Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025

Σουηδία 2024. H αγορά αυτοκινήτου στα χαμηλότερα επίπεδα δεκαετίας. Το Tesla Model Y best seller αλλά με σημαντική υποχώρηση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

 


Αδύναμη  αποδείχθηκε η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων στην Σουηδία το 2024, με πτώση -7.0%. Οι συνολικές ταξινομήσεις ανήλθαν σε 269.498 μονάδες, η χαμηλότερη επίδοση από το 2013 που είχαν ταξινομηθεί 269.599 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα. Φρένο μπήκε το 2024 στην άνοδο των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με τις πωλήσεις τους σε 94.332 μονάδες (-15.9%) και το ποσοστό τους μειωμένο στο 35.0% από 38.7% που κατείχαν το 2023. Μικρή άνοδο πέτυχαν τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, με συνολικά 63.087 μονάδες (+3.3%) και ποσοστό 23.4% από 21.1% που κατείχαν έναν χρόνο πριν. Να σημειωθεί πως η Σουηδία είναι από τις ελάχιστες αγορές στην Ευρώπη, που τα plug-in υβριδικά (PHEV) υπερισχύουν σημαντικά έναντι των υβριδικών (HEV). Είναι χαρακτηριστικό ότι η πορεία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εταιρικές πωλήσεις. Πάντως και τα υβριδικά (HEV) βελτίωσαν την θέση τους το 2024, με συνολικά 27.405 μονάδες (+16.2%) και μερίδιο 10.2% από 8.1% την προηγούμενη χρονιά. Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά είχαν μικρή πτώση όμως κατάφεραν να κερδίσουν μια μονάδα στο συνολικό τους ποσοστό. Το 2022 υπήρξε σημαντική υποχώρηση στις πωλήσεις αμιγώς βενζινοκίνητων στην Σουηδία (-31.5%) και το 2023 παρέμειναν στα ίδια περίπου επίπεδα, χωρίς σημαντικές απώλειες (-0.8%). Για το 2024 είχαν μικρή υποχώρηση -2.7% με 60.670 μονάδες και το ποσοστό τους στο 22.5% από 21.5% την προηγούμενη χρονιά. Όπως σε όλη την Ευρώπη, έτσι και στην Σουηδία ο μεγάλος χαμένος της χρονιάς ήταν το diesel. Η υποχώρηση που έχουν σημειώσει τα τελευταία χρόνια είναι εντυπωσιακή. Το 2021 κατείχαν το 16.1% της σουηδικής αγοράς και τον επόμενο χρόνο περιορίστηκαν στο 11.5% με πτώση -31.5%. Το 2023 υπήρξε επιπλέον πτώση -28.1% με το ποσοστό τους στο 8.2%. Για το 2024 το ποσοστό τους συρρικνώθηκε στο 7.0% με επιπλέον πτώση -21.2% και συνολικά 18.770 μονάδες (από 48.363 μια τριετία πριν). Απώλειες υπήρξαν και στην αγορά των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, με συνολικά 38.318 μονάδες έναντι 43.713 την προηγούμενη χρονιά (-12.3%). 

Στην κορυφή των πωλήσεων βρέθηκε η Volvo με άνοδο +13.7% και 46.952 μονάδες έναντι 41.312 το 2023, με το ποσοστό της στο 17.4% από 14.3%. Η Volkswagen διατήρησε την δεύτερη θέση αλλά σημείωσε πτώση -11.1%, με συνολικά 29.155 μονάδες και το ποσοστό της στο 10.8% από 11.3% που κατείχε την προηγούμενη χρονιά. Η Tesla συνέχισε την ανοδική της πορεία και κατέκτησε την τρίτη θέση με 21.894 μονάδες, ενώ το 2023 είχε βρεθεί στην πέμπτη θέση της γενικής κατάταξης. Σε αυτό βοήθησε και η πτωτική πορεία της Kia (-21.5%) και της Toyota (-10.7%). Όμως η ιαπωνική εταιρεία διατήρησε την τέταρτη θέση, ενώ η Kia έπεσε στην πέμπτη θέση από την τρίτη που κατείχε το 2023 και το ποσοστό της μειώθηκε στο 7.1% από 8.4%. Πάντως η υποχώρηση της Toyota σίγουρα έδωσε το πλεονέκτημα στην Tesla, που προηγήθηκε με μικρή μόνο διαφορά από την ιαπωνική εταιρεία. To Tesla Model Y κέρδισε το τίτλο του best seller στην Σουηδία για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, σημειώνοντας άνοδο στις πωλήσεις του με 18.293 μονάδες. Στην δεύτερη θέση ήρθε το Volvo XC60 (αρχική φωτογραφία), με 14.992 πωλήσεις. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν αποκλειστικά μοντέλα της σουηδικής εταιρείας, με τρίτο το Volvo EX-XC40 που πέτυχε 8.060 πωλήσεις, τέταρτο το Volvo EX30 με 7.100 πωλήσεις και πέμπτο το Volvo S/V60 με 7.054 πωλήσεις. 

H ύφεση και τα υψηλά επιτόκια είχαν αρνητικό αντίκτυπο στις ιδιωτικές πωλήσεις με αποτέλεσμα η αγορά αυτοκινήτου στην Σουηδία το 2024 να κλείσει στα χαμηλότερα επίπεδα της δεκαετίας. Οι προβλέψεις δείχνουν ισχνή ανάκαμψη για το 2025 και προειδοποιούν για μια πολιτική που ενισχύει την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Βέβαια το ποσοστό των επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων στην Σουηδία βρίσκεται σε ιδιαίτερα ικανοποιητικό επίπεδο με συνολικά το 58.4% της αγοράς (BEV & PHEV). Όμως την προηγούμενη χρονιά το ποσοστό αυτό ήταν στο 59.8%, ενώ η υποχώρηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων είχε ως αποτέλεσμα την διακοπή στην τάση της μείωσης των ρύπων. Το 2024 οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν στην Σουηδία από 61 σε 64 gr/km. 


To Tesla Model Y ήταν το best seller στην Σουηδία το 2024, ενώ η αμερικάνικη εταιρεία κατέκτησε την τρίτη θέση στην γενική κατάταξη.










Β.Α
Hellenic Motor History © (2025)
Στοιχεία: BIL Sweden

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου