H Hillman ήταν μια βρετανική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, που ιδρύθηκε το 1907. Ανήκε στον όμιλο της Rootes από το 1931. Στην Ελλάδα η παρουσία τους κατά τις δεκαετίες του ’50 και ’60 δεν ήταν αμελητέα. Μεταπολεμικά τα Hillman έφερνε στη χώρα μας η "ΒΑΤΕΞ" Α.Ε.(Βρεταννικαί Αντιπροσωπείαι Τεχνικαί Εξαγωγαί) με έδρα αρχικά επί της Πανεπιστημίου 39 και αργότερα επί της Σταδίου 29. Η ίδια επιχείρηση διέθετε από την δεκαετία του '40 την αντιπροσωπεία για τα οχήματα από τις άλλες θυγατρικές του Rootes Group, όπως της Humber, της Sunbeam και της Commer (φορτηγά και λεωφορεία). Επίσης είχε αναλάβει την αντιπροσωπεία για τα τρακτέρ της Ferguson. Στην συνέχεια η έδρα μεταφέρθηκε στη οδό Φιλελλήνων 6, ενώ υπήρχαν υποκαταστήματα στη Θεσσαλονίκη (Εγνατίας 29), στη Λάρισα (οδός Πανός 14), στα Ιωάννινα και αλλού. Το βασικό της μοντέλο εκείνη την εποχή ήταν το Hillman Minx, ένα μικρομεσαίο 4θυρο οικογενειακό αυτοκίνητο, στους 8 φορ. ίππους (τα επόμενα χρόνια από τους 10 φορ. ίππους).
Δευτέρα 22 Μαΐου 2017
Η ιστορία της Hillman/Sunbeam στην Ελλάδα. Από την άνοδο των 60s στην απότομη πτώση των 70s.
To Hillman Super Minx, με κινητήρα 1.592 cc (10 φορ. ίπποι).
Μετά την "ΒΑΤΕΞ", την αντιπροσωπεία ανέλαβε η Rootes Products με έδρα στη Λεωφ. Συγγρού 5 και αργότερα η "ΕΤΕΠΑ" Α.Ε. (δεκαετία ’60 & ’70) μαζί με άλλες φίρμες της Rootes, όπως της Singer, της Sunbeam και της Humber. Έως τα μέσα της δεκαετίας του ’60 οι πωλήσεις της ήταν σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικά επίπεδα, έχοντας στην γκάμα της τo μικρό Imp (6 φορ. ίπποι), το Minx (10 φορ. ίπποι) και το Super Minx (11 φορ. ίπποι). Το 1970 η Hillman παρουσίασε το τελευταίο νέο της μοντέλο εξελιγμένο από τη Rootes, το Avenger, ενώ είχε προηγηθεί η πλήρης εξαγορά της μητρικής εταιρείας από την αμερικάνικη Chrysler το 1967. Αυτό κυκλοφόρησε στη χώρα μας ως Sunbeam 1250 & 1500. Η πορεία του στην ελληνική αγορά ήταν ικανοποιητική, στις αρχές της δεκαετίας του’ 70. Το 1250 ήταν το δημοφιλέστερο, εφόσον ήταν στη κατηγορία των 9 φορ. ίππων. Ο βασικός κινητήρας του ήταν 1.248 κ.εκ. με απόδοση 54 ίππων. Το 1500 (10 φορ. ίπποι) ήταν αρχικά διαθέσιμο στις εκδόσεις Deluxe & Super. Μετά το 1973 αυτοί οι κινητήρες αντικαταστάθηκαν από νέα σύνολα 1.300 & 1.600 κ.εκ. Με αυτά τα μοτέρ ήταν διαθέσιμο και το ανανεωμένο Sunbeam Avenger από το 1976. Όμως η παρουσία της έως εκείνη την εποχή στην εγχώρια αγορά ήταν υποτονική. Επιπλέον η εταιρεία είχε ήδη μετονομαστεί σε Chrysler UK, που αποτελούσε το βρετανικό κομμάτι της Chrysler Europe και το Avenger του ’76 έφερε το σήμα της Chrysler (η ονομασία "Rootes-Chrysler UK" τυπικά προϋπήρχε). To διάστημα που προηγήθηκε είχε επικρατήσει η επωνυμία Sunbeam και σε άλλα μοντέλα, όπως το Hunter στα 1.500 cc (10 φορ. ίπποι) και στα 1.725 cc (12 φορ. ίπποι). Η έδρα της "ΕΤΕΠΑ" Α.Ε ήταν στην Λεωφ. Συγγρού 40. Στις αρχές του 1978 την αντιπροσωπεία της Chrysler UK ανέλαβε η "ΦΙΛΠΑ" Ε.Π.Ε, παράλληλα με της Simca που αποτελούσε την γαλλική θυγατρική της Chrysler Europe. H έδρα της επιχείρησης ήταν στην Λεωφ. Συγγρού 78. Είναι εύλογο πως ήδη εκείνη την εποχή το όνομα Hillman αποτελούσε παρελθόν. To καλοκαίρι του 1978 η "ΦΙΛΠΑ" Ε.Π.Ε παρουσίασε στην χώρα μας το νέο μικρό Chrysler Sunbeam 1000, με τρίθυρο hatchback αμάξωμα και κινητήρα 928 cc. Αργότερα ήρθε και η έκδοση με τον κινητήρα στα 1.295 cc. Παράλληλα συνέχισε να είναι διαθέσιμο το κλασικό Avenger 1300, που όμως είχε αρχίσει να δείχνει έντονα τα χρόνια του. Με την εξαγορά της Chrysler Europe από τον όμιλο PSA (Peugeot-Citroen) το 1978, τα βρετανικά αυτοκίνητα μετονομάστηκαν σε Talbot, παράλληλα με τα μοντέλα της Simca, όμως σύντομα η PSA αποφάσισε το κλείσιμο του εργοστασίου παραγωγής στο Linwood και την κατάργηση των Sunbeam & Avenger στα μέσα του 1981. Έως τότε συνέχισε να είναι διαθέσιμο στην χώρα μας το τρίθυρο Talbot Sunbeam 1000, έχοντας μπεί ξεκάθαρα στο περιθώριο της εγχώριας αγοράς. Η ελληνική αντιπροσωπεία επικεντρώθηκε στην προώθηση της γαλλικής Talbot, που τα επόμενα χρόνια θα έμπαινε και εκείνη στο περιθώριο.
H Hillman ήταν αρκετά δημοφιλής στην Ελλάδα ως τα μέσα της δεκαετίας του '60. Το 1962 ήρθε στη 5η θέση των πωλήσεων, με μοντέλα όπως το Minx (φωτό) στα 1.400 κ.εκ. και το Super Minx στα 1.600 κ.εκ.
Όπως στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές εκτός Μ. Βρετανίας, έτσι και στη χώρα μας το Hillman Avenger κυκλοφόρησε ως Sunbeam Avenger 1250 & 1500. Είχε μια αξιοπρεπή πορεία στην ελληνική αγορά κατά τις αρχές της δεκαετίας του '70.
B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Που μπορει να βρει ανταλλακτικα για Hillman Sunbeam στην Αθηνα;
ΑπάντησηΔιαγραφήγια Ελλάδα δεν ξερω στο e-bay εχει κάποια, γενικά θέλει ψάξιμο στο ιντερνέτ.. https://www.ebay.com/b/Hillman-Car-Truck-Parts-Accessories-for-Sunbeam/6030/bn_19390151
Διαγραφή