Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2025

Fiat Albea. Το ξεχασμένο μικρό οικογενειακό που αποχώρησε άδοξα από την ελληνική αγορά.

 


H νέα χιλιετία μπήκε με καλές προοπτικές για την Fiat στην χώρα μας. Η ιταλική εταιρεία κατέκτησε την τρίτη θέση στην γενική κατάταξη των πωλήσεων για δύο συνεχόμενα έτη (2000-2001) και το Fiat Punto έσπαγε ταμεία, κερδίζοντας τον τίτλο του πιο επιτυχημένου supermini στην ελληνική αγορά. Υπήρχε επίσης το Seicento, ένα από τα πιο επιτυχημένα μικρά αυτοκίνητα πόλης εκείνη την εποχή. Το 2002 υπέστη πτώση και βρέθηκε στην πέμπτη θέση (κυρίως χάρη στην θεαματική άνοδο της Peugeot), όμως διατήρησε ένα καλό ποσοστό και τo Punto παρέμενε ασυναγώνιστο στην κατηγορία του. Το 2003 η ελληνική αντιπροσωπεία "Fiat Auto Hellas" αποφάσισε να εισάγει στην χώρα μας ένα νέο μοντέλο. Ήταν το μικρό οικογενειακό Fiat Albea με κλασικό τετράθυρο αμάξωμα και είχε ενταχθεί στην γκάμα της φίρμας από την άνοιξη του ίδιου έτους. Το Albea βασιζόταν στο πάτωμα του Fiat Palio, που προοριζόταν κυρίως για αναπτυσσόμενες αγορές και στόχευε στο αγοραστικό κοινό που έψαχνε για ένα αυτοκίνητο χαμηλού κόστους με επαρκείς χώρους. Την ίδια συνταγή ακολουθούσε με επιτυχία και η Hyundai με το Accent. Κατά την παρουσίασή του στην Ελλάδα, το Fiat Albea κόστιζε €10.499 στην βασική έκδοση EL με κινητήρα 16 βαλβίδων στα 1.242 cc και απόδοση 80 ίππους. Σε αυτά τα χρήματα διέθετε ικανοποιητικό στάνταρ εξοπλισμό για τα δεδομένα της εποχής, με αερόσακο οδηγού, κεντρικό κλείδωμα, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός και κλιματισμό. Στην έκδοση HL με τον ίδιο κινητήρα κόστιζε €10.999, με επιπλέον αερόσακο συνοδηγού, ηλεκτρικούς καθρέφτες και προβολείς ομίχλης. Όποιος επιθυμούσε, υπήρχε η δυνατότητα επιλογής ABS με κόστος €530. Για όσους έψαχναν κάτι πιο "ζωηρό" υπήρχε η έκδοση Albea 100 HL 16V, με κινητήρα 1.596 cc και 103 ίππους, στα €12.299! Oι τιμές αυτές ήταν εξαιρετικά ανταγωνιστικές, ενώ διέθετε και μεγάλο χώρο αποσκευών με χωρητικότητα 515 λίτρα. 

Το πακέτο έμοιαζε ιδιαίτερα ελκυστικό, με δεδομένο ότι ανάλογες προτάσεις άλλων κατασκευαστών γνώριζαν επιτυχία σε μεγαλύτερη τιμολογιακή κλίμακα (π.χ Seat Cordoba). Eπιπλέον η Fiat Credit Hellas προσέφερε ένα προνομιακό πακέτο χρηματοδότησης. Κατά συνέπεια, η κίνηση της ελληνικής αντιπροσωπείας έδειχνε να διαθέτει όλες τις προδιαγραφές ώστε να ενισχύσει σημαντικά την θέση της ιταλικής εταιρείας. Ήταν όμως το Fiat Albea ένα αυτοκίνητο που είχε νόημα η παρουσία του στην ελληνική αγορά εκείνη την εποχή;  Η ελληνική αντιπροσωπεία είχε επαναλάβει ανάλογη κίνηση στο παρελθόν, όταν ξεκίνησε να εισάγει το μικρό τετράθυρο Fiat Duna το 1987 (τότε ήταν η "Ν. Γ. Παπαϊωάννου" Α.Ε). Όμως εκείνη την περίοδο η ελληνική αγορά ήταν πολύ διαφορετική και η ύπαρξη ενός τέτοιου μοντέλου έμοιαζε απολύτως δικαιολογημένη, αν και δεν στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία. Το 2003 το εγχώριο αγοραστικό κοινό είχε μεγαλύτερη ευελιξία και δεν υπήρχε ανάγκη για μεγάλες παραχωρήσεις. Επιπλέον, η Hyundai είχε εδραιωθεί στο κομμάτι των αγοραστών που δεν ήθελαν ή δεν είχαν την δυνατότητα να διαθέσουν πολλά χρήματα για ένα οικογενειακό αυτοκίνητο. Αν κάποιος ήθελε οπωσδήποτε Fiat δύσκολα θα αγνοούσε το πολύ επιτυχημένο Punto, που με τον ίδιο κινητήρα και πεντάθυρο αμάξωμα κόστιζε λίγο ακριβότερα (€11.120) και το μοναδικό του μειονέκτημα έναντι του Albea ήταν ο μικρότερος χώρος αποσκευών. Ακόμα και αν ο αγοραστής ήθελε αυστηρά αυτοκίνητο με αμάξωμα τριών όγκων, το Albea "έδειχνε" την χαμηλή του τιμή σε επίπεδο ποιότητας, με αποτέλεσμα ο low budget ανταγωνισμός από την Ν. Κορέα να πείθει περισσότερο στην σχέση αξίας/τιμής. Αυτό πράγματι μεταφράστηκε σε χαμηλές πωλήσεις, που μάλλον απογοήτευσαν την "Fiat Auto Hellas". To 2003 οι ταξινομήσεις του Albea απλώς ξεπέρασαν ελαφρώς τις 600 μονάδες. Το πρώτο (και μοναδικό) πλήρες έτος διάθεσής του στην Ελλάδα, το 2004, πέτυχε μόλις 476 πωλήσεις ή το 2.7% των συνολικών πωλήσεων της Fiat. Σίγουρα δεν ήταν τα νούμερα που θα έδιναν την αναμενόμενη ώθηση και εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι το συγκεριμένο μοντέλο δεν έδωσε κανένα πλεονέκτημα στις επιδόσεις της ιταλικής εταιρείας. Ενδεικτικά, η Fiat το 2004 τερμάτισε στην έκτη θέση, την οποία θα κατακτούσε ακόμα και χωρίς την ύπαρξη του Albea. Ελάχιστα αυτοκίνητα διατέθηκαν ως τις αρχές του 2005, μέχρι που το μικρό sedan αποσύρθηκε αθόρυβα από την ελληνική αγορά. Να σημειωθεί πως μόνο την περίοδο 2003-2004 το μικρομεσαίο Fiat Stilo πέτυχε συνολικά 5.011 πωλήσεις έναντι 1.107 του Albea (η σύγκριση με το Punto δεν έχει καν νόημα). 


 


B.A
 © Hellenic Motor History (2025) 
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου