Δευτέρα 1 Ιανουαρίου 2018

H ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1978. Το θετικό κλίμα ενισχύει την ανοδική πορεία της αγοράς και οδηγεί σε ρεκόρ πωλήσεων.





Η αύξηση στη ζήτηση για καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα ήταν έντονη στη χώρα μας ήδη από τα μέσα τη δεκαετίας του '70. 
Το 1978 η αγορά συνέχισε την ανοδική της πορεία και οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων σημείωσαν αύξηση +21.1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Συνολικά ταξινομήθηκαν 119.814 μονάδες έναντι 98.924 το 1977. 'Ηταν η πρώτη φορά που η εγχώρια αγορά υπερέβαινε τις 100.000 μονάδες και το 1978 αποτέλεσε χρονιά ρεκόρ μέχρι και το 1990
Έως τα τέλη του έτους, κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 1.050.022 αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών (επιβατικά, λεωφορεία, φορτηγά). Από αυτά τα 728.161 αφορούσαν τα επιβατικά, εκ των οποίων τα 700.698 ήταν ιδιωτικής χρήσης. 
Στη περιφέρεια πρωτευούσης κυκλοφορούσαν 421.443 επιβατικά ιδιωτικής & δημόσιας χρήσης (ταξί). 
Η μεγάλη πλειοψηφία αφορούσε τα επιβατικά στους 8 φορολογίσιμους ίππους, με 315.791 τέτοια αυτοκίνητα. Ακολουθούσαν αυτά των 9 φορ. ίππων, με 85.394 αυτοκίνητα.
Το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς ανακοινώθηκαν μέτρα για τον προσδιορισμό του εισοδήματος με τα τεκμήρια της περιουσίας και των δαπανών. Σε αυτά περιλαμβάνονταν φυσικά και τα αυτοκίνητα. Η δαπάνη για αυτά καθορίστηκε βάσει της φορολογικής ισχύος, από τους 7 έως τους 23 ίππους και άνω, με προσαύξηση που καθόριζαν ειδικοί συντελεστές (από 7 έως 12 μονάδες ανάλογα την κατηγορία). Εάν μια οικογένεια διέθετε δεύτερο Ι.Χ, τότε υπήρχε η πιθανότητα προσαύξησης στην ετήσια τεκμαρτή δαπάνη (+15%), ανάλογα σε ποιόν ανήκε το κάθε αυτοκίνητο και αν ήταν μισθωτός ή όχι. 
Στη κούρσα των πωλήσεων, η Fiat κατάφερε να τερματίσει πρώτη για ακόμα μια φορά. 
Εκείνη τη χρονιά η ιταλική εταιρεία ταξινόμησε 16.153 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, με μερίδιο αγοράς 13.5%. Η Fiat διέθετε άλλωστε και τα περισσότερα αυτοκίνητα επί του συνόλου των κυκλοφορούντων εκείνη την εποχή στην Ελλάδα. 
Στη δεύτερη θέση ήρθε η Opel, με 14.438 πωλήσεις και μερίδιο 12.1%. Η Ford πέτυχε σημαντική άνοδο (+74.3%) και βρέθηκε στην τρίτη θέση με 11.185 πωλήσεις και ποσοστό 9.3%. 
Η Seat ήρθε στη τέταρτη θέση με 9.723 πωλήσεις και 8.1%, ενώ η Datsun (Nissan) συμπλήρωσε τη πρώτη πεντάδα, με 7.270 πωλήσεις. Oι πωλήσεις της ήταν ελαφρώς βελτιωμένες (+2.5%), όμως το ποσοστό της υποχώρησε στο 6.1% από 7.2% την προηγούμενη χρονιά.
Η Toyota ήταν έκτη σε πωλήσεις στην Ελλάδα το 1978 με 7.073 μονάδες και μερίδιο 5.9%. Και οι τρεις παραπάνω εταιρείες έπεσαν κατά μία θέση στην κατάταξη, λόγω της έντονα ανοδικής πορείας που παρουσίασε η Ford.
Συνολικά διατέθηκαν 20.658 ιαπωνικά επιβατικά στην χώρα μας εκείνη την χρονιά, που κάλυψαν το 17.2% της αγοράς. Σε σχετικά χαμηλά επίπεδα κινήθηκαν οι πωλήσεις των αυτοκινήτων από την Ανατολική Ευρώπη, που κατέκτησαν μερίδιο 9.1% με 10.915 μονάδες. Πάντως οι συνολικές τους επιδόσεις ήταν σαφώς βελτιωμένες έναντι του 1977 (+69.5%), που οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 6.440 μονάδες με ποσοστό 6.5%.  Η δημοφιλέστερη ανατολική φίρμα ήταν η Zastava που είχε εντυπωσιακή αύξηση (+107.8%) και βρέθηκε στην έβδομη θέση με 5.891 πωλήσεις και μερίδιο 4.9%. Αύξηση κατέγραψε και η Lada (+50.1%), που όμως βρέθηκε στην δωδέκατη θέση. 
Την λίστα με τις δέκα δημοφιλέστερες εταιρείες στη χώρα μας το 1978 ανέλαβαν να συμπληρώσουν οι Γάλλοι κατασκευαστές. Η Peugeot ήρθε στην όγδοη θέση με 4.898 πωλήσεις και ποσοστό 4.1%. Στην ένατη θέση τερμάτισε η Citroen με 4.579 πωλήσεις και 3.8%, ενώ δέκατη στην γενική κατάταξη ήταν η Simca-Chrysler με 4.464 πωλήσεις (3.7%). Από τις τρεις γαλλικές φίρμες μόνο η Peugeot κέρδισε έδαφος σε σχέση με το προηγούμενο έτος (ένατη το 1977), ενώ οι άλλες δύο έχασαν τόσο σε απόλυτους αριθμούς όσο και σε ποσοστό. Με την αγορά σε ανοδική τροχιά ήταν από τις λίγες εταιρείες με αρνητικό πρόσημο. Η Citroen είχε οριακή πτώση στις πωλήσεις της, όμως το ποσοστό της υποχώρησε στο 3.8% από 4.7% την προηγούμενη χρονιά. Σημαντικότερες απώλειες είχε η Simca-Chrysler, με τις πωλήσεις της στο -10.6% και το ποσοστό της μειωμένο στο 3.7% από 5.0% που ήταν το 1977. 
Το 1978 αποτέλεσε μια ιδιαίτερα καλή χρονιά για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου, διατηρώντας την δυναμική που είχε αναπτύξει τα προηγούμενα χρόνια. Σε αυτό έπαιξε ρόλο και το σχετικά ευνοϊκό περιβάλλον που επικράτησε, με τις λιανικές τιμές των αυτοκινήτων σε σχετικά σταθερά επίπεδα (ειδικά στις μικρές κατηγορίες). Επιπλέον, ο χαμηλός δείκτης ιδιοκτησίας οχημάτων στην χώρα μας, άφηνε μεγάλα περιθώρια ανόδου στην ζήτηση για επιβατικά αυτοκίνητα. Ανάλογα αυξημένη ήταν και η συναλλαγματική δαπάνη για εισαγωγές ιδιωτικών αυτοκινήτων, αξίας $326 εκατομμυρίων περίπου έναντι $290 εκ. το προηγούμενο έτος. Η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου έδειχνε εκείνη την εποχή να έχει καλές προοπτικές, όμως την επόμενη χρονιά η κρατική πολιτική ανέτρεψε οποιαδήποτε τέτοια πιθανότητα.  
  
Αναλυτικά η εικόνα της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου το 1978 παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα.  
O ΣΕΑΑ δεν αναφέρει ξεχωριστά τις πωλήσεις για τις Skoda, Suzuki και Volvo, κατά συνέπεια περιλαμβάνονται στους "λοιπούς κατασκευαστές".






H Fiat κυριάρχησε στην ελληνική αγορά το 1978, καλύπτοντας το 13.5% επί του συνόλου. Το μικρό "127" και το μικρομεσαίο "128" (αρχική φωτό) αποτελούσαν τα best seller της ιταλικής εταιρείας στη χώρα μας, ενώ στην μεσαία κατηγορία διέθετε το επιτυχημένο "131". H Opel διατήρησε την 2η θέση και το 1978, με 14.438 πωλήσεις. Μεγάλη εμπορική επιτυχία αποτελούσε το Kadett 3ης γενιάς (φωτό) με κινητήρες στα 1.000 & 1.200 cc. Υπήρχε επίσης το μεγαλύτερο Ascona, με βασικό κινητήρα στα 1.200 cc. 
(8 φορ. ίπποι).

 
H Ford σημείωσε σημαντική άνοδο στις πωλήσεις της το 1978, κατακτώντας την 3η θέση από 6η που ήταν το προηγούμενο έτος. Διέθετε επιτυχημένα μοντέλα στις πλέον εμπορικές κατηγορίες, όπως το μικρό Fiesta (φωτο), το μικρομεσαίο Escort με βασικό κινητήρα στους 8 φορ. ίππους (1.100 cc) αλλά και τα μεσαία Cortina & Taunus από τα 1.300 cc (9 φορ. ίπποι).


To 1978 ήταν το τελευταίο έτος διάθεσης του επιτυχημένου στην Ελλάδα Datsun 120Y (φωτό), με τον κινητήρα στα 1.171 cc, αλλά και του μικρότερου 100A F-II. Η Datsun παρέμεινε η δημοφιλέστερη ιαπωνική φίρμα στη χώρα μας και βρέθηκε στην 5η θέση των πωλήσεων (από 4η το 1977).


H Peugeot αποτέλεσε την γαλλική εταιρεία με τις περισσότερες πωλήσεις στη χώρα μας το 1978. Εκείνη τη χρονιά η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε διέθετε το ολοκαίνουργιο "305", με βασικό κινητήρα 1.290 cc. στους 9 φορ. ίππους. Έτσι κατέλαβε την 8η θέση (από την 9η το '77) με αύξηση στο μερίδιο της. 






Β.Α
© Hellenic Motor History
Στοχεία κυκλοφορούντων αυτοκινήτων: EΛ.ΣΤΑΤ.
Στοχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου