Στο πρώτο μέρος του αφιερώματος έγινε μια αναδρομή στην πορεία των ξένων κατασκευαστών στην γερμανική αγορά αυτοκινήτου, από την δεκαετία του '60 έως την δεκαετία του '90. Η επιτυχία των Renault & Fiat ήταν το κύριο χαρακτηριστικό, παράλληλα με την σημαντική άνοδο των ιαπωνικών αυτοκινήτων κατά την δεκαετία του '80. Tην ίδια περίοδο η Renault είχε μια κάμψη, όμως επανήλθε δριμύτερη την δεκαετία του '90 με νέα αναβαθμισμένα μοντέλα, τα οποία σημείωσαν μεγάλη επιτυχία στην Γερμανία.
Το 1999 τα τέσσερα πρώτα σε πωλήσεις εισαγόμενα μοντέλα στην Γερμανία ήταν της Renault, με πρώτο το Twingo και τα Clio, Scenic και Megane να ακολουθούν. Το σερί της Renault έσπασε ένα καινούργιο μοντέλο που εκείνη την εποχή κατακτούσε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, το Peugeot 206. H πρώτη πεντάδα ήταν λοιπόν καθαρά γαλλική υπόθεση, όμως το 2000 η τράπουλα ανακατατεύτηκε. Η Renault ήταν με διαφορά η δημοφιλέστερη ξέvη εταιρεία, καταλαμβάνοντας την έβδομη θέση της γενικής κατάταξης, με 200.361 πωλήσεις. Η Peugeot ακουλούθησε στην όγδοη θέση με 100.348 πωλήσεις, ενώ στην ένατη θέση του γερμανικού chart ήρθε η Fiat με 98.478 πωλήσεις. Όσον αφορά τα δημοφιλέστερα εισαγόμενα μοντέλα, η ιταλική εταιρεία κατάφερε να σπάσει την παντοκρατορία της Renault, μετά από πολλά χρόνια. H δεύτερη γενιά του Fiat Punto ήταν το εισαγόμενο best seller στην Γερμανία, με 49.862 μονάδες, συνεχίζοντας την παράδοση των προκατόχων του. Το Peugeot 206 σημείωσε άνοδο στις πωλήσεις του και ήρθε δεύτερο με μικρή διαφορά πίσω από το Punto, ενώ την πρώτη πεντάδα στα εισαγόμενα μοντέλα συμπλήρωσαν τα Renault Twingo, Renault Scenic και Skoda Octavia.
H Skoda είχε σταθερά ανοδική πορεία οπότε το 2003 μπήκε στην πρώτη δεκάδα των πωλήσεων (10η), ενώ το 2005 ξέπερασε για πρώτη φορά το φράγμα των 100.000 μονάδων στην γερμανική αγορά (102.216). Φυσικά η τσέχικη εταιρεία ήταν μέλος του ομίλου της Volkswagen, όμως το ίδιο ίσχυε και για την ισπανική Seat, η πορεία της οποίας παρέμενε σε σχετικά σταθερά επίπεδα. Το 2001 οι ρόλοι αντιστράφηκαν και το Peugeot 206 πέτυχε να γίνει το αγαπημένο ξένο αυτοκίνητο στην Γερμανία, αφήνοντας δεύτερο το Fiat Punto. Tο μικρό γαλλικό διατήρησε την πρωτιά έως και το 2004 για να παραδώσει τη θέση του στο Skoda Octavia το 2005. Την ίδια περίοδο η Renault παρέμενε πρώτη σε πωλήσεις μεταξύ των ξένων κατασκευαστών, όμως παρουσίασε σημαντική κάμψη. Το 2004 οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 164.606 μονάδες από 204.344 την προηγούμενη χρονιά (-19.4%). Την ίδια χρονιά η Toyota κατέλαβε την θέση του δεύτερου σε πωλήσεις ξένου κατασκευαστή, με την Peugeot πλέον στην τρίτη θέση παρά τις καλές επιδόσεις που διέγραφε εκείνη την περίοδο. Το 2006 η Toyota διατηρούσε την δεύτερη θέση, όμως είχε πλησιάσει επικίνδυνα την Renault. με 142.908 μονάδες έναντι 149.516 της γαλλικής εταιρείας. Να σημειωθεί ότι μαζί με την Lexus, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 147.995 μονάδες συνολικά. Επιπλέον, οι ιαπωνικές φίρμες κατείχαν το 12.1% της γερμανικής αγοράς με 419.035 μονάδες, ενώ το σύνολο των γαλλικών αυτοκινήτων ήταν στο 9.9% με 344.136 μονάδες. Στην τρίτη θέση είχαν περάσει οι Τσέχοι, με μερίδιο αγοράς 3.4% και 118.523 μονάδες. Η απόσταση από Ιάπωνες και Γάλλους ήταν μεγάλη, όμως η επίδοση ήταν εξαιρετική αν σκεφτούμε ότι αυτό το αποτέλεσμα προέκυψε από μόλις... έναν κατασκευαστή, δηλαδή την Skoda, που είχε αφήσει πλέον πίσω τους Κορεάτες (2.9%) και τους άλλοτε παντοδύναμους Ιταλούς (2.8%), ενώ οι "συνάδελφοι" Ισπανοί του ομίλου VW κατείχαν το 1.8% επί του συνόλου. Το 2006 τα δύο δημοφιλέστερα εισαγόμενα μοντέλα στην Γερμανία ήταν της Skoda, πρώτο το Octavia με 56.745 πωλήσεις και δεύτερο το Fabia με 54.672 πωλήσεις.
To Peugeot 206 ήταν το πρώτο σε πωλήσεις εισαγόμενο αυτοκίνητο στην Γερμανία την περίοδο 2001-2004.
Τα πράγματα παρέμειναν περίπου τα ίδια το 2007, όπως και το 2008 με το Skoda Fabia πρώτο στα εισαγόμενα ενώ το Peugeot 207 ακολουθούσε. Παράλληλα η Renault διατηρούσε την πρώτη θέση στους ξένους κατασκευαστές, όμως οι επιδόσεις της ήταν σαφώς χαμηλότερες σε σχέση με εκείνες στις αρχές της δεκαετίας, με "μόλις" 135.009 πωλήσεις το 2008. Η Skoda κατείχε πλέον την δεύτερη θέση με 121.277 πωλήσεις και το Fabia το δημοφιλέστερο ξένο μοντέλο. Το 2009 ήταν μια καλή χρονιά για την γερμανική αυτοκινήτου, με τις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων αυξημένες κατά 23.2%, με συνολικά 3.807.175 μονάδες έναντι 3.090.040 το προηγούμενο έτος. Σημαντικά οφέλη από αυτή την άνοδο είχαν αρκετοί ξένοι κατασκευαστές. Η Citroen πέτυχε αύξηση 32.8%, όμως οι πωλήσεις της Fiat εκτοξεύτηκαν στις 163.953 μονάδες από 88.111 την προηγούμενη χρονιά (+86.1%). Μεγάλη επιτυχία σημείωσε το Fiat Panda με 59.111 μονάδες αλλά και το Grande Punto, με 53.111 μονάδες. Το απόλυτο best seller εισαγωγής όμως ήταν το Skoda Fabia, που πέτυχε μια εκπληκτική επίδοση και βρέθηκε στην πέμπτη θέση της γενικής κατάταξης, με 103.645 μονάδες.
Παρά το γενικότερο κλίμα ευφορίας που επικρατούσε στην αγορά αυτοκινήτου, τα μοντέλα της Renault δεν είχαν αντίστοιχα οφέλη και η γαλλική παρέμεινε στάσιμη, με τις πωλήσεις της στις 143.304 μονάδες. Μοναδική αισιόδοξη νότα ήταν η θεαματική αύξηση στις πωλήσεις της Dacia (+231.9%), με 82.661 μονάδες. Κατά συνέπεια ο όμιλος Renault διέθεσε μεν τον υψηλότερο αριθμό εισαγόμενων αυτοκινήτων, με 225.965 μονάδες, όμως η γαλλική φίρμα είχε μείνει πίσω σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Τ0 2010 η γερμανική αγορά γνώρισε πτώση -23.4%, με 2.916.260 ταξινομήσεις. Το Skoda Fabia συνέχισε να εποτελεί τον πρώτο σε προτιμήσεις ξένο μοντέλο, όμως με "μόλις" 48.609 πωλήσεις και 16ο στην γενική κατάταξη. Στην δεύτερη θέση ήρθε το Skoda Octavia με 42.946 πωλήσεις και 18ο συνολικά. Στο διάστημα 2010-2012 την πρώτη θέση στις εισαγωγές κατείχαν τα αυτοκίνητα με προέλευση από την Γαλλία, με κορυφαία επίδοση το 2011 που ανήλθαν σε 309.820 μονάδες. Η Ιαπωνία ήταν στην δεύτερη θέση εκείνο το διάστημα, όμως από το 2013 έως το 2019 κατέλαβαν την πρώτη θέση. Το 2017 ήταν η καλύτερη χρονιά για τους Ιάπωνες, με συνολικά 329.956 αυτοκίνητα. Οι Τσέχοι διατήρησαν την τρίτη θέση για όλη την δεκαετία, με σταθερά ανοδική πορεία. Το 2019 η Skoda έσπασε το φράγμα των 200.000 μονάδων, με 208.171 αυτοκίνητα. Στην ενίσχυση της εταιρείας βοήθησε η θετική αποδοχή από το γερμανικό κοινό των νέων SUV μοντέλων, Karoq και Kodiaq. Oι κατασκευαστές της Ν. Κορέας ήταν στην τέταρτη θέση, ενίοτε με μικρή διαφορά πίσω από τους Τσέχους. Συνολικά τα κορεάτικα αυτοκίνητα είχαν ακόμα μια "χλιαρή" παρουσία στην γερμανική αγορά αυτοκινήτου έως τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Αξιόλογη άνοδο εμφάνισαν από το 2004 και μετά, όμως σε καμία περίπτωση δεν ανέπτυξαν δυναμική ανάλογη με αυτή που είχαν επιδείξει οι Ιάπωνες στις αρχές της δεκαετίας του '80. Το 2019 διατέθηκαν για πρώτη φορά στην γερμαική αγορά πάνω από 200.000 κορεάτικα αυτοκίνητα, με την Hyundai στις 129.508 πωλήσεις (+12.7%), την Kia στις 69.608 πωλήσεις (+5.8%) και την Ssangyong στις 2.870 πωλήσεις. Η Fiat συνέχισε (και συνεχίζει) να είναι δημοφιλής, όμως με την γκάμα της σημαντικά αποδυναμωμένη. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό των πωλήσεων της στην Γερμανία βασίστηκε στο "500", όπως σε όλη την Ευρώπη άλλωστε. Η Alfa Romeo εκείνη την περίοδο είχε ήδη υποτονική παρουσία, με συνέπεια οι επιδόσεις των Ιταλών την πρηγούμενη δεκαετία να απέχουν από τις ένδοξες εποχές των 70s, 80s και 90s. Στο διάστημα 2010-2019, η χειρότερή τους χρονιά ήταν το 2013 με συνολικά 74.624 αυτοκίνητα, ενώ το 2019 ήταν η καλύτερη χρονιά με 96.738 μονάδες, εκ των οποίων οι 89.005 αφορούσαν την Fiat.
Το Skoda Fabia πέτυχε το 2009 την καλύτερη επίδοση που έχει σημειώσει ποτέ εισαγόμενο αυτοκίνητο στην γερμανική αγορά.
To Octavia αποτελεί το πιο επιτυχημένο ξένο όνομα στην Γερμανία την τελευταία δεκαετία (2012-2021), κάτι που ενδέχεται να αλλάξει φέτος.
B.A
© Hellenic Motor History (2022)
Στοιχεία: VDA & KBA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου