Πέμπτη 27 Ιουλίου 2017
Τα ταξί Checker στην Ελλάδα
Κυριακή 23 Ιουλίου 2017
Από τα Datsun στα... Nissan
Σάββατο 22 Ιουλίου 2017
Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1979. Tα νέα φορολογικά μέτρα προκαλούν σοκ στην αγορά, με σημαντικές απώλειες.
Το 1979 ήταν μια δύσκολη χρονιά για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Και αυτό, διότι η ελληνική κυβέρνηση επέβαλε τον Ιούλιο εκείνης της χρονιάς σημαντικές αυξήσεις στις εφάπαξ εισφορές και τους δασμούς. Ουσιαστικά οι επιβαρύνσεις στα νέα αυτοκίνητα διπλασιάστηκαν και οι τελικές τιμές πώλησης εκτοξεύθηκαν στα ύψη και τα νέα μέτρα ίσχυαν από τις 4 Ιουλίου 1979. Αυτό, μεταξύ άλλων, ήταν και μια προσπάθεια για τον περιορισμό των εισαγωγών, λόγω της διόγκωσης στο έλλειμμα του ισοζυγίου πληρωμών. Η φορολογία των επιβατικών αυτοκινήτων εκείνη την εποχή, βασιζόταν στο νόμο 363/76.
Βάσει αυτού, ο φόρος κατανάλωσης προβλεπόταν στις
23 δραχμές ανά κυβικό εκατοστό για αυτοκίνητα έως 1.200 κ.εκ, στις 28 δραχμές
ανά κυβικό εκατοστό έως τα 1.800 κ.εκ και στις 40 δρχ σε αυτοκίνητα άνω των
1.800 κ.εκ. Για τα επιβατικά αυτοκίνητα δασμολογητέας αξίας άνω των 50.000 δρχ. προβλεπόταν
προσαύξηση 2% ανά επιπλέον 1.000 δραχμές. Με τα νέα μέτρα, ο φόρος
κατανάλωσης είχε προσαύξηση κατά 4% ανα 1.000 δρχ, για δασμολογητέα αξία άνω
των 25.000 δρχ (!).
Επιπλέον, ίσχυσε αύξηση κατά 100% της εφάπαξ
εισφοράς των επιβατικών αυτοκινήτων (αλλά και των μοτοσυκλετών).
Έτσι, για αυτοκίνητα έως 1.200 κ.εκ. η εισφορά
αυξήθηκε από 50 δρχ. ανά κυβικό εκατοστό, σε 100 δραχμές. Για αυτοκίνητα από
1.200 έως 1.800 κ.εκ. από 100 δραχές πήγε στις στις 200 δρχ ανά κυβ. εκατοστό.,
ενώ αντίστοιχες αυξήσεις υπήρξαν και για αυτοκίνητα άνω των 1.800 ε.εκ.
Η πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων το 1979 στη χώρα μας ανήλθαν σε 88.372 μονάδες, πτώση -26% σε σχέση με το 1978.
Ο μεγαλύτερος όγκος των πωλήσεων πραγματοποιήθηκε στο πρώτο εξάμηνο του έτους, πριν την επιβολή των νέων μέτρων.
Το μεγαλύτερο ποσοστό αφορούσε αυτοκίνητα έως 1.200 κ.εκ, ενώ ακολουθούσαν αυτά στα 1.300 κ.εκ., με σημαντική διαφορά.
Πρώτη σε πωλήσεις το 1979 αναδείχθηκε η Fiat με συνολικά 10.839 αυτοκίνητα και ποσοστό 12.3%. Η ιταλική εταιρεία πρωταγωνιστούσε άλλωστε κατά την δεκαετία του '70 στην χώρα μας.
Τη πρώτη τριάδα συμπλήρωσαν, κατά σειρά, η Opel με 8.302 πωλήσεις (9.4%) και η Ford με 8.127 πωλήσεις (9.2%).
Οι τρεις αυτές εταιρείες κυριάρχησαν στην ελληνική αγορά και κατά το προηγούμενο έτος.
Στη πρώτη δεκάδα της κατάταξης βρέθηκε η ιταλική Autobianchi (10η), χάρη στο μικρό "Α112", ενώ την προηγούμενη χρονιά είχε βρεθεί οριακά εκτός, τερματίζοντας ενδέκατη. Παράλληλα αύξησε το ποσοστό της στο 3.8% από 3.3% που ήταν το 1978 αν και είχε απώλειες στις πωλήσεις της, που όμως περιορίστηκαν στο -5.1%.
Οι πωλήσεις ιαπωνικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα το 1979, ανήλθαν στις 15.093 μονάδες, με ποσοστό 17.1%, ενώ τα προερχόμενα από τη Δυτική Ευρώπη ανήλθαν σε 60.139 μονάδες, με ποσοστό 68.1%. Επιπλέον, διατέθηκαν 9.963 αυτοκίνητα από την Ανατολική Ευρώπη, που κάλυψαν το 11.3% της αγοράς.
Τρίτη 18 Ιουλίου 2017
Η ιστορία της Toyota στην Ελλάδα
Περί τις αρχές του 1962 ακολούθησε η Toyota. Την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "ΦΙΝΕΛΚΟ Α.Ε.", μια εταιρία που ίδρυσε ο Τζώνυ Πεσμαζόγλου. Ο Πεσμαζόγλου ήταν γνωστός από την ενασχόλησή του με την ΕΛΦΙΝΚΟ Α.Ε (αντιπροσωπεία των Opel, Chevrolet, Cadillac), αλλά και τη συμμετοχή του σε αγώνες αυτοκίνητου, στους οποίους είχε διακριθεί.
H έκθεση βρισκόταν στη Πλατεία Κάνιγγος. Αρχικά η παρουσία της στην ελληνική αγορά ήταν ιδιαιτέρως περιορισμένη. Εκείνη τη πρώτη περίοδο, η Toyota διέθετε στην εγχώρια αγορά τα επιβατικά μοντέλα "Tiara" (1.500 κ.εκ), "700" (2θυρο, 700 κ.εκ.) και το μεγάλο "Crown" (1.900 κ.εκ.). Υπήρχαν επιπλέον, το ημιφορτηγό 1.5 τόνου "Stout" και το πετρελαιοκίνητο φορτηγό 6 τόνων της εταιρίας. Το "Crown" προωθήθηκε κυρίως ως ταξί.
Η αντιπροσωπεία άλλαξε χέρια στα τέλη του 1965.
Τα ηνία πήρε ο Κωνσταντίνος Κασιδόπουλος (1936-1976) μετά την ίδρυση της "Κασιδόπουλος Ανώνυμος Εμπορική Εταιρεία Αυτοκινήτων" με κεφάλαιο 5.000.000 δραχμές. Η έκθεση αρχικά βρισκόταν στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας 28, ενώ αργότερα οι εγκαταστάσεις μεταφέρθηκαν στη Λεωφόρο Αθηνών.
Γύρω στο '65 κάνει την εμφάνισή του το μεσαίο οικογενειακό Corona (υπήρξε και επαγγελματική έκδοση pickup) ενώ μετά το 1966 ξεκίνησε τη καριέρα του το μοντέλο που θα γινόταν τα επόμενα χρόνια παγκόσμιο best seller και αποδείχθηκε πολύ δημοφιλές και στην Ελλάδα. Το Corolla.
Ο Κασιδόπουλος συνέδεσε το όνομά του με την άνοδο της ιαπωνικής εταιρείας στη χώρα μας, έως την ολοκληρωτική καθιέρωσή της στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού.
Οι πωλήσεις της Toyota άρχισαν την ανοδική τους πορεία από το 1968, ενώ από το 1970 και μετά η φίρμα αποτέλεσε έναν από τους πρωταγωνιστές της εγχώριας αγοράς. Δυναμική ήταν η παρουσία της και στα επαγγελματικά οχήματα, στην κατηγορία των ελαφρών φορτηγών.
Το 1986 ήταν η τελευταία χρονιά συνεργασίας της Toyota με την "Κασιδόπουλος Α.Ε", έχοντας συμπληρώσει 20 χρόνια κοινής πορείας. Το 1987, την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "Toyota-Hellas A.E", με έδρα επί της Λ. Κηφισού 168.
H Toyota, διέγραψε μια εξαιρετική πορεία στην Ελλάδα κατά την δεκαετία του '90 χάρη στα Starlet, Corolla και Carina. Aπό το 1993 άφησε οριστικά πίσω της την Nissan, απέναντι στην οποία είχε γίνει έντονα ανταγωνιστική από τα τέλη της δεκαετίας του '80. Εκείνη την χρονιά κατέκτησε την κορυφή και η Corolla ήταν το best seller της ελληνικής αγοράς. Έκτοτε η Toyota έχει καθιερωθεί ως ο ηγέτης στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, ενώ το Yaris αποτελεί τον Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο επί σειρά ετών.
Πωλήσεις της Toyota στην
Ελλάδα 1990-2000 (επιβατικά) |
|||
Έτος |
Πωλήσεις |
% |
Θέση |
1990 |
11.216 |
9.7 |
2η |
1991 |
14.756 |
8.8 |
3η |
1992 |
15.951 |
8.0 |
3η |
1993 |
15.481 |
10.5 |
1η |
1994 |
11.578 |
10.3 |
2η |
1995 |
10.651 |
8.3 |
2η |
1996 |
12.102 |
8.8 |
2η |
1997 |
14.558 |
9.1 |
2η |
1998 |
18.746 |
10.5 |
1η |
1999 |
27.253 |
10.4 |
1η |
2000 |
26.356 |
9.1 |
2η |
Κυριακή 16 Ιουλίου 2017
Tα πρώτα βήματα των αυτοκινήτων της Νότιας Κορέας στην Ελλάδα: Hyundai & Saehan
Η Hyundai ξεκίνησε την κατασκευή αυτοκινήτων το 1967, με τη παραγωγή μοντέλων της Ford κατόπιν αδείας. Τον Οκτώβριο του 1974 παρουσίασε το πρώτο μοντέλο εξελιγμένο από την ίδια. Ήταν το Hyundai Pony. Οι εξαγωγές της Hyundai στην Ευρώπη ξεκίνησαν το 1978, με την Ελλάδα να αποτελεί μια από τις ευρωπαϊκές αγορές που κυκλοφόρησε αρχικά το Pony (123). Τα πρώτα αυτοκίνητα της εταιρίας, ήρθαν στη χώρα μας τον Ιανουάριο εκείνου του έτους. Η παρουσίαση έγινε με κορεάτες εκπροσώπους, όπως ο Διευθύνων Σύμβουλος της Hyundai.
Την αντιπροσωπεία είχε αναλάβει η "Καπιτσίνας A.E.Ε.Α" (αργότερα Α.Ε.Β.Ε) . Σε αυτή συμμετείχαν οι αδελφοί Καπιτσίνα, Αναστάσιος, Δημήτρης, Μιχαήλ & Κωνσταντίνος, καθώς και ο Έκτωρ Συκιώτης. Η έδρα της επιχείρησης στην Αθήνα βρισκόταν στη Λ. Κηφισού 174, ενώ στη Θεσσαλονίκη ήταν Γράμμου Βίτσι 38. Το Pony κυκλοφόρησε με τον κινητήρα στα 1.238 κ.εκ.
Οι πωλήσεις της στα επιβατικά αυτοκίνητα παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα (κάτω του 1%), παρά τις αρκετά ανταγωνιστικές τιμές τους. Αρκετά καλύτερες ήταν οι επιδόσεις της στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (Pony Pickup), στα πρώτα χρόνια παρουσίας της στη χώρα μας.
H "Καπιτσίνας" εκπροσωπούσε τη μάρκα έως το 1990, αν και η Hyundai ουσιαστικά ήταν ανύπαρκτη στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του '80, όσον αφορά τα επιβατικά της μοντέλα.
Το 1990 την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "HYUNDAI ΕΛΛΑΣ Π&Ρ ΔΑΒΑΡΗ ΑΒΕΕ", με τις πωλήσεις από το δίκτυό της να ξεκινάνε τον Οκτώβριο εκείνου του έτους. Ήδη το πρώτο χρόνο πλήρους διάθεσης τους, το1991, από την εν λόγω επιχείρηση, οι πωλήσεις της υπερβαίνουν τις 8.000 μονάδες και η Hyundai βρίσκεται μέσα στις 10 πρώτες σε πωλήσεις εταιρίες. Εκείνη την εποχή διαθέτει το Excel σε 3θυρες, 5θυρες και 4θυρες εκδόσεις, το S Coupe και το μεγάλο Sonata 1.8. Έκτοτε η Hyundai θα είναι από τους πρωταγωνιστές στην ελληνική αγορά, καταλαμβάνοντας έως και τη 1η θέση των πωλήσεων.
Στη χώρα μας ήταν διαθέσιμα δύο μοντέλα. To επιβατικό Saehan Bird και το φορτηγό ενός τόνου Saehan Max.
To Bird βασιζόταν στη πλατφόρμα της G.M που μοιράζονταν και τα Opel Kadett και Isuzu Gemini. Ο κινητήρας του ήταν 1.492 κ. εκ. απόδοσης 73 ίππων (SAE). Το γεγονός ότι βρισκόταν στη κατηγορία των 10 φορολογίσιμων ίππων, έκανε τα πράγματα πιο δύσκολα για το μικρό sedan. Κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στην ελληνική αγορά, προωθήθηκε κυρίως ως ταξί.
Aντιπροσωπεία της Saehan ήταν αρχικά η "STAFO Α.Ε", με έδρα στην Αχαρνών 376. Το υποκατάστημα Θεσσαλονίκης βρισκόταν στην οδό Μοναστηρίου 110.
Σύντομα, το 1979, την αντιπροσωπεία αναλαμβάνει η "Κοπελούζος Α.Ε", που διέθετε καταστήματα σε Αθήνα (Μιχαλακοπούλου 141), Θεσσαλονίκη (Μοναστηρίου 28), Πάτρα και Λάρισα.
Στα τέλη του 1980, η Seahan αλλάξε πάλι χέρια και την διάθεσή τους ανέλαβε η "ΕΛΒΑΤ Α.Ε.Β.Ε", με έδρα στη Λεωφ. Κηφισού 170. Στη συγκεκριμένη επιχείρηση μετείχε και η ΣΤΑΚΟΡ (γνωστή από τα Ford).
Η Saehan μετονομάστηκε επισήμως σε Daewoo τον Ιανουάριο του 1983, συνεχίζοντας να κατασκευάζει οχήματα σε συνεργασία με την G.M.
Η εισαγωγή των κορεάτικων αυτοκινήτων διακόπηκε, ενώ τα Daewoo θα εμφανιστούν στην Ελλάδα περί τα μέσα της δεκαετίας του '90.
Οι πωλήσεις της Saehan παρέμειναν σε πολύ χαμηλά επίπεδα όσον αφορά τα επιβατικά, ενώ πολύ καλύτερες ήταν οι επιδόσεις της στα ελαφρά φορτηγά.
Τετάρτη 12 Ιουλίου 2017
Η ΕΛΦΙΝΚΟ παρουσίαζει στην ελληνική αγορά: Opel Rekord
Το 1961 διέθετε τα περισσότερα σε κυκλοφορία επιβατικά αυτοκίνητα στη χώρα μας, με 7.696 μονάδες. Έως το τέλος της δεκαετίας του '60 βρισκόταν στη πρώτη ή τη δεύτερη θέση με τα περισσότερα αυτοκίνητα στους ελληνικούς δρόμους, όσον αφορά τα επιβατικά, συναγωνιζόμενη τη Ford.
Έτσι, δεν ήταν αδιάφορο γεγονός, για το εγχώριο αγοραστικό κοινό, η παρουσίαση ενός νέου μοντέλου της Opel.
Αντιπροσωπεία των γερμανικών αυτοκινήτων του ομίλου της General Motors, ήταν η ΕΛΦΙΝΚΟ Α.Ε με έδρα στη Πλατεία Κάνιγγος.
Ένα από τα επιτυχημένα μοντέλα της Opel στην Ελλάδα, τις δεκαετίες του '50 & '60, ήταν το μεσαίο-μεγάλο οικογενειακό Rekord, το οποίο η Ελφίνκο προωθούσε τη δεκαετία του '60 και ως ταξί.