Κυριακή 6 Αυγούστου 2017

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου & τα εγχώρια best seller ανά κατηγορία και κυβισμό, το 1985.


Είναι γεγονός ότι εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που βιώνει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου έχει επιστρέψει στα δεδομένα της δεκαετίας του '80. 
Η υψηλή φορολογία στα Ι.Χ επιβατικά, εκείνη τη περίοδο, στερούσε στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου οποιαδήποτε δυναμική. 
Στα πλαίσια καταγραφής των τάσεων της αγοράς αυτοκινήτου στην Ελλάδα διαχρονικά, θα πάμε 32 χρόνια πίσω, στο 1985. 


Το Ι.Χ. αυτοκίνητο αντιμετωπίστηκε επί δεκαετίες από το ελληνικό κράτος ως είδος πολυτελείας. Τη δεκαετία του '80 αυτή η τάση έφτασε στο απόγειο της. 
Παρά του περιορισμούς που έθετε η φορολογική πολιτική στον συνολικό όγκο της αγοράς, το 1985 τα δημόσια έσοδα από τη φορολογία στα καινούργια αυτοκίνητα, ανήλθαν σε 64 δισεκατομμύρια δραχμές. Το ποσό αυτό αποτελούσε περίπου το 6.6% του συνόλου των φορολογικών εσόδων! 
 
Μια συνέπεια των παραπάνω, ήταν η σημαντική αύξηση στη ζήτηση των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Το 1985 οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 30.906 μονάδες παρουσιάζοντας αύξηση κατά 57% σε σχέση με το ’84 και αντιστοιχούσαν στο 28.2% της αγοράς επιβατικών.
Όσον αφορά τα καινούργια, η μεγάλη πλειοψηφία των αγοραστών στρεφόταν σε αυτοκίνητα με κινητήρες στους 8 φορολογίσιμους ίππους, δηλαδή στα 1.100 & 1.200 κυβικά εκ. 
Σε αυτή την κατηγορία ανήκαν και τα περισσότερα αυτοκίνητα επί του συνόλου των κυκλοφορούντων στη χώρα μας, εκείνη την εποχή. Συγκεκριμένα, το 1985 κάλυπταν το 44%, ενώ αυτά στους 9 φορ. ίππους (1.300 κ.εκ.) κάλυπταν το 12% και στους 7 φορ. ίππους (1.000 κ.εκ.) καλυπταν το 8.8%.
Κατά συνέπεια, στους 8 φορ. ίππους ήταν και τα περισσότερα νέα Ι.Χ επιβατικά που διατέθηκαν 30 χρόνια πριν στη χώρα μας,  Από τα συνολικά 78.534 καινούργια επιβατικά, το 1985, το 40% αφορούσε μοντέλα με κινητήρες 1.100-1.200 κ.εκ. 

Ας δούμε αναλυτικότερα τις πιο εμπορικές κατηγορίες στην Ελλάδα, τις δημοφιλέστερες εταιρίες αλλά και τα best sellers σε κάθε μια από αυτές, το 1985.


8 ΦΟΡΟΛΟΓΙΣΙΜΟΙ ΙΠΠΟΙ


Τα τελευταία χρόνια, στη χώρα μας η κατηγορία B των μικρών αυτοκινήτων είναι σταθερά στη πρώτη θέση των προτιμήσεων.   
Τα μικρά αυτοκίνητα αποτελούν υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες, τον καλύτερο συνδυασμό από άποψη χαμηλής τιμής κτήσης, οικονομίας σε καύσιμα και συντήρηση, εξοπλισμού, με επαρκείς χώρους και δυνατότητα αξιοπρεπούς οδήγησης εντός και εκτός πόλης, με δεδομένο ότι τα συγκεκριμένα μοντέλα έχουν αναβαθμιστεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Ανάλογη περίπτωση αποτελούσαν τα αυτοκίνητα των 8 φορ. ίππων στην Ελλάδα των '80s. Επρόκειτο κατά κανόνα για τα μικρομεσαία οικογενειακά, με κινητήρες στα 1.100 & 1.200 κ.εκ. και ήταν ο καλύτερος δυνατός συμβιβασμός από άποψη χώρων, εφόσον κάλυπταν επαρκώς τις ανάγκες μιας μέσης οικογένειας, με οριακά ανεκτούς σε απόδοση κινητήρες για τα δεδομένα της εποχής, σε συνδυασμό με την σχετικά προσιτή τιμή αγοράς. 
Έτσι και το 1985, η κατηγορία αυτή ήταν η πρώτη σε πωλήσεις, με συνολικά 31.638 μονάδες ή το 40.3% επί του συνολου των νέων επιβατικών αυτοκινήτων.
Στη κορυφή τη κατηγορίας η Opel η οποία ήταν πρώτη σε πωλήσεις στην Ελλάδα στο σύνολο της αγοράς, με ποσοστό 12.0% και 9.483 μονάδες.
Στη κλάση των 8 φορ. ίππων, διέθεσε συνολικά 5.611 αυτοκίνητα χάρη στο νέο -τότε- Kadett 5ης γενιάς με τον κινητήρα των 1.196 cc.
Το Lada 1200 έφερε τη Σοβιετική εταιρεία στη δεύτερη θέση της κατηγορίας (πέμπτη στην γενική κατάταξη), με 5.367 μονάδες, καλύπτοντας σχεδόν το σύνολο των πωλήσεων της Lada στη χώρα μας.
Η τρίτη δημοφιλέστερη εταιρία στους 8 φορ. ίππους ήταν η Honda με το Civic 1.2 και 4.115 πωλήσεις. Το συγκεκριμένο μοντέλο κάλυψε τη συντριπτική πλειοψηφία των συνολικών πωλήσεων της στη χώρα μας εκείνη τη χρονιά, ενώ η ιαπωνική φίρμα ήρθε έβδομη στην γενική κατάταξη.
Σημαντική ήταν και η παρουσία της Ford με το Escort 1.1, το οποίο διέθεσε σε 3.552 μονάδες από τις συνολικά 5.357 πωλήσεις που πέτυχε (έκτη γενικής).



H Οpel κέρδισε την πρώτη πρώτη θέση στη δημοφιλέστερη κατηγορία των 8 ίππων, το 1985, χάρη στο Kadett 1.2 (photo) . Το συγκεκριμένο μοντέλο έφερε την Opel και στη κορυφή των συνολικών πωλήσεων στην Ελλάδα, εκείνη τη χρονιά.

7 ΦΟΡΟΛΟΓΙΣΙΜΟΙ ΙΠΠΟΙ

Η συγκεκριμένη κατηγορία αφορούσε κυρίως τα μικρά αυτοκίνητα πόλης (segment B) καλύπτοντας το φάσμα των 929 έως 1.071 κυβικών, δηλαδή χοντρικά τα λεγόμενα "1000άρια".
Διατέθηκαν συνολικά 14.535 τέτοια αυτοκίνητα, καλύπτοντας το 18.5% της αγοράς.
Πρώτη στη κατάταξη ήταν η Volkswagen (τέταρτη γενικής) η οποία όμως δεν όφειλε την επιτυχία της σε ένα μικρό μοντέλο, αλλά στο μικρομεσαίο Golf. Η εξήγηση είναι πως, ακριβώς για φορολογικούς λόγους, η "Kosmocar" A.E εισήγαγε το Golf με τον κινητήρα των 1.043 κυβικών με απόδοση 45 ίππων (προερχόμενος από το μικρότερο Polo). Η γερμανική εταιρεία διέθεσε συνολικά 3.644 μονάδες στη κατηγορία.
Δεύτερη ακολούθησε η Nissan με 2.558 μονάδες, χάρη στο Cherry 1.000 κυβικών εκατοστών.
Με σημαντική διαφορά, η Toyota ήρθε στην τρίτη θέση της κατηγορίας με 1.278 μονάδες, διαθέτοντας το  Starlet στα 1.000 κ.εκ.

Τo 1985 αποτέλεσε την καλύτερη χρονιά της VW στη χώρα μας, για όλη τη δεκαετία του '80. Η γερμανική εταιρεία πέτυχε συνολικές πωλήσεις 5.713 μονάδων, εκ των οποίων οι 3.644 στην κατηγορία των 7 φορ. ίππων. Best seller το Golf  (photo), κυρίως με τον κινητήρα των 1.043 κ.εκ. Ήταν διαθέσιμο και στα 1.300 κ.εκ. 

9 ΦΟΡΟΛΟΓΙΣΙΜΟΙ ΙΠΠΟΙ

Η κατηγορία στους 9 φορ. ίππους ήταν η τρίτη πιο δημοφιλής στην Ελλάδα του 1985, με μικρή διαφορά πίσω από τα 1000άρια
Διατέθηκαν συνολικά 14.325 αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας, με ποσοστό 18.2%.
Κατά βάση επρόκειτο για τα μεσαία οικογενειακά στα 1.300 κυβικά εκατοστά.
Εδώ κυριάρχησε η Nissan με το ελληνικής συναρμολόγησης Sunny 1.3.
Aπό άποψη αμαξώματος ανήκε στα μικρομεσαία οικογενειακά και ήταν από τα ελάχιστα εμπορικά επιτυχημένα sedan του segment C σε αυτή την φορολογική κλίμακα, ακριβώς λόγω της εγχώριας προστιθέμενης αξίας που του έδινε το πλεονέκτημα της τιμής στους 9 φορ. ίππους.
Η Νissan ταξινόμησε 5.206 μονάδες, με το Sunny να αποτελεί το best seller του Θεοχαράκη. Στα 1.300 κ.εκ. ήταν διαθέσιμο και το 5θυρο Cherry, οι πωλήσεις του οποίου παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. 
Με σημαντική διαφορά αλλά αρκετά καλές επιδόσεις για τα δεδομένα της εποχής, η Opel βρέθηκε στη δεύτερη θέση της κατηγορίας. Συνολικά πέτυχε 2.427 πωλήσεις, χάρη στην Ascona 1.3, η οποία αποτελούσε μακράν το πιο επιτυχημένο μεσαίο οικογενειακό sedan της ελληνικής αγοράς εκείνη τη χρονιά (κατηγορία D).
Στη τρίτη θέση βρέθηκε η Audi με 1.824 μονάδες. Το Audi 80 στα 1.300 cc κάλυψε μεγάλο μέρος επί των συνολικών των πωλήσεων της εταιρείας. Στην τέταρτη θέση ακολούθησε η Toyota (όγδοη στην γενική κατάταξη) με την Corolla 1.3 και 1.586 μονάδες.

 
H Nissan ήταν με διαφορά η δημοφιλέστερη στην κατηγορία των 1.300 κυβικών στη χώρα μας το 1985, με το  Sunny 1.3, ένα από τα best sellers της αγοράς συνολικά. 

To Opel Ascona ήταν το 2ο πιο εμπορικό μοντέλο με κινητήρα 1.300 cc, όμως αποτελούσε τον Νο1 σε πωλήσεις οικογενειακό της μεσαίας κατηγορίας στην χώρα μας, το 1985.

6 ΦΟΡΟΛΟΓΙΣΙΜΟΙ ΙΠΠΟΙ

Η συγκεκριμένη κατηγορία αφορά μικρά αυτοκίνητα με κινητήρες από 786 έως 928 κυβικά εκατοστά,
Οι συνολικές πωλήσεις τους το 1985, ανήλθαν σε 8.156 μονάδες καλύπτοντας το 10.4% της αγοράς.
Απόλυτος ηγέτης εδώ η Zastava, με το Yugo 45. Το μικρό γιουγκοσλάβικο μοντέλο πέτυχε πωλήσεις 5.531 μονάδων από τις συνολικά 6.301 της εταιρείας. Χάρη σε αυτό, η Zastava ήρθε στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης στο σύνολο του έτους, πετυχαίνοντας τη καλύτερη επίδοση της για όλη τη δεκαετία του '80.
Στη δεύτερη θέση της κατηγορίας των 6 φορ. ίππων, βρέθηκε η Fiat με 1.095 πωλήσεις.


To Yugo 45, με τον κινητήρα των 903 κ.εκ. και τιμή κάτω από τις 600.000 δραχμές, ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα στη χώρα μας ενώ κυριάρχησε στην κατηγορία των 6 φορ. ίππων το 1985.

11 ΦΟΡΟΛΟΓΙΣΙΜΟΙ ΙΠΠΟΙ

Καθόλη την διάρκεια της δεκαετίας του ΄80, οι 11 φορ. ίπποι ή τα 1.600 κ.εκ. αποτελούσαν αυστηρά την "οροφή" της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου.
Αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας απαιτούσαν ένα σημαντικό ποσό προς "επένδυση", ενώ το σύνολο των φόρων ξεπερνούσε το 70% του κόστους ενός τέτοιου μοντέλου.
Ως συνέπεια των παραπάνω, μόλις 4.034 τέτοια αυτοκίνητα πουλήθηκαν στη χώρα μας το 1985, καλύπτοντας μόλις το 5.1% της αγοράς.
Αναμφισβήτητος κυρίαρχος η BMW με την 316 (1.573 κ.εκ/75 ίπποι) σε 2θυρο ή 4θυρο αμάξωμα.
Συνολικά 1.486 μονάδες από αυτό το μοντέλο διατέθηκαν στη χώρα μας εκείνη τη χρονιά.
Το πλέον επιτυχημένο 1600άρι των 80s στην Ελλάδα σαφώς δεν ήταν ένα προσιτό αυτοκίνητο, προσέδιδε όμως το ανάλογο κύρος σε όσους είχαν την απαραίτητη οικονομική δυνατότητα να το αποκτήσουν.


Η σειρά 3 της BMW, στην βασική έκδοση 316, αποτέλεσε το best seller στην κατηγορία των 11 φορ. ίππων το 1985. Η 2η γενιά του μοντέλου (photo) ήταν διαθέσιμη με αμάξωμα 2 ή 4 θυρών. Απο άποψη κινητήρων υπήρχε η εναλλακτική στα 1.800 κ.εκ. (318i), σε τιμές σημαντικά ακριβότερες.


Αυτές ήταν οι κατηγορίες που κάλυψαν το μεγαλύτερο ποσοστό της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου το 1985. Τα μοντέλα με κινητήρες πολύ χαμηλού κυβισμού πέτυχαν αντίστοιχα χαμηλά ποσοστά πωλήσεων. Η χαμηλότερη κλίμακα στους 4 φορ. ίππους, έως 642 cc, κατέκτησε ποσοστό 1.8% με 1.404 μονάδες. Οι δυνατότητες επιλογής εδώ περιορίζοντας στα πολύ μικρά ιαπωνικά μοντέλα πόλης και στο κλασικό 2CV της Citroen. Τις περισσότερες πωλήσεις στην κατηγορία πέτυχε η Subaru, με 525 μονάδες. Ακόμα λιγότερες επιλογές είχε κάποιος στους 5 φορ. ίππους (643 έως 785 cc), με μοναδικούς εκπροσώπους την Fiat και την Citroen και μόλις το 0.7% της αγοράς. Από τις κατηγορίες άνω των 1.600 κυβικών εκατοστών (11 φορ. ίπποι), μόνο η κατηγορία στους 12 φορ. ίππους είχε μια σχετική παρουσία στη χώρα μας. Οι πωλήσεις αυτών των αυτοκινήτων ανήλθαν σε 1.254 μονάδες με μερίδιο 1.6%, κυρίως χάρη στα μοντέλα της BMW με τον κινητήρα των 1.766 κυβικών εκατοστών ("318i" & "518i"). Η γερμανική φίρμα κυριάρχησε σε αυτή την κατηγορία με 802 πωλήσεις. 


   








Β.Α
Έρευνα: Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου