Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2023

Toyota: Δέκα χρόνια συνεχούς παρουσίας στην κορυφή της ελληνικής αγοράς (2013-2022) και το ρεκόρ ως Νο 1 εταιρεία στην Ελλάδα.

 


Το 2013 η Toyota κατέκτησε την πρώτη θέση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Εκείνη την εποχή η εγχώρια αγορά είχε εισέλθει σε φάση βαθιάς ύφεσης, ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης. Η ιαπωνική φίρμα κέρδισε την πρωτιά με ποσοστό 11.1% αλλά με "μόλις" 6.529 πωλήσεις, η χαμηλότερη επίδοση για την Νο 1 εταιρεία στην χώρα μας από το 1980! Βέβαια δεν ήταν η πρώτη φορά που η Toyota κατακτούσε την κορυφή και, ήταν σίγουρο πως δεν θα ήταν η τελευταία. Όμως η συνέχεια ήταν καλύτερη απ'ότι ίσως πίστευε και η ίδια η Toyota Hellas. 

H πρώτη φορά που η Toyota κατέκτησε την πρώτη θέση των πωλήσεων στην Ελλάδα, ήταν το 1989 (περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ). Την επόμενη τριετία την κορυφή ανακατέλαβε η Nissan αλλά η Toyota παρέμεινε στην πρώτη τριάδα (1990-1992). Η Toyota κατέκτησε ξανά την κορυφή το 1993, με ποσοστό 10.5% και ήταν πλέον ξεκάθαρο πως θα αποτελούσε έναν από τους κύριους πρωταγωνιστές στην εγχώρια αγορά τα επόμενα χρόνια. Επιπλέον, το Toyota Corolla ήταν το best seller της ελληνικής αγοράς. Την ίδια χρονιά η Nissan σημείωσε υποχώρηση (-39.5%) και η θέση της αποδυναμώθηκε περαιτέρω τα επόμενα χρόνια. Αυτό έδινε πλεονέκτημα στις εταιρείες που είχαν σημειώσει αξιόλογη δυναμική το προηγούμενο διάστημα, εφόσον έως τότε ο Θεοχαράκης κυριαρχούσε στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Εκτός από την Toyota ανοδική πορεία είχε καταγράψει και η Fiat, η οποία το 1994 κατάφερε να επανέλθει ως η Νο 1 εταιρεία στην Ελλάδα, μετά από 15 χρόνια! Η επιτυχία της ιταλικής φίρμας στις μικρές κατηγορίες ήταν τέτοια, που διατήρησε την θέση της στην κορυφή για την επόμενη τριετία, με υψηλά ποσοστά. Η Toyota διατηρούσε από την πλευρά της την δεύτερη θέση, όμως με αρκετή διαφορά από τους Ιταλούς. Όλα έδειχναν πως σε περίπτωση πτώσης της Fiat, την σκυτάλη θα έπαιρνε η Toyota. Aυτό αποδείχθηκε στην πράξη, όταν η ιαπωνική εταιρεία βρέθηκε για ακόμα μια φορά στην κορυφή το 1998. Εδώ να σημειωθεί πως την προηγούμενη χρονιά υπήρξε διαμάχη μεταξύ της Toyota Hellas και της Fiat Auto Hellas σχετικά με την πρώτη θέση στις πωλήσεις επιβατικών, όμως τα στοιχεία του ΣΕΑΑ μάλλον δικαιώνουν την ιταλική φίρμα (η μεταξύ τους διαφορά ήταν αρκετά μικρή). Αναμφίβολα η Toyota κατέκτησε την κορυφή το 1998, σε μια εποχή που είχε αρχίσει να ενισχύει την παρουσία της στην χώρα μας η Hyundai. Άλλωστε η κορεάτικη εταιρεία διέθετε ήδη το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο το 1997 και το 1998, με το μικρομεσαίο Accent. Πάντως η Toyota παρέμεινε στην κορυφή της γενικής κατάταξης και το 1999, πετυχαίνοντας για πρώτη φορά να διατηρήσει τον τίτλο της Νο 1 εταιρείας για πάνω από ένα έτος. Την ίδια χρονιά η θέση της Toyota βελτιώθηκε στην μικρή κατηγορία, με την εμφάνιση του Yaris, ενώ η σημαντική άνοδος στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων είχε ως αποτέλεσμα να καταγράψει ρεκόρ πωλήσεων, με τον μεγαλύτερο αριθμό που είχε σημειωθεί από μια εταιρεία στην χώρα μας έως τότε (27.253 μονάδες). Το ρεκόρ αυτό το έσπασε την επόμενη κιόλας χρονιά η Hyundai, που κατέκτησε την κορυφή με 28.243 μονάδες ενώ η Toyota ήρθε στην δεύτερη θέση με 26.356 μονάδες. 

To 2001 η Toyota κατέλαβε την τέταρτη θέση στην εγχώρια αγορά, η χαμηλότερη που είχε βρεθεί από το 1987 και η μοναδική φορά από τότε που το όνομά της δεν ήταν στην πρώτη τριάδα. H ιαπωνική εταιρεία υποχώρησε έναντι της Fiat, της Hyundai και της Opel, που κατέκτησε την πρώτη θέση με ρεκόρ πωλήσεων (το οποίο διατηρεί ως σήμερα, με 29.024 μονάδες). Όμως στην συνέχεια, η πλάστιγγα έγειρε υπέρ της Toyota. 



Η Toyota επέστρεψε στην κορυφή το 2002 και διατήρησε την θέση της για συνολικά τρία χρόνια, έως το 2004. Την επόμενη χρονιά στην πρώτη θέση των πωλήσεων βρέθηκε η Hyundai, με ποσοστό 9.2% έναντι 8.1% της Toyota που αρκέστηκε στην δεύτερη θέση (2005). Όμως μετά από πολλά χρόνια με σχετικά συχνές εναλλαγές στην κορυφή της ελληνικής αγοράς, η Toyota άλλαξε τα δεδομένα. Το 2006 η ιαπωνική φίρμα επανήλθε δριμύτερη και τερμάτισε πρώτη, παραμένοντας η Νο 1 σε πωλήσεις για έξι συνεχόμενα χρόνια, μέχρι το 2011! Το 2012 η δυναμική πορεία της Toyota ανακόπηκε, τερματίζοντας στην τρίτη θέση με ποσοστό 9.8%  έναντι 10.3% της Volkswagen (2η) και 12.1% της Opel, που ήρθε πρώτη χάρη στην επιτυχημένη πορεία του Corsa. Όπως αναφέρθηκε στην αρχή, το 2013 ήταν ξανά η σειρά της Toyota να κερδίσει την πρωτιά. Ήταν η έναρξη μιας μακράς περιόδου παραμονής της εταιρείας στην πρώτη θέση της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου. To 2022 η Toyota συμπλήρωσε δέκα χρόνια συνεχούς παρουσίας στο Νο 1 της εγχώριας αγοράς. Στο ίδιο διάστημα το Toyota Yaris ήταν σταθερά το best seller επιβατικό αυτοκίνητο στην χώρα μας. Μια μεγάλη επιτυχία, που δείχνει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων αγοραστών στο όνομα Toyota και στην ελληνική αντιπροσωπεία, "Toyota Hellas". Επιπλέον, η Toyota  έχει βρεθεί στην κορυφή περισσότερες φορές από κάθε άλλη εταιρεία στην χώρα μας, εφόσον έχει κατακτήσει την υψηλότερη θέση συνολικά 23 χρονιές. Ένα ρεκόρ που την καθιστά ως την πιο επιτυχημένη εμπορικά φίρμα στην Ελλάδα και που δύσκολα θα προσεγγίσει άλλος κατασκευαστής στο μέλλον. 

Είναι αδύνατον και μάλλον αφελές να γίνουν προβλέψεις για την πορεία της αγοράς αυτοκινήτου εντός του 2023. Τα τελευταία χρόνια η Toyota δείχνει να μην έχει αντίπαλο, όμως κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν θα διατηρήσει το προβάδισμα για ακόμα μια φορά. Το 2022 εκτός από το best seller Yaris, είχε δυναμική παρουσία και το νέο μικρό SUV Yaris Cross, που κατέκτησε την τέταρτη θέση στην κατάταξη. Kαλή πορεία είχαν και τα Toyota C-HR και Corolla, ενώ συνολικά η εικόνα της ήταν ενισχυμένη με αύξηση πωλήσεων (+12.6%) και το ποσοστό της στο 14.1% από 13.0% το προηγούμενο έτος.

 


Η Toyota πέτυχε τον υψηλότερο αριθμό πωλήσεων στην χώρα μας το 2007, που ήρθε πρώτη με συνολικά 27.701 μονάδες και μερίδιο αγοράς 9.9%. H δεύτερη καλύτερη επίδοση ήταν το 1999, που κατέκτησε την πρώτη θέση με 27.253 μονάδες (10.4%).

Το υψηλότερο ποσοστό στην εγχώρια αγορά η Toyota το πέτυχε το 1988, με 15.4%, ισοφαρίζοντας την Nissan που κέρδισε την πρωτιά με ελάχιστη διαφορά. Παρότι η Toyota τερμάτισε δεύτερη εκείνη την χρονιά, ήταν η πρώτη φορά που βρέθηκε τόσο ψηλά στην κατάταξη. Το 2022 το ποσοστό της ανήλθε στο 14.1%, που αποτελεί το δεύτερο καλύτερο για την ιαπωνική εταιρεία στην Ελλάδα.

Ακόμα και όταν η Toyota δεν κατάφερνε να είναι Νο 1, είχε μόνιμη παρουσία στην πρώτη τριάδα από το 1987 και μετά. Έως σήμερα, μοναδική εξαίρεση ήταν το 2001 που βρέθηκε στην τέταρτη θέση. 









B.A
  © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2023

Οι πωλήσεις ελαφρών φορτηγών στην Ελλάδα το 2022. Κυριαρχία της Fiat στα επαγγελματικά, με πτώση στην αγορά.

 


Mετά την εντυπωσιακή άνοδο που σημείωσαν οι ταξινομήσεις ελαφρών φορτηγών το 2021 με 10.426 μονάδες (+51.9%), η εγχώρια αγορά κινήθηκε πτωτικά το 2022 με συνολικά 9.664 μονάδες (-7.3%). Η επίδοση αυτή διατήρησε τις πωλήσεις των επαγγελματικών οχημάτων σε αρκετά υψηλά επίπεδα, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. 

Η Fiat κατέκτησε την κορυφή με το ποσοστό της στο εντυπωσιακό 24.2% και 2.342 μονάδες (+77.0%). Η ιταλική φίρμα είχε έρθει στην τρίτη θέση το 2021 με μερίδιο 12.7% και 1.323 μονάδες. Άνοδο πωλήσεων είχε και η Ford, που τερμάτισε στην δεύτερη θέση με 1.917 μονάδες (+15.3%) και 19.8%. Πάντως το 2021 η Ford κατείχε την πρώτη θέση, με 1.663 μονάδες και ποσοστό 16.0%.  Η Toyota έπεσε στην τρίτη θέση, από δεύτερη που ήταν το 2021, όμως παρουσίασε αύξηση στο μερίδιο της, με 15.9% από 13.4% και στις πωλήσεις με 1.534 μονάδες από 1.323 το προηγούμενο έτος (+10.0%). Αντίθετα, η Peugeot διατήρησε την τέταρτη θέση, όμως με το ποσοστό της μειωμένο στο 10.1% (από 11.9%) και πτώση στις πωλήσεις, με 973 μονάδες έναντι 1.244 το 2021 (-21.8%). Μία θέση επάνω βρέθηκε η Citroen, που ήρθε πέμπτη με 680 μονάδες (-31.3%) και ποσοστό 7.0%. Η άνοδος της στην γενική κατάταξη, παρά την σημαντική πτώση στις πωλήσεις, οφείλεται κυρίως στην αξιοσημείωτη υποχώρηση της Nissan. Στην έκτη θέση τερμάτισε η Opel, με 5.0% και 479 μονάδες (+9.4%). To 2021 είχε βρεθεί στην όγδοη θέση με 4.2% και 438 μονάδες Tα οφέλη που είχε στην τελική κατάταξη οφείλονται στην πτώση της Nissan αλλά και στην μείωση που παρουσίασε η Mercedes, που ήρθε στην έβδομη θέση με 391 πωλήσεις (-24.5%) και ποσοστό 4.0%. 

Η Suzuki βρέθηκε στην πρώτη δεκάδα, κατακτώντας την όγδοη θέση, ενώ το 2021 κατέλαβε την ενδέκατη θέση. Πέτυχε συνολικά 253 πωλήσεις (-17.9%) και ποσοστό 2.6%. Σε μικρή απόσταση ακολούθησε η Renault, που ήρθε ένατη με το ίδιο ποσοστό (2.6%) και 247 πωλήσεις (+152.0%). Να σημειωθεί ότι την προηγούμενη χρονιά η γαλλική εταιρεία είχε έρθει στην 14η θέση, με 98 πωλήσεις. Την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσε η Mitsubishi, που υπέστη σημαντική πτώση, με 197 πωλήσεις έναντι 419 (-53.0%) και το μερίδιό της στο 2.0% από 4.0%. Ο μεγάλος χαμένος της χρονιάς ήταν αναμφίβολα η Nissan. Το 2021 τερμάτισε στην πέμπτη θέση με 1.114 πωλήσεις και ποσοστό 10.7%. Το 2022 κατέγραψε πτώση -91.9%, με μόλις 90 πωλήσεις, ενώ το μερίδιο της περιορίστηκε στο πενιχρό 0.9%. 

Ίδιοι πρωταγωνιστές στην αγορά επαγγελματικών και για το 2022, με τα ίδια ονόματα να φιγουράρουν στην πρώτη τριάδα. Όμως η δυναμική που ανέπτυξε η Fiat οδήγησε σε αλλαγή φρουράς, όσον αφορά την κορυφή των πωλήσεων. 








B.A
  © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ



Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2023

Tα best seller του 2022 στην Ελλάδα και οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανά κατηγορία. Τα ηλεκτρικά σε ανοδική πορεία.

 


Μια χρονιά χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις ήταν το 2022 για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Οι ταξινομήσεις στα καινούργια επιβατικά παρουσίασαν μικρή άνοδο, με 105.283 μονάδες (+4.3%).  Αναφορά για την γενική εικόνα της εγχώριας αγοράς το έτος που μας πέρασε, έχει δημοσιευτεί πρόσφατα στο Hellenic Motor History. Ας δούμε όμως αναλυτικότερα στοιχεία.

Η Toyota κατέλαβε την πρώτη θέση στις πωλήσεις, με μερίδιο αγοράς 14.1% και 14.828 μονάδες. Όπως ήταν αναμενόμενο, το Toyota Yaris αποτέλεσε το best seller της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου για ακόμα μια φορά, συμπληρώνοντας δέκα χρόνια στην κορυφή των πωλήσεων. Το μικρό της Toyota πήρε με άνεση την πρωτιά, έχοντας εξασφαλίσει σημαντική διαφορά από τον ανταγωνισμό, με 5.827 μονάδες και μερίδιο 5.5%. Στην δεύτερη θέση ήρθε το Peugeot 208, που πέτυχε 3.469 πωλήσεις και 3.3%. Το Opel Corsa τερμάτισε στην τρίτη θέση, με συνολικά 3.164 πωλήσεις και 3.0%. Κατά συνέπεια, στην πρώτη τριάδα κυριάρχησαν μοντέλα της κατηγορίας Β, στην "παραδοσιακή" hatchback μορφή των supermini. Η παρουσία της κατηγορίας Β δεν σταματάει εδώ, όμως την πεντάδα συπλήρωσαν δύο εκπρόσωποι των SUV προτάσεων (B-SUV). Το Toyota Yaris Cross κατέκτησε την τέταρτη θέση με 2.740 πωλήσεις, ενώ την πέμπτη θέση κατέλαβε με μικρή διαφορά το Volkswagen T-Roc με 2.720 πωλήσεις. 

Στην έκτη θέση βρέθηκε ακόμα ένα μοντέλο της κατηγορίας Β, το Citroen C3 με 2.634 μονάδες. Το Peugeot 3008 ήρθε έβδομο στην γενική κατάταξη με 2.606 μονάδες, όμως αποτέλεσε το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της κατηγορίας των μικρομεσαίων (Segment C) και το τρίτο δημοφιλέστερο SUV στην χώρα μας για το 2022. Η Hyundai ήρθε δεύτερη σε συνολικές πωλήσεις, καθώς πήρε το προβάδισμα από την Peugeot εντός του Δεκεμβρίου. Όμως στην πρώτη δεκάδα με τα εμπορικότερα μοντέλα η παρουσία της περιορίστηκε στο Hyundai i20, που ήρθε στην όγδοη θέση με 2.290 μονάδες. Το Toyota C-HR τερμάτισε στην ένατη θέση με 2.148 μονάδες, με την Toyota να κατέχει τρεις θέσεις μεταξύ των δέκα πρώτων. Η Renault ήρθε στην 12η θέση της γενικής κατάταξης για το 2022, όμως κατάφερε να κατακτήσει μια θέση στα δέκα δημοφιλέστερα μοντέλα της χρονιάς. Έτσι, το Renault Clio πέτυχε να έρθει στην δέκατη θέση με 2.129 μονάδες. 


To Toyota Yaris ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στην χώρα μας το 2022, με σημαντική διαφορά. Όμως τα δύο supermini του ομίλου Stellantis, Peugeot 208 & Opel Corsa, συνέχισαν την επιτυχημένη πορεία τους και κατέλαβαν την 2η και την 3η θέση αντίστοιχα.


To Toyota Yaris Cross ξεκίνησε δυναμικά την καριέρα του, καταλαμβάνοντας την τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης, με 2.740 μονάδες και αποτέλεσε το δημοφιλέστερο SUV μοντέλο στην χώρα μας.


H κατηγορία B ήρθε στην κορυφή των προτιμήσεων για ακόμα μια χρονιά, με 51.810 μονάδες και μερίδιο 49.2%. Από το σύνολο της κατηγορίας, 25.553 μονάδες αφορούσαν τα SUV μοντέλα (24.3%) και 26.257 τα κλασικά hatchback (24.9%). Τα μικρομεσαία της κατηγορίας C κατέκτησαν το 33.5% της αγοράς με 35.263 μονάδες. Τα C-SUV μοντέλα πέτυχαν 23.986 πωλήσεις (22.8%) και οι κλασικές προτάσεις "μόλις" 11.277 πωλήσεις (10.7%). Τα τρία πιο εμπορικά μοντέλα στο segment C ήταν τα Peugeot 3008, Toyota C-HR και Toyota Corolla (που ήρθε στην ενδέκατη θέση συνολικά με 2.049 μονάδες). Με τα segment B και C να καταλαμβάνουν το 82.7% της αγοράς, είναι ευνόητο πως τα ποσοστά στις υπόλοιπες κατηγορίες παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Η κατηγορία των μίνι αυτοκινήτων πόλης (segment A), κατέκτησε το 7.0% του συνόλου με 9.305 μονάδες. Πρώτο σε πωλήσεις ήταν το Hyundai i10 με 1.931 πωλήσεις, όμως ουσιαστικά στην κατηγορία κυριάρχησε η Fiat. To Fiat Panda ήρθε στην δεύτερη θέση με 1.918 πωλήσεις και το Fiat 500 στην τρίτη θέση με 1.888 πωλήσεις. Καλή πορεία διέγραψε και το Kia Picanto, που τερμάτισε τέταρτο με 1.185 πωλήσεις. Η κατηγορία στα μεσαία οικογενειακά (segment D) κατέγραψε 6.845 πωλήσεις με μερίδιο 6.5%. Οι 5.435 πωλήσεις αφορούσαν τις SUV προτάσεις της κατηγορίας (με 5.2% του συνόλου) και στα τρία δημοφιλέστερα μοντέλα του segment D ήταν το Ford Kuga με 604 μονάδες, το Renault Arkana με 503 μονάδες και η Mercedes GLC με 448 πωλήσεις. Τα κλασικά sedan της μεσαίας κατηγορίας πέτυχαν 1.410 πωλήσεις (1.3%). 

Οι συνολικές πωλήσεις στα SUV όλων των κατηγοριών, ανήλθαν σε 57.697 μονάδες ή το 54.8% της αγοράς, σημειώνοντας άνοδο +19.2% σε σχέση με το 2021 που είχαν κατακτήσει το 48.0% με 48.416 μονάδες. 



Ανοδικά κινήθηκαν και οι πωλήσεις στα επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) πέτυχαν αύξηση +29.9%, με 2.827 πωλήσεις έναντι 2.176 του 2021. Το ποσοστό ανόδου είναι σαφώς σημαντικό, όμως σε απόλυτα νούμερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, με μερίδιο αγοράς 2.7%. Τελικά η βελτιώση της θέσης τους στην Ελλάδα δεν ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακή, αν λάβουμε υπόψη και τα γενναία οικονομικά κίνητρα της κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση ("Κινούμαι Ηλεκτρικά 2"). Φυσικά, όπως έχει αναφερθεί και παλιότερα, τα οποιαδήποτε κίνητρα μπορούν να αποδώσουν τα αναμενόμενα μόνο υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις, ενώ υπάρχει πάντα το θέμα των απαραίτητων υποδομών (σταθμοί φόρτισης), τομέας στον οποίο η Ελλάδα έχει μείνει πίσω σε σχέση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. 

Καλύτερη ήταν η εικόνα στα υβριδικά αυτοκίνητα, που κατέκτησαν μερίδιο 5.2% με 5.493 μονάδες. Σε σχέση με το 2021 τα υβριδικά κατέγραψαν αύξηση +14.8%, όμως και εδώ το ποσοστό τους παρέμεινε σε αρκετά χαμηλά επίπεδα. To Tesla Model Y ήταν το best seller ηλεκτικό μοντέλο στην χώρα μας, με 351 μονάδες. Το Tesla Model 3 ακολούθησε στην δεύτερη θέση των BEV με 236 μονάδες. Οι συνολικές πωλήσεις της Tesla στην χώρα μας το 2022, ανήλθαν σε 589 μονάδες και κατέλαβε την 24η θέση με ποσοστό 0.6%. Από τα πλέον επιτυχημένα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα ήταν επίσης τα Volkswagen ID.4 (208) και Fiat 500 (191). 


Tesla Model Y.

Το Peugeot 3008 ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις μικρομεσαίο μοντέλο και τρίτο μεταξύ των SUV. Ήρθε συνολικά έβδομο στην γενική κατάταξη, "χαρίζοντας" στην γαλλική εταιρεία δύο top 10 hits στην εγχώρια αγορά. 









B.A
  © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 
Πίνακες: Hellenic Motor History

Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2023

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες με την μεγαλύτερη επιρροή όλων των εποχών στην Ελλάδα. Η σημαντική κληρονομιά τους στην διάδοση του αυτοκινήτου στην χώρα μας.

 


Aπό τα πρώτα χρόνια εμφάνισης του αυτοκινήτου έως σήμερα έχουν υπάρξει πολλές δεκάδες κατασκευαστών, που συνέβαλαν λιγότερο ή περισσότερο στην εξέλιξη του μέσου. Πολλοί από αυτούς στην πορεία εξαφανίστηκαν, άλλοι επιβίωσαν μέχρι τις μέρες μας έχοντας γνωρίσει καλές και λιγότερο καλές περιόδους. Ορισμένοι κατασκευαστές έχουν αφήσει έντονα χαραγμένο το στίγμα τους στην ιστορία της αυτοκίνησης, με σημαντική συνεισφορά στην τεχνολογική και σχεδιαστική πρόοδο του αυτοκινήτου, καθώς και στην διάδοσή του κατά τον 20ο αιώνα. 

Στις χώρες που αναπτύχθηκε αυτοκινητοβιομηχανία, καθοριστικό ρόλο στην εξάπλωση του αυτοκινήτου έπαιξαν οι εγχώριες μονάδες παραγωγής. Σε χώρες που δεν διέθεταν την δική τους αυτοκινητοβιομηχανία ή κάποια μονάδα συναρμολόγησης σε μαζική κλίμακα, άλλοι παράγοντες καθόρισαν αυτή την παράμετρο. Μια τέτοια περίπτωση ήταν και η Ελλάδα. Αν και η διάδοση του αυτοκινήτου στην χώρα μας έγινε με σχετικά αργούς ρυθμούς, μέσα σε ένα δύσκολο οικονομικό, πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον, πάντως υπήρξαν οι κατασκευαστές που επέβαλαν την παρουσία τους στους ελληνικούς δρόμους και είχαν σημαντική επίδραση στην συνείδηση των Ελλήνων. Πως θα μπορούσσν να αξιολογηθούν οι φίρμες με την μεγαλύτερη επιρροή στην χώρα μας; Τα απόλυτα ποσοτικά κριτήρια, η οικειότητα που δημιούργησε το όνομά τους στο ευρύ κοινό, η συμβολή τους στην διάδοση του αυτοκινήτου και η επιτυχημένη παρουσία τους στην εγχώρια αγορά από την εμφάνισή τους έως σήμερα, είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες που καθορίζουν το αποτέλεσμα στην δημιουργία της λίστας που ακολουθεί. 

FORD.

Η παρουσία του αυτοκινήτου στην χώρα μας άρχισε να αναπτύσσεται κατά την διάρκεια του μεσοπολέμου. Την δεκαετία του 1920 οι εισαγωγές οχημάτων παρουσίασαν σημαντική αύξηση. Στις αρχές της δεκαετίας του '30 η οικονομική κρίση έθεσε τέρμα σε αυτή την δυναμική, επιβραδύνοντας την εξάπλωση του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Όμως ένα όνομα ξεχώριζε εκείνη την περίοδο, σε βαθμό να γίνει σχεδόν συνώνυμο με τον όρο "αυτοκίνητο". Δεν ήταν άλλο από αυτό της Ford (ή "ΦΟΡΔ" όπως αναγραφόταν την εποχή εκείνη στην χώρα μας). Η εταιρεία που έβαλε την Αμερική σε τέσσερις τροχούς, κατάφερε το ίδιο και στην Ελλάδα, τηρουμένων των αναλογιών βέβαια. Η Ford ήταν σταθερά στην κορυφή των προτιμήσεων, τόσο στα επιβατικά όσο και στα επαγγελματικά αυτοκίνητα. Ήταν από τις πρώτες φίρμες που ανέπτυξαν στην Ελλάδα ένα οργανωμένο και εκτενές δίκτυο αντιπροσώπων, στο οποίο υπήρχαν παράλληλα και τα γεωργικά μηχανήματα Fordson. Αυτό αποτελούσε πλεονέκτημα σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, που παρέμενε σε μεγάλο βαθμό αγροτική, εφόσον καθιστούσε το όνομα Ford οικείο σε διευρυμένο αριθμό ανθρώπων και με μεγάλη γεωγραφική κάλυψη. O Ιωάννης Εμ. Κοντέλλης ίδρυσε το 1919 την αντιπροσωπεία της Ford στην Μυτιλήνη, μια επιχείρηση ορόσημο στον χώρο του αυτοκινήτου (και όχι μόνο). Η δραστηριότητα που ανέπτυξε εκεί οδήγησε στην ανάθεση της αντιπροσωπείας Ford στον Πειραιά το 1921 και αργότερα στην Αθήνα (1931). Μεταπολεμικά τα αυτοκίνητα Ford συνέχισαν να είναι εξαιρετικά δημοφιλή, με ισχυρή παρουσία στους ελληνικούς δρόμους. Την δεκαετία του '60 η Ford καταλάμβανε την πρώτη ή την δεύτερη θέση ανά χρονιά, στον αριθμό κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας. Σημαντικό μερίδιο είχε και στην αγορά του ταξί, την δεκαετία του '50 κυρίως με τα αμερικάνικα μοντέλα και αργότερα με τα μοντέλα ευρωπαϊκής προέλευσης, αλλά και στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα γενικότερα. Τα αυτοκίνητα της Ford παρέμειναν στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων μέχρι και την δεκαετία του '80, μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον με έντονο ανταγωνισμό. Φυσικά συνέχισαν να είναι δημοφιλή και τα επόμενα χρόνια, ενώ κατά διαστήματα η Ford σημείωσε σημαντική επιτυχία με μοντέλα όπως τα Fiesta και Focus, κατά την δεκαετία του 2000. Σήμερα η Ford διατηρεί αξιοπρεπή ποσοστά στην ελληνική αγορά, όμως αναμφίβολα έχει υπάρξει πτώση στις πωλήσεις της. Το 2021 κατέλαβε την 14η θέση με μερίδιο αγοράς 3.0%, ενώ για το 2022 η θέση της είναι ελαφρώς βελτιωμένη (13η) και το ποσοστό της αυξήθηκε στο 3.4%. Σε κάθε περίπτωση, είναι γεγονός πως πρόκειται για μια φίρμα με μακρόχρονη ιστορία στην χώρα μας (πάνω από έναν αιώνα), που για πολλά χρόνια συνέδεσε το όνομά της με την έννοια "αυτοκίνητο" και πραγματικά κυριάρχησε στους ελληνικούς δρόμους. 


 






FIAT.


Το Hellenic Motor History έχει κάνει εκτενές 
αφιέρωμα στην πορεία της Fiat στην χώρα μας, από τα πρώτα της βήματα έως σήμερα. Η ιταλική εταιρεία καθιερώθηκε γρήγορα ως η δημοφιλέστερη ευρωπαϊκή φίρμα στην Ελλάδα του μεσοπολέμου, σε μια αγορά που κυριαρχούσαν τα αυτοκίνητα αμερικάνικης προέλευσης. Μεταπολεμικά συνέχισε να έχει σημαντική παρουσία, ιδιαίτερα με τα μικρά και μεσαία μοντέλα που διέθετε. Το 1954 ξεκίνησε νέα εποχή με την ανάληψη της αντιπροσωπείας από την "ΕΤΑΛΛΑΣ" Α.Ε που ίδρυσε ο Ανδρέας Λάσκαρις μαζί με τον Παναγιώτη Λυκουρέζο. Νέες σύγχρονες εγκαταστάσεις και ένα δυναμικό δίκτυο πανελλαδικά ενίσχυσαν την θέση της Fiat στην χώρα μας την δεκαετία του '60. Την δεκαετία του '70 υπήρξε επιπλέον άνοδος που σηματοδότησε την κυριαρχία της φίρμας στην Ελλάδα. Η Fiat ουσιαστικά έπαιζε χωρίς αντίπαλο εκείνη την περίοδο, με μοντέλα όπως τα "127", "128" και "131". Από τα μέσα της δεκαετίας του '70, η Fiat κατείχε την πρώτη θέση στον αριθμό κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Εκατοντάδες χιλιάδες νέοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτου στην χώρα μας εκείνη την εποχή, απέκτησαν ένα Fiat. H προσιτή τιμή τους σε συνδυασμό με τα σύγχρονα τεχνικά και σχεδιαστικά χαρακτηριστικά τους, καθιστούσε τα ιταλικά μοντέλα ως την πιο ελκυστική πρόταση για μια μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού. Tην δεκαετία του '80 τα δεδομένα άλλαξαν σε μεγάλο βαθμό. Η εικόνα της στην εγχώρια αγορά ήταν ικανοποιητική αλλά απείχε από εκείνη της δεκαετίας του '60 και του '70. Το προβάδισμα που εξασφάλισε τα προηγούμενα χρόνια, είχε ως αποτέλεσμα να παραμείνει η εταιρεία με τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατικών αυτοκινήτων στους ελληνικούς δρόμους. Η Fiat πέτυχε σημαντική άνοδο στις αρχές της δεκαετίας του '90, με σταθερή παρουσία ανάμεσα στις τρεις πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες. Το 1994 επανήλθε στην κορυφή των πωλήσεων μετά από 15 χρόνια, θέση την οποία διατήρησε για μια τριετία. Μοντέλα όπως τα Uno, Tipo, Cinquecento και Punto, σημείωσαν μεγάλη εμπορική επιτυχία εκείνη την περίοδο. Στον παραπάνω σύνδεσμο μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικότερα για την παρουσία της Fiat στην Ελλάδα, που το 2022 συμπλήρωσε 110 χρόνια επιτυχημένης πορείας. Σήμερα κατέχει ένα αξιοπρεπές ποσοστό στην ελληνική αγορά, με έντονη την παρουσία της στην μικρή κατηγορία. 








OPEL.


Η Opel αποτελεί ακόμα μια φίρμα με συνεχή παρουσία στην Ελλάδα για πάνω από έναν αιώνα. Εκτός από τα επιβατικά μοντέλα διέθετε από νωρίς στην χώρα μας και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά και πλαίσια. Αν και δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία, προπολεμικά η Opel μάλλον επισκιάστηκε από τις αμερικάνικες φίρμες. Όμως μετά τον πόλεμο ξεκίνησε μια λαμπρή περίοδος, με την "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε να έχει αναλάβει την επίσημη αντιπροσωπεία της Opel στην Ελλάδα. Σύντομα εδραιώθηκε ως μια από τις πλέον δημοφιλείς εταιρείες στην εγχώρια αγορά, με μοντέλα όπως τα Olympia Rekord και Kadett. Ήδη το 1961 κατείχε τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατικών σε κυκλοφορία στην χώρα μας, με 7.696 μονάδες. Επιπλέον κατείχε την τρίτη θέση στον αριθμό κυκλοφορούντων φορτηγών, πίσω από τις Mercedes και Ford, με 4.142 μονάδες (αφορά όλες τις κατηγορίες φορτηγών). Η Opel παρέμεινε στην κορυφή για το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του '60, όσον αφορά τα επιβατικά. Μόνο η Ford προσέγγιζε τα νούμερα της Opel εκείνη την περίοδο και σε ορισμένες περιπτώσεις προηγήθηκε. Αμετάβλητη παρέμεινε η εικόνα έως τις αρχές της δεκαετίας του '70, όμως η Fiat είχε πλησιάσει σε απόσταση αναπνοής οπότε λίγο αργότερα πήρε το προβάδισμα στα κυκλοφορούντα επιβατικά αυτοκίνητα. Πάντως η Opel είχε εδραιωθεί στην συνείδηση του αγοραστικού κοινού και διατήρησε υψηλές πωλήσεις. Σημαντική ήταν η εμπλοκή της General Motors στην αναδιοργάνωση του δικτύου αντιπροσώπων Opel, με την ίδρυση της General Motors Hellas το 1981. Ακόμα σημαντικότερη ήταν η επένδυση της εταιρείας στην μονάδα συναρμολόγησης αυτοκινήτων στην χώρα μας. Αν και θα είχε ενδιαφέρον να αξιολογηθούν τα κίνητρα της G.M πίσω από αυτή την ενέργεια, είναι γεγονός ότι η Opel ενισχύθηκε με τα εγχώριας παραγωγής επιβατικά και το ήδη δημοφιλές Kadett είχε το προνόμιο της ιδιαίτερα ανταγωνιστικής τιμής και των ευνοϊκών όρων αγοράς. Κατά την δεκαετία του '80 η Opel αποτέλεσε την μοναδική πραγματική "απειλή" για την Nissan, η οποία επίσης είχε αναπτύξει παραγωγική δραστηριότητα στην χώρα μας, με την ΤΕΟΚΑΡ Α.Ε. Μάλιστα η Opel ήρθε πρώτη σε πωλήσεις για δύο συνεχόμενα έτη, το 1984 και το 1985. Η συναρμολόγηση αυτοκινήτων Opel σταμάτησε στα τέλη του 1985, κάτι που στέρησε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην εταιρεία, σε μια δύσκολη περίοδο για την αγορά αυτοκινήτου. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν συνέχισε να είναι δημοφιλής, αν και ήταν στις αρχές της δεκαετίας του '90 που ανέκτησε το χαμένο έδαφος, σημειώνοντας τα επόμενα χρόνια επιτυχία με μοντέλα όπως τα Astra, Vectra και Corsa. 
Συνολικά η Opel αποτέλεσε μια από τις πλέον επιτυχημένες φίρμες στην Ελλάδα μεταπολεμικά και συνεχίζει να διατηρεί μια καλή πορεία έως σήμερα. Για πολλά χρόνια είχε σημαντικό μερίδιο και στην αγορά του ταξί (Rekord, Ascona, Vectra). 






DATSUN-NISSAN.


Η Datsun ξεκίνησε την πορεία της στην Ελλάδα το 1961, με επίσημο αντιπρόσωπο τον Νικόλαο Θεοχαράκη. Τα πρώτα χρόνια οι επιδόσεις της ήταν σχετικά υποτονικές, όμως την δεκαετία του '70 ξεκίνησε μια δυναμική εποχή για την φίρμα στην χώρα μας. Η άνοδος στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων συνοδεύτηκε από ακόμα μεγαλύτερη άνοδο στις πωλήσεις ελαφρών φορτηγών. Ήταν τέτοια η επιτυχία του Θεοχαράκη στον χώρο του επαγγελματικού αυτοκινήτου, που το όνομα Datsun στην χώρα μας έγινε σχεδόν συνώνυμο με τον όρο "αγροτικό φορτηγό". Τα επιβατικά αυτοκίνητα εδραίωσαν την θέση τους στην συνείδηση του ελληνικού κοινού εκείνη την εποχή και η Datsun διέγραφε μια επιτυχημένη πορεία στην εγχώρια αγορά. Όμως αυτό που κυρίως καθιστά την ιαπωνική φίρμα ως μια από τις σημαντικότερες στην χώρα μας, είναι η ίδρυση της ΤΕΟΚΑΡ Α.Ε και η έναρξη παραγωγής επιβατικών και επαγγελματικών αυτοκινήτων στην χώρα μας. Αναμφίβολα αποτελεί την σοβαρότερη προσπάθεια που έχει υπάρξει για την κατασκευή αυτοκινήτων στην Ελλάδα, σε μια μονάδα 35.000 τ.μ. στην βιομηχανική περιοχή του Βόλου. Παρά το γεγονός ότι οι προοπτικές στην αγορά αυτοκινήτου ήταν ευοίωνες κατά την θεμελίωση του εργοστασίου, τον Ιανουάριο του 1979, τελικά η έναρξη λειτουργίας του στις αρχές του 1980, συνέπεσε σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για το ιδιωτικό αυτοκίνητο. Παρόλα αυτά την ίδια χρονιά η Datsun πέτυχε να βρεθεί στην κορυφή των πωλήσεων, η πρώτη φορά που μια ιαπωνική εταιρεία πέτυχε κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Κατά την δεκαετία του '80 η Nissan (όπως μετονομάστηκε σταδιακά από το 1982) κατάφερε να προσφέρει το πιο ολοκληρωμένο "πακέτο" στα επιβατικά αυτοκίνητα, με τα εγχώρια παραγωγής Cherry και Sunny σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές. Το Sunny ήταν το πιο επιτυχημένο μοντέλο της Nissan στην Ελλάδα και κατά μιά έννοια αποτελούσε το "εθνικό" μας αυτοκίνητο την δεκαετία του '80. Η Nissan για ένα διάστημα δέχτηκε έντονο ανταγωνισμό από την Opel (βλ. πιο πάνω), όμως αρκετές χρονιές "έπαιζε" χωρίς αντίπαλο κατακτώντας πολύ υψηλά ποσοστά. Η ΤΕΟΚΑΡ Α.Ε δραστηριοποιήθηκε για συνολικά 15 χρόνια, έως τις 27 Απριλίου 1995, οπότε σταμάτησε την λειτουργία της. Έως τότε η μονάδα του Θεοχαράκη είχε κατασκευάσει πάνω από 150.000 οχήματα. Η ΤΕΟΚΑΡ αποτελεί την αρτιότερη και μακροβιότερη μονάδας μαζικής παραγωγής αυτοκινήτων στην Ελλάδα, μια χρυσή σελίδα στην εγχώρια αυτοκινητιστική ιστορία.


H μονάδα της ΤΕΟΚΑΡ Α.Ε (αρχείο Θεοχαράκη)



Φυσικά υπήρξαν και άλλες φίρμες που ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς στην χώρα μας και είχαν το δικό τους κοινό, όπως η Peugeot, οι βρετανικές Austin/Morris, η Toyota και ορισμένες ακόμα. Τα αυτοκίνητα τους κυκλοφόρησαν σε ικανούς αριθμούς αποτελώντας γνώριμο θέαμα στους ελληνικούς δρόμους και το όνομά τους ήταν άμεσα αναγνωρίσιμο από την συντριπτική πλειοψηφία. Όμως ποτέ δεν έφτασαν στα επίπεδα των εταιρείων που αναφέρονται πιο πάνω, οι οποίες αποτελούν σημαντικό κεφάλαιο για την αυτοκίνηση στην Ελλάδα. 

Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στην Volkswagen, που επίσης έγραψε ιστορία στους ελληνικούς δρόμους με τον σκαραβαίο. Αναλυτικότερα για την εμφάνιση της φίρμας και τις πρώτες εισαγωγικές επιχειρήσεις της VW στην χώρα μας, μπορείτε να διαβάσετε εδώ. Η γερμανική εταιρεία έτυχε θερμής υποδοχής από το εγχώριο αγοραστικό κοινό και μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα είχε έντονη παρουσία στους ελληνικούς δρόμους. Η δεκαετία του '60 ήταν η "χρυσή" εποχή της Volkswagen στην Ελλάδα, κάτι που συνέβη σε πολλές άλλες χώρες εκείνη την περίοδο. Για όλο αυτό το διάστημα βρισκόταν κατά κανόνα στην τέταρτη θέση στον συνολικό αριθμό κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων, με μεγάλη διαφορά από τις εταιρείες που ακολουθούσαν. Δυνατή ήταν η παρουσία της Volkswagen και στα ελαφρά φορτηγά. Ο σκαραβαίος αποτελεί ένα μοντέλο που έπαιξε τον δικό του ξεχωριστό ρόλο στην εξάπλωση του αυτοκινήτου (και) στην Ελλάδα. Και βέβαια η Volkswagen συνεχίζει να έχει μια αξιόλογη πορεία στην ελληνική αγορά, ενώ μοντέλα όπως το Golf και το Polo έδωσαν το δικό τους στίγμα τις προηγούμενες δεκαετίες. 










B.A
  © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία: ΣΕΑΑ & ΕΛΣΤΑΤ


Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2023

H ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 2022. Μικρή άνοδος πωλήσεων και σημαντικές ανακατατάξεις στο "κλείσιμο" της χρονιάς.




Άνοδο σημείωσαν οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας τον Δεκέμβριο του 2022. Συνολικά ταξινομήθηκαν 6.486 μονάδες έναντι 5.655 τον ίδιο μήνα του 2021 (+14.7%). Η θετική επίδοση της αγοράς κατά το τελευταίο εξάμηνο του έτους, είχε ως αποτέλεσμα να κλείσει με θετικό πρόσημο συνολικά το 2022. Οι ταξινομήσεις στα επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 105.283 μονάδες έναντι 100.911 το 2021 (+4.3%). 

Όπως ήταν αναμενόμενο, η Toyota κατέκτησε για ακόμα μια φορά την κορυφή με 14.828 πωλήσεις και μερίδιο 14.1%. Πάντως τον Δεκέμβριο ήρθε στην τέταρτη θέση, με 516 πωλήσεις. Όπως είχε αναφερθεί στο δημοσίευμα για τις πωλήσεις του Νοεμβρίου, μεγάλη μάχη θα δινόταν για την δεύτερη θέση μεταξύ της Peugeot και της Hyundai. H κορεάτικη εταιρεία είχε πλησιάσει σε απόσταση αναπνοής την Peugeot, που ως τον Νοέμβριο διατηρούσε την δεύτερη θέση στην γενική κατάταξη. Τον Δεκέμβριο oι ταξινομήσεις της Hyundai ανήλθαν σε 344 μονάδες έναντι 295 της Peugeot, με αποτέλεσμα να ανέβει στην δεύτερη θέση με συνολικά 9.116 μονάδες και 9.7%. Η γαλλική εταιρεία αρκέστηκε στην τρίτη θέση με 9.093 μονάδες και 9.6%, που όμως παραμένει μια πολύ καλή επίδοση. Την τέταρτη θέση διατήρησε η Volkswagen με 7.664 μονάδες (7.3%), ενώ αμετακίνητη παρέμεινε και η Opel, που κατέκτησε την πέμπτη θέση με 5.808 μονάδες (5.5%). Toν Δεκέμβριο η Opel βρέθηκε στην δεύτερη θέση των πωλήσεων με 523 μονάδες, μετά την υποτονική επίδοση που κατέγραψε τον Οκτώβριο και την... εκτός συναγωνισμού επίδοση του Νοεμβρίου (μόλις 22 μονάδες!). Η Citroen παρέμεινε στην έκτη θέση για το σύνολο της χρονιάς, με 5.349 μονάδες και 5.1% (στις πωλήσεις συμπεριλαμβάνονται και αυτές της DS). H Mercedes υποχώρησε τον Νοέμβριο από την έβδομη στην όγδοη θέση, υπέρ της Fiat. Η τελευταία πέτυχε χαμηλά νούμερα πωλήσεων τον Δεκέμβριο, επιτρέποντας στην Mercedes να ανακαταλάβει την έβδομη θέση με συνολικά 4.791 μονάδες (4.6%), ενώ η Fiat τερμάτισε όγδοη με 4.738 μονάδες (4.5%).

'Οπως αναμενόταν, στην ένατη θέση ήρθε η Kia με 4.551 μονάδες (4.3%). Δύσκολη ήταν η πρόβλεψη για την εταιρεία που θα συμπλήρωνε την πρώτη δεκάδα, εφόσον η μάχη ανάμεσα σε BMW και Suzuki άφηνε ανοικτό κάθε ενδεχόμενο. Τον Νοέμβριο η Suzuki κατάφερε να κερδίσει την δέκατη θέση από την BMW, όμως είχε προβάδισμα μόλις 16 μονάδες (3.896 έναντι 3.880). Τον Δεκέμβριο η ιαπωνική φίρμα πέτυχε μια καλή επίδοση που την έφερε στην τρίτη θέση του μήνα, με 519 μονάδες. Όμως η BMW τα πήγε ακόμα καλύτερα, με τις πωλήσεις της στις 567 μονάδες. Η επίδοση αυτή την έφερε στην κορυφή των πωλήσεων Δεκεμβρίου και επιπλέον επανήλθε στην δέκατη θέση της γενικής κατάταξης για το σύνολο του 2022, με 4.447 μονάδες και 4.2%. Έτσι η Suzuki αρκέστηκε στην ενδέκατη θέση με 4.415 μονάδες και το ίδιο ποσοστό (4.2%). 











B.A
  © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 
Πίνακες: Hellenic Motor History

Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2023

To Jeep Avenger "Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2023".

 


Το Jeep Avenger είναι ο νικητής για τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2023", μετά από μια τελετή που έγινε για πρώτη φορά στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου στις Βρυξέλλες. To Avenger επικράτησε με 328 βαθμούς, εξασφαλίζοντας σημαντική διαφορά από το Volkswagen ID.Buzz, που ήρθε δεύτερο με 421 βαθμούς. Είναι η πρώτη φορά που η Jeep κατακτάει τον πολυπόθητο τίτλο του θεσμού, που φέτος γιορτάζει τα 60 χρόνια του. 

Τα 57 μέλη της επιτροπής προέρχονται από 22 χώρες της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Στην τρίτη θέση ήρθε το Nissan Ariya με 211 βαθμούς, ενώ το Kia Niro τερμάτισε τέταρτο με 200 βαθμούς. Το Renault Austral κατέλαβε την πέμπτη θέση με 163 βαθμούς και το Peugeot 408 ήρθε έκτο με 149 βαθμούς. Η κατάταξη συμπληρώθηκε με το Subaru Solterra/Toyota bZ4X, που απέσπασε 133 βαθμούς.Την χώρα μας στον θεσμό εκπροσωπεί η Ελένη Ξενάκη, από το περιοδικό 4Τροχοί. Την πρωτιά έδωσε στο Jeep Avenger με 6 βαθμούς από τους συνολικά 25, για τους επτά φιναλίστ της ψηφοφορίας. 





Σχετικά με τους νικητές του θεσμού τα προηγούμενα χρόνια, μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικότερα στους παρακάτω συνδέσμους:

Ο θεσμός για το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" στην Ευρώπη. Ιστορική αναδρομή (Μέρος πρώτο: δεκαετία '60 & '70).

Ο θεσμός για το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" στην Ευρώπη. Ιστορική αναδρομή (Μέρος δεύτερο: δεκαετία '80 & '90).

Ο θεσμός για το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" στην Ευρώπη. Ιστορική αναδρομή (Μέρος τρίτο: η νέα χιλιετία).




B.A
 © Hellenic Motor History (2023)

Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2023

Ελληνικές διαφημίσεις της Nash από το 1929. 'Εντονη προώθηση των αμερικάνικων αυτοκινήτων στην χώρα μας από τον Γ. Λαζάνη.

 


Η επιχείρηση του Γεωργίου Λαζάνη ήταν μια από τις πιο δραστήριες στον χώρο του αυτοκινήτου, κατά την διάρκεια του μεσοπολέμου. 
Ο Γεώργιος Λαζάνης ήταν ο γενικός αντιπρόσωπος των αμερικάνικων αυτοκινήτων της Nash.
Λίγο μετά τα μέσα της δεκαετίας του '20 η έδρα της επιχείρησης μεταφέρθηκε από την οδό Πατησίων 380, στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας 85. Εκεί ήταν τα γραφεία, η κεντρική έκθεση και το συνεργείο. Στα μέσα του 1929 εγκαινιάστηκε και δεύτερη έκθεση στο Μέγαρο της Πανεπιστημιακής Λέσχης, στην συμβολή των οδών Ακαδημίας & Ιπποκράτους.  
Εκείνη την εποχή υπήρξε έντονη διαφημιστική προβολή των προϊόντων Nash στην χώρα μας και οι πωλήσεις ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητικές. 
Αν και οι συνθήκες στην εγχώρια αγορά έγιναν δύσκολες μετά το 1931, ο Λαζάνης συνέχισε να προωθεί τα μοντέλα της εταιρείας τα επόμενα χρόνια, όσο επέτρεπαν τα στενά πλαίσια που είχαν εν τω μεταξύ διαμορφωθεί. 

Εδώ παρουσιάζονται καταχωρήσεις της Nash από το 1929. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και μέσα στην ίδια χρονική περίοδο, ο Λαζάνης δημοσίευε μια σειρά από ξεχωριστές διαφημίσεις με διαφορετική εικόνα και διαφορετικό κείμενο, συνήθως εκτενές, ώστε να προωθήσει τα μοντέλα της φίρμας. Οι παρακάτω τρεις διαφημιστικές καταχωρήσεις, για παράδειγμα, δημοσιεύτηκαν στον Τύπο της εποχής εντός του Απριλίου 1929.





Ποικιλία καταχωρήσεων ανά τακτά χρονικά διαστήματα, με παρουσίαση των διαφόρων τύπων αμαξώματος της Nash (κλειστά και ανοικτά), η τακτική αυτή ήταν ιδιαίτερα έντονη ειδικά κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Όμως ο Λαζάνης δεν σταματούσε εκεί, εφόσον ακολουθούσε και πιο "επιθετικές" μεθόδους προώθησης. Στις 27 Οκτωβρίου 1929, παρέλασαν στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας τα νέα μοντέλα της Nash για το 1930. Μια επίδειξη των πρώτων αυτοκινήτων νέου τύπου που ήρθαν στην χώρα μας, που διοργάνωσε η αντιπροσωπεία από τις 2 μ.μ έως τις 6 μ.μ εκείνης της μέρας. Δεν ήταν η μοναδική φορά που συνέβη κάτι τέτοιο από την συγκεκριμένη επιχείρηση, ώστε να διαφημίσει ζωντανά τα αυτοκίνητα Nash σε κεντρικά σημεία της πρωτεύουσας.  Παρακάτω, μερικά ακόμα δείγματα από διαφημίσεις της Nash στην χώρα μας, του 1929. 

Μάρτιος 1929

Απρίλιος 1929

 
Ιούνιος 1929

Ιούλιος 1929

Οκτώβριος 1929








B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2023)











Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2023

H ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1999. Νέα δεδομένα με εντυπωσιακή αύξηση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων.

 


Tην δεκαετία του '90 η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου παρουσίασε σημαντικές διακυμάνσεις. To 1992 σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων στα επιβατικά αυτοκίνητα, με τα οικονομικά κίνητρα που έδινε η κυβέρνηση για την απόσυρση των παλαιών οχημάτων. Τα αμέσως επόμενα χρόνια υπήρξε πτώση και το 1994 η αγορά έφτασε στα χαμηλότερα επίπεδα της δεκαετίας, με 112.567 ταξινομήσεις. Στην συνέχεια υπήρξε σταδιακή άνοδος, όμως την περίοδο 1995-1996 οι πωλήσεις παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Οι αυξητικές τάσεις συνεχίστηκαν την περίοδο 1997-1998. Ειδικότερα το 1998 χαρακτηρίστηκε από τις έντονες αυξομειώσεις στις μηνιαίες ταξινομήσεις, κάτι που οφείλεται κυρίως στην υποτίμηση της δραχμής τον Μάρτιο αλλά και στην στάση αναμονής του αγοραστικού κοινού έναντι των νέων φορολογικών μέτρων που είχε εξαγγείλει η κυβέρνηση από το καλοκαίρι του έτους. Όμως το σύνολο της χρονιάς είχε θετικό πρόσημο, με αύξηση +11.1% στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων και 180.046 μονάδες, μια πολύ καλή επίδοση για τα δεδομένα της εποχής. 

Στις 9 Νοεμβρίου 1998 κατατέθηκε στην Βουλή το νομοσχέδιο για το καθεστώς φορολόγησης των καινούργιων και των μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων (Νόμος 2682/99). Το νομοσχέδιο προέβλεπε την κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ) και του Εφάπαξ Πρόσθετου Ειδικού Τέλους (Ε.Π.Ε.Τ) και την αντικατάστασή τους με το Τέλος Ταξινόμησης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα νέους μειωμένους φορολογικούς συντελεστές για τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Όσον αφορά τις δημοφιλέστερες κατηγορίες, το Τέλος Ταξινόμησης ορίστηκε στο 16% για αυτοκίνητα έως 900 cc, στο 33% για τα αυτοκίνητα από 901 έως 1.400 cc και στο 45% για τα 1.401 έως 1.600 cc. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την μείωση στις λιανικές τιμές των αυτοκινήτων, ενώ ήδη είχε διαμορφωθεί ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον στην αγορά, με ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης, προσφορές και εκτεταμένο χρονικό όριο αποπληρωμής. 

Με το τοπίο να έχει ξεκαθαρίσει, τον Δεκέμβριο του 1998 η αγορά ανέκτησε την δυναμική της προσεγγίζοντας τις 18.000 μονάδες, επίδοση εξαιρετική για τον τελευταίο μήνα του έτους. Όμως σύντομα έγινε αντιληπτό πως μια νέα δυναμική άρχισε να αναπτύσσεται στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.



Tον Ιανουάριο του 1999 οι ταξινομήσεις νέως επιβατικών ανήλθαν στις 31.024 μονάδες, εντυπωσιακό νούμερο με αύξηση +69.3% έναντι του Ιανουαρίου '98. Κατά την διάρκεια του έτους οι πωλήσεις παρέμειναν σταθερά σε αρκετά υψηλά επίπεδα, με τις μεταβολές ανά μήνα να παραμένουν σε "φυσιολογικά" πλαίσια. Οι συνολικές ταξινομήσεις του έτους ανήλθαν σε 261.711 μονάδες, καταγράφοντας θεαματική αύξηση +45.3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Επίδοση πρωτόγνωρη για την εγχώρια αγορά έως τότε, με τις πωλήσεις-ρεκόρ να συνθέτουν μια εντελώς νέα εικόνα. Είναι ευνόητο πως όλοι οι κατασκευαστές είχαν όφελος από αυτή την εξέλιξη, με ελάχιστες εξαιρέσεις. 

Η Toyota βρέθηκε στην κορυφή της ελληνικής αγοράς το 1999, με 27.253 πωλήσεις και μερίδιο 10.4%. H ιαπωνική φίρμα σημείωσε άνοδο +45.4% σε σχέση με το 1998, που επίσης κατείχε την πρώτη θέση. Σημαντικά ενισχυμένη ήταν η Opel που βρέθηκε στην δεύτερη θέση με 23.371 πωλήσεις και 8.9%, ενώ την προηγούμενη χρονιά είχε έρθει πέμπτη στην κατάταξη με μερίδιο 6.5% και 11.693 μονάδες (+99.9%). Η άνοδος αυτή οφείλεται στην επιτυχία του Opel Astra 2ης γενιάς, που ήρθε πρώτο σε πωλήσεις στην χώρα μας με 13.258 μονάδες. Η Hyundai πέτυχε αύξηση πωλήσεων +35.0%, όμως έχασε μια θέση και βρέθηκε τρίτη στη γενική κατάταξη του έτους με 22.484 μονάδες και 8.6%. Μια θέση κάτω βρέθηκε και η Fiat, που τερμάτισε τέταρτη με 19.630 μονάδες (+22.4%) και 7.5%. Με μικρή διαφορά ακολούθησε στην πέμπτη θέση η Citroen, με 19.402 μονάδες και 7.4%. Το Saxo "έσπαγε" τα ταμεία της εταιρείας στην χώρα μας και ήρθε τρίτο σε συνολικές πωλήσεις, πίσω από το Hyundai Accent. Ήταν όμως το μοναδικό μοντέλο της Citroen στην πρώτη δεκάδα, ενώ η Fiat είχε παρουσία με δύο μοντέλα (Punto & Seicento) που την βοήθησαν να διατηρήσει το προβάδισμα στην γενική κατάταξη. H Volkswagen ανέβηκε μια θέση και ήρθε έκτη με 18.398 μονάδες και 7.0%, ενώ η Nissan βρέθηκε στην έβδομη θέση με 16.477 μονάδες και 6.3%. Μια θέση επάνω και η Peugeot, που ήρθε όγδοη με 14.143 πωλήσεις και 5.4%. Το Peugeot 206 ήταν το best seller της φίρμας στην χώρα μας εκείνη την χρονιά. Η Renault ήταν εκτός πρώτης δεκάδας το 1998, έχοντας βρεθεί στην ενδέκατη θέση. Το 1999 πέτυχε αύξηση πωλήσεων +72.0% και ήρθε ένατη με 13.078 μονάδες και μερίδιο 5.0%. Σταθερή παρέμεινε στην δέκατη θέση η Seat, με 12.109 πωλήσεις (+53.3%) και 4.6%. 


To Hyundai Accent ήταν το Νο 2 σε πωλήσεις μοντέλο στην Ελλάδα το 1999, με 12.058 μονάδες. Το φθινόπωρο παρουσιάστηκε η νέα γενιά Accent, που αντικατέστησε το εικονιζόμενο.


Η Suzuki είχε επίσης αύξηση πωλήσεων (+23.7%), όμως ήταν μάλλον άτυχη διότι βρέθηκε εκτός πρώτης δεκάδας και τερμάτισε στη ενδέκατη θέση από την όγδοη που κατείχε το προηγούμενο έτος. Όμως παρά το θετικό κλίμα που επικρατούσε στην αγορά, υπήρξαν και χαμένοι. Η Rover ήταν μια από τις ελάχιστες εξαιρέσεις που είδαν πτώση στις πωλήσεις τους. Η βρετανική εταιρεία είχε πετύχει 2.963 πωλήσεις την προηγούμενη χρονιά. Το 1999 σημείωσε υποχώρηση -7.5%, με 2.740 μονάδες. Το ποσοστό της μείωσης παρέμεινε συγκρατημένο χάρη στην σημαντική άνοδο των εκτός δρόμου οχημάτων της Land Rover (+107.6%), ενώ στα επιβατικά μοντέλα υπήρξε πτώση -42.4%. Επιπλέον η Rover βρέθηκε στην 20η θέση της κατάταξης, από 17η που ήταν το '98. Χειρότερα ήταν τα πράγματα για την Lancia. Οι πωλήσεις της παρουσίασαν πτώση -28.5%, με μόλις 1.640 μονάδες από 2.294  και το ποσοστό της περιορίστηκε στο 0.6% από 1.3% την προηγούμενη χρονιά. Πλέον η ιταλική εταιρεία έπεσε στην 25η θέση, από την 20η που βρισκόταν το '98. 

Το 1999 σηματοδότησε την αρχή μιας περιόδου που η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου ανέπτυξε μεγάλη δυναμική. Για πρώτη φορά οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ξεπέρασαν το φράγμα των 200.000 μονάδων στην χώρα μας, με τον συνολικό αριθμό πολύ επάνω από αυτό το όριο. Οι τάσεις που δημιουργήθηκαν είχαν ως αποτέλεσμα τον έντονο ανταγωνισμό και την διατήρηση των πωλήσεων σε υψηλά επίπεδα για μεγάλο χρονικό διάστημα, έως το 2008




Το Citroen Saxo σημείωσε μια πολύ καλή επίδοση το 1999, με 11.696 πωλήσεις. Ήταν το τρίτο σε πωλήσεις μοντέλο στην Ελλάδα, ενώ στα τέλη του έτους δέχτηκε μια αισθητική ανανέωση. 






B.A
  © Hellenic Motor History (2023)
   Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ