Monday, 17 April 2017

Η ιστορία της Simca στην Ελλάδα

Η ιστορία της γαλλικής Simca μεταπολεμικά ξεκινάει στην Ελλάδα μέσω της αντιπροσωπείας "ΕΤΑΛΛΑΣ Α.Ε.", τη δεκαετία του '50.
Η "ΕΤΑΛΛΑΣ" (αργότερα ΤΡΑΚΤΕΛΛΑΣ) είχε ταυτόχρονα και την αντιπροσωπεία της Fiat εκείνη την εποχή, συγκεκριμένα σπό το 1954. Η έδρα της αρχικά ήταν στην οδό Κανάρη, όμως από 1η Σεπτεμβρίου 1955 μεταφέρθηκε στη Λ. Βασ. Σοφίας & Καισσάρειας, περίπου στο ύψος της Πλατείας Μαβίλη. 
Από τις αρχές περίπου της δεκαετίας του '60 η αντιπροσώπευση μεταβιβάστηκε στην εταιρία "ΑΚΜΙΣ Α.Ε." (αναγραμματισμός του ΣΙΜΚΑ) με γραφεία στη Λ. Συγγρού. Στη γκάμα της υπήρχαν τότε τα μοντέλα "Εtoile", "Elysee", "Arianne" και "1000". 
To "1000" είχε παρουσιαστεί το 1961 και είχε βασικό κινητήρα 944 κ.εκ. τοποθετημένο πίσω. Ανήκε στη κατηγορία των 7 φορ. ίππων και ήταν ένα μικρό 4πορτο sedan. Tα μεσαία "Etoile"/"Elysee" μέχρι το 1963 θα βρίσκονταν στο τέλος της καριέρας τους και τη θέση τους θα έπαιρναν τα "1300"/"1500".  Τα "1300" & "1500" είχαν μήκος αμαξώματος 4.25 μέτρα. Εκτός από 4πορτα υπήρχαν και σαν station. Για το 1967 αυτό το μοντέλο ανανεώθηκε και μετονομάστηκε σε "1301"/"1501", ενώ κυκλοφόρησε αρκετά στη χώρα μας. 
Η θέση της Simca στην ελληνική αγορά ήταν σε μέτρια επίπεδα, κατά κανόνα πίσω από τη Peugeot, που κυριαρχούσε στα γαλλικά μέχρι το '65, και τη Renault. Oι επιδόσεις της βελτιώθηκαν αισθητά από το 1967. Το 1968 αποτελεί μια ιδιαίτερα καλή χρονιά ενώ και τα επόμενα χρόνια η διαφορά με τις άλλες δυο γαλλικές εταιρίες έχει μειωθεί (η Citroen αποτελούσε τότε μια "εναλλακτική" μάρκα και μόνο μετά το 1971 θα αρχίσει να γίνεται ανταγωνιστική από άποψη πωλήσεων). 
Το 1967 παρουσιάστηκε και το ολοκαίνουργιο μικρομεσαίο "1100". Εκτός από το γεγονός ότι κάλυπτε το κενό μεταξύ του "1000" και του "1301" ήταν και ένα από τα πλέον πετυχημένα αυτοκίνητα της φίρμας. Είχε σύγχρονη σχεδίαση, με μπροστινή κίνηση και πρακτικό 5πορτο αμάξωμα, όχι διαδεδομένο εκείνη την εποχή. Ο κινητήρας των 1.118 κ.εκ απέδιδε 60 ίππους. 



Simca 1000

Η αμερικάνικη Chrysler διέθετε από τη δεκαετία του '60 τη πλειοψηφία των μετοχών της Simca. Όμως το 1970 αποκτάει το σύνολο, σχεδόν, των μετοχών και σταδιακά δημιουργείται η Chrysler Ευρώπης και τα Simca εκτός από το όνομα αποκτούν το σήμα της αμερικάνικης εταιρίας. Το 1975 ένα νέο μοντέλο προστέθηκε στη γκάμα της Simca-Chrysler, το "1307"/"1308". Αυτό αποδείχθηκε εξαιρετικά δημοφιλές στη χώρα μας. Έχοντας αντικαταστήσει τα "1301"/"1501", φόραγε αντίστοιχους κινητήρες (1300 & 1500), όμως η σχεδίαση του ακολουθούσε τη κοφτή γραμμή των Citroen GS, Lancia Beta κλπ, με 5η πίσω πόρτα. Η απόδοση του "1307" στη βασική έκδοση των 1298 κ.εκ ήταν 68 ίπποι, ενώ στην έκδοση "1307 S" 82 ίπποι, στα ίδια κυβικά. Το "1308 GT" απέδιδε 85 ίππους από 1442 κ. εκ. (στη χώρα μας κυκλοφόρησε ως "1508 GT"). Κέρδισε τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1976.
Το 1975 θα δεχθεί μια ανανέωση και το "1100" εξωτερικά και εσωτερικά. 
To 1977 θα είναι η καλύτερη χρονιά για την εταιρία στη χώρα μας. Αποτέλεσε την δημοφιλέστερη γαλλική εταιρία, κερδίζοντας την 7η θέση στη γενική κατάταξη, με μερίδιο 5.0% και πωλήσεις 4.995 μονάδων. 
Τη περίοδο 1978-1979 η Simca-Chrysler εξακολούθησε να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική. Εν τω μεταξύ είχε παρουσιαστεί και το νέο 5πορτο Horizon που αντικατέστησε το "1100" (τυπικά τουλάχιστον, εφόσον εκείνο το διάστημα αυτό εξακολούθησε να είναι διαθέσιμο παράλληλα). Βασικός κινητήρας και πάλι ο 1.118 κ.εκ. στους 8 φορ. ίππους.

Στις αρχές του 1978 η αντιπροσωπεία των Simca-Chrysler περνάει στην "ΦΙΛΠΑ Ε.Π.Ε". με έδρα στη Λεωφ. Συγγρού 78. Η ίδια επιχείρηση ανέλαβε και τα προϊόντα της Chrysler Αγγλίας, που έως τότε εκπροσωπούσε η "ΕΤΕΠΑ Α.Ε". 
Στα τέλη της ίδιας χρονιάς, η Chrysler Αμερικής, θέλοντας να αποχωρήσει από το σχήμα, κλείνει συμφωνία με τη Peugeot  ώστε να αναλάβει εκείνη. Η Chrysler Europe είχε οικονομικά προβλήματα που οφείλονταν κυρίως στο βρετανικό κομμάτι της. 
Το καλοκαίρι του 1979 ανακοινώνεται ότι η Simca-Chrysler θα μετονομαστεί σε Talbot-Simca. Σύντομα τα μοντέλα της φέρουν και το νέο σήμα της εταιρίας, ενώ αργότερα την αντιπροσωπεία ανέλαβε η ΙΜΠΟΡΤΕΞ Α.Ε, που έφερνε στη χώρα μας και τα Peugeot. 
Από τις αρχές της δεκαετίας του '80 η πορεία της στη χώρα μας θα ακολουθήσει τη πτωτική πορεία που είχε σε όλη την Ευρώπη.
Το 1986 η παραγωγή των αυτοκινήτων Talbot σταμάτησε και η εταιρία θα περάσει στην ιστορία. 
Το 1984 οι πωλήσεις της στην Ελλάδα αναλογούσαν στο 0.3% της αγοράς, με 200 μόλις μονάδες. Την επόμενη χρονιά, τελευταία ουσιαστικά για τη γαλλική εταιρία, το ποσοστό της είχε κυριολεκτικά μηδενιστεί, εφόσον ταξινόμησε μόλις 24 αυτοκίνητα. Εκείνη τη περίοδο η Talbot διέθετε στη χώρα μας το μικρό Samba, το μικρομεσαίο Horizon 1.1 και το μεσαίο οικογενειακό Solara 1.3, βασισμένο στο παλιό "1307". 

To Simca 1100 στη πρώτη του έκδοση, που παρουσιάστηκε στα τέλη του 1967.

Διαφήμιση της "ΦΙΛΠΑ Ε.Π.Ε" για το Simca-Chrysler Horizon, την άνοιξη του 1979.
Το Horizon είχε κερδίσει τον τίτλο για το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς".


Simca 1301/1501


To Simca-Chrysler 1307  αποτέλεσε ένα επιτυχημένο μοντέλο, σε μια καλή περίοδο για την εταιρία στην εγχώρια αγορά.






B.A
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Photos: αρχείο Hellenic Motor History


No comments:

Post a Comment