. To 70% του εγχειρήματος κατείχε η Nότιος Κορέα, μέσω της Unification Church του Sun Myung Moon, όμως το 2013 αποχώρησε από το σχήμα μεταβιβάζοντας το μερίδιό της στην Κίνα. H παραγωγή παρέμεινε τα επόμενα χρόνια σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, πολύ χαμηλότερα από τις δυνατότητες της μονάδας, ενώ η απόκτηση ακόμα και ενός αυτοκινήτου εγχώριας κατασκευής είναι εκτός πραγματικότητας για έναν μέσο εργαζόμενο. Αυτό δεν εμποδίζει την προώθηση αυτών των αυτοκινήτων σε μεγάλες διαφημιστικές πινακίδες τοποθετημένες σε διάφορα κεντρικά σημεία, όταν η διαφήμιση γενικώς απουσιάζει από την καθημερινότητα της Β. Κορέας. H Sungri Motor Plant αποτελεί τον παλιότερο κατασκευαστή οχημάτων της χώρας, με την κατασκευή φορτηγών από το 1958. Σήμερα εξακολουθεί να ειδικεύεται στον τομέα των επαγγελματικών οχημάτων αν και υπήρξαν κάποια επιβατικά μοντέλα, χωρίς όμως επιτυχία. Φυσικά τα περισσότερα αυτοκίνητα που παράγονται στην χώρα είναι σε μορφή SKD, με ορισμένα μέρη μερικώς συναρμολογημένα (συνήθως στην Κίνα) και την τελική συναρμολόγηση στην Β. Κορέα.
Θεωρητικά η απόκτηση ενός ιδιωτικού αυτοκινήτου δεν "απαγορεύεται", όμως στην πράξη υπάρχουν διάφορα εμπόδια. Ο πιο "εύκολος" τρόπος είναι να γίνει η ταξινόμησή του στο όνομα κάποιου κρατικού οργανισμού και φυσικά με το ανάλογο κόστος. Υπάρχουν διάφορες πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με το θέμα, όμως οι περισσότερες αφορούν αρκετά παλιότερα δημοσιεύματα κάτι που μπορεί να τις καθιστά λιγότερο έγκυρες σήμερα. Το σίγουρο είναι πως τα περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα στην Β. Κορέα ανήκουν στο κράτος, τον στρατό, σε αξιωματούχους του Κόμματος, σε μέλη της οικονομικής ελίτ, αλλά και στον στόλο των ταξί.
Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2022
Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 2003. Κάμψη στις πωλήσεις με πολλές ανακατατάξεις.
To 2003 συνεχίστηκαν οι πτωτικές τάσεις που ακολούθησε η εγχώρια αγορά αυτοκίνητου από το 2001. Και σε αυτή την περίπτωση όμως η υποχώρηση που σημειώθηκε ήταν περιορισμένη, που σημαίνει ότι ο έντονος ανταγωνισμός διατηρήθηκε αμείωτος. Οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν το 2003 σε συνολικά 257.293 μονάδες έναντι 268.489 το προηγούμενο έτος (-4.2%). Πάντως η επίδοση αυτή ήταν η χαμηλότερη που κατέγραψε η ελληνική αγορά την περίοδο 1999-2008, που θεωρείται ως η "χρυσή" δεκαετία.
Η Toyota διατήρησε την θέση της στην κορυφή, με 24.170 πωλήσεις (+0.9%) και ποσοστό 9.4%. Επιπλέον, αυτή την φορά διέθετε και το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στην χώρα μας, το Toyota Corolla με 9.791 μονάδες. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε η Hyundai, καταγράφοντας απώλειες -4.5% με 20.935 πωλήσεις και 8.1%. Η Opel είχε επίσης μικρές απώλειες (-4.0%) και κατέλαβε την τρίτη θέση με 19.838 πωλήσεις και το ποσοστό της αμετάβλητο στο 7.7%. Στους κερδισμένους της χρονιάς ήταν σίγουρα η Ford, που ανέβηκε στην τέταρτη θέση από την όγδοη που κατείχε το 2002. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 17.392 μονάδες (+12.1%) με ποσοστό 6.8%. Η Volkswagen κέρδισε μια θέση, τερματίζοντας πέμπτη, όμως οι πωλήσεις ήταν μειωμένες κατά -11.2%, με 16.655 μονάδες και 6.5%. Τα κέρδη των παραπάνω εταιρείων στην γενική κατάταξη, οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην σημαντική πτώση της Peugeot. H γαλλική φίρμα είχε κάνει την έκπληξη το 2002, τερματίζοντας στην δεύτερη θέση με μικρή διαφορά πίσω από την Toyota. Το 2003 πέτυχε 16.210 πωλήσεις (-27.4%) και βρέθηκε στην έκτη θέση, με ποσοστό 6.3% από 8.3% την προηγούμενη χρονιά. Πτώση σημείωσε και η Citroen (-11.5%), όμως κατάφερε να διατηρήσει την έβδομη θέση που κατείχε και το 2002. Αντίθετα, η Fiat βρέθηκε να χάνει τρεις θέσεις και τερμάτησε όγδοη με 14.658 πωλήσεις (-27.0%) και 5.7%. Το Fiat Punto ήταν το δημοφιλέστερο supermini εκείνη την χρονιά. Οι Seat και Nissan παρέμειναν σταθερά στην ένατη και δέκατη θέση αντίστοιχα, όμως είχαν επίσης πτώση. Η Seat πέτυχε 13.441 πωλήσεις (-11.8%) και 5.2, με δημοφιλέστερο μοντέλο της το Ibiza. H Nissan περιόρισε τις απώλειες στο -2.6%, με 12.714 πωλήσεις. Υποχώρηση παρουσίασαν τα Almera (-14.6%) και Primera (-27.2%), όμως το Micra βοήθησε σε ένα βαθμό την κατάσταση με αύξηση των πωλήσεων του κατά 45.0%.
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι το 2003 η Mazda βγήκε από την αφάνεια που βρισκόταν επί σειρά ετών. Την προηγούμενη διετία ήταν καθηλωμένη στο 0.3% και την 28η θέση της ελληνικής αγοράς. Πλέον πέτυχε ποσοστό 1.3% με 3.293 πωλήσεις (+283.3%) και βρέθηκε στην 22η θέση. Μεγάλη βελτίωση με βασικό όπλο το μεσαίο Mazda 6, από τη νέα γενιά μοντέλων της φίρμας εκείνη την εποχή.
Το 2003 άλλαξε ο χάρτης και στον τομέα των δημοφιλέστερων κατηγοριών. Στην κορυφή των προτιμήσεων ήταν τα supermini (segment B), με 84.892 πωλήσεις και το 33.0% της αγοράς. Τα μικρομεσαία οικογενειακά (segment C) συνήθως είχαν το πρώτο λόγο, όμως αυτή την φορά αρκέστηκαν στην δεύτερη θέση με 72.991 μονάδες και το 28.4%. Το Toyota Corolla ήταν βέβαια το best seller στο σύνολο της αγοράς, ενώ τα Hyundai Accent, Peugeot 307, Ford Focus και Opel Astra ήταν στα πέντε πρώτα της κατηγορίας. Την τρίτη θέση κατέλαβαν τα μεσαία οικογενειακά (segment D), με 40.857 μονάδες και 15.9%. Πρώτο στην κατηγορία ήταν το Toyota Avensis. Tα εκτός δρόμου μοντέλα συνέχισαν την ανοδική τους πορεία στην χώρα μας και το 2003. Η καταγραφή των πωλήσεων γινόταν σε δύο υπό-κατηγορίες, τα 4Χ4-ATV και τα 4X4-SUV. Στην πρώτη περίπτωση οι πωλήσεις ανήλθαν σε 14.590 μονάδες (+13.4%) και ποσοστό 5.7% στο σύνολο της αγοράς. Ηταν η τέταρτη πιο δημοφιλής κατηγορία, με χαρακτηριστική την κυριαρχία της Suzuki που "έπαιζε" στην γήπεδό της με τα Grand Vitara και Jimny. Tα 4X4-SUV πέτυχαν 8.966 πωλήσεις (+36.1%) και ποσοστό 3.5%, με best seller το Toyota RAV4. Ήταν όμως πίσω από τα μίνι αυτοκίνητα πόλης (segment A) που κάλυψαν το 5.1% της αγοράς με 13.194 μονάδες. Οι τρεις βασικοί πρωταγωνιστές εδώ ήταν τα Daewoo Matiz, Hyundai Atos και Fiat Seicento. Άνοδο είχαν και τα πολυμορφικά αυτοκίνητα, με 8.353 μονάδες (+11.2%).
Η μικρή υποχώρηση της αγοράς το 2003 δεν ήταν αρκετή ώστε να χαλαρώσει το έντονα ανταγωνιστικό κλίμα που επικρατούσε από τα προηγούμενα χρόνια. Η επίδοση που κατέγραψαν οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ήταν σαφώς χαμηλότερη σε σχέση με το εντυπωσιακό ρεκόρ του 2000 ή τα επίπεδα του 2001, όμως σίγουρα δεν ήταν "υποτονική".
Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου 2022
Austin Rover - "BΙΑΜΑΞ" Α.Ε, δεκαετία '80. Η βρετανική αυτοκρατορία αντεπιτίθεται.
Τα βρετανικά αυτοκίνητα υπήρξαν ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ελλάδα κατά την δεκαετία του '60 και του '70. Μεταξύ των πιο επιτυχημένων εταιρειών ήταν οι Austin και Morris του ομίλου της British Motor Corporation (BMC), που αργότερα εξελίχθηκε στην British Leyland Motor Corporation (BLMC). Την εισαγωγή και πώληση των αυτοκινήτων των δύο εταιρειών είχαν αναλάβει κατά καιρούς ονόματα όπως ο Κωνσταντίνος Ταμβακόπουλος και οι αδελφοί Δούκα, ενώ αργότερα τα ηνία πήρε η "ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ" Α.Ε, μέτοχος της οποίας ήταν ο Σωκράτης Κ. Φωστηρόπουλος (μεταξύ άλλων). Τo 1977 η επιχείρηση εξαγοράστηκε από τον Κωνσταντίνο Φωστηρόπουλο και ως την άνοιξη του 1978 είχε περάσει στο δίκτυό της το σύνολο των εταιρειών της BLMC. Εκείνη την εποχή η πορεία της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην ελληνική αγορά ήταν πτωτική. Το 1981 βρέθηκε πια στο περιθώριο της εγχώριας αγοράς, με ποσοστό 0.4%, ενώ στην συνέχεια ήταν πλέον εκτός παιχνιδιού και την περίοδο 1983-1984 το ποσοστό της ήταν μηδενικό. Τίποτα δεν θύμιζε το ένδοξο παρελθόν, εκτός από τα εκατοντάδες χιλιάδες βρετανικά αυτοκίνητα που ήδη κυκλοφορούσαν στους ελληνικούς δρόμους από τις προηγούμενες δεκαετίες.
Τον Ιανουάριο του 1985 η "Biamax" A.E (ή "Βιαμαξ" Α.Ε) του Κωνσταντίνου Φωστηρόπουλου ανακοίνωσε την συγχώνευση της "ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ" Α.Ε σε αυτή, οπότε και εκπροσωπούσε πλέον το Austin Rover Group στην Ελλάδα. H Βιαμαξ δεν χρειάζεται συστάσεις, εφόσον αποτελεί ένα από τα θρυλικά ονόματα στον χώρο του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. H ονομασία Austin Rover είχε προκύψει τo 1982 στα πλαίσια εξυγίανσης της προβληματικής British Leyland. To φθινόπωρο του 1985 ξεκίνησε επίσημα στην χώρα μας η προώθηση του Austin Metro, με κεντρικό σλόγκαν "ένα από τα πιο επιτυχημένα αυτοκίνητα της Ευρώπης". Η διαφημιστική καμπάνια της Bιαμαξ ήταν έντονη και αφορούσε την ανανεωμένη έκδοση του βρετανικού supermini, που είχε παρουσιαστεί αρχικά τo φθινόπωρο του 1980 αλλά δεν ευτύχισε να έχει παρουσία στην ελληνική αγορά. Ήταν διαθέσιμο με τον κινητήρα των 998 cc (7 φορ. ίπποι) και αμάξωμα 3 ή 5 θυρών. Μέχρι τα τέλη του έτους η Austin είχε πετύχει στην Ελλάδα 130 πωλήσεις (σχεδόν στο σύνολο Metro) με μερίδιο 0.2%. Το ποσοστό ήταν βέβαια πενιχρό, όμως αφορούσε τους τελευταίους μόνο μήνες του έτους και επιπλέον έβγαλε την φίρμα από την πλήρη ανυπαρξία!
- Περισσότερα για τα βρετανικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα την δεκαετία του '60 & '70 μπορείτε να διαβάσετε εδώ
- Σχετικά με την BIAMAΞ και την οικογένεια Φωστηρόπουλου μπορείτε να διαβάσετε εδώ (με την ευγενική συνδρομή του Κωνστ. Σ. Φωστηρόπουλου).
Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2022
Tα best seller στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου και η σύνθεση των πωλήσεων στο οκτάμηνο του 2022.
Όπως έχει αναφερθεί σε προηγούμενο άρθρο οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα κινήθηκαν ανοδικά τον Αύγουστο, με 8.658 ταξινομήσεις έναντι 6.198 τον ίδιο μήνα πέρσι (+39.7%). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι συνολικές πωλήσεις στους οκτώ πρώτους μήνες του έτους να είναι ελάχιστα μειωμένες σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 (-1.1%). Όμως, ποιά αυτοκίνητα προτίμησε περισσότερο το αγοραστικό κοινό στην Ελλάδα και ποιες ήταν οι δημοφιλέστερες κατηγορίες στα επιβατικά αυτοκίνητα;
Η Toyota βρίσκεται σταθερά στην κορυφή της ελληνικής αγοράς, με μερίδιο 15.0% και 11.150 πωλήσεις στο διάστημα Ιανουαρίου - Αυγούστου. Το Toyota Yaris ήταν πρώτο σε πωλήσεις τον περασμένο μήνα με 545 μονάδες, ενώ στο οκτάμηνο κοιτάει από μεγάλη απόσταση τον ανταγωνισμό με 4.191 μονάδες. Είναι βέβαιο ότι έως τα τέλη του έτους κανείς δεν μπορεί να απειλήσει την κυριαρχία του ιαπωνικού μοντέλου. Όμως στην συνέχεια τα πράγματα είναι αμφίρροπα. Το Opel Corsa βρέθηκε στην δεύτερη θέση με 2.553 μονάδες, όμως το Peugeot 208 κατέλαβε την τρίτη θέση σε απόσταση αναπνοής, με 2.521 μονάδες. Κατά συνέπεια τα δύο δημοφιλή μικρά του ομίλου Stellantis, δίνουν μάχη στήθος με στήθος για την επικράτησή τους στην ελληνική αγορά.
Αύγουστος 2022: Άνοδος στην Ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου αλλά οι δυσκολίες παραμένουν.
Θετικό πρόσημο για την αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη τον Αύγουστο, μετά από δεκατρείς μήνες συνεχούς πτωτικής πορείας. Οι συνολικές ταξινομήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση ανήλθαν τον περασμένο μήνα σε 650.305 μονάδες έναντι 622.821 τον αντίστοιχο μήνα πέρσι (+4.4%), όμως το αποτέλεσμα παρέμεινε σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από την προ-πανδημίας εποχή. Οι τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της Ε.Ε συνεισέφεραν στην συνολική αύξηση. Η Ιταλία πέτυχε την μεγαλύτερη άνοδο (+9.9%) και ακολούθησαν η Ισπανία (+9.1%), η Γαλλία (+3.8%) και η Γερμανία (+3.0%). Στην Βρετανία οι πωλήσεις τον Αύγουστο ήταν οριακά αυξημένες (+1.2%), ενώ στις χώρες EFTA (Ελβετία, Ισλανδία, Νορβηγία) σημειώθηκε πτώση (-11.7%), οπότε η άνοδος συνολικά στην Ευρώπη περιορίστηκε στο +3.4%. Παρά την βελτίωση που υπήρξε τον Αύγουστο, η κάμψη που προηγήθηκε τους προηγούμενους μήνες είχε αρνητικά αποτελέσματα στο άθροισμα των πωλήσεων οκταμήνου. Συνολικά 5.996.638 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν στην Ε.Ε από 6.807.745 στους οκτώ πρώτους μήνες πέρσι (-11.9%). Το αρνητικό αποτέλεσμα παραμένει στα ίδια επίπεδα αν προστεθούν οι αγορές της Βρετανίας και των χωρών της EFTA , με τις συνολικές πωλήσεις στα 7.221.379 μονάδες από 8.188.966 πέρσι (-11.8%). Στο ίδιο διάστημα η πτώση στις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης έχει ως εξής: Ιταλία -18.4%, Γαλλία -13.8%, Βρετανία -10.7%, Γερμανία -9.8% και Ισπανία -9.4%.
Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2022
Αύγουστος 2022: Άνοδος στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, κοντά στα περσυνά επίπεδα οι ταξινομήσεις στο οκτάμηνο.
Την μεγαλύτερη άνοδο έως τώρα γνώρισε η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου τον Αύγουστο, με 8.658 ταξινομήσεις έναντι 6.198 τον ίδιο μήνα πέρσι (+39.7%). Η επίδοση αυτή ώθησε τις συνολικές ταξινομήσεις στο οκτάμηνο σε 74.330 μονάδες, πίσω μόνο κατά -1.1% σε σχέση με πέρσι, που είχαν ταξινομηθεί στο ίδιο διάστημα 75.146 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα. H Toyota βρέθηκε και τον Αύγουστο στην κορυφή με 1.326 πωλήσεις (15.3%), ενώ η Peugeot συνέχισε την δυναμική της πορεία και ήρθε στην δεύτερη θέση με 950 πωλήσεις (11.0%). Στην τρίτη θέση τερμάτησε η Volkswagen, με 740 πωλήσεις (8.5%) και την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Opel με 697 πωλήσεις (8.1%) και η Citroen με 620 πωλήσεις (7.2%). Σχετικά χαμηλή επίδοση είχε η Hyundai, που ήρθε στην έκτη θέση με 562 πωλήσεις (6.5%), όμως διατήρησε την δεύτερη θέση στην γενική κατάταξη του έτους.
Αναλυτικότερα, στο πρώτο οκτάμηνο του 2022 η Toyota οδηγεί την κούρσα με 11.150 μονάδες και μερίδιο αγοράς 15.0%. Η Hyundai διατηρεί την δεύτερη θέση, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, με 6.603 μονάδες και το 8.9%. Στην τρίτη θέση παρέμεινε η Peugeot με 6.007 μονάδες. Η γαλλική εταιρεία αύξησε το ποσοστό της σε 8.1%, από 7.7% που ήταν τον Ιούλιο, ενώ μείωσε την διαφορά που την χωρίζει από την Hyundai. Παράλληλα κατάφερε να ξεφύγει αρκετά μπροστά από την Volkswagen, η οποία επίσης διατήρησε την θέση της και παρέμεινε τέταρτη στην γενική κατάταξη. Να σημειωθεί ότι τον Ιούλιο η Peugeot προηγήθηκε με μόλις... ένα αυτοκίνητο διαφορά. Οι συνολικές πωλήσεις της Volkswagen στον οκτάμηνο ανήλθαν σε 5.796 μονάδες (7.8%). Αμετακίνητη και η Opel, συνέχισε να κατέχει την πέμπτη θέση στην εγχώρια αγορά, με 4.714 μονάδες (6.3%). Καμία μεταβολή στην πρώτη πεντάδα λοιπόν, όμως στην συνέχεια υπήρξαν ανακατατάξεις. Η Citroen ανέβηκε τρεις θέσεις και βρέθηκε έκτη από ένατη που ήταν τον Ιούλιο. Σε αυτό βοήθησε η καλή επίδοση που πέτυχε τον Αύγουστο σε συνδυασμό με την υποχώρηση που σημείωσαν οι Kia, Fiat και Mercedes. Η διαφορά που χωρίζει αυτές τις τρεις εταιρείες είναι μικρή, οπότε είναι πολύ πιθανό να υπάρξει εκ νέου ανακάτεμα της τράπουλας τους επόμενους μήνες. Άλλωστε και η διαφορά που πέτυχε τον Αύγουστο η Citroen από την Kia δεν της εξασφαλίζει την παραμονή της στην έκτη θέση, ειδικά αν η Kia επανέλθει δυναμικά το φθινόπωρο. Επιπλέον, η πολύ χαμηλή επίδοση της Fiat τον Αύγουστο είχε ως αποτέλεσμα να πέσει στην ένατη θέση, από την έβδομη που ήταν τον Ιούλιο, πίσω και από την Mercedes.
Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2022
Trabant. Το πιο φτηνό αυτοκίνητο στην ελληνική αγορά.
Δεν χρειάζεται να γραφτούν πολλά για το Trabant. To μικρό δίχρονο αυτοκίνητο της Ανατολικής Γερμανίας, έχει περάσει στην ιστορία ως ένα από τα σύμβολα του υπαρκτού σοσιαλισμού. Με την πτώση του Τείχους του Βερολίνου (Νοέμβριος 1989), το Trabant έγινε ευρέως γνωστό και στους Δυτικούς. Δύο χρόνια αργότερα η εικόνα του κοσμούσε το άλμπουμ των U2, "Achtung Baby", που έχει πουλήσει 18 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως.
H απόκτηση ενός Trabant μπορεί να αποτελούσε "όνειρο" για τους ανατολικογερμανούς, με λίστες αναμονής πολλών ετών, όμως η παραγωγή του δεν ήταν αποκλειστικά για εσωτερική κατανάλωση. Εκτός από τις εξαγωγές σε άλλες σοσιαλιστικές χώρες, στην μακρόχρονη ιστορία του μοντέλου υπήρξαν και περιπτώσεις εξαγωγών σε δυτικές αγορές. Η Ελλάδα ήταν μια αυτές τις περιπτώσεις. Tο βασικό πλεονέκτημα όλων των αυτοκινήτων του Ανατολικού Μπλοκ ήταν η χαμηλή τιμή αγοράς. Στην περίπτωση του Trabant η τιμή ήταν πραγματικά πολύ χαμηλή. Σε καμία από τις δυτικές χώρες που είναι γνωστό ότι έγιναν επίσημα εξαγωγές δεν φαίνεται να έκανε επιτυχία, έστω και σε περιορισμένο βαθμό. Εξαίρεση δεν αποτελεί η χώρα μας. Επίσημα στοιχεία πωλήσεων δεν υπάρχουν, εφόσον η φίρμα απουσιάζει από τα στατιστικά του ΣΕΑΑ (πιθανότατα οι πωλήσεις της περιλαβάνονται στις "λοιπές μάρκες"). Τα πρώτα Trabant ήρθαν στην χώρα μας την δεκαετία του '60 (Trabant 600), με πρώτη αντιπροσωπεία την "ΕΤ.Ε.Α" Ο.Ε, που έφερνε παράλληλα στην χώρα μας τα επιβατικά Wartburg και τα ελαφρα φορτηγά Barkas, επίσης από την Ανατολική Γερμανία. Στην συνέχεια ανέλαβε ο Ηλίας Καμμένος, χωρίς να είναι σίγουρο το πότε ακριβώς συνέβη αυτό. Άλλωστε το πιο πιθανό είναι πως η εισαγωγή του Trabant στην χώρα μας δεν ήταν συνεχής, είτε λόγω περιορισμένης ζήτησης είτε λόγω αδυναμίας από το εργοστάσιο. Όμως γύρω στα τέλη της δεκαετίας του '70 έως τις αρχές της δεκαετίας του '80, υπήρξε σχετικά έντονη προώθηση του Trabant 601 από την "ΕΨΙΛΟΝ" Α.Ε του Συγκροτήματος Καμμένου. Η εικονιζόμενη διαφημιστική καταχώρηση είναι από το καλοκαίρι του 1980 και ο τίτλος περιγράφει την πραγματικότητα. Το Trabant ήταν το πιο φτηνό αυτοκίνητο στην ελληνική αγορά. Η έκδοση saloon στοίχιζε μόλις 216.000 δρχ, η έκδοση station 227.000 δρχ και η έκδοση "jeep¨ (που δεν αναφέρεται στην καταχώρηση) 249.500 δρχ. Συγκριτικά, η τιμή ενός Fiat 126 Personal ήταν στις 250.000 δρχ.
Το Trabant διατήρησε τον τίτλο του πιο φτηνού αυτοκινήτου και το επόμενο διάστημα, όμως ήταν εύλογο πως ακόμα και σε μια αγορά με αρκετές ιδιατερότητες, όπως η ελληνική, δεν μπορούσε να σταθεί ένα τέτοιο αυτοκίνητο.
Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2022
BMW. Το απόλυτο σύμβολο κύρους στην Ελλάδα της δεκαετίας του '80.