Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025

Φθινόπωρο 1990. Η Hyundai συστήνεται στο ελληνικό κοινό (για δεύτερη φορά). Τα πρώτα βήματα της κορεάτικης φίρμας στο νέο της ξεκίνημα.

 


To πρώτο Hyundai στην Ελλάδα αγοράστηκε και ταξινομήθηκε στις αρχές του 1978. Ήταν ένα Hyundai Pony 123 με αριθμό κυκλοφορίας ΖΤ-7553. Η χώρα μας ήταν από τις πρώτες ευρωπαϊκές αγορές που έκαναν την εμφάνισή τους τα κορεάτικα αυτοκίνητα και μέχρι το καλοκαίρι του 1978 η Hyundai είχε αναπτύξει ένα ικανοποιητικό δίκτυο στην Αθήνα και την υπόλοιπη Ελλάδα. Κεντρική αντιπροσωπεία στην χώρα μας ήταν η "Καπιτσίνας" ΑΕΒΕ, με έδρα στην Λεωφ. Κηφισσού 174. To νέο επιβατικό μοντέλο συστήθηκε στο εγχώριο αγοραστικό κοινό ως ένα "ευρωπαϊκό αυτοκίνητο από την Άπω Ανατολή", όμως η φίρμα δεν ανέπτυξε την δυναμική που θα περίμενε ένας φιλόδοξος κατασκευαστής. Τα πράγματα εξελίχθηκαν καλύτερα στον χώρο των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με το Hyundai Pickup, που είχε σταθερά μια αξιοπρεπή παρουσία για όλη την δεκαετία του '80. Όμως την ίδια περίοδο τα επιβατικά της είχαν μπει στο περιθώριο και κατά συνέπεια η Hyundai δεν πέτυχε να εδραιωθεί στην συνείδηση των Ελλήνων για πολλά χρόνια. Είναι γεγονός πως η Hyundai δεν κατάφερε εντυπωσιακά αποτελέσματα στην Ευρώπη εκείνη την εποχή και επιπλέον η παρουσία της περιορίστηκε σε συγκεκριμένες αγορές της Γηραιάς Ηπείρου (π.χ Ολλανδία, Βέλγιο, Μ. Βρετανία). Tην ίδια περίοδο οι Κορεάτες έκαναν τα πρώτα τους βήματα στον Καναδά (1984) και στην απαιτητική αγορά των ΗΠΑ (1986). Η αποδοχή του κοινού σε αυτές τις αγορές ήταν κάτι παραπάνω από θετική, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις της Hyundai στην Αμερική να ξεπεράσουν τις αρχικές προβλέψεις. Η επιτυχία βέβαια βασίστηκε στην χαμηλή τιμή των αυτοκινήτων της εταιρείας. Όμως η Hyundai δεν θα μπορούσε να αγνοήσει εύκολα την επίσης δύσκολη και απαιτητική Ευρώπη, όπου σε αρκετές χώρες ήταν ακόμα άγνωστη. Προς αυτή την κατεύθυνση κινήθηκε συστηματικά την δεκαετία του '90. Στην Ελλάδα η Hyundai έπρεπε να επανασυστηθεί στο αγοραστικό κοινό και βασική παράμετρος για μια δυναμική επανεκκίνηση ήταν ένα νέο δραστήριο δίκτυο αντιπροσώπων. Το πρώτο βήμα έγινε το φθινόπωρο του 1990 με την "Hyundai Hellas" S.A στο τιμόνι. Τα κεντρικά γραφεία και η έκθεση ήταν στην Λεωφ. Συγγρού 155, ενώ τα ανταλλακτικά και το service επί της Πλαταιών 51 στο Μεταξουργείο. Τώρα η Hyundai διέθετε τρία μοντέλα στην ελληνική αγορά. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εμπορικά είχε το μικρομεσαίο Excel στα 1.500 cc, διάδοχος του αρχικού Pony αλλά σε ποικιλία αμαξωμάτων (3θυρο, 4θυρο, 5θυρο). Υπήρε ακόμα το δίθυρο Scoupe στα 1.500 cc και το μεγάλο οικογενειακό Sonata στα 1.800 cc. Η χαμηλή τιμή αγοράς συνέχισε να εποτελεί το βασικό πλεονέκτημα της Hyundai εκείνη την εποχή, όμως η αρχική προώθηση είχε τον εντυπωσιακό τίτλο "Ήρθε το Νο 1 στην Αμερική" και σλόγκαν "Hyundai, η αυτοκρατορία του Νο 1". Αυτή την φορά οι συνθήκες ήταν πιο ώριμες στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου και το timing ήταν ευνοϊκό για την κορεάτικη φίρμα. Όλα τα νέα μοντέλα της Hyundai ήταν εφοδιασμένα με τριοδικό καταλύτη, ενώ η ελληνική αντιπροσωπεία προσέφερε την "Χρυσή Εγγύηση Hyundai" με τρία χρόνια ή 100.000 χλμ και έξι χρόνια αντισκωριακή προστασία. Η κορεάτικη φίρμα μπήκε στον "χάρτη" της ελληνικής αγοράς το τελευταίο δίμηνο του 1990, με ενθαρρυντικά τα πρώτα μηνύματα. Μέχρι τον Οκτώβριο του ίδιου έτους οι πωλήσεις της στα επιβατικά αυτοκίνητα ήταν περιστασιακές, με συνολικά επτά μονάδες στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου. Στο τελευταίο τρίμηνο πέτυχε συνολικά 399 πωλήσεις και το ποσοστό της το 1990 ανήλθε στο 0.4% με συνολικά 406 μονάδες. Συγκριτικά, την προηγούμενη τριετία η Hyundai στην χώρα μας ήταν καθηλωμένη στο 0.1% με μερικές δεκάδες μονάδες ετησίως (1987-1989). Όμως ήταν σημαντικό να φανεί η εξέλιξη στην πορεία της και τους επόμενους μήνες. Το 1991 τα οκονομικά κίνητρα για την απόσυρση των παλιών αυτοκινήτων έκαναν τα Hyundai ακόμα πιο ελκυστικά, με ιδιαίτερα αναταγωνιστικές τιμές στην κατηγορία τους. Η ανταπόκριση ήταν θετική και από από τον Οκτώβριο του 1990 έως τον Ιούλιο του 1991 οι πωλήσεις της ήταν σταθερά ανοδικές ανά μήνα. Το καλοκαίρι του '91 παρουσίαστηκε στην Ελλάδα ακόμα ένα μοντέλο, το Hyundai Lantra. H ελληνική αντιπροσωπεία το σύστησε στο ελληνικό κοινό με τον τίτλο "εκτός συναγωνισμού", όμως στην πραγματικότητα είχε να αντιμετωπίσει έναν ιδιαίτερα σκληρό ανταγωνισμό. Το Lantra ανήκε στην δύσκολη κατηγορία των μεσαίων οικογενειακών στα 1.600 cc (11 φορ. ίπποι), που η προσιτή τιμή από μόνη της δεν αρκούσε για να πείσει τους απαιτητικούς αγοραστές, αν και το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν ένα βήμα μπροστά για την κορεάτικη φίρμα. Μπορεί το marketing της ελληνικής αντιπροσωπείας να βασίστηκε ελαφρώς στην υπερβολή, όμως το αποτέλεσμα στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία. Η Hyundai ήταν πλέον μέσα στις δέκα δημοφιλέστερες εταιρείες της ελληνικής αγοράς και το 1991 κατέκτησε την όγδοη θέση με ποσοστό 4.8% και συνολικά 8.090 μονάδες. Ήταν η πρώτη φορά που κατέκτησε τέτοιο ποσοστό και βρέθηκε τόσο ψηλά στην γενική κατάταξη σε ευρωπαϊκή χώρα. Ενδεικτικά, το επόμενο καλύτερο ποσοστό που πέτυχε η Hyundai στην Ευρώπη ήταν στην Ολλανδία, που το μερίδιο της την ίδια χρονιά ανήλθε στο 1.2% με 5.935 μονάδες και τερμάτισε στην 21η θέση. Στην Βρετανία πέτυχε μεν 7.985 πωλήσεις όμως το ποσοστό της περιορίστηκε στο... 0.5% και βρέθηκε στην 23η θέση. Όπως είναι σαφές, ακόμα και στις ευρωπαϊκές αγορές που διέθετε ήδη παρουσία για αρκετά χρόνια δεν είχε καταφέρει να εδραιωθεί και θα χρειαζόταν αρκετό καιρό ακόμα για να πετύχει κάτι τέτοιο η Hyundai. Στην Ελλάδα έκανε νωρίς την εμφάνισή της, όμως χωρίς επιτυχία στα επιβατικά και για κάποιο διάστημα με μηδενικό ποσοστό. Σε αυτό ίσως έπαιξαν ρόλο αρκετοί παράγοντες αλλά πιθανότατα στην χώρα μας η Hyundai να είχε τα χειρότερα δυνατά αποτελέσματα στα επιβατικά αυτοκίνητα, σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που δραστηριοποιήθηκε τα πρώτα χρόνια. Αυτό άλλαξε ριζικά την δεκαετία του ΄90 και οι επιδόσεις της στην χώρα μας ίσως εξέπληξαν θετικά και τους ίδιους τους Κορεάτες.  



Το εικονιζόμενο Hyundai Excel ήταν το πιο σημαντικό μοντέλο κατά την επανεκκίνηση της φίρμας στην ελληνική αγορά. Η πλούσια 4θυρη έκδοση GLS της φωτογραφίας με τον MPi κινητήρα στα 1.500 cc, στοίχιζε 2.698.000 δραχμές τον Νοέμβριο του 1990. H βασική τιμή του μοντέλου ήταν 2.248.000 δραχμές, στην τρίθυρη έκδοση L. Aπαρατήρητο δεν πέρασε το Hyundai Scoupe 1.5, η αρχική τιμή του οποίου ήταν στα 2.938.000 δραχμές. Κατά την δημοσίευση του παρόντος άρθρου, η Hyundai συμπληρώνει 35 χρόνια επιτυχημένης πορείας στην ελληνική αγορά. 









B.A
Έρευνα © Hellenic Motor History (2025) 
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου