Τρίτη 8 Ιουλίου 2025

Hyundai Excel. To αυτοκίνητο που "κατέκτησε" την Ευρώπη αλλά μόνο για διαφημιστικούς σκοπούς. Το "φανταστικό" ελληνικό μάρκετινγκ σε πιο αθώες εποχές.

 


Στα τέλη του 1990 η Hyundai επανασυστήθηκε στο ελληνικό κοινό, που είχε γνωρίσει την κορεάτικη φίρμα για πρώτη φορά στις αρχές του 1978. Μετά από μακρά σειρά ετών που ήταν στο περιθώριο της ελληνικής αγοράς, η Hyundai έκανε δυναμική επιστροφή με νέα αντιπροσωπεία ("Hyundai Hellas") και έντονη διαφημιστική προώθηση. Στην χώρα μας ήταν αρχικά διαθέσιμα τρία μοντέλα, το μικρομεσαίο Excel, το "σπορ" Scoupe και το μεγάλο οικογενειακό Sonata. Η ελληνική αντιπροσωπεία έκανε εξαρχής σαφές πως η Hyundai αποτελούσε ήδη μια καταξιωμένη φίρμα, με τον εντυπωσιακό τίτλο: "Ήρθε το Νο1 στην Αμερική". Είναι γεγονός ότι η είσοδος της Hyundai στην απαιτητική αμερικάνικη αγορά το 1986, κρίνεται ως απολύτως επιτυχημένη. H Hyundai στόχευε στο κομμάτι αυτοκινήτων χαμηλού κόστους, μια κατηγορία που οι περισσότεροι κατασκευαστές αγνοούσαν εκείνη την εποχή στην συγκεκριμένη αγορά. Τα πρώτα χρόνια παρουσίας της στις ΗΠΑ βασίστηκε αποκλειστικά σε ένα μοντέλο, το μικρομεσαίο Excel. Αυτό ήταν και το μοντέλο που συγκέντρωνε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην Ελλάδα, εφόσον ανήκε στην δημοφιλέστερη κατηγορία της εγχώριας αγοράς. Οι χαμηλές τιμές ήταν το δυνατό χαρτί της Hyundai, σε συνδυασμό με τον πλούσιο εξοπλισμό και την "χρυσή εγγύηση" τριών ετών ή 100.000 χλμ συν έξι χρόνια αντισκωριακής προστασίας. Τα πρώτα μηνύματα ήταν ενθαρρυντικά για την ελληνική αντιπροσωπεία και στις αρχές του 1991 προώθησε το Excel με τίτλο: "Κατέκτησε την Αμερική. Ποιός θα του αντισταθεί;". To κείμενο διευκρίνιζε πως το Hyundai Excel "σε πέντε μόλις χρόνια έκανε 1.000.000 πωλήσεις, στην πιο δύσκολη και απαιτητική αγορά αυτοκινήτων", κάτι το οποίο δεν απείχε από την πραγματικότητα. Όμως λίγους μήνες αργότερα, το φθινόπωρο του 1991, σε νέα καταχώρηση για την ανανεωμένη έκδοση του Excel, η "Hyundai Hellas" έβαλε την... φαντασία της να δουλέψει. Ακολουθώντας την ίδια λογική στο μάρκετινγκ, η προώθηση του νεότερου μοντέλου συνοδεύτηκε από τον ακόμα πιο πλούσιο και εντυπωσιακό τίτλο: "Hyundai Excel. To best seller της Hyundai. Έγινε Νο1 στην Αμερική, κατέκτησε την Ευρώπη και συγκλόνισε την Ελλάδα. ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙ;". Η καταχώρηση "έτρεξε" και το καλοκαίρι του 1992 για το ίδιο μοντέλο (Excel '93)



 

Αλλά αυτή την φορά η διαφήμιση ήταν υπερβολικά αισιόδοξη και εν μέρει ανακριβής. Η επιτυχημένη πορεία της Hyundai στην Αμερική ήταν γεγονός και η θετική αποδοχή από το ελληνικό κοινό έβαλε για πρώτη φορά την φίρμα στον αυτοκινητιστικό χάρτη της εγχώριας αγοράς. Όμως τι συνέβαινε στην Ευρώπη; Η απάντηση είναι απλή. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές η κορεάτικη φίρμα μόλις έκανε τα πρώτα της βήματα, σε ορισμένες δεν είχε καν εμφανιστεί (π.χ Γαλλία), ενώ σε όσες διέθετε παρουσία τα προηγούμενα χρόνια δεν είχε καταφέρει ακόμα να εδραιωθεί ως ισότιμος παίκτης. Κατά συνέπεια η Hyundai απείχε θεαματικά από τον στόχο να "κατακτήσει" την Ευρώπη. Έως το 1991, που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η καταχώρηση, η Ελλάδα ήταν η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που η Hyundai είχε καταφέρει να διεισδύσει με επιτυχία. Συγκεκριμένα, στην χώρα μας κατέκτησε ποσοστό 4.8% όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη πέτυχε μέσο ποσοστό 0.4%. Αξιοπρεπές ποσοστό είχε το 1991 στην Ολλανδία (1.2%), μια από τις πρώτες ευρωπαϊκές αγορές της Hyundai στα τέλη της δεκαετίας του '70. Το ίδιο ποσοστό πέτυχε και στην Σουηδία ενώ στην Φινλανδία πέτυχε ποσοστό 1.1% αλλά με χαμηλό αριθμό πωλήσεων (μόλις... 997 μονάδες από τις οποίες οι περισσότερες αφορούσαν το Excel). Στην Βρετανία η Hyundai είχε παρουσία από το 1982 αλλά τα ποσοστά της ήταν καθηλωμένα σε χαμηλά επίπεδα. Το 1991 πέτυχε 7.985 πωλήσεις, αριθμός που φαίνεται αρκετά καλός αλλά της χάρισε ποσοστό μόλις... 0.5%, το υψηλότερο που είχε καταφέρει να κατακτήσει ως τότε στην βρετανική αγορά! Ακόμα και στην Ελλάδα οι πωλήσεις της ήταν περισσότερες σε απόλυτα νούμερα, με 8.090 μονάδες το 1991. Το Bέλγιο αποτελούσε ακόμα μια από τις πρώτες αγορές της φίρμας στην Ευρώπη και το ποσοστό της ήταν στο 0.2%. Στην Γερμανία η Hyundai μόλις είχε εμφανιστεί και πέτυχε ποσοστό 0.1%. Στην Ισπανία κατέκτησε το ίδιο ποσοστό και οι πωλήσεις της ανήλθαν σε μόλις 1.286 μονάδες, με το Excel στις 572 μονάδες. Το 1992 η εικόνα της Hyundai βελτιώθηκε στην Ευρώπη αλλά όχι σημαντικά. Πανευρωπαϊκά το ποσοστό της ήταν στο 0.6% και σε ορισμένες μεγάλες αγορές κινήθηκε ανοδικά (π.χ Γερμανία) αλλά τα ποσοστά της παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Στην Ελλάδα πέτυχε για ακόμα μια φορά το μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων, με 9.844 μονάδες και ποσοστό 4.9%. Στην Βρετανία σημείωσε άνοδο (+16.9%), όμως με λιγότερες πωλήσεις συγκριτικά (9.335 μονάδες) και το ποσοστό της ήταν μόλις στο 0.6%. Από το... χαμηλό βαρομετρικό ξέφυγε μόνο στην Ολλανδία, που βελτίωσε το ποσοστό της στο 1.6% με άνοδο +31.5% και 7.803 μονάδες. Να σημειωθεί πως οι πωλήσεις του Hyundai Excel στην Ολλανδία το 1991 ανήλθαν σε 2.215 μονάδες και το 1992 σε 2.804 μονάδες, από τις πλέον ικανοποιητικές επιδόσεις στην Δ. Ευρώπη αλλά σε καμία περίπτωση δεν το καθιστούσαν ανταγωνιστικό απέναντι σε καθιερωμένα μοντέλα. Τα στοιχεία λοιπόν δείχνουν πως ο ισχυρισμός της "Hyundai Hellas" ήταν παραπλανητικός. Εκείνη την εποχή ήταν πιο εύκολο να δημιουργήσεις εντυπώσεις, εφόσον ήταν δύσκολο για κάποιον να έχει πρόσβαση στις εκάστοτε πληροφορίες ή δεν υπήρχε καν η δυνατότητα να διασταυρώσεις αν κάτι ισχύει ή όχι. Μιλάμε φυσικά για μια χρονική περίοδο που δεν υπήρχε διαδίκτυο, ώστε να έχει κάποιος την δυνατότητα να ελέγξει άμεσα την εγκυρότητα μιας πληροφορίας. Η τακτική αυτή δεν ήταν καινούργια βέβαια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η καταχώρηση της "Κασιδόπουλος" ΑΕΒΕ για το Toyota Corolla, το φθινόπωρο του 1984. Εκεί μας πληροφορεί πως πρόκειται για το "πρώτο σε πωλήσεις ξένο αυτοκίνητο στην Αμερική, Γερμανία, Γαλλία, Μεγ. Βρετανία κ.α . Δηλαδή πρώτο στις χώρες με την μεγαλύτερη παράδοση στην παραγωγή αυτοκινήτων". Κάτι που βέβαια δεν ήταν αληθές και ειδικά στην περίπτωση της Γαλλίας με τους έντονους εισαγωγικούς περιορισμούς στα ιαπωνικά αυτοκίνητα, δεν θα μπορούσε να ισχύει. 




Β.Α
Έρευνα: Hellenic Motor History © (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ (Ελλάδα), SMMT (Βρετανία), RAI (Ολλανδία), ACEA.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου