Πέμπτη 11 Ιουλίου 2019

Τα νέα λεωφορεία της πρωτεύουσας, το 1938



Φωτορεπορτάζ της εφημερίδας "Βραδυνή", στις 21 Μαΐου 1938, για τα καινούργια λεωφορεία.



Στις 5.30 το πρωί του Σαββάτου 21 Μαΐου 1938, τέθηκαν σε κυκλοφορία τα νέα λεωφορεία της εταιρείας "ΠΑΟΥΕΡ". Αρχικά, ξεκίνησαν δρομολόγια 22 από τα 45 συνολικά οχήματα. Τα 14 εξυπηρέτησαν την γραμμή Ακαδημία - Παλαιού Φαλήρου - Έντεν, ενώ τα υπόλοιπα 8 εξυπηρέτησαν την γραμμή Ακαδημίας - Νέας Σμύρνης.
Τα λεωφορεία αυτά ήταν αγγλικής κατασκευής, τύπου AEC Regal 662. 

Οι τιμές των εισιτηρίων στα "κίτρινα" λεωφορεία (λόγω του εξωτερικού χρωματισμού) ήταν αισθητά αυξημένες σε σχέση με πριν. Συγκεκριμένα, το εισιτήριο έως την πλατεία Νέας Σμύρνης, όπου έκανε τέρμα, κόστιζε 4 δραχμές. Στη γραμμή Φαλήρου το εισιτήριο κόστιζε  5 δραχμές έως τον Ιππόδρομο και 7 δραχμές έως το Έντεν. Οι αυξήσεις αυτές προκάλεσαν αντιδράσεις στον Τύπο αλλά και στους κατοίκους των περιοχών που εξυπηρετούσαν. 

Η εφημερίδα "Έθνος" έγραφε στις 21 Μαΐου 1938, την ημέρα που έκαναν την εμφάνισή τους στους δρόμους: "Ούτω ενώ είχε κανείς την ευχέρειαν να πληρώνη εις τα τραμ 7 δραχμάς δια την διαδρομήν Ακαδημίας - Έντεν μετ' επιστροφής, τώρα πληρώνει δια την ιδίαν διαδρομήν αναγκαστικώς 14 δραχμάς. 
Να επανορθωθούν, λοιπόν, αι υπερβολικαί επιβαρύνσεις δια να χαρούν και όχι να πενθήσουν οι κάτοικοι την νέαν συγκοινωνιακήν πρόοδον". 

Λίγες ημέρες αργότερα, στις 26 Μαΐου, η εφημερίδα "Ακρόπολις" σε δημοσίευμα με τίτλο "Τα αφόρητα καμώματα της Πάουερ", έγραφε μεταξύ άλλων: "Αλλ' υποθέτομεν ότι οι Αθηναίοι δεν είναι γίδια, δικαιούνται να κινούνται με οχήματα της προκοπής, χωρίς να τους γδύνη η Πάουερ".


Ένα ΑEC σε δρόμο της Αθήνας. Τα συγκεκριμένα λεωφορεία έμειναν για πολλά χρόνια σε υπηρεσία και, τα τελευταία, αποσύρθηκαν έως το 1961. 


Στα δημοσιεύματα των εφημερίδων, έχει διατηρηθεί η σύνταξη και η ορθογραφία του πρωτότυπου 
(εκτός του πολυτονικού)



B.A
Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History ©



2 σχόλια:

  1. Ακριβως για αυτα εγραψα πτιν απο λιγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εξαιρετικό το κείμενο! να προσθέσω κάτι ακόμα; τα λεωφορεία της Πάουερ είχαν καλές αναρτήσεις και μπορούσες να πλέξεις κιόλας (που λέει ο λόγος) αν έβρισκες θέση. Ενα πλεονέκτημα των κίτρινων λεωφορείων, που τα έβρισκες σε σειρά στο πάνω μέρος της πλατείας Συντάγματος απέναντι από τη Βουλή, ήταν ότι είχε δρομολόγια φιξ: έφευγε σε τακτά διαστήματα, είχε δεν είχε γεμίσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή