Είναι γνωστό ότι οι αγοραστές αυτοκινήτων στην Νορβηγία έχουν στραφεί μαζικά στην ηλεκτρoκίνηση την τελευταία πενταετία. Το 2024 τα BEV κάλυψαν το 88.9% στις ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων. Το ποσοστό αυτό ήταν με διαφορά το υψηλότερο στην Ευρώπη, όμως είναι φανερό πως υπήρχαν περιθώρια για περαιτέρω βελτίωση. Έχοντας διανύσει τους εννέα πρώτους μήνες του 2025, η Νορβηγία βρίσκεται πλέον πολύ κοντά στον στόχο για ολική στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Τον Σεπτέμβριο το ποσοστό στα BEV επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθε σε επίπεδα ρεκόρ, με 98.3% και 14.084 μονάδες από τις συνολικά 14.329 ταξινομήσεις. Η εικόνα στο σύνολο της αγοράς ήταν θετική συγκριτικά με τον ίδιο μήνα πέρσι (+10.5%). Είναι σαφές πως η Νορβηγία έχει επιταχύνει την μετάβαση στα οχήματα μηδενικών ρύπων και πλέον τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καλύπτουν πάνω από το 30% του συνολικού στόλου στα κυκλοφορούντα επιβατικά. Αυτό βέβαια δεν θα ήταν εφικτό χωρίς ένα εκτενές δίκτυο υποδομών, που περιλαμβάνει 31.949 σταθμούς φόρτισης σε όλη την χώρα. Από αυτούς οι 6.634 αφορούν σταθμούς ταχείας φόρτισης, ισχύος πάνω από 151kW. Η Tesla συνεχίζει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην Νορβηγία, σε αντίθεση με την πτωτική πορεία που παρουσιάζει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Τον Σεπτέμβριο η αμερικάνικη εταιρεία κατέκτησε το εντυπωσιακό 33.7% επί των συνολικών ταξινομήσεων, με 4.829 μονάδες. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2025 η αγορά αυτοκινήτου σημείωσε σημαντική άνοδο, με 113.325 μονάδες από 91.796 μονάδες το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+23.5%). Σε επίπεδο έτους τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέκτησαν το 95.0% των συνολικών πωλήσεων, με 107.608 μονάδες. Από τις υπόλοιπες κατηγορίες τα plug-in υβριδικά πέτυχαν ποσοστό 1.9% με 2.198 μονάδες. Τα υβριδικά ακολούθησαν με ποσοστό 1.6% και 1.801 μονάδες. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός πως η Toyota κυριάρχησε σε αυτό το κομμάτι της αγοράς (HEV), με ποσοστό 91.6% και 1.650 μονάδες. Tα diesel επιβατικά πέτυχαν 1.330 πωλήσεις στους εννέα πρώτους μήνες του έτους, με ποσοστό 1.2%. Πάνω από τα μισά καινούργια πετρελαιοκίνητα στην Νορβηγία ήταν της Mercedes, με ποσοστό 51.1% και 680 μονάδες. Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά αρκέστηκαν στο... 0.3% της αγοράς, με μόλις 388 μονάδες. Η Tesla κατέκτησε την κορυφή με 21.720 μονάδες (+23.1%) και ποσοστό 19.2%. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε ενισχυμένη η Volkswagen με 14.927 μονάδες (+59.9%) και ποσοστό 13.2% από 10.2% που κατείχε πέρσι. Η Volvo τερμάτισε τρίτη με 8.377 μονάδες (+1.4%) και ποσοστό 7.4%. Σημαντικές απώλειες είχε η Toyota, που ήρθε στην τέταρτη θέση με 7.800 μονάδες (-26.5%) ενώ το ποσοστό της υποχώρησε στο 6.9% από 11.6% πέρσι.Την πρώτη πεντάδα του εννιαμήνου συπλήρωσε η BMW, με συνολικά 6.540 μονάδες (+42.0%) και ποσοστό 5.8% από 5.0% πέρσι. Το Tesla Model Y διατήρησε το τίτλο του best seller στην Νορβηγία, ενισχύοντας την θέση του με 18.309 μονάδες από 12.790 μονάδες πέρσι (+43.2%) και έχοντας εξασφαλίσει σημαντική διαφορά από τον ανταγωνισμό. Στην δεύτερη θέση ήρθε το Toyota bZ4X με 5.439 μονάδες (+18.0%), ενώ την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Volkswagen με τα ID.4, ID.7 και ID.3.
Παρά το πολύ υψηλό ποσοστό που κατέχουν τα BEV στην Νορβηγία, στόχος παραμένει η πλήρης επικράτησή τους στην αγορά. Έτσι, οι αρμόδιοι φορείς αναμένουν να διατηρηθεί η εξαίρεση από τον ΦΠΑ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αξίας ως ΝΟΚ 500.000 (περίπου €66.450), στον προϋπολογισμό για το 2026. Όμως, σε αντίθεση με τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, η Νορβηγία έχει να καλύψει ακόμα μεγάλη απόσταση στα επαγγελματικά οχήματα. Από τις αρχές του έτους οι πωλήσεις στα ελαφρά επαγγελματικά ανήλθαν σε 19.604 μονάδες (-7.5%). Εδώ υπήρξε επικράτηση του diesel σε ποσοστό 53.5% και 10.485 μονάδες, ενώ τα BEV κατέκτησαν το 44.6% στα LCV με 8.749 μονάδες. Το υπόλοιπο 1.9% αφορούσε οχήματα βενζίνης και plug-in υβριδικά. Η Volkswagen κυριάρχησε στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, με 6.818 μονάδες στους εννέα πρώτους μήνες του 2025 (-9.5%) και το ποσοστό της στο θεαματικό 34.8%. Απόλυτο best seller το ηλεκτρικό Volkswagen ID.Buzz Cargo, με 4.365 μονάδες (+45.3%). Την δεύτερη θέση κατέκτησε η Ford με 4.066 μονάδες (-1.3%) και ποσοστό 20.7%. Το Ford Transit Custom ήταν το δεύτερο δημοφιλέστερο LCV στην Νορβηγία με 1.623 μονάδες, η συντριπτική πλειοψηφία στην έκδοση diesel. Επιπλέον το diesel κυριαρχεί στα βαρέα φορτηγά, με ποσοστό 75.7% και 2.723 μονάδες από τις συνολικά 3.599 μονάδες στους εννέα πρώτους μήνες. Πάντως τα ηλεκτρικά φορτηγά κατέκτησαν το μάλλον ικανοποιητικό 13.7% με 493 μονάδες, ενώ το υπόλοιπο 10.6% αφορούσε φορτηγά αερίου.
H Toyota είχε σημαντικές απώλειες στην Νορβηγία και έχασε μια θέση από πέρσι, τερματίζοντας τέταρτη στην γενική κατάταξη. Όμως το Toyota bZ4X ήταν το δεύτερο σε πωλήσεις μοντέλο στους εννέα πρώτους μήνες του 2025, με άνοδο 18.0%.
Όπως είναι αναμενόμενο, από την κατεξοχήν "ηλεκτρική" αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν οι Κινέζοι κατασκευαστές. Στην Νορβηγία κυριαρχεί η Tesla και υπάρχει πάντα το ισχυρό ευρωπαϊκό κατεστημένο αλλά και η ιδιαίτερα ανταγωνιστική Toyota. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ο δρόμος σίγουρα δεν θα είναι εύκολος για τους Κινέζους. Όμως η μέχρι τώρα πορεία τους είναι ικανοποιητική, τουλάχιστον όσον αφορά εταιρείες που έχουν δείξει ενθαρρυντικά δείγματα και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Η μiα από αυτές είναι BYD, που βρέθηκε στην δωδέκατη θέση με ποσοστό 3.2% και 3.590 μονάδες, ενώ το BYD Sealion 7 βρέθηκε στην πρώτη δεκάδα με τα πιο εμπορικά μοντέλα (βλ. πίνακα επάνω). H άλλη είναι η MG που ακολούθησε στην δέκατη τρίτη θέση της γενικής κατάταξης, με ποσοστό 3.0% και 3.347 μονάδες. Θετική ανταπόκριση δείχνει να έχει και η Xpeng, που κατέκτησε ποσοστό 2.2% και βρέθηκε στην δέκατη πέμπτη θέση με 2.462 μονάδες. Αρκετές ακόμα κινέζικες φίρμες έκαναν την εμφάνισή τους το τελευταίο διάστημα (και) στην Νορβηγία, όμως βρέθηκαν αρκετά χαμηλότερα με μικρό ποσοστό και μένει να αποδειχθεί αν θα αναπτύξουν κάποια δυναμική στο προσεχές μέλλον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου