Ιδιαίτερη δυναμική παρουσίασε η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου το 1977, με σημαντική αύξηση στις πωλήσεις νέων επιβατικών στη χώρα μας.
Συνολικά ταξινομήθηκαν 98.911 καινούργια αυτοκίνητα εκείνη τη χρονιά, από 58.455 το 1976, πετυχαίνοντας εντυπωσιακή άνοδο +69.2% !
Με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη περίοδος δεν αποτέλεσε εξαίρεση στην πάγια πολιτική του ελληνικού κράτους απέναντι στο επιβατικό αυτοκίνητο, το αποτέλεσμα παρουσιάζει σίγουρα ενδιαφέρον. Το κόστος κτήσης και χρήσης του αυτοκινήτου ολοένα και μεγάλωνε (τέλη κυκλοφορίας, καύσιμα κλπ). Ήδη από τον Ιούνιο του 1976 ίσχυε το νέο φορολογικό σύστημα (νόμος 363/76), όπου βάσει του κυβισμού και της δασμολογητέας αξίας θα υπήρχαν και οι ανάλογες επιβαρύνσεις. Ειδικότερα, ο νόμος όριζε πως για τα επιβατικά αυτοκίνητα με κινητήρα έως 1.200 κ.εκ. ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ανερχόταν σε 23 δραχμές ανά κυβικό εκατοστό, ενώ για αυτοκίνητα με κινητήρα πάνω από τα 1.200 κ.εκ. στις 28 δρχ. ανά κυβικό εκατοστό. Αν η δασμολογητέα αξία ενός αυτοκινήτου ξεπερνούσε τις 50.000 δραχμές, υπήρχε προσαύξηση κατά 2% για κάθε 1.000 δραχμές επιπλέον. Το αντίστοιχο Ειδικό Τέλος ήταν στις 50 δρχ. ανά κυβικό εκατοστό έως τα 1.200 κ.εκ. και στις 100 δρχ ανά κυβικό εκατοστό για άνω των 1.200 κ.εκ. Το Ειδικό Τέλος δεν μπορούσε να είναι μεγαλύτερο από 300.000 δραχμές. Το όριο αυτό καταργήθηκε λίγο αργότερα, την άνοιξη του 1977. Την ίδια περίοδο (Μάιος 1977) αυξήθηκε προοδευτικά ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα επιβατικά Ι.Χ πάνω από τα 1.800 κ.εκ ή 13 φορολογήσιμων ίππων, με ταυτόχρονη αύξηση κατά 50% στο Εφάπαξ Πρόσθετο Ειδικό Τέλος.
Το 1977 κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 620.755 επιβατικά αυτοκίνητα. Τα περισσότερα ανήκαν στην κατηγορία των 8 φορ. ίππων, με τον αριθμό τους να ανέρχεται σε 261.300 μονάδες. Ακολουθούσαν αυτά στους 9 φορ. ίππους με 70.073 μονάδες, ενώ την τρίτη θέση καταλάμβαναν τα επιβατικά στους 10 φορ. ίππους με 55.991 μονάδες. Με μικρή διαφορά πίσω τους έρχονταν τα αυτοκίνητα των 6 (!) φορ. ίππων με 54.976 μονάδες.
Η Fiat κυριάρχησε στην Ελλάδα το 1977. Η ιταλική εταιρεία κατέκτησε την πρώτη θέση με 15.272 πωλήσεις, κατέχοντας το 15.4% της αγοράς. Mέσα στην χρονιά παρουσιάστηκε στην χώρα μας η νέα γενιά του επιτυχημένου μικρού Fiat 127. Στην δεύτερη θέση ακολούθησε η Opel με 10.346 μονάδες και ποσοστό 10.5%, ενώ η Seat ήρθε στην τρίτη θέση συνεχίζοντας τη ανοδική πορεία που ανέπτυξε στη χώρα μας από τα μέσα της δεκαετίας του ’70. H ισπανική εταιρεία διέθεσε 8.223 αυτοκίνητα με ποσοστό 8.3%.
Tην πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν δύο ιαπωνικές εταιρείες, παρουσιάζοντας αύξηση των πωλήσεων τους σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Στην τέταρτη θέση βρέθηκε η Datsun με ποσοστό 7.2% και συνολικά 7.090 μονάδες. Η Toyota τερμάτισε στην πέμπτη θέση με ποσοστό 6.7% και 6.600 μονάδες.
Οι δύο εταιρείες κάλυψαν το μεγαλύτερο ποσοστό από τις συνολικά 19.198 πωλήσεις ιαπωνικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα το 1977, με ποσοστό 19.4%.
Τα αυτοκίνητα με προέλευση από την Δυτική Ευρώπη πέτυχαν 69.450 πωλήσεις, με μερίδιο αγοράς 70.2%.
Tα περισσότερο προσιτά αυτοκίνητα από την Ανατολική Ευρώπη κατέκτησαν το 1977 το 6.5% της εγχώριας αγοράς, με συνολικά 6.440 μονάδες. Δημοφιλέστερες ανατολικές εταιρείες, κατά σειρά, η Zastava με 2.835 πωλήσεις (11η) και η Lada με 2.336 πωλήσεις (14η).
Ανεξάρτητα από τις αντιξοότητες που αντιμετώπιζε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, η διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση οδήγησε σε θεαματική άνοδο των πωλήσεων στα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα κατά το εξεταζόμενο έτος. Παρά το σχετικά αυξημένο κόστος αγοράς, εκείνη την περίοδο η απόκτηση ενός νέου αυτοκινήτου αποτελούσε μια "λογική" επένδυση χρημάτων και το 1977 σηματοδότησε την αρχή μιας δυναμικής πορείας, που όμως αποδείχθηκε βραχύβια λόγω του πλήγματος που προκάλεσε στην αγορά η κρατική πολιτική το καλοκαίρι του 1979.
H Fiat ήταν πρώτη σε πωλήσεις στην Ελλάδα, το 1977. Το Fiat 127 (αρχική photo) ήταν ένα από τα δημοφιλέστερα μοντέλα της αγοράς. Μετά την άνοιξη εκείνης της χρονιάς την σκυτάλη πήρε η ανανεωμένη του έκδοση (σειρά 2/Nuova). Η ιταλική εταιρεία διέθετε επιπλέον στη χώρα μας το μικροσκοπικό 126, το επίσης πολύ επιτυχημένο μικρομεσαίο 128, το coupe 128 3P, το μεσαίο οικογενειακό 131 και το μεγάλο 132.Το 127 ήταν πολύ δημοφιλές και στην ισπανική του εκδοχή, σαν Seat. Η ισπανική φίρμα συνέχισε την ανοδική της πορεία στην χώρα μας και το 1977, κατακτώντας την τρίτη θέση. Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία έπαιξε και το Seat 124 DLS (φωτό επάνω), που συνδύαζε μεγάλο αμάξωμα με προσιτή τιμή, διαθέτοντας κινητήρα 1.197 κ.εκ στους 8 φορ. ίππους
Η Opel κατέκτησε την δεύτερη θέση των πωλήσεων στην ελληνική αγορά, με ποσοστό 10.5%. Το Kadett τρίτης γενιάς (photo) ήταν ένα από τα best seller της ελληνικής αγοράς. Διέθετε εκδόσεις στα 1.0 & 1.2 λίτρα. Περί τα τέλη καλοκαιριού έκανε την εμφάνισή της η ανανεωμένη έκδοση του μοντέλου. Στη μεσαία κατηγορία υπήρχε η Ascona, με βασικό κινητήρα στα 1.200 κ.εκ (8 φορ. ίπποι).
Το 1977 διατέθηκαν στην εγχώρια αγορά, 19.198 καινούργια ιαπωνικά επιβατικά αυτοκίνητα (19.4% επί του συνόλου). Το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό από αυτά αφορούσε μοντέλα της Datsun και της Toyota. Η Datsun (Nissan) ήταν και η δημοφιλέστερη ιαπωνική φίρμα, κερδίζοντας την τέταρτη θέση στην γενική κατάταξη. Δυνατά χαρτιά της τα 100Α & 120Α (φωτό) καθώς και το 120Υ, που βρίσκονταν στις δημοφιλέστερες κατηγορίες με κινητήρες έως 8 φορ. ίππους. Υπήρχαν ακόμα διαθέσιμα τα μεγαλύτερα 140-160J & 160-180B.
H Simca-Chrysler ήταν η δημοφιλέστερη γαλλική εταιρεία στη χώρα μας, το 1977. Κατέλαβε την 7η θέση των πωλήσεων, με μερίδιο αγοράς 5.0%. Τα πιο εμπορικά της μοντέλα ήταν το μικρομεσαίο "1100" και το μεσαίο "1307" με κινητήρα 1.294 κ.εκ. (φωτό).
B.A
Έρευνα Hellenic Motor History ©
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Στοιχεία κυκλοφορούντων αυτοκ/των: ΕΛΣΤΑΤ
Τα στοιχεία πωλήσεων έχουν παραχωρηθεί στο Hellenic Motor History, από τον ΣΕΑΑ, αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος, χωρίς να έχει προηγηθεί η έγκριση του γράφοντα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου