Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025

Ford Focus. Το επίσημο τέλος στην παραγωγή του δημοφιλούς μοντέλου. Η παρουσία του Focus στην ελληνική αγορά.

 


Την περασμένη Παρασκευή, 14 Νοεμβρίου 2025, η Ford κατασκεύασε το τελευταίο δείγμα από το μικρομεσαίο μοντέλο της στο εργοστάσιο του Saarlouis στην Γερμανία. Το γεγονός αυτό σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής, καθώς το Focus βρισκόταν στην παραγωγή τα τελευταία 27 χρόνια. Ο υπεύθυνος επικοινωνίας της Ford Ευρώπης, Volker Eis, δήλωσε: "Mπορώ να επιβεβαιώσω πως το τελευταίο Focus παρήχθη την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου. Ήταν ένα λευκό πεντάθυρο hatchback." Περίπου δύο μήνες πριν, στις 26 Σεπτεμβρίου 2025, είχε βγεί από την γραμμή παραγωγής το τελευταίο Focus ST. Η εξέλιξη αυτή ίσως να μην προκαλεί έκπληξη, όμως το επίσημο τέλος του μοντέλου παραμένει δυσάρεστο. Το Focus είναι ακόμα ένα από τα μοντέλα που έχει καταργήσει η Ford τα τελευταία χρόνια. Το 2023 αποχαιρετήσαμε το πολύ αγαπητό Fiesta, ενώ είχε προηγηθεί το Mondeo ένα χρόνο νωρίτερα. Αυτή η στρατηγική αφήνει την Ford χωρίς αυτοκίνητα συμβατικού τύπου και η γκάμα της τώρα περιλαμβάνει μόνο SUV και επαγγελματικά οχήματα. Γιατί όμως η Ford "έκοψε" τόσα σημαντικά ονόματα; Άλλωστε οι πωλήσεις του Focus δεν ήταν απαγοητευτικές, παρά την πτώση που είχαν υποστεί. Σε μια πρόσφατη συνέντευξη στο βρετανικό περιοδικό CAR, ο CEO Jim Farley ουσιαστικά δήλωσε πως η εταιρεία δεν έβγαζε αρκετά χρήματα από αυτά τα μοντέλα. Τα περιθώρια κέρδους είχαν περιοριστεί σημαντικά ώστε να δικαιολογούν την περαιτέρω εξέλιξή τους, αν και παρέμεναν δημοφιλή σε ικανοποιητικό επίπεδο. Πάντως η τακτική της εταιρείας στην διαμόρφωση της γκάμας της δεν έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα επιτυχημένη ως τώρα. Το 2019 η Ford στη Ευρώπη κατείχε ποσοστό 6.1% και το 2024 είχε υποχωρήσει στο 3.3%. Το ποσοστό αυτό παρέμεινε αμετάβλητο έως τον Σεπτέμβριο του 2025, με τις πωλήσεις της Ford στάσιμες. Παραμένει αναπάντητο το ερώτημα στο πως η απουσία του Focus θα βοηθήσει την Ford στην Ευρώπη το αμέσως επόμενο διάστημα, ειδικά όταν ορισμένα από τα νεότερα SUV μοντέλα της δεν έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα ελκυστικά στο ευρύ κοινό. 



H πρώτη γενιά του Ford Focus παρουσιάστηκε στα μέσα του 1998, σε αντικατάσταση του επιτυχημένου αλλά αισθητά γερασμένου Escort. Το νέο μοντέλο έφερνε έναν νέο σχεδιαστικό αέρα στην εταιρεία και διέθετε αναβαθμισμένα οδηγικά χαρακτηριστικά. Ακόμα και η νέα ονομασία έκανε σαφές πως η Ford άφηνε πίσω το παρελθόν, ενώ το Focus κέρδισε τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1999. Στην Ελλάδα έκανε πρεμιέρα στα τέλη Νοεμβρίου 1998, αρχικά στην πεντάθυρη έκδοση και σύντομα ακολούθησε η τρίθυρη έκδοση. Ως την άνοιξη του 1999 είχε προστεθεί η τετράθυρη sedan έκδοση αλλά από την γκάμα δεν απουσίαζε και η station wagon εκδοχή. Στην χώρα μας το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είχαν οι κινητήρες στα 1.400 cc (75 ps) και 1.600 cc (100 ps). H αποδοχή από το ελληνικό κοινό ήταν μάλλον χλιαρή και οι πωλήσεις του ήταν απλώς ικανοποιητικές την πρώτη διετία, ιδιαίτερα αν γίνει σύγκριση με το εξαιρετικά επιτυχημένο Opel Astra, το Toyota Corolla και το Volkswagen Golf. Όμως στην συνέχεια έγινε πιο ανταγωνιστικό και από το 2001 έκανε αισθητή την παρουσία του τόσο στην κατηγορία του όσο και στο σύνολο της αγοράς. Στις αρχές του 2005 ήταν ήδη διαθέσιμη στην εγχώρια αγορά η δεύτερη γενιά του μοντέλου. Σχεδιαστικά ήταν μια μετεξέλιξη του προκατόχου του, διατηρώντας τα κορυφαία οδηγικά χαρακτηριστικά και με αναβαθμισμένη ποιότητα υλικών και κατασκευής. Ήταν διαθέσιμο σε τρίθυρο και πεντάθυρο hatchback, τετράθυρο sedan και station wagon.Ενδιαφέρον είχε η προσθήκη του κινητήρα απόδοσης 115 ίππων στα 1.600 cc (Ti-VCT). Το όνομα Focus είχε εδραιωθεί ως τότε στην συνείδηση του αγοραστικού κοινού και το νέο μοντέλο έδειξε εξαρχής πως θα ήταν δύσκολος αντίπαλος. Αυτό αποδείχθηκε το 2006, που το Ford Focus έγινε το best seller στην Ελλάδα με 9.444 πωλήσεις. Εντός του 2008 ήταν διαθέσιμη η ανανεωμένη έκδοση του μοντέλου, με αισθητικές αλλαγές κυρίως στο εμπρός μέρος. Το 2009 οι πωλήσεις του Focus άρχισαν να υποχωρούν, όμως ως τότε είχε διαγράψει μια πολύ καλή εμπορική πορεία στην ελληνική αγορά. Η τρίτη γενιά Focus (2011) ακολούθησε μια διαφορετική σχεδιαστική φιλοσοφία ενώ ήταν διαθέσιμη και μια νέα γκάμα κινητήρων (π.χ 1.6 EcoBoost 150 ps), όμως είχε την ατυχία να παρουσιαστεί σε μια δύσκολη περίοδο για την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Η οικονομική κρίση δεν άφηνε περιθώρια για αισιόδοξες προβλέψεις και κατά συνέπεια ήταν σχεδόν αδύνατο να εξαργυρώσει εμπορικά το "βαρύ" όνομα που κληρονόμησε από τις δύο προηγούμενες γενιές. Συνολικά το Ford Focus αποτέλεσε ένα από τα πιο επιτυχημένα μικρομεσαία οικογενειακά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, για πάνω από δύο δεκαετίες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ford σχεδιάζει στο προσεχές μέλλον την παρουσίαση ενός μοντέλου που θα πάρει την θέση του Focus, αλλά πιθανότατα θα πρόκειται για κάποιο crossover/SUV και όχι για ένα "παραδοσιακό" hatchback. 


Η δεύτερη γενιά του Ford Focus ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στην Ελλάδα το 2006.






Β.Α
Hellenic Motor History © (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου