Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024

Οι κορυφαίοι των κορυφαίων. Οι εταιρείες με τις περισσότερες συνολικές πωλήσεις ανά δεκαετία στην Ελλάδα (1970-2010).

 



Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δίνουν κάθε χρόνο μάχη ώστε να κατακτήσουν όσο το δυνατόν υψηλότερα ποσοστά στις αγορές που δραστηριοποιούνται. Σε όλες τις χώρες κάποιες εταιρείες έχουν ισχυρή παρουσία και άλλες απλώς διακδικούν ένα αξιοπρεπές κομμάτι από την πίτα των πωλήσεων. Με την πάροδο του χρόνου μπορεί να υπάρξουν ανατροπές και νέοι δυνατοί παίκτες να αναδειχτούν, που έρχονται να αμφισβητήσουν το ισχυρό κατεστημένο της εκάστοτε αγοράς. Εξαίρεση δεν αποτελεί η Ελλάδα, που η αγορά ανέδειξε τους δικούς της πρωταγωνιστές μέσα από ιδιαίτερες και -ενίοτε- δύσκολες συνθήκες. Οι μεταβολές που υπήρξαν στο πλαίσιο λειτουργίας της εγχώριας αγορά αυτοκινήτου, έφεραν και τις αντίστοιχες ανακατατάξεις. Ενίοτε αυτές οι μεταβολές οδηγούσαν σε πλήρη ανατροπή των δεδομένων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το πέρασμα από την δεκαετία του '70 στην δεκαετία του '80. Όμως ποιές ήταν οι εταιρείες που πραγματικά κυριάρχησαν σε πωλήσεις στην χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες; Ας δούμε λοιπόν ποιά ήταν η δημοφιλέστερη φίρμα στο σύνολο της κάθε δεκαετίας ξεχωριστά, με αφετηρία την δεκαετία του '70. 

Δεκαετία '70: FIAT.

H ιταλική φίρμα ήταν πάντα δημοφιλής στην χώρα μας, όμως την δεκαετία του '70 κυριολεκτικά έπαιζε χωρίς αντίπαλο. Σε μια περίοδο που η ζήτηση για ιδιωτικά αυτοκίνητα στην χώρα μας ολοένα και μεγάλωνε, η Fiat διέθετε μια πλήρη σειρά από σύγχρονα σχεδιαστικά μοντέλα που μπορούσαν να καλύψουν επαρκώς τις ανάγκες του μέσου αγοραστή με χαμηλό κόστος αγοράς και κτήσης. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αποτελεί σταθερά την πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία στην Ελλάδα και τα αυτοκίνητά της πλημμύρισαν τους ελληνικούς δρόμους. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας είχε πλέον τον μεγαλύτερο αριθμό κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Κατά συνέπεια η Fiat ήταν η εταιρεία με τις περισσότερες πωλήσεις στο σύνολο της δεκαετίας του '70, με λίγο πάνω από 80.000 μονάδες (δυστυχώς δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία για όλα τα έτη). Μόνο την τελευταία τριετία των 70s πέτυχε περισσότερες από 42.000 πωλήσεις, αποτελώντας πραγματικά τον ηγέτη στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. 


1975. 



Δεκαετία '80: NISSAN.

Η Nissan ήρθε δυναμικά στο προσκήνιο με την έναρξη της δεκαετίας του '80 (τότε ευρέως γνωστή ως Datsun). Η ιαπωνική φίρμα είχε διαγράψει μια καλή πορεία στην χώρα μας την δεκαετία του '70, όμως το 1980 βρέθηκε ξαφνικά στην κορυφή των πωλήσεων. Με τον διπλασιασμό στην φορολογία των επιβατικών Ι.Χ αυτοκινήτων το καλοκαίρι του 1979, πλέον τα αυτοκίνητα του Θεοχαράκη είχαν καλύτερη σχέση αξίας/τιμής (ή value for money), ενώ βοήθησε και η τιμολογιακή πολιτική που ακολούθησε η ελληνική αντιπροσωπεία σε μια δύσκολη περίοδο. Επιπλέον εκείνη την εποχή ξεκίνησε η παραγωγή της Datsun-Nissan στην μονάδα της ΤΕΟΚΑΡ στον Βόλο, με το πλεονέκτημα της εγχώριας προστιθέμενης αξίας στα αυτοκίνητά της. Η Νissan δέχθηκε κατά περιόδους έντονο ανταγωνισμό και κάποιες χρονιές έχασε την μάχη για την πρωτιά, όμως συνολικά ήταν αναμφίβολα ο πιο δυνατός παίκτης της δεκαετίας. Οι πωλήσεις της για όλη αυτή την περίοδο ανήλθαν σε 85.378 μονάδες, με τις περισσότερες να αφορούν τα "ελληνικά" Nissan Sunny & Cherry. Η επίδοση αυτή της έδωσε σαφές προβάδισμα, με δεδομένο ότι η δεύτερη πιο δημοφιλής εταιρεία για όλη την δεκαετία, πέτυχε 55.205 πωλήσεις (Opel). 

Δεκαετία '90: FIAT.

Η Fiat έδειξε σημάδια ανάκαμψης στα τέλη της δεκαετίας του '80, μετά από αρκετά χρόνια που τα ποσοστά της ήταν απλώς ικανοποιητικά. Η δεκαετία του '90 ξεκίνησε με νέους χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές για τα καταλυτικά αυτοκίνητα και η αγορά κινήθηκε ανοδικά. Η ιταλική εταιρεία έγινε ξανά ελκυστική για μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού, με νέα μοντέλα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σε ανταγωνιστικές τιμές. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εδραιωθεί εξαρχής στην πρώτη τριάδα με τις δημοφιλέστερες εταιρείες στην ελληνική αγορά. Ο ανταγωνισμός ήταν πλέον έντονος και η μάχη για την πρωτιά σκληρή. Η Nissan συνέχισε να κατέχει την πρώτη θέση, όμως οι πιέσεις που δεχόταν από τις Fiat και Toyota ήταν ασφυκτικές. Οι ιταλοί κατέλαβαν σταθερά την δεύτερη θέση την τρία συνεχόμενα έτη (1991, 1992 & 1993), όμως το 1994 επανήλθαν στην κορυφή μετά από 15 χρόνια, κυρίως χάρη στο νέο μικρό Cinquecento. To Punto ενίσχυσε την θέση της την επόμενη χρονιά, ακόμα και έναντι της Toyota που είχε δείξει έντονη δυναμική τα προηγούμενα χρόνια. Παρέμεινε στην πρώτη θέση για τέσσερα συνεχόμενα χρόνια (αν και το 1997 οριακά μπροστά από την Toyota). Οι επιδόσεις που πέτυχε εκείνη την περίοδο αλλά και η γενικότερη καλή εικόνα που είχε στα 90s, της έδωσαν προβάδισμα στο σύνολο της δεκαετίας, με περίπου 156.400 πωλήσεις. 



H Nissan ήταν η Νο 1 σε πωλήσεις εταιρεία στην χώρα μας την δεκαετία του '80. Σημαντικό πλεονέκτημα έδωσε η εγχώρια παραγωγή των μικρομεσαίων Sunny & Cherry. H Fiat (δεξιά) επανήλθε δυναμικά στο προσκήνιο την δεκαετία του '90, ώστε να κατακτήσει την ελληνική αγορά με μοντέλα όπως το Cinquecento και το Punto.
 

Δεκαετία '00: TOYOTA

Mε έντονα ανοδικές τάσεις από τα τέλη της δεκαετίας του '80, η Toyota διαδέχθηκε την Fiat στην κορυφή της ελληνικής αγοράς την περίοδο 1998-1999. Ήταν η εποχή της έκρηξης στις πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας, που παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα για όλη την δεκαετία του 2000. Στο ξεκίνημα της συγκεκριμένης περιόδου η Toyota πέτυχε καλές επιδόσεις, πάντως αρκέστηκε στην δεύτερη θέση το 2000 και στην τέταρτη θέση το 2001. Στην συνέχεια πέρασε στην αντεπίθεση και ήταν σταθερά πρώτη σε πωλήσεις την επόμενη τριετία, υποχώρησε στην δεύτερη θέση το 2005 και επανήλθε στην κορυφή ως τα τέλη της δεκαετίας, δηλαδή για τέσσερα συνεχόμενα έτη. Κατά συνέπεια ήταν η εταιρεία που πέτυχε τις περισσότερες πρωτιές στην χώρα μας την περίοδο 2000-2009, με συνολικά 246.191 πωλήσεις. Mε τις ετήσιες πωλήσεις σταθερά σε υψηλά επίπεδα, εύλογα η Toyota πέτυχε και τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων στην χώρα μας σε επίπεδο δεκαετίας. Δεύτερη σε συνολικές πωλήσεις ήταν η Opel με 217.713 μονάδες και τρίτη ήρθε η Hyundai με 214.389 μονάδες. 

Δεκαετία '10: TOYOTA.

Ξεκάθαρη κυριαρχία της Toyota την προηγούμενη δεκαετία, όμως σε μια κακή περίοδο για την χώρα μας, με την οικονομική κρίση να επηρεάζει αρνητικά και την αγορά αυτοκινήτου. Οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ήταν σε ελεύθερη πτώση και η Toyota παρέμεινε σταθερά στην κορυφή για όλη αυτή την περίοδο, με εξαίρεση το 2012 που υποχώρησε στην τρίτη θέση πίσω από τις Opel και Volkswagen. Με την υποτονική κίνηση της αγοράς, ο συνολικός αριθμός που διέθεσε η Toyota ήταν χαμηλότερος συγκριτικά με το αντίστοιχο σκορ της δεκαετίας του '90 και σαφώς κατώτερος σε σχέση με αυτό που είχε πετύχει την δεκαετία του 2000. Η ιαπωνική εταιρεία κέρδισε την κορυφή με συνολικά 101.862 μονάδες στο διάστημα 2010-2019. Κατά την δεκαετία που διανύουμε, μέχρι στιγμής η Toyota ήταν σταθερά στην κορυφή των πωλήσεων (2020-2023) και το 2024 θα κατακτήσει για ακόμα μια φορά την πρώτη θέση, εφόσον στο πρώτο οκτάμηνο του έτους προηγείται με σημαντική διαφορά. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια τι θα συμβεί τα επόμενα χρόνια, όμως ήδη η ιαπωνική εταιρεία έχει θέσει τις βάσεις ώστε να είναι η κορυφαία σε πωλήσεις φίρμα στην χώρα μας για ακόμα μια δεκαετία. 










Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου