Tuesday, 18 July 2017

Η ιστορία της Toyota στην Ελλάδα

Στις αρχές της δεκαετίας του '60, κάνουν στη χώρα μας την εμφάνισή τους τα Ιαπωνικά αυτοκίνητα. Η αρχή έγινε με τα Datsun, το 1961, μετά την ανάθεση της εδώ αντιπροσωπείας στον Θεοχαράκη.  
Περί τις αρχές του 1962 ακολουθεί η Toyota. Την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "ΦΙΝΕΛΚΟ Α.Ε.", μια εταιρία που ίδρυσε ο Τζώνυ Πεσμαζόγλου. Ο Πεσμαζόγλου ήταν γνωστός από την ενασχόλησή του με την ΕΛΦΙΝΚΟ Α.Ε (αντιπροσωπεία των Opel, Chevrolet, Cadillac), αλλά και τη συμμετοχή του σε αγώνες αυτοκίνητου, στους οποίους είχε διακριθεί.
H έκθεση βρισκόταν στη Πλατεία Κάνιγγος.  Αρχικά η παρουσία της στην ελληνική αγορά ήταν ιδιαιτέρως περιορισμένη. Εκείνη τη πρώτη περίοδο, η Toyota διέθετε στην εγχώρια αγορά τα επιβατικά μοντέλα "Tiara" (1.500 κ.εκ), "700" (2θυρο, 700 κ.εκ.) και το μεγάλο "Crown" (1.900 κ.εκ.). Υπήρχαν επιπλέον, το ημιφορτηγό 1.5 τόνου "Stout" και το πετρελαιοκίνητο φορτηγό 6 τόνων της εταιρίας. Το "Crown" προωθήθηκε κυρίως ως ταξί. 


Toyopet Tiara, Φεβρουάριος 1962. Πιθανότατα, πρόκειται για την πρώτη διαφημιστική καταχώρηση της Toyota στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, δεν αναφέρεται η επωνυμία του αντιπροσώπου.  


Η αντιπροσωπεία θα αλλάξει χέρια μετά το 1965.
Τα ηνία θα πάρει ο Κωνσταντίνος Κασιδόπουλος (1936-1976). Συγκεκριμένα, το 1966 ίδρυσε την "Κασιδόπουλος Ανώνυμος Εμπορική Εταιρία Αυτοκινήτων" με κεφάλαιο 5.000.000 δραχμές. Η έκθεση αρχικά βρισκόταν στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας 28, ενώ αργότερα οι εγκαταστάσεις μεταφέρθηκαν στη Λεωφόρο Αθηνών.
Γύρω στο '65 κάνει την εμφάνισή του το "Corona" (και σε έκδοση pickup) ενώ μετά το 1966 ξεκινάει τη καριέρα του το μοντέλο που θα γινόταν τα επόμενα χρόνια παγκόσμιο best seller και αποδείχθηκε πολύ δημοφιλές και στην Ελλάδα. Το Corolla.

Ο Κασιδόπουλος συνέδεσε το όνομά του με την άνοδο της ιαπωνικής εταιρίας στη χώρα μας, έως την συνολική καθιέρωσή της στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού. 
Οι πωλήσεις της Toyota θα αυξηθούν σημαντικά από το 1968, ενώ από το 1970 και μετά θα αποτελέσει έναν από τους πρωταγωνιστές της εγχώριας αγοράς. Δυναμική ήταν η παρουσία της και στα επαγγελματικά οχήματα, στην κατηγορία των ελαφρών φορτηγών.
Το 1986 θα είναι η τελευταία χρονιά συνεργασίας της Toyota με την "Κασιδόπουλος Α.Ε", έχοντας συμπληρώσει 20 χρόνια κοινής πορείας. Το 1987, την αντιπροσωπεία αναλαμβάνει η "Toyota-Hellas S.A", με έδρα επί της Λ. Κηφισού 168. 
H Τoyota, βρίσκεται τα τελευταία χρόνια στη κορυφή των προτιμήσεων των ελλήνων αγοραστών. Το 2016 ήρθε στη 1η θέση των πωλήσεων- για 4η συνεχόμενη χρονιά- με 9.496 μονάδες και μερίδιο 12.0%


Το περίπτερο του Κασιδόπουλου στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, το 1967. Εικονίζονται τα Toyota Corona και το Corolla στη πρώτη γενιά του (δεξιά).

Η Corolla αποτέλεσε την αιχμή της Toyota στη χώρα μας από τη δεκαετία του '70 και για πολλά χρόνια. Η δεκαετία του '80 ξεκίνησε με τη διάθεση της νέας, 4ης γενιάς του μοντέλου. Το μικρομεσαίο οικογενειακό διέθετε πλέον κινητήρα 1.300 κ.εκ (από τα 1.200 κ.εκ. της προηγούμενης γενιάς), στη κατηγορία των 9 φορ. ίππων. Παρουσιάστηκε στην Ελλάδα μέσα στο καλοκαίρι του 1980.

Σημαντική ήταν η συνεισφορά του μικρού Starlet στις συνολικές πωλήσεις της Toyota, κατά τη δεκαετία του '80 & '90. Στη φωτογραφία η 2η γενιά του μοντέλου.






Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ


No comments:

Post a Comment