Σάββατο 9 Ιουλίου 2022

Έχει έρθει το τέλος των κλασικών μεσαίων οικογενειακών αυτοκινήτων;

 


Toν περασμένο Μάιο η Vauxhall ανακοίνωσε την διακοπή των πωλήσεων του Insignia στην Βρετανία. Η παραγωγή του θα συνεχιστεί μέχρι το φθινόπωρο, ώστε να καλυφθούν οι υπάρχουσες παραγγελίες. Στην υπόλοιπη Ευρώπη το Opel Insignia συνεχίζει να είναι διαθέσιμο, όμως το μέλλον του είναι αβέβαιο. Η αντικατάσταση του αναμένεται γύρω στο 2024 ή 2025, πιθανότατα με κάποιο crossover ηλεκτρικό μοντέλο. Λίγο νωρίτερα, τον Μάρτιο του 2022, η Ford σταμάτησε την παραγωγή του Mondeo, χωρίς άμεσο αντικαταστάτη. Δύο από τα δυνατότερα ευρωπαϊκά ονόματα στα μεσαία οικογενειακά αυτοκίνητα, παραδίδουν τα όπλα μπροστά στις νέες τάσεις που επικρατούν. Το γεγονός αυτό σηματοδοτεί την σταδιακή εξαφάνιση της κατηγορίας των "κλασικών" μοντέλων της μεσαίας κατηγορίας. Το 2021 οι πωλήσεις του Opel/Vauxhall Insignia ανήλθαν σε μόλις 20.384 πωλήσεις, πανευρωπαϊκά. Τα τελευταία χρόνια το αγοραστικό κοινό στρέφεται όλο και περισσότερο στις διάφορες SUV προτάσεις, γεγονός που ισχύει και στην Ελλάδα. 

Οι κυριότεροι εκπρόσωποι της κατηγορίας έχουν σημειώσει σημαντική υποχώρηση, κάτι που επηρεάζει αρνητικά το συνολικό ποσοστό του segment D στην Ευρώπη. Τα ικανοποιητικά ποσοστά που διατηρεί η κατηγορία οφείλονται κυρίως στα premium μοντέλα, με δεδομένο ότι τα δημοφιλέστερα μοντέλα την τελευταία τουλάχιστον τριετία αφορούν τις προτάσεις της Audi, της BMW, της Mercedes και της Tesla, ενώ αξιοπρεπής είναι και η παρουσία της Volvo. Μοναδική εξαίρεση στον κανόνα αποτελεί το Volkswagen Passat, ως μοντέλο με πιο mainstream προφίλ που οι πωλήσεις του παραμένουν σε καλό επίπεδο. Ικανοποιητική είναι και η πορεία του Skoda Superb, όμως εδώ τελειώνουν τα ευχάριστα νέα! 


Τίτλοι τέλους για το Insignia στην Βρετανία, σε μια κατηγορία που η Vauxhall κυριαρχούσε για πολλές δεκαετίες (μαζί με την Ford). Στην υπόλοιπη Ευρώπη επιβιώνει, με σημαντικά μειωμένα τα ποσοστά του. 



Στην χώρα μας τα μεσαία οικογενειακά αυτοκίνητα αποτελούσαν για πολλά χρόνια την κορυφή της εγχώριας αγοράς, δίνοντας ένα σχετικό "κύρος" στους ιδιοκτήτες τους ακόμα και στις βασικές εκδόσεις, εφόσον το κόστος αγοράς ήταν αρκετά υψηλό. Η περισσότερο ευνοϊκή φορολόγηση στα επιβατικά αυτοκίνητα από το 1990 και μετά, είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση στα ποσοστά των πωλήσεων, με ορισμένα μεσαία μοντέλα να σημειώνουν σημαντική επιτυχία. Το μεγαλύτερο ποσοστό της κατηγορίας στην Ελλάδα, κάλυπταν οι εκδόσεις με κινητήρες στα 1.600 cc. Kατά την περίοδο της απόσυρσης οι πωλήσεις τους έφτασαν να υπερβαίνουν αυτές των μικρών αυτοκινήτων πόλης στα 1.100/1.200 cc. Μεγάλη ήταν η ζήτηση και κατά την "χρυσή" εποχή της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, αποτελώντας σταθερά την τρίτη δημοφιλέστερη κατηγορία για όλη την δεκαετία του 2000, πίσω από τα μικρομεσαία (segment C) και supermini (segment B). Παράλληλα με τα mainstream μοντέλα, επιτυχία σημείωσαν και ορισμένες premium προτάσεις, όπως η BMW Σειρά 3 και το Audi Α4. Η οικονομική κρίση που ακολούθησε, είχε ως αποτέλεσμα την κατάρρευση στις πωλήσεις τους μετά το 2009. Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικράτησαν στην συνέχεια, οδήγησαν στο περιορισμένο ενδιαφέρον για τα  αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας, με αποτέλεσμα έως σήμερα τα ποσοστά τους να είναι καθηλωμένα σε χαμηλά επίπεδα. Επιπλέον, τα SUV έγιναν πιο ελκυστικά σε σημαντική μερίδα του αγοραστικού κοινού για την κάλυψη των διαφόρων αναγκών. Κατά συνέπεια οι κλασικές συνταγές τείνουν να αποτελούν την εξαίρεση, σε μια έτσι κι'αλλιώς συρρικνωμένη κατηγορία. 

Όπως αναφέθηκε πιο πάνω η εικόνα είναι ίδια σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Φαίνεται πως το κλασικό μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο στην μορφή που το ξέραμε έχει κάνει τον κύκλο του. Πλέον το αγοραστικό κοινό δείχνει ενδιαφέρον για ένα ευρύχωρο sedan, μόνο αν διαθέτει το απαραίτητο πρεστίζ από συγκεκριμένους κατασκευαστές ή αν πρόκειται για το ηλεκτροκίνητο Tesla. Και σε αυτή την περίπτωση όμως, παραμονεύουν οι αντίστοιχες SUV προτάσεις που εμφανίζουν όλο και μεγαλύτερη δυναμική. 

Ας δούμε την εξέλιξη των πωλήσεων για το segment D στην Ελλάδα, την περίοδο 2000-2010. 

Πωλήσεις Seg. D στην Ελλάδα

Έτος

Πωλήσεις

%

2000

37.845

13.0

2001

39.739

14.2

2002

38.883

14.5

2003

40.847

15.9

2004

38.596

13.4

2005

32.653

12.1

2006

29.754

11.1

2007

28.686

10.3

2008

25.988

9.7

2009

26.418

12.0

2010

10.774

7.6



Το 2020 το ποσοστό της μεσαίας κατηγορίας ανήλθε στο 4.2% της αγοράς, με 3.396 μονάδες. Από το σύνολο, μόλις οι 1.229 ήταν με κλασικό αμάξωμα και οι 2.167 ήταν SUV. Το 2021 η κατηγορία κατέκτησε το 4.7% της ελληνικής αγοράς, με 4.776 μονάδες. Οι πωλήσεις των κλασικών μεσαίων ανήλθαν σε 1.929 μονάδες, η αύξηση όμως οφείλεται στην δυναμική παρουσία του ηλεκτρικού Tesla 3, που πέτυχε 522 πωλήσεις. To υπόλοιπο των 2.847 πωλήσεων αφορούσε τα SUV μοντέλα της κατηγορίας. Aπό τους παραδοσιακούς παίκτες, στην κορυφή της κατηγορίας βρέθηκε το Skoda Octavia με 577 πωλήσεις (αν και στην υπόλοιπη Ευρώπη κατατάσσεται στην μικρότερη κατηγορία C, λόγω πλαισίου). Με εξαίρεση το Skoda και το προαναφερθέν Tesla, αξιοπρεπείς πωλήσεις πέτυχαν -τηρουμένων των αναλογιών- οι BMW Σειρά 3 (210),  Mercedes Σειρά C (173) και Mercedes CLA (166). 

Είναι ξεκάθαρη η επικράτηση των supermini και των SUV διαφόρων κατηγοριών σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές. Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση του Peugeot 508. Η γαλλική εταιρεία επιμένει να έχει παρουσία στην κατηγορία αλλά, χωρίς οι πωλήσεις του να είναι απαγοητευτικές σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, τίποτα δεν θυμίζει το ένδοξο παρελθόν των 305, 405 και 406. Ακόμα και στην γαλλική αγορά δεν πέτυχε να κερδίσει μια θέση στα πρώτα 30 μοντέλα της γενικής κατάταξης. Αντίθετα, οι Γάλλοι προτίμησαν σαφώς περισσότερο το Peugeot 5008, το αντίστοιχο SUV μοντέλο της εταιρείας. Είναι πλέον σίγουρο πως η εποχή που διανύουμε φέρνει μεγάλες αλλαγές στην αυτοκίνηση. Και αυτό δεν αφορά μόνο την ηλεκτροκίνηση ή την εκτενή χρήση  προηγμένης τεχνολογίας, αλλά και στη σχεδιαστική φιλοσοφία των αυτοκινήτων. Και κάποιες από τις μέχρι πρότινος επικρατούσες τάσεις, φαίνεται πως μπαίνουν στο περιθώριο όλο και περισσότερο. 

H δυναμική γραμμή του κλασικού 508 φαίνεται ότι δεν μπορεί να συγκινήσει πια ούτε τους... Γάλλους! Ο κόσμος φαίνεται καλύτερος από το (ψηλότερο) κάθισμα ενός Peugeot 5008! Οι συνολικές πωλήσεις του γαλλικού sedan στην Ευρώπη το 2021, ανήλθαν στις 25.202 μονάδες (-13%). Μια εικοσαετία πριν, το Peugeot 406  είχε πετύχει 66.186 πωλήσεις μόνο στην Γαλλία. 





B.A
  © Hellenic Motor History (2022)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ & ACEA

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου