Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2025

Auto Moto '86. Η έκθεση αυτοκινήτου για πρώτη φορά στο Φάληρο. Οι πρεμιέρες νέων μοντέλων και τα 25 χρόνια της Νissan στην Ελλάδα.

 


Την δεκαετία του '80 η έκθεση Auto-Moto είχε καθιερωθεί ως η σημαντικότερη ελληνική διοργάνωση στον χώρο του αυτοκινήτου και της μοτοσυκλέτας. Παρά το γεγονός ότι δεν μπορούσε να συγκριθεί με αντίστοιχες διοργανώσεις στο εξωτερικό, έδινε την ευκαιρία σε χιλιάδες κόσμου να έρθει σε επαφή με τις τεχνολογικές εξελίξεις και μάλιστα σε μια δύσκολη περίοδο για το αυτοκίνητο στην χώρα μας. Επιπλέον οι επισκέπτες είχαν την δυνατότητα να ενημερωθούν από πρώτο χέρι για διάφορα προϊόντα και αξεσουάρ γύρω από το αυτοκίνητο (ελαστικά, λιπαντικά, συστήματα ασφαλείας, ραδιοκασετόφωνα, ανταλλακτικά κ.α). Το 1986 ήταν η 11η χρονιά του θεσμού και έγινε στο διάστημα από 9 έως 18 Μαΐου. Ήταν όμως η πρώτη φορά που η Auto-Moto φιλοξενήθηκε στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, στο Ν. Φάληρο. Τα δύο προηγούμενα χρόνια είχε γίνει στο Εκθεσιακό Κέντρο Αθηνών, επί της Λεωφ. Κηφισίας 124. Η Auto-Moto επιχειρούσε να δώσει λίγη λάμψη στην ζοφερή εικόνα που επικρατούσε στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Ήδη στο πρώτο τρίμηνο του έτους ο μέσος όρος στις λιανικές τιμές είχε έντονα ανοδική πορεία, με αποτέλεσμα την επιπλέον επιβάρυνση για το επιβατικό αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης στην χώρα μας. Το 1985 τα κρατικά έσοδα από την φορολογία στα καινούργια αυτοκίνητα (αλλά και μεταχειρισμένα εισαγωγής) ανήλθαν σε 66.4 δισεκατομμύρια δραχμές, χωρίς να υπολογίζουμε τις εισπράξεις από τα τέλη κυκλοφορίας (23.1 δισ) και τον φόρο καυσίμων (10 δισ.)! Αυτό το ποσό αντιστοιχούσε στο 6.5% των συνολικών φορολογικών εσόδων του δημοσίου και στο 9.2% των έμμεσων φόρων. Η υποτίμηση της δραχμής τον Οκτώβριο του 1985 έκανε ακόμα χειρότερα τα πράγματα, αναγκάζοντας σε περαιτέρω άνοδο τις εργοστασικές τιμές των κατασκευαστών. 

Στους πέντε πρώτους μήνες του 1986, έως και τον Μάιο που έγινε η Auto-Moto, οι ταξινομήσεις στα καινούργια επιβατικά ήταν μειωμένες κατά 20.9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 1985. Η συγκυρία είχε ευνοήσει την Nissan λόγω της εγχώριας παραγωγής των οχημάτων της και βρέθηκε στην κορυφή με ποσοστό 19.4%, ενώ το προηγούμενο έτος ήταν στην δεύτερη θέση με ποσοστό 10.8%. Όμως η Nissan είχε και άλλη αφορμή να γιορτάζει στην Ελλάδα, εφόσον το 1986 συμπληρώθηκαν 25 χρόνια από την συνεργασία της ιαπωνικής φίρμας με την "Νικ. Ι. Θεοχαράκης" Α.Ε, που είχε αναλάβει την αντιπροσωπεία το 1961. Κατά την διάρκεια της Auto-Moto έγινε ειδική εκδήλωση για τα 25 χρόνια Nissan στην Ελλάδα, παρουσία δημοσιογράφων του αυτοκινητιστικού Τύπου. Στο περίπτερο της εταιρείας υπήρχε το εντυπωσιακό πρωτότυπο Nissan MID-4, ένα σπορ διθέσιο με κίνηση στους τέσσερις τροχούς και κινητήρα V6 3 λίτρων, 24 βαλβίδων. Αργότερα το MID-4 παραχωρήθηκε από την ελληνική αντιπροσωπεία στο περιοδικό 4Τροχοί, για αποκλειστική δοκιμή σε ευρωπαϊκό έδαφος (τ. 190, Ιούλιος 1986). Πάντως η Nissan δεν περιορίστηκε εκεί αλλά παρουσίασε για πρώτη φορά στo ελληνικό κοινό το επαγγελματικό τετρακίνητο King Cab pickup. Το συγκεκριμένο μοντέλο είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην χώρα μας, ειδικά αν λάβουμε υπόψη ότι η Nissan πρωταγωνιστούσε εκείνη την εποχή στην αγορά των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. 


Nissan King Cab 4X4.


Εκπλήξεις είχαν και άλλοι κατασκευαστές που παρουσίασαν για πρώτη φορά τα νέα τους μοντέλα στην χώρα μας κατά την διάρκεια της 11ης Auto-Moto. Επίσημη πρεμιέρα έκανε το μικρομεσαίο οικογενειακό Peugeot 309,  με βασικό κινητήρα 1.118 cc (8 φορ. ίπποι) και δυνατότητα επιλογής στα 1.300 cc και 1.600 cc. Πρώτη παρουσίαση και για το Lada Samara, με σύγχρονη σχεδίαση, μπροστινή κίνηση, κινητήρα 1.300 cc και τρίθυρο αμάξωμα. Εκείνη την εποχή η σοβιετική φίρμα γνώριζε επιτυχία στην χώρα μας με το κλασικό τετράθυρο Lada 1200, που φυσικά δεν απουσίαζε από το περίπτερο της ελληνικής αντιπροσωπείας. Tο κοινό μπορούσε να δει και την station wagon εκδοχή του μοντέλου καθώς και το εκτός δρόμου Lada Niva. H Ford παρουσίασε στην χώρα μας το νέο Escort, που αποτελούσε ένα εκτενές facelift της προηγούμενης γενιάς και διέθετε εντελώς νέο εσωτερικό. Το όνομα Escort είχε διαγράψει μια επιτυχημένη πορεία στην χώρα μας τα προηγούμενα χρόνια, όμως το 1986 η Ford βρισκόταν σε περίοδο ύφεσης. To ποσοστό της το πρώτο πεντάμηνο του έτους είχε υποχωρήσει στο 3.4% από 7.9% το ίδιο διάστημα του 1985. Πρώτη εμφάνιση στην Ελλάδα και για το μεγάλο Fiat Croma, που όμως είχε ακαδημαϊκό ενδιαφέρον στην εγχώρια αγορά λόγω υψηλού κόστους. Η ελληνική αντιπροσωπεία "Ν. Γ. Παπαϊωάννου" Α.Ε είχε πάντως διαθέσιμη μια νέα έκδοση με πλούσιο εξοπλισμό για το μεσαίο οικογενειακό της, το Fiat Regata Star. Ο κινητήρας ήταν ο γνωστός στα 1.116 cc, με αρχική τιμή 1.848.000 δραχμές. 

Στα πλαίσια της διοργάνωσης έγινε ανοιχτή συζήτηση με θέμα τα συσσωρευμένα προβλήματα που αντιμετώπιζε το Ι.Χ αυτοκίνητο στην Ελλάδα καθώς και οι θετικές και αρνητικές επιπτώσεις του στην κοινωνική ζωή του τόπου μας. Κεντρικός ομιλητής ήταν ο γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) κ. Παύλος Λάσκαρις. Μεταξύ άλλων έγινε αναφορά στην έλλειψη δυνατότητας ανανέωσης του στόλου των αυτοκινήτων στην χώρα μας και στην αύξηση εισαγωγών στα μεταχειρισμένα. Ο κ. Λάσκαρις τόνισε την ανάγκη εξυγίανσης του εμπορικού κυκλώματος και να επιτραπεί η πώληση με δόσεις. Στην συζήτηση έλαβε επίσης μέρος ο καθηγητής της ΑΣΟΕΕ κ. Γ. Μπήτρου, που ανέλυσε της αρνητικές επιπτώσεις των διαφόρων επιβαρύνσεων στην ζήτηση για καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα. Πάντως, όσοι δεν είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν την Auto-Moto '86 δεν έπρεπε να ανησυχούν. Παρά το δυσμενές κλίμα στην αγορά αυτοκινήτου, υπήρξε και δεύτερη διοργάνωση μέσα στην χρονιά. Ήταν το 4ο Σαλόνι Αυτοκινήτου που έγινε στο Ολυμπιακό Στάδιο από τις 27 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 5 Οκτωβρίου 1986. 
 


To Fiat Regata Star σε πρώτο πλάνο με φόντο το νέο Peugeot 309, στην 11η Auto-Moto στο Σ.Ε.Φ. 






B.A
 © Έρευνα:Hellenic Motor History (2025) 
Στοιχεία: ΣΕΑΑ
Φωτογραφία Nissan MID-4: Περιοδικό 4Τροχοί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου