Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2020

Οκτώβριος 1985: η κατάσταση στην αγορά και τα "κρυμμένα" αυτοκίνητα, μετά την υποτίμηση της δραχμής.

 


Στα μέσα Οκτωβρίου 1985 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με υπουργό Οικονομικών τον Κώστα Σημίτη, προχώρησε στην υποτίμηση της δραχμής κατά 15%. Το μέτρο αυτό αποφασίστηκε και υλοποιήθηκε στα πλαίσια σταθεροποίησης της οικονομίας, η οποία βρισκόταν σε δίνη και στεκόταν σε "γυάλινα πόδια", σύμφωνα με τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, Ανδρέα Παπανδρέου. Όπως ήταν φυσικό, υπήρξε αναστάτωση στην αγορά και τους καταναλωτές. Πολλοί έσπευσαν να κάνουν αγορές με τις "παλιές" τιμές, ειδικά σε προϊόντα διαρκών καταναλωτικών ειδών. Σε πρώτη προτεραιότητα οι ηλεκτρικές συσκευές και τα αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής, οι αυξήσεις στις τιμές των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων θα ήταν μεταξύ 20% και 25%. Το όφελος για τον αγοραστή θα ήταν μεγάλο, εάν έκανε την παραγγελία του έγκαιρα. Βασική προϋπόθεση, φυσικά, ήταν να βρεί αυτοκίνητο προς πώληση. Κάτι που φαίνεται δεν ήταν και τόσο εύκολο! Οι εκθέσεις γέμισαν από υποψήφιους αγοραστές, όμως δεν υπήρχαν διαθέσιμα αυτοκίνητα, εφόσον εντελώς ξαφνικά όλα είχαν "πουληθεί". Εύλογα οι εφημερίδες άρχισαν να υποψιάζονται απόπειρα των αντιπροσωπειών να αποκρύψουν το υπάρχον απόθεμα, με πρόθεση να το προωθήσουν το αμέσως επόμενο διάστημα με τις καινούργιες, υψηλότερες τιμές. Βέβαια οι υποψίες αυτές δεν αφορούσαν μόνο τον κλάδο του αυτοκινήτου, εφόσον στο στόχαστρο βρέθηκαν διάφορες επιχειρήσεις ανεξαρτήτως αντικειμένου, ακόμα και τα super market. Υπήρξε όμως και η δυσαρέσκεια του κόσμου και τα περισσότερα παράπονα αφορούσαν τα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών και τις αντιπροσωπείες των αυτοκινήτων. Αυξημένο ήταν το ενδιαφέρον και για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, οι τιμές των οποίων υπολογίστηκε ότι θα ήταν αυξημένες κατά 10% έως 15%, μετά την υποτίμηση της δραχμής. 

Την κατάσταση στην Αττική είχαν αναλάβει να ελέγχουν τριάντα συνεργεία του υπουργείου Εμπορίου, σε μια προσπάθεια να αποτραπούν φαινόμενα κερδοσκοπίας. Σύντομα, άρχισαν να βλέπουν το φως της δημοσιότητας τα αποτελέσματα των εφόδων. Το απόγευμα της 17ης Οκτωβρίου, συνεργείο ανακάλυψε μετά από έλεγχο 45 καινούργια αυτοκίνητα μικρού κυβισμού, σε μάντρα του γνωστού εμπόρου Λουκά Βασιληά. Για άγνωστο λόγο το συνεργείο θεώρησε πως τα αυτοκίνητα αυτά ήταν αποθηκευμένα εκεί, με σκοπό να πουληθούν αργότερα σε υψηλότερες τιμές. Μάλιστα, το υπουργείο Εμπορίου έδωσε σήμα στην Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής, ώστε να υπάρξει 24ωρη φρούρηση του χώρου. Οι πληροφορίες έλεγαν πως η μεταφορά τους εκεί έγινε μετά την υποτίμηση της δραχμής, ενώ ο ίδιος ο επιχειρηματίας απουσίαζε από την Αθήνα και οι Αρχές τον αναζητούσαν ώστε να δώσει τις απαραίτητες εξηγήσεις.

Από την εφημερίδα "Ελευθεροτυπία", στις 18/10/1985


Την ίδια στιγμή υπήρξε θέμα με μια παρτίδα αυτοκινήτων του Σαρακάκη. Η ιστορία ξεκίνησε μετά από έλεγχο της αγορανομίας στις αποθήκες της επιχείρησης στην Λεωφ. Καβάλας, οι οποίες βρέθηκαν... άδειες! Η έρευνα οδήγησε στο υποκατάστημα του Σαρακάκη στην Λάρισα, μετά και από καταγγελίες αγοραστών λόγω καθυστέρησης παράδοσης των καινούργιων αυτοκινήτων τους. Εκεί βρέθηκαν 44 αυτοκίνητα τα οποία δεν μπορούσε να δικαιολογήσει ο προϊστάμενος της αντιπροσωπείας, κ. Αναστάσιος Νίκας. Ως αποτέλεσμα, υπήρξε παραπομπή του στο Αυτόφωρο, με την κατηγορία της απόκρυψης. Εκπρόσωπος της εταιρείας Σαρακάκη, δήλωσε πως είχαν σταλεί σιδηροδρομικώς στην Λάρισα 32 αυτοκίνητα (κυρίως Honda Civic) για τα οποία ο κ. Νίκας δεν γνώριζε, διότι ο ΟΣΕ καθυστέρησε να τον ενημερώσει για την άφιξή τους στην πόλη. Επιπλέον ισχυρίστηκε πως τα αυτοκίνητα αυτά είχαν ήδη πουληθεί με τις παλιές τιμές, ενώ όλη η φασαρία ξεκίνησε από "απειρία υπαλλήλων του υπουργείου Εμπορίου". Στις 17 Οκτωβρίου 1985, με αφορμή αυτό το γεγονός, η εφημερίδα "Έθνος" είχε στο πρωτοσέλιδο της ως πρώτο θέμα τον εντυπωσιακό τίτλο: "Στόλος Ι.Χ φυγαδεύτηκε στην επαρχία". Το δημοσίευμα έκανε λόγο για "εκατοντάδες Ι.Χ" τα οποία φυγαδεύτηκαν στην επαρχία με σκοπό την κερδοσκοπία, αφήνοντας αιχμές ότι την τακτική αυτή εφάρμοσαν και άλλες επιχειρήσεις του χώρου. 








B.A
 Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020)
Με πληροφορίες από τις εφημερίδες "Έθνος" & "Ελευθεροτυπία" (17/10 & 18/10/1985)
Αρχική φωτογραφία: "Έθνος" (15/10/1985)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου