Παρασκευή 23 Αυγούστου 2019

H Alfa Romeo στην Ελλάδα. Η πορεία και οι επιδόσεις της ιταλικής φίρμας στην εγχώρια αγορά.



"Θαύμασα τον Παρθενώνα
και στην κάθε του κολόνα
βρήκα τον χρυσό κανόνα
Όμως σήμερα το λέω
βρίσκω το καλό κι ωραίο
σε μια σπορ Alfa Romeo
Καλοκαίρια και χειμώνες
να 'ναι γύρω μου ελαιώνες
πίσω μου όλ' οι αιώνες
Κι όπου μπρος μου ο δρόμος βγάζει
και σε πειρασμό με βάζει
δώσ' του να πατάω το γκάζι
Με τη δύναμη του λιόντα
και με του πουλιού τα φόντα
πιάνω τα εκατόν ογδόντα
Γεια σας θάλασσες και όρη
γεια σας κι έχω βάλει πλώρη
για της Αστραπής την Κόρη."

[ Οδυσσέας Ελύτης, από την συλλογή "Τα ρω του έρωτα " (1972) ]





To όνομα της Alfa Romeo αποτελεί για πολλούς έναν θρύλο της αυτοκίνησης. Η ιταλική εταιρεία μετράει 109 χρόνια ζωής, με πολλές επιτυχίες στους αγώνες αυτοκινήτου αλλά και μοντέλα δρόμου που έγιναν ποθητά και σήμερα θεωρούνται κλασικά. 
Φυσικά η Alfa Romeo έγραψε την δική της αγωνιστική ιστορία και στην Ελλάδα. Πολλά κείμενα έχουν γραφτεί σχετικά. Οι επιδόσεις των αγωνιστικών της στις ελληνικές πίστες, ήδη από την δεκαετία του '50, εκτόξευσε στα ύψη την φήμη της εταιρείας. 
Ποιές ήταν όμως οι επιδόσεις της στον εμπορικό τομέα και ποιοί έφεραν τα ιταλικά αυτοκίνητα στην χώρα μας; Κακά τα ψέμματα, όσο δύσκολος και απαιτητικός είναι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, άλλο τόσο δύσκολη και απαιτητική είναι η αγορά αυτοκινήτου. 

Τα αυτοκίνητα της Alfa Romeo ήταν σίγουρα ικανά σε τεχνολογικό και σχεδιαστικό επίπεδο. 'Ηδη από την δεκαετία του '50, εκτός από τα σπορ μοντέλα, υπήρχαν οι 4θυρες μπερλίνες, με σπορτίφ χαρακτηριστικά, καλές επιδόσεις αλλά και μια δόση πολυτέλειας.  Η αντιπροσωπεία δεν παρέλειπε να κάνει αναφορά στις νίκες των Alfa Romeo στα διάφορα ράλλυ της περιόδου, μέσα από τις διαφημιστικές καταχωρήσεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι πωλήσεις ήταν σε υψηλά επίπεδα, εκείνη την εποχή.
H "Ε.Μ.Α.Ε" των Δημάκη και Στεμιτσιώτη, εκτός από τα επιβατικά μοντέλα, εισάγουν επίσης τα φορτηγά και λεωφορεία της μιλανέζικης εταιρείας. H έδρα της επιχείρησης ήταν στην οδό Πατησίων 32. 
Την "Ε.Μ.Α.Ε" διαδέχθηκε η "ΕΤΕΜΑ" Ε.Π.Ε, στην Λεωφόρο Συγγρού.

Τον Φεβρουάριο του 1962 την αντιπροσωπεία της Alfa Romeo ανέλαβε η "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ" Α.Ε . 
Την επιχείρηση είχε ιδρύσει εκείνη την εποχή ο Φώτης Φωτιάδης, με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη. Η Alfa Romeo ήταν μια από τις φίρμες που εκπροσωπούσε η "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ" στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, μαζί με τις Jaguar, Skoda, Glas, Singer και, αρκετά αργότερα, την Ferrari. 
Η έδρα της βρισκόταν στην Λεωφόρο Συγγρού 132. 
Από το 1969 στην επιχείρηση συμμετείχε και ο γιός του Φώτη Φωτιάδη, Περικλής. Ο Περικλής Φωτιάδης είχε σπουδάσει μηχανολόγος στην Αγγλία και έλαβε μέρος σε αγώνες αυτοκινήτου, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Έως τα μέσα της δεκαετίας του '60 οι πωλήσεις της A.R. παρέμειναν σταθερά σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Ανοδική πορεία εμφάνισε μετά το 1967, οπότε η φίρμα έδειξε πως όντως διέθετε μια δυναμική και στον εμπορικό τομέα. Η πορεία αυτή διατηρήθηκε σταθερή έως το 1974, οπότε εμφάνισε νέα δυναμική από τα μέσα της δεκαετίας του '70. Η ζήτηση έφτασε στο αποκορύφωμα το 1978, όταν οι πωλήσεις της ξεπέρασαν τις 2.000 μονάδες για πρώτη φορά. Όπως και την προηγούμενη χρονιά, η Alfa Romeo ήταν μπροστά από ανταγωνιστικές premium φίρμες, όπως η BMW και η Lancia, με μερίδιο 1.7%, έναντι 1.2% και 1.4% αντίστοιχα. Βέβαια, σε αυτό βοηθούσε και η ύπαρξη της μικρομεσαίας Alfasud με βασικό κινητήρα στα 1.200 κυβ. εκατοστά. 
Από τα μέσα της δεκαετίας του '70, ξεκίνησε η λειτουργία της επιχείρησης του Γιώργου Μοσχού, με την έκθεση της Alfa Romeo στην συμβολή της Λεωφ. Κηφισίας με την οδό Μουσών. Ο Μοσχούς είχε έκτοτε μια δυναμική παρουσία στον χώρο της εμπορίας, όπως είχε ήδη και στον αγωνιστικό χώρο με τα αυτοκίνητα της ιταλικής εταιρείας. Η "Γ. Μοσχούς" Α.Ε δραστηριοποιήθηκε με επιτυχία για πολλά χρόνια, οπότε  εντάχθηκε στο επίσημο δίκτυο πώλησης της Alfa Romeo, την δεκαετία του '80. 

Μετά την διακοπή συνεργασίας της "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ" A.E με την μιλανέζικη φίρμα, την 1η Μαΐου 1983, την αντιπροσωπεία ανέλαβε ο όμιλος του Ηλία Καμμένου, με έδρα στην Λεωφόρο Συγγρού 196. 
Τα ποσοστά της Alfa Romeo στην εγχώρια αγορά μειώθηκαν από το 1980, όμως η κατάσταση βελτιώθηκε σημαντικά από το 1984. Ο λόγος ήταν η νέα Α33, με βασικό κινητήρα στα 1.200 κυβ. εκατοστά (8 φορ. ίπποι). Το συγκεκριμένο μοντέλο συναρμολογήθηκε για ένα διάστημα και στην Ελλάδα.
Με την υψηλή φορολογία στα επιβατικά αυτοκίνητα, η πορεία της μιλανέζικης φίρμας στην χώρα μας, ήταν εξαρτημένη από την προσιτή έκδοση της Α33. Αντίθετα, όσοι είχαν την οικονομική δυνατότητα για κάτι περισσότερο premium, στρέφονταν όλο και περισσότερο σε φίρμες όπως η Audi και η BMW. 
Συγκεκριμένα, το 1984 η Α33 1.2 κάλυψε το 91.9% των συνολικών πωλήσεων της Alfa Romeo στην Ελλάδα. Χάρη σε αυτή, το μερίδιο της αυξήθηκε στο 3.5% έναντι του 1.0% την προηγούμενη χρονιά. 
Το 1985 οι πωλήσεις της βασίστηκαν κατά 94.2% στην Α33 1.2. Αν και συνολικά διέθεσε ελαφρώς περισσότερα αυτοκίνητα εκείνη την χρονιά (2.340 έναντι 2.312) το μερίδιο της μειώθηκε στο 3.0%. To ποσοστό αυτό δεν ήταν κακό, με δεδομένο ότι ήταν ίδιο με αυτό της BMW, η οποία όμως στηριζόταν στην κατηγορία των 11 φορ. ίππων ή 1.600 κυβ. εκατοστών. Επιπλέον, η συμπατριώτισσα Lancia περιορίστηκε μόλις στο 0.6% της αγοράς, με τις βασικές της εκδόσεις στους 9 φορ. ίππους. 

Tον Ιούλιο του 1986 η "ΕΜΙΚΟ" Α.Ε του ομίλου Κοντέλλη, εγκαινίασε νέα έκθεση της Alfa Romeo στην Λεωφόρο Κηφισίας 248. Η "ΕΜΙΚΟ" ήταν ήδη στο επίσημο δίκτυο πώλησης των ιταλικών αυτοκινήτων, με έδρα στην Εθνικής Αντιστάσεως 31 στην Θεσσαλονίκη. Διέθετε επίσης υποκαταστήματα σε Λάρισα, Πάτρα, Γιάννενα και Καλαμάτα. 
Tην ίδια χρονιά η Alfa Romeo πέρασε υπό τον έλεγχο της Fiat, ενώ το ποσοστό της στην ελληνική αγορά ανήλθε στο 2.5%, με 1.629 πωλήσεις (14η στη γενική κατάταξη).


 


Μετά το 1987, ο Ηλίας Καμμένος παρέδωσε την αντιπροσωπεία στην "ALFA ROMEO Hellas" ΑΒΕΕ, με έδρα επί της Βασ. Γεωργίου 3, στο Μαρούσι. 

Με την είσοδο τη δεκαετίας του '90 το τοπίο της αγοράς αυτοκινήτου είχε αλλάξει στην χώρα μας. Αρχικά ήταν η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα καταλυτικά επιβατικά αυτοκίνητα και, λίγο αργότερα, τα επιπλέον κίνητρα για την απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων και την αντικατάστασή τους με καινούργια. 
Ήδη το 1990 η Alfa Romeo πέτυχε πωλήσεις 4.109 μονάδων, έναντι 2.607 το 1989 (+57.6%). Το νούμερο αυτό ήταν πολύ θετικό για την εταιρεία και σίγουρα το υψηλότερο που είχε πετύχει έως τότε στην εγχώρια αγορά. Όμως ήταν την επόμενη χρονιά που η Alfa Romeo ξεπέρασε κάθε προσδοκία, σημειώνοντας αύξηση των πωλήσεων της κατά 118.2%, με συνολικά 8.966 μονάδες και μερίδιο 5.3% . Αυτή η επίδοση της χάρισε την 6η θέση της γενικής κατάταξης, που αποτελεί και την υψηλότερη που έχει βρεθεί η Alfa Romeo στην Ελλάδα, μέχρι σήμερα. 
Το δημοφιλέστερο μοντέλο της εκείνη την εποχή, ήταν η νέα γενιά της Α33 στα 1.400 κυβ. εκατοστά. 
Το 1992 η αγορά συνέχισε να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική, εφόσον συνέχισε να ισχύει το καθεστός της απόσυρσης έως τα τέλη του έτους. Η Alfa Romeo υποχώρησε στην 14η θέση, με 6.568 πωλήσεις και μερίδιο 3.3%. Αυτό σήμαινε μια πτώση κατά 26.7% σε σχέση με το 1991, όμως η επίδοση της κρίνεται ως αξιοπρεπής. Την ίδια χρονιά ήταν διαθέσιμη η νέα Α155 με βασικό κινητήρα στα 1.800 κ.εκ, που αντικατέστησε την Α75.
 
Τα επόμενα χρόνια η Alfa Romeo "έτρεχε" πλέον σε πιο χαλαρούς ρυθμούς, ενώ ως τα μέσα της δεκαετίας του '90 η πολύ επιτυχημένη Α33 είχε αντικατασταθεί από την A146 που επίσης γνώρισε επιτυχία από το 1995 και για τα επόμενα χρόνια (είχε προηγηθεί η τρίθυρη Α145 στα τέλη του 1994, η οποία δεν συγκίνησε το αγοραστικό κοινό). 
Τα ποσοστά της άρχισαν να αυξάνονται πάλι σημαντικά μετά το 1997. Ένας λόγος ήταν η αύξηση του όγκου της αγοράς συνολικά. Δεύτερος λόγος ήταν η εμφάνιση της μεσαίας Α156, στα τέλη του '97. Ένα αυτοκίνητο που εντυπωσίασε σχεδιαστικά και οδηγικά, με αποτέλεσμα οι ειδικοί δημοσιογράφοι να του απονείμουν τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1998. 
Η Α156 έκανε αίσθηση και στο αγοραστικό κοινό σε ολόκληρη την Ευρώπη. Συγκεκριμένα στην Ελλάδα, η Alfa Romeo έπαιζε πλέον δυνατά και στην μεσαία κατηγορία, κυρίως στο κομμάτι των 1.600 cc που είχε και το μεγαλύτερο μερίδιο. 
Την περίοδο 1998-2000 η Α156 ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα μεσαία sedan της ελληνικής αγοράς, ενώ το διάστημα 1999-2000 άφησε πίσω την μικρότερη Α146. 
Εν τω μεταξύ, την διάθεση των Alfa Romeo είχε αναλάβει η "Fiat Auto Hellas".

Στο σύνολο, οι πωλήσεις της εταιρείας το 1998 ανήλθαν σε 5.357 μονάδες με μερίδιο αγοράς 3.0% (13η) και πλέον ήταν με διαφορά μπροστά από  από τους "παραδοσιακούς" premium ανταγωνιστές της.
Μετά το 1998, ξεκινάει η "χρυσή" δεκαετία για την αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Δυστυχώς δεν αποδείχθηκε "χρυσή" και για την Alfa Romeo. Από το 2000 και μετά έχανε διαρκώς έδαφος, τόσο σε απόλυτα νούμερα  όσο και σε ποσοστά. Η μοναδική φορά που κινήθηκε ανοδικά την προηγούμενη δεκαετία, ήταν το 2009 με αύξηση των πωλήσεων της κατά 77.6%. 

Στον πίνακα που ακολουθεί παρουσιαζονται οι πωλήσεις της Alfa Romeo στην χώρα μας, την περίοδο 1999-2009. 




Τα πράγματα συνέχισαν να είναι δύσκολα για την Alfa Romeo και τα επόμενα χρόνια, σε μια αγορά που έτσι και αλλιώς συρρικνώθηκε σε μεγάλο βαθμό, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Το 2018 οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 507 μονάδες (0.5%), έναντι 593 το 2017 (0.7%).
Σε ένα περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού διεθνώς, η Alfa Romeo δίνει σήμερα την μάχη απέναντι στον καθιερωμένο πια (γερμανικό) ανταγωνισμό, σε όλες τις μεγάλες αλλά και τις μικρότερες αγορές (Ευρώπη, Η.Π.Α κ.α). Έως αυτή την στιγμή ο αγώνας φαίνεται πολύ δύσκολο να έχει αίσιο τέλος για την Alfa Romeo. Παρά την προσπάθεια αναβάθμισης του image της εταιρείας, τα μηνύματα είναι δυσοίωνα. 

Ο παρακάτω πίνακας δείχνει τις πωλήσεις που πέτυχε στο πρώτο 7μηνο του 2019, σε διάφορες αγορές. Σε όλες έχει πτωτική πορεία, σε ορισμένες άνω του 50%.

 

Στοιχεία: ACEA (EU), SMMT (UK), ANDC (USA)



  
1973
 
1975



Alfa Romeo 156











 
 







B.A
Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History © 2019
Στοιχεία: ΣΕΑΑ
Επεξεργασία και ανάλυση στοιχείων: Hellenic Motor History













 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου