Την δεκαετία του '80 η Lada είχε μια αξιόλογη παρουσία στην χώρα μας. Η χαμηλή τιμή των αυτοκινήτων της κράτησε τις πωλήσεις της σε υψηλά επίπεδα, σε μια εποχή που η υπέρογκη φορολογία καθιστούσε ασύμφορες αντίστοιχες προτάσεις από Δυτικούς κατασκευαστές, σε ένα σημαντικό ποσοστό του αγοραστικού κοινού. Eίναι χαρακτηριστικό ότι η σοβιετική φίρμα είχε για αρκετά χρόνια μόνιμη παρουσία στις πέντε πρώτες εταιρείες και κατέκτησε έως την τρίτη θέση στις πωλήσεις, με ποσοστά αδιανόητα σε άλλες αγορές του Δυτικού Ευρωπαϊκού μπλοκ. Η αλλαγή στο πλαίσιο φορολογίας, με χαμηλότερους συντελεστές για τα επιβατικά αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, έθεσε σταδιακά την Lada σε μειονεκτηκή θέση. Το 1990 ήταν η τελευταία χρονιά που βρέθηκε στην πρώτη πεντάδα των πωλήσεων, με τα μοντέλα συμβατικής τεχνολογίας. Το 1991 τα κίνητρα για την απόσυρση των παλιών αυτοκινήτων δημιούργησαν ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η ελληνική αντιπροσωπεία είχε πλέον διαθέσιμο στην εγχώρια αγορά το Samara στην καταλυτική έκδοση, που ήταν πλέον και η μοναδική επιλογή εφόσον το κλασικό Lada 1200 είχε τεθεί εκτός συναγωνισμού (υπήρχε βέβαια το εκτός δρόμου Niva). Την ίδια χρονιά βρέθηκε εκτός πρώτης δεκάδας για πρώτη φορά από το 1981 και ήρθε στην δέκατη πέμπτη θέση με απώλειες -26.0%. Το ποσοστό της και οι πωλήσεις της διατηρήθηκαν σε αξιοπρεπή επίπεδα, με 2.9% και 4.859 μονάδες (Samara & Niva). Όμως ήταν πλέον σαφές πως οι ιδιαίτερα χαμηλές τιμές στα αυτοκίνητά της, δεν ήταν ικανές από μόνες τους να διατηρήσουν την Lada ανταγωνιστική. To 1992 διατηρεί το ποσοστό της στο 2.9% με αύξηση στις πωλήσεις της (+20.8%), όμως υποχωρεί στην δέκατη έβδομη θέση. Οι επιδόσεις της εκείνη την περίοδο παρέμειναν σε ικανοποιητικά επίπεδα με αφορμή την σημαντική άνοδο της αγοράς, ως αποτέλεσμα του μέτρου της απόσυρσης. Η εμφάνιση πιο ελκυστικών προτάσεων στις κατηγορίες χαμηλού κόστους, όπως η Hyundai, σε συνδυασμό με τα ανταγωνιστικά χρηματοδοτικά πακέτα και τους ευνοϊκούς όρους αγοράς για την απόκτηση ενός σύγχρονου "δυτικού" αυτοκινήτου, καθιστούσαν την Lada όλο και λιγότερο επιθυμητή στο ευρύ αγοραστικό κοινό. Οι τιμές της βέβαια ήταν εξαιρετικά χαμηλές, όμως έως τα μέσα της δεκαετίας του '90 το Samara έδειχνε έντονα τα χρόνια του, ενώ η ποιότητα κατασκευής παρέμενε σε μέτρια επίπεδα. Επιπλέον, ο βασικός ανταγωνιστής της Lada εκείνη την εποχή έκανε βήματα προόδου, εφόσον η Skoda παρουσίασε το βελτιωμένο και ποιοτικά αναβαθμισμένο Felicia.
Η πορεία της παρέμεινε σταθερά πτωτική από το 1993 έως το 1998, οπότε έφτασε στα χαμηλότερα επίπεδα της δεκαετίας με ποσοστό 0.2% και μόλις 449 πωλήσεις. Η κατάσταση βελτιώθηκε το 1999, έχοντας πλέον ένα νέο μοντέλο στην γκάμα της. Το Lada 110/111 κυκλοφόρησε στην χώρα μας σε εκδόσεις με διάφορες ονομασίες (Libra/Aquarius) στα 1.500 cc και διέθετε αρκετά σύγχρονη σχεδίαση και χαμηλή τιμή, όμως η ποιότητα κατασκευής παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Το ποσοστό της ανέβηκε από το 0.3% το 1999 στο 0.4% το 2000, με 1.083 πωλήσεις (+31.4%). 'Ομως το νέο μοντέλο δεν έδειχνε να έχει κάποια δυναμική, με αποτέλεσμα το Lada Niva να αποτελεί το δημοφιλέστερο μοντέλο της φίρμας στην χώρα μας. Το 2001 το ποσοστό της παρέμεινε στο 0.4% και οι πωλήσεις της στα ίδια επίπεδα, με 1.070 μονάδες. Το Niva βελτίωσε την θέση του στα εκτός δρόμου οχήματα και πλέον κάλυψε το 77.7% των πωλήσεων της Lada, με 831 μονάδες. Η εικόνα έμεινε αμετάβλητη ως το 2004, με το ποσοστό της σταθερά στο 0.4% και τις πωλήσεις περίπου στα ίδια επίπεδα. Ήδη από το 2002 η συντριπτική πλειοψηφία αφορούσε το σκληροτράχηλο Niva, ενώ ήταν ξεκάθαρο πως το αγοραστικό κοινό για το Lada 110/Libra/Aquarius ήταν σχεδόν ανύπαρκτο, εφόσον ακόμα και η χαμηλή τιμή του δεν μπορούσε πλέον να δικαιολογήσει την παρουσία του στην ελληνική αγορά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου