Μια χρονιά χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις ήταν το 2022 για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Οι ταξινομήσεις στα καινούργια επιβατικά παρουσίασαν μικρή άνοδο, με 105.283 μονάδες (+4.3%). Αναφορά για την γενική εικόνα της εγχώριας αγοράς το έτος που μας πέρασε, έχει δημοσιευτεί πρόσφατα στο Hellenic Motor History. Ας δούμε όμως αναλυτικότερα στοιχεία.
Η Toyota κατέλαβε την πρώτη θέση στις πωλήσεις, με μερίδιο αγοράς 14.1% και 14.828 μονάδες. Όπως ήταν αναμενόμενο, το Toyota Yaris αποτέλεσε το best seller της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου για ακόμα μια φορά, συμπληρώνοντας δέκα χρόνια στην κορυφή των πωλήσεων. Το μικρό της Toyota πήρε με άνεση την πρωτιά, έχοντας εξασφαλίσει σημαντική διαφορά από τον ανταγωνισμό, με 5.827 μονάδες και μερίδιο 5.5%. Στην δεύτερη θέση ήρθε το Peugeot 208, που πέτυχε 3.469 πωλήσεις και 3.3%. Το Opel Corsa τερμάτισε στην τρίτη θέση, με συνολικά 3.164 πωλήσεις και 3.0%. Κατά συνέπεια, στην πρώτη τριάδα κυριάρχησαν μοντέλα της κατηγορίας Β, στην "παραδοσιακή" hatchback μορφή των supermini. Η παρουσία της κατηγορίας Β δεν σταματάει εδώ, όμως την πεντάδα συπλήρωσαν δύο εκπρόσωποι των SUV προτάσεων (B-SUV). Το Toyota Yaris Cross κατέκτησε την τέταρτη θέση με 2.740 πωλήσεις, ενώ την πέμπτη θέση κατέλαβε με μικρή διαφορά το Volkswagen T-Roc με 2.720 πωλήσεις.
Στην έκτη θέση βρέθηκε ακόμα ένα μοντέλο της κατηγορίας Β, το Citroen C3 με 2.634 μονάδες. Το Peugeot 3008 ήρθε έβδομο στην γενική κατάταξη με 2.606 μονάδες, όμως αποτέλεσε το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της κατηγορίας των μικρομεσαίων (Segment C) και το τρίτο δημοφιλέστερο SUV στην χώρα μας για το 2022. Η Hyundai ήρθε δεύτερη σε συνολικές πωλήσεις, καθώς πήρε το προβάδισμα από την Peugeot εντός του Δεκεμβρίου. Όμως στην πρώτη δεκάδα με τα εμπορικότερα μοντέλα η παρουσία της περιορίστηκε στο Hyundai i20, που ήρθε στην όγδοη θέση με 2.290 μονάδες. Το Toyota C-HR τερμάτισε στην ένατη θέση με 2.148 μονάδες, με την Toyota να κατέχει τρεις θέσεις μεταξύ των δέκα πρώτων. Η Renault ήρθε στην 12η θέση της γενικής κατάταξης για το 2022, όμως κατάφερε να κατακτήσει μια θέση στα δέκα δημοφιλέστερα μοντέλα της χρονιάς. Έτσι, το Renault Clio πέτυχε να έρθει στην δέκατη θέση με 2.129 μονάδες.
To Toyota Yaris ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στην χώρα μας το 2022, με σημαντική διαφορά. Όμως τα δύο supermini του ομίλου Stellantis, Peugeot 208 & Opel Corsa, συνέχισαν την επιτυχημένη πορεία τους και κατέλαβαν την 2η και την 3η θέση αντίστοιχα.
To Toyota Yaris Cross ξεκίνησε δυναμικά την καριέρα του, καταλαμβάνοντας την τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης, με 2.740 μονάδες και αποτέλεσε το δημοφιλέστερο SUV μοντέλο στην χώρα μας.
H κατηγορία B ήρθε στην κορυφή των προτιμήσεων για ακόμα μια χρονιά, με 51.810 μονάδες και μερίδιο 49.2%. Από το σύνολο της κατηγορίας, 25.553 μονάδες αφορούσαν τα SUV μοντέλα (24.3%) και 26.257 τα κλασικά hatchback (24.9%). Τα μικρομεσαία της κατηγορίας C κατέκτησαν το 33.5% της αγοράς με 35.263 μονάδες. Τα C-SUV μοντέλα πέτυχαν 23.986 πωλήσεις (22.8%) και οι κλασικές προτάσεις "μόλις" 11.277 πωλήσεις (10.7%). Τα τρία πιο εμπορικά μοντέλα στο segment C ήταν τα Peugeot 3008, Toyota C-HR και Toyota Corolla (που ήρθε στην ενδέκατη θέση συνολικά με 2.049 μονάδες). Με τα segment B και C να καταλαμβάνουν το 82.7% της αγοράς, είναι ευνόητο πως τα ποσοστά στις υπόλοιπες κατηγορίες παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Η κατηγορία των μίνι αυτοκινήτων πόλης (segment A), κατέκτησε το 7.0% του συνόλου με 9.305 μονάδες. Πρώτο σε πωλήσεις ήταν το Hyundai i10 με 1.931 πωλήσεις, όμως ουσιαστικά στην κατηγορία κυριάρχησε η Fiat. To Fiat Panda ήρθε στην δεύτερη θέση με 1.918 πωλήσεις και το Fiat 500 στην τρίτη θέση με 1.888 πωλήσεις. Καλή πορεία διέγραψε και το Kia Picanto, που τερμάτισε τέταρτο με 1.185 πωλήσεις. Η κατηγορία στα μεσαία οικογενειακά (segment D) κατέγραψε 6.845 πωλήσεις με μερίδιο 6.5%. Οι 5.435 πωλήσεις αφορούσαν τις SUV προτάσεις της κατηγορίας (με 5.2% του συνόλου) και στα τρία δημοφιλέστερα μοντέλα του segment D ήταν το Ford Kuga με 604 μονάδες, το Renault Arkana με 503 μονάδες και η Mercedes GLC με 448 πωλήσεις. Τα κλασικά sedan της μεσαίας κατηγορίας πέτυχαν 1.410 πωλήσεις (1.3%).
Οι συνολικές πωλήσεις στα SUV όλων των κατηγοριών, ανήλθαν σε 57.697 μονάδες ή το 54.8% της αγοράς, σημειώνοντας άνοδο +19.2% σε σχέση με το 2021 που είχαν κατακτήσει το 48.0% με 48.416 μονάδες.
Ανοδικά κινήθηκαν και οι πωλήσεις στα επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) πέτυχαν αύξηση +29.9%, με 2.827 πωλήσεις έναντι 2.176 του 2021. Το ποσοστό ανόδου είναι σαφώς σημαντικό, όμως σε απόλυτα νούμερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, με μερίδιο αγοράς 2.7%. Τελικά η βελτιώση της θέσης τους στην Ελλάδα δεν ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακή, αν λάβουμε υπόψη και τα γενναία οικονομικά κίνητρα της κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση ("Κινούμαι Ηλεκτρικά 2"). Φυσικά, όπως έχει αναφερθεί και παλιότερα, τα οποιαδήποτε κίνητρα μπορούν να αποδώσουν τα αναμενόμενα μόνο υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις, ενώ υπάρχει πάντα το θέμα των απαραίτητων υποδομών (σταθμοί φόρτισης), τομέας στον οποίο η Ελλάδα έχει μείνει πίσω σε σχέση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Καλύτερη ήταν η εικόνα στα υβριδικά αυτοκίνητα, που κατέκτησαν μερίδιο 5.2% με 5.493 μονάδες. Σε σχέση με το 2021 τα υβριδικά κατέγραψαν αύξηση +14.8%, όμως και εδώ το ποσοστό τους παρέμεινε σε αρκετά χαμηλά επίπεδα. To Tesla Model Y ήταν το best seller ηλεκτικό μοντέλο στην χώρα μας, με 351 μονάδες. Το Tesla Model 3 ακολούθησε στην δεύτερη θέση των BEV με 236 μονάδες. Οι συνολικές πωλήσεις της Tesla στην χώρα μας το 2022, ανήλθαν σε 589 μονάδες και κατέλαβε την 24η θέση με ποσοστό 0.6%. Από τα πλέον επιτυχημένα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα ήταν επίσης τα Volkswagen ID.4 (208) και Fiat 500 (191).
Tesla Model Y.
Το Peugeot 3008 ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις μικρομεσαίο μοντέλο και τρίτο μεταξύ των SUV. Ήρθε συνολικά έβδομο στην γενική κατάταξη, "χαρίζοντας" στην γαλλική εταιρεία δύο top 10 hits στην εγχώρια αγορά.
B.A
© Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Πίνακες: Hellenic Motor History
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου