Σάββατο 30 Αυγούστου 2025

Η ιστορία της Opel στην Ελλάδα. Αφιέρωμα στην πορεία της γερμανικής φίρμας που κατέκτησε τους Έλληνες και κυριάρχησε για πολλά χρόνια στους ελληνικούς δρόμους.

 



H Opel αποτελεί σήμερα έναν από τους παλιότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο. H ιστορία ξεκίνησε το 1862, όταν ο Adam Opel ίδρυσε στο Rüsselsheim εταιρεία που κατασκεύαζε ραπτομηχανές. Το 1886 άρχισε την παραγωγή ποδηλάτων, γνωρίζοντας επιτυχία και σε αυτόν τον τομέα. Στις 21 Ιανουαρίου 1899 η Opel εισήλθε στον κόσμο του αυτοκινήτου, όταν οι αδελφοί Fritz και Wilhelm Opel υπέγραψαν συμβόλαιο με τον Friedrich Lutzmann, ο οποίος είχε ήδη ασχοληθεί με την σχεδίαση και κατασκευή αυτοκινήτων. Η συμφωνία περιλάμβανε την απόκτηση του εργοστασίου του Lutzmann στο Dassau, όμως ο εξοπλισμός και το εργατικό δυναμικό μεταφέρθηκαν στο Rüsselsheim και ο Lutzmann ανέλαβε την διεύθυνση πωλήσεων. O Adam Opel δεν πρόλαβε να δει τα αυτοκίνητα που κατασκεύασαν οι δύο γιοί του, εφόσον είχε πεθάνει στις 8 Σεπτεμβρίου 1895. Αργότερα στην εταιρεία συμμετείχε και ο εγγονός του, Fritz von Opel (ως το 1928). Τον Μάρτιο του 1929 η αμερικάνικη General Motors απέκτησε το 80% της Opel, που μέχρι τότε είχε εδραιωθεί ως ο μεγαλύτερος κατασκευστής αυτοκινήτων στην Γερμανία. Το 1931 η General Motors εξαγόρασε το υπόλοιπο των μετοχών της εταιρείας. 

Όμως το όνομα Opel αποτελεί ένα σημαντικό κεφάλαιο και στην αυτοκινητιστική ιστορία της Ελλάδας. Τα αυτοκίνητα από το Rüsselsheim είχαν σημαντική παρουσία στους ελληνικούς δρόμους και άφησαν έντονο το στίγμα τους στην διάδοση του αυτοκινήτου, ιδιαίτερα κατά την μεταπολεμική περίοδο. Δυστυχώς δεν ήταν εφικτό να βρεθούν αρκετές πληροφορίες για την Opel στην χώρα μας πριν από τον πόλεμο, ώστε να υπάρχει μια ολοκληρωμένη εικόνα. Η πρώτη επίσημη αντιπροσωπεία που εντοπίστηκε ήταν στις αρχές της δεκαετίας του 1920, με εισαγωγέα  "δια την Ανατολήν" τον Carl Kasper και έδρα στην οδό Ζαΐμη 19, πίσω από το Αρχαιολογικό Μουσείο. Εκτός από τα επιβατικά αυτοκίνητα, ήταν διαθέσιμα τα φορτηγά και τα ποδήλατα της εταιρείας. Eίναι άγνωστο έως πότε διατήρησε την αντιπροσωπεία o Kasper, όμως το 1930 την εισαγωγή των οχημάτων Opel στην χώρα μας είχε αναλάβει η επιχείρηση "Κακούρος & Κατάβολος". Τα γραφεία και η έκθεση ήταν στην Λεωφ. Συγγρού 8γ, ενώ διέθετε αποθήκη ανταλλακτικών και συνεργείο. Όμως μερικά χρόνια αργότερα η Opel βρέθηκε υπό τον έλεγχο της "ΑΘΗΝΑ" Α.Ε, μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις αυτοκινήτου στην χώρα μας εκείνη την εποχή. Την αντιπροσωπεία ανέλαβε τουλάχιστον από το 1933, που το φθινόπωρο εκείνης της χρονιάς μετέφερε την έδρα της στην οδό Σταδίου 4 Η (γραφεία και έκθεση). Η Opel ήταν μια μόνο από τις θυγατρικές της General Motors που πέρασε στην "ΑΘΗΝΑ" Α.Ε, η οποία διατήρησε την αντιπροσωπεία για το υπόλοιπο της δεκαετίας του '30. Στην ελληνική αγορά ήταν διαθέσιμα τα μικρότερα τετρακύλινδρα επιβατικά μοντέλα της φίρμας αλλά και τα μεγαλύτερα εξακύλινδρα. 


Opel Olympia (Σούνιο 1936).


To όνομα Οpel ήταν ευρέως γνωστό στην Ελλάδα κατά τον μεσοπόλεμο, όμως σίγουρα τα αυτοκίνητά της δεν ήταν τόσο διαδεδομένα όσο τα αμερικάνικης προέλευσης, που κυριαρχούσαν εκείνη την περίοδο. Tα πράγματα άλλαξαν μετά τον πόλεμο, όπως άλλαξε και η αντιπροσωπεία. Στα τέλη της δεκαετίας του '40 τα Opel έφερνε πλέον στην χώρα μας η "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε, αν και το πρώτο διάστημα αυτό αφορούσε κυρίως τα φορτηγά της εταιρείας (Opel Blitz). Υπό τον έλεγχο της "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε και τον Τζόνυ Πεσματζόγλου στο τιμόνι, η δεκαετία του '50 σηματοδότησε την έναρξη μιας δυναμικής πορείας, που η Opel ενίσχυσε σημαντικά την θέση της στην Ελλάδα. Η έκθεση βρισκόταν στην Πλατεία Κάνιγγος (Βερανζέρου 3) και το κεντρικό συνεργείο ήταν στην οδό Κάρπου 37. Στα επιβατικά αυτοκίνητα η Opel εκείνη την περίοδο διέθετε το μεσαίο Olympia-Rekord και το μεγάλο εξακύλνδρο Kapitän. Στα επαγγελματικά υπήρχε το Opel Blitz σε διάφορες εκδοχές (π.χ σχολικό, φορτηγό κλπ). Tα επόμενα χρόνια η "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε δεν παρέλειπε να προβάλλει τις αγωνιστικές διακρίσεις της Opel στην χώρα μας, ιδιαίτερα στο δύσκολο ράλλυ Ακρόπολις. Άλλωστε ο Τζόνυ Πεσμαζόγλου είχε έντονη αγωνιστική δράση ο ίδιος, με αρκετές συμμετοχές και αξιόλογες επιδόσεις. Eίναι χαρακτηριστικό πως το καλοκαίρι του 1955 η αντιπροσωπεία διαφήμιζε την κατάκτηση της πρώτης θέσης στην γενική του Ακρόπολις από το Opel Kapitän που οδηγούσε ο Πεσμαζόγλου, ενώ στην δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης τερμάτισε το Opel Olympia του Κ. Λυκούρη. Tην ίδια περίοδο η έκθεση της εταιρείας στην Θεσσαλονίκη ήταν επί της οδού Τσιμισκή 16. 

Mέχρι τα τέλη του 1961 η Opel διέθετε τον μεγαλύτερο αριθμό κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, με συνολικά 7.696 μονάδες. Η συντριπτική πλειοψηφία αφορούσε αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, με δεδομένο ότι τα προηγούμενα χρόνια κυριαρχούσαν οι αμερικάνικες φίρμες στον χώρο του ταξί. Επιπλέον, στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούσε σημαντικός αριθμός από φορτηγά Opel, συνολικά 4.140 μονάδες. Να σημειωθεί πως ανεξάρτητα από την επιτυχία που είχαν τα καινούργια μοντέλα της φίρμας στην Ελλάδα, ήρθαν και αρκετά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από την Δ. Γερμανία. Σημαντική ήταν η παρουσίαση του Opel Kadett, που εμφανίστηκε στην ελληνική αγορά στα τέλη του 1962. Το πρώτο μεταπολεμικό Kadett είχε κινητήρα 993 cc, στους 7 φορ. ίππους και αποτελούσε την πρόταση της Opel στην κατηγορία των μικρών προσιτών αυτοκινήτων. Ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά σε δίθυρο αμάξωμα (ή 3θυρο Caravan). Το φθινόπωρο του 1965 παρουσιάστηκε στην χώρα μας η δεύτερη γενιά Opel Kadett, με αυξημένες διαστάσεις, μεγαλύτερο κινητήρα 1.078 cc και δυνατότητα επιλογής σε τετράθυρο αμάξωμα. Το συγκεκριμένο μοντέλο ενίσχυσε την θέση της Opel στην εγχώρια αγορά. H "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε είχε αποκτήσει νέες εγκαταστάσεις ως τότε, με έκθεση και συνεργείο στην Λεωφόρο Συγγρού 362 αλλά διατηρούσε παράλληλα την έκθεση στην Πλ. Κάνιγγος. Την δεκαετία του '60 η Opel είχε έντονη παρουσία στην αγορά του ταξί, κυρίως με το Rekord. 


Το Opel Olympia Rekord παρουσιάστηκε στην Ελλάδα την άνοιξη του 1953, με τον κινητήρα στα 1.488 cc (10 φορ. ίπποι). Παρέμεινε στην αγορά μέχρι το καλοκαίρι του 1957, έχοντας δεχθεί μια σειρά από ανανεώσεις. 


Eκτός από τα μοντέλα με καθαρά οικογενειακό προφίλ, στα τέλη της δεκαετίας του '60 ήταν διαθέσιμο στην χώρα μας και το πιο ελκυστικό σπορ Opel GT με  κινητήρες στα 1.100 cc και 1.900 cc. To φθινόπωρο του 1970 έκανε την εμφάνισή του ακόμα ένα ωραίο coupe μοντέλο, το Opel Manta πρώτης γενιάς. Μέχρι τα τέλη του ίδιου έτους η γερμανική φίρμα συνέχισε να διαθέτει τα περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα σε κυκλοφορία στην Ελλάδα, με 32.791 μονάδες. Από τους υπόλοιπους κατασκευαστές, μόνο η Ford πλησιάζε αυτό το νούμερο. Kανείς όμως δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει την δυναμική που είχε αναπτύξει εκείνη την περίοδο η Fiat, με αποτέλεσμα η Opel να χάσει την πρωτιά από την ιταλική εταιρεία το 1974 (αν και οριακά). Πάντως συνέχισε τα επόμενα χρόνια να είναι στην πρώτη τριάδα με τα περισσότερα κυκλοφορούντα επιβατικά αυτοκίνητα στην χώρα μας. Επιπλέον ενισχύθηκε η θέση της στην ελληνική αγορά με μοντέλα όπως το Kadett τρίτης γενιάς και την Ascona δεύτερη γενιάς. Την περίοδο 1977-1979 ήταν σταθερά στην δεύτερη θέση των πωλήσεων, πίσω μόνο από την Fiat. Στα τέλη του 1977 η αποκλειστική αντιπροσωπεία Opel για την Κεντρική Ελλάδα ανατέθηκε στην "Γούτος" Α.Ε.Β.Ε, που ήδη ήταν αντιπρόσωπος Νήσων Αιγαίου (Μυτιλήνη, Λήμνο, Σάμο, Χίο). Στην Κρήτη υπήρχε η "Θ. Βασιλάκης" Α.Ε, ενώ στην Β. Ελλάδα ήταν η "Σίνης" Α.Ε με έδρα στην Γράμμου Βίτσι 18. 

Στα μέσα του 1981 η General Motors ίδρυσε στην Ελλάδα το Κέντρο Συντονισμού Εμπορικών Δραστηριοτήτων Opel. Η κίνηση αυτή είχε σκοπό την γενική εποπτεία του δικτύου και την στενή συνεργασία με τους εξουσιοδοτημένους αντιπροσώπους Opel. Φυσικά σε αυτούς περίοπτη θέση κατείχε η "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε. Η General Motors Hellas δεν περιόρισε την δραστηριότητά της στον εμπορικό τομέα, αλλά επεκτάθηκε και στην συναρμολόγηση αυτοκινήτων Opel στην χώρα μας (περισσότερα παρακάτω). Το φθινόπωρο του 1982 στο δίκτυο αντιπροσώπων προστέθηκε η "Dynamotors", με εγκαταστάσεις στην Λεωφ. Κηφισίας 50 & Διστόμου στο Μαρούσι (πωλήσεις, service, ανταλλακτικά). Στην Πάτρα επίσημη αντιπροσωπεία ήταν η "Π. Γεωργαντάς" και στην Ρόδο η "Ν. Τσουβαλάς" Α.Ε. Τα παραπάνω αποτελούσαν μια σημαντική εξέλιξη, όμως εκείνο το διάστημα σημαντική ήταν και η παρουσίαση των νέων μοντέλων της εταιρείας. Αρχικά το Opel Kadett στην τέταρτη γενιά του, που ήταν στην εμπορικότερη κατηγορία της εγχώριας αγοράς με κινητήρες στα 1.000 cc (7 φορ. ίπποι) και 1.200 cc (8 φορ. ίπποι). To φθινόπωρο του 1981 έκανε πρεμιέρα στην χώρα μας η τρίτη γενιά του Opel Ascona, με βασικό κινητήρα στα 1.300 cc (9 φορ. ίπποι). Eπιπλέον η Opel συνέχισε να έχει σημαντική παρουσία στην αγορά του ταξί, με τα πετρελαιοκίνητα Opel Rekord και Opel Ascona. H εγχώρια συναρμολόγηση έδινε πλεονέκτημα στην Opel, που είχε την δυνατότητα να πουλάει τα αυτοκίνητά της σε 24 μηνιαίες δόσεις και ήταν η μοναδική που μπορούσε να ανταγωνιστεί ισάξια την επίσης "εγχώρια" Nissan του Θεοχαράκη. Με δεδομένο ότι η Opel διέθετε ήδη δυνατό όνομα στην Ελλάδα, βρέθηκε για δύο συνεχόμενα έτη στην κορυφή των πωλήσεων (1984 & 1985). Σημαντική ώθηση έδωσε και η πέμπτη γενιά του Kadett, που παρουσιάστηκε στην ελληνική αγορά το φθινόπωρο του 1984 και αποδείχθηκε εξαιρετικά δημοφιλές. Το νέο μοντέλο είχε βασικό κινητήρα 1.200 cc και κέρδισε τον ευρωπαϊκό τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1985. 


 



Στα πλαίσια δημιουργίας ενός ευέλικτου δικτύου εξυπηρέτησης, η General Motors Hellas πρόσθεσε στους επίσημους αντιπροσώπους για την Αττική τις "Vitacar" A.E (Λεωφ. Βουλιαγμένης 576), "Δρόμων" (Λεωφ. Κηφισού 170) και "ΤΖΑΝΑΚΟΣ" Α.Ε.Β.Ε (Λεωφ. Μεσογείων 276). Στην Κέρκυρα την αντιπροσωπεία είχε η "Corfu-Motor" Α.Ε.Β.Ε. Στις αρχές του 1984 παρουσίαστηκε στην χώρα μας το Opel Corsa πρώτης γενιάς. Με την εκπνοή του 1985 σταμάτησε η συναρμολόγηση αυτοκινήτων στον Άγιο Στέφανο. Tα επόμενα χρόνια η Opel υπέστη μια υποχώρηση αλλά διατήρησε αξιοπρεπή ποσοστά, ενώ το σημαντικότερο γεγονός ως τα τέλη της δεκαετίας του '80 για την χώρα μας ήταν η παρουσίαση του Opel Vectra, τον Νοέμβριο του 1988. Eν τω μεταξύ στο επίσημο δίκτυο είχε προστεθεί η "Autostar" A.E στην Θεσσαλονίκη και στην Πάτρα είχε αναλάβει η "ΔΥΤΕΛΛΑΣ" Α.Ε. Με την μείωση στους φορολογικούς συντελεστές για τα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, το 1990 η Opel είχε διαθέσιμα στην ελληνική αγορά τα μοντέλα με τριοδικό καταλύτη. Ιδιαίτερη σημασία είχε η παρουσίαση του Opel Astra, που αντικατέστησε το Kadett και ήταν διαθέσιμο στην χώρα μας από το φθινόπωρο του 1991. Το νέο μικρομεσαίο ενίσχυσε την ήδη καλή πορεία της Opel και είχε βασικό κινητήρα στα 1.400 cc. Η δεύτερη γενιά Opel Corsa παρουσιάστηκε στην Ελλάδα την άνοιξη του 1993 και έγινε ένα από τα δημοφιλέστερα supermini την δεκαετία του '90. H γερμανική φίρμα δεν απουσίαζε από την αγορά του ταξί, γνωρίζοντας επιτυχία με το πετρελαιοκίνητο Vectra, ενώ υπήρχαν και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα Opel (pickup & van). To 1997 η General Motors Hellas αναβάθμισε την παρουσία της στην χώρα μας. Μετά τον Μάρτιο εκείνης της χρονιάς έπαψε να έχει "συντονιστικό" ρόλο στο marketing του δικτύου εισαγωγέων αντιπροσώπων, αναλαμβάνοντας η ίδια την κεντρική αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων Opel, με την επωνυμία "Opel Hellas" Α.Ε. Η δομή της εταιρείας άλλαξε ριζικά, με νέα γραφεία στο Μαρούσι (Λεωφ. Κηφισίας 56 & Δελφών) και νέα διοίκηση. Διευθύνων σύμβουλος ήταν ο κ. Grant A. Wills, ενώ την διεύθυνση πωλήσεων ανέλαβε ο κ. Ηλίας Πέτερ και την διεύθυνση marketing o κ. Γ. Τσαγγάρης. Η νέα οργάνωση της "Opel Hellas" Α.Ε επέτρεπε τον καλύτερο έλεγχο του δικτύου διανομέων, που πλέον θα είχε μόνο την ευθύνη διάθεσης των αυτοκινήτων και της τεχνικής εξυπηρέτησης. Επιπλέον, από τον Σεπτέμβριο του 1996 λειτουργούσε σαν ανεξάρτητη εταιρεία η Opel Bank, για την χρηματοδότηση νέου ή μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. 

Την άνοιξη του 1998 παρουσιάστηκε στην Ελλάδα η νέα γενιά Opel Astra, που σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία και την επόμενη χρονιά έγινε το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στην χώρα μας. Την δεκαετία του '90 οι συνθήκες που είχαν διαμορφωθεί στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου ήταν ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, όμως η Opel κατάφερε να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις. H γερμανική φίρμα συνέχισε να απολαμβάνει την εμποστοσύνη ενός σημαντικού ποσοστού των Ελλήνων αγοραστών και πέτυχε να έρθει τέταρτη σε συνολικό αριθμό πωλήσεων για όλη την δεκαετία, με πάνω από 111.000 επιβατικά αυτοκίνητα. Η πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα ξεκίνησε με την εγχώρια αγορά σε δυναμική πορεία ανόδου και έντονο ανταγωνισμό. Το 2001 η Opel κατέκτησε με άνεση της κορυφή, με τον μεγαλύτερο ετήσιο αριθμό πωλήσεων που έχει πετύχει μια εταιρεία στην χώρα μας μέχρι σήμερα (29.024 μονάδες). Tην ίδια χρονιά το Opel Astra ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο, για δεύτερη φορά. Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία έπαιξε και η νέα γενιά του Opel Corsa, που είχε παρουσιαστεί στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 2000. 


To Opel Ascona τρίτης γενιάς (1981-1988) σημείωσε εμπορική επιτυχία στην Ελλάδα, με τον βασικό κινητήρα στα 1.300 cc. Για ένα διάστημα γινόταν η συναρμολόγησή του στην χώρα μας.



Για όλο το διάστημα 2000-2009 η Opel αποδείχθηκε ισχυρή απέναντι στον ανταγωνισμό και ιδιαίτερα στις πιέσεις που ασκούσε εκείνη την περίοδο η Hyundai. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να έρθει δεύτερη στις συνολικές πωλήσεις για όλη την δεκαετία, με 217.713 μονάδες. Aπό το 2010 η ελληνική αγορά αυτοκινήτου εισήλθε σε περίοδο βαθειάς ύφεσης λόγω της οικονομικής κρίσης. Όμως προβλήματα αντιμετώπιζε και η Opel στην Ευρώπη, που έχανε έδαφος και εμφάνιζε ζημιές επί σειρά ετών. H μητρική General Motors αποφάσισε να αποχωρήσει από την Ευρώπη και τον Μάρτιο του 2017 η Opel πέρασε στον γαλλικό όμιλο PSA (Peugeot-Citroen), μετά από συμφωνία ύψους €2.2 δισ. (μαζί με την Vauxhall) και σήμερα ανήκει στον όμιλο Stellantis, που προήλθε από την συγχώνευση της PSA με την Fiat-Chrysler Automobiles (FCA). Έως τότε η γερμανική φίρμα είχε διαγράψει μια καλή πορεία στην χώρα μας, στα πλαίσια που επέτρεπαν οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες. Από το 2019 ως και το 2022 κατείχε σταθερά την πέμπτη θέση στην εγχώρια αγορά. Το 2023 πέτυχε σημαντική άνοδο και κατέκτησε την δεύτερη θέση, πίσω από την Toyota. Όμως την ίδια χρονιά το Opel Corsa κέρδισε τον τίτλο του best seller, τερματίζοντας  την δεκαετή κυριαρχία του Toyota Yaris. Το 2024 υποχώρησε στην έβδομη θέση με ποσοστό 4.7%, ασυνήθιστα χαμηλό για την Opel στην χώρα μας. Φέτος δείχνει να έχει βελτιώσει τις επιδόσεις της, όμως για την ώρα φαίνεται να μην μπορεί να ανακτήσει την ισχυρή θέση που κατείχε σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές παλιότερα.

Η Οpel έχει διανύσει μια μακρά πορεία στην χώρα μας, με πάνω από έναν αιώνα παρουσίας. Αυτό την καθιστά ως έναν από τους παλιότερους κατασκευαστές αυτοκινήτου που δραστηριοποιείται σήμερα στην ελληνική αγορά. Κατά την μεταπολεμική περίοδο απέκτησε ηγετική θέση στα εγχώρια αυτοκινητιστικά πράγματα, σε σημείο να δημιουργήσει ισχυρούς δεσμούς με το ελληνικό κοινό. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '70 διέθετε κατά κανόνα τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατικών αυτοκινήτων σε κυκλοφορία, με σημαντική παρουσία και στα επαγγελματικά οχήματα. Μέχρι τότε ελάχιστοι άλλοι κατασκευαστές μπορούσαν να ανταγωνιστούν την φήμη της Opel στην Ελλάδα και ουσιαστικά μόνο η Ford είχε ανάλογα ισχυρό προφίλ σε ευρεία κλίμακα. Ακόμα και όταν ο ανταγωνισμός περνούσε στην αντεπίθεση, η Opel διατηρούσε μια αξιόλογη θέση στην εγχώρια αγορά, έχοντας εδραιωθεί στην συνείδηση του Ελλήνων αγοραστών. Αυτό αποδείχθηκε πολλές φορές από την δεκαετία του '70 έως τις μέρες μας, υπό τις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς. Δεν είναι τυχαίο ότι κέρδισε την εμπιστοσύνη εκατοντάδων χιλιάδων αυτοκινητιστών στον χώρο του ταξί, με μοντέλα όπως τα Rekord, Kadett, Ascona, Vectra κ.α. 




General Motors Hellas.

To 1981 η "General Motors Hellas" ΑΒΕΕ προχώρησε σε συμφωνία με την "Εμπορική Αυτοκινήτων" ΑBEE του Χρήστου Πολυδωρόπουλου, για την χρήση των εγκαταστάσεων της τελευταίας στον Άγιο Στέφανο Αττικής. Σκοπός ήταν η συναρμολόγηση επιβατικών αυτοκινήτων Opel και ελαφρών φορτηγών Isuzu. Η αναβάθμιση και ο εξοπλισμός της μονάδας έγινε με κεφάλαια της General Motors. Tα οχήματα εισάγονταν σε μορφή CKD, με τους κινητήρες και τα κιβώτια ταχυτήτων συναρμολογημένα. Για ορισμένα μέρη η μητρική εταιρεία συνεργαζόταν με εγχώριους προμηθευτές (π.χ μπαταρία, ψυγείο). Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής κάλυπτε το επιβατικό Opel Kadett. Στα τέλη του 1985 η εταιρεία αποφάσισε να μην ανανεώσει το συμβόλαιο για την συναρμολόγηση αυτοκινήτων, που κρίθηκε οικονομικά ασύμφορη με δεδομένη την έλλειψη οικονομίας κλίμακας αλλά και την επερχόμενη κατάργηση της προνομιακής μεταχείρησης στα αυτοκίνητα εγχώριας παραγωγής. 

Παραλειπόμενα.

Είναι γνωστή η επιτυχία που είχε η Opel στην εγχώρια αγορά των ταξί & αγοραίων. Όμως, σύμφωνα με το περιοδικό 4Τροχοί, είχε και μια πρωτιά. Το 1989 κυκλοφόρησε στην Αθήνα το πρώτο ταξί με τριοδικό καταλύτη, ένα Opel Kadett 1.3 injection. Ήταν η εποχή που το κράτος επιχειρούσε την στροφή στην αμόλυβδη βενζίνη αντί του πετρελαίου. Το περιοδικό αναρωτιόταν για το αυξημένο κόστος που απαιτούσε η συχνή αλλαγή καταλύτη λόγω πολλών χιλιομέτρων που διανύουν τα ταξί. Tην συντήρηση του συγκεκριμένου αυτοκινήτου είχε αναλάβει η αντιπροσωπεία. 

Τα αυτοκίνητα Opel χρησιμοποιήθηκαν κατά καιρούς από διάφορες δημόσιες υπηρεσίες, όμως την δεκαετία του '90 υπηρέτησαν και σαν περιπολικά στην Ελληνική Αστυνομία. Η αρχή έγινε το 1991 με μια παρτίδα Opel Vectra και ακολούθησαν τα 5θυρα Opel Astra την περίοδο 1995-1996. Αργότερα η ΕΛ.ΑΣ προμηθεύτηκε ξανά με περιπολικά Opel Astra δεύτερη γενιάς (1999-2000). To 1989 το δημόσιο είχε υπογράψει συμβόλαιο με την "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε για προμήθεια του Γ.Ε.Σ με Opel Kadett 4 θυρών. 


To 1989 κυκλοφόρησε το πρώτο καταλυτικό ταξί στην Αθήνα, ένα Opel Kadett. 




To Opel Manta πρώτης γενιάς παρουσιάστηκε στην χώρα μας το φθινόπωρο του 1970. 


To εικονιζόμενο Opel Rekord ήρθε στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1966 και σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία σαν ταξί. Ήταν διαθέσιμο με κινητήρες στα 1.500 cc, 1.700 cc & 1.900 cc. 








Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History © (2025)
Φωτογραφίες: Auto Εξπρές (Opel Ascona), 4Τροχοί (Opel Kadett ταξί, Μάιος 1989).
Με πληροφορίες από την εφημερίδα "ΕΞΠΡΕΣ" και το media.stellantis.com
Στοιχεία κυκλοφορούντων αυτοκινήτων: ΕΛΣΤΑΤ.
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ.


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου