Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2025

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου 2024. Oι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανά είδος καυσίμου και τα δημοφιλέστερα σε πωλήσεις μοντέλα. Η χρονιά των υβριδικών και των SUV.



Οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων το 2024 ανήλθαν στην χώρα μας σε 137.075 μονάδες (+1.9%), όπως έχει ήδη αναφερθεί σε αναλυτικό δημοσίευμα του Hellenic Motor History. Πως όμως διαμορφώθηκε η αγορά αυτοκινήτου στην χώρα μας σε σχέση με το είδος καυσίμου; Το 2024 σηματοδότησε μια σημαντική μεταβολή στην σύνθεση των πωλήσεων και για πρώτη φορά τα υβριδικά αυτοκίνητα προηγήθηκαν στις προτιμήσεις των Ελλήνων αγοραστών. Οι πωλήσεις τους κατέγραψαν σημαντική άνοδο +39.4%, με συνολικά 57.917 μονάδες έναντι 41.550 την προηγούμενη χρονιά και κατέκτησαν μερίδιο 42.25% από 30.9% που κατείχαν το 2023. Τα αμιγώς βενζινοκίνητα αρκέστηκαν στην δεύτερη θέση, με το ποσοστό τους μειωμένο σε 35.7% από 41.9% και τις πωλήσεις τους στις 48.923 μονάδες από 56.291 την προηγούμενη χρονιά (-13.1%). Η αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) ήταν η δεύτερη κατηγορία που πέτυχε άνοδο στην χώρα μας το 2024, με +36.5% και 8.707 μονάδες από 6.379 μονάδες τον προηγούμενο χρόνο. Το ποσοστό τους αυξήθηκε σε 6.35% από 4.7%, παραμένοντας σε σχετικά χαμηλά επίπεδα παρά την βελτίωση που υπήρξε. Αντίθετα, τα plug-in υβριδικά είχαν κάμψη, με 8.262 μονάδες από 8.836 (-6.5%) και το ποσοστό τους υποχώρησε στο 6.0% από 6.6% που ήταν το 2023. Πάντως το σύνολο στα επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα (BEV + PHEV) κάλυψε ένα ικανοποιητικό ποσοστό αθροιστικά, με 16.969 μονάδες. Όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, τις σημαντικότερες απώλειες στην Ελλάδα το 2024 κατέγραψαν τα diesel επιβατικά αυτοκίνητα, με -44.3% και και 9.835 μονάδες από 17.653 μονάδες το 2023. Το ποσοστό τους περιρίστηκε στο 7.2% από 13.1%. 

Υβριδικά και βενζίνη κυριάρχησαν λοιπόν στην Ελλάδα το 2024 και τα πρώτα ανέπτυξαν την μεγαλύτερη δυναμική στο σύνολο της αγοράς, μια τάση που χαρακτήρισε σχεδόν όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αναμφίβολα βελτίωσαν την θέση τους, όμως η ανοδική τους τάση επιβραδύνθηκε σε σχέση με το προηγούμενο έτος, εφόσον το 2023 πέτυχαν στην χώρα μας άνοδο +125.6% έναντι του 2022 (που όμως κατείχαν ακόμα πολύ χαμηλό ποσοστό, μόλις 2.7%). 


Toyota Yaris Cross.


Tην ανοδική τους τάση συνέχισαν το 2024 και τα SUV, που εδραίωσαν την κυριαρχία τους με ποσοστό 60.0% και συνολικά 82.197 μονάδες (+8.3%) έναντι 56.4% και 75.899 μονάδες το προηγούμενο έτος. Επιπλέον, για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα SUV μοντέλο κατέκτησε την πρώτη θέση στις συνολικές πωλήσεις. Δεν είναι άλλο από το Toyota Yaris Cross, που κέρδισε το τίτλο του best seller με 8.181 μονάδες. Το μικρό ιαπωνικό SUV είχε δείξει πως διαθέτει δυναμική στην εγχώρια αγορά, όταν το 2022 κατέκτησε την πρώτη θέση στην κατηγορία του (B-SUV) και τερμάτισε στην τέταρτη θέση της γενική κατάταξης την ίδια χρονιά, με 2.740 μονάδες (αν και οριακά μπροστά από το VW T-Roc). To 2023 πέτυχε αύξηση πωλήσεων +70.8% και κέρδισε άνετα την πρωτιά στην κατηγορία του ενώ διατήρησε την τέταρτη θέση στην γενική κατάταξη, με 4.681 μονάδες. Η προοπτική να αναπτύξει επιπλέον δυναμική ήταν φανερή από πέρσι, οπότε σε αυτή την περίπτωση θα ήταν εύλογο να θέσει υποψηφιότητα για best seller. Στα τέλη Δεκεμβρίου 2023, σε μια πρώτη εκτίμηση για τις ενδεχόμενες τάσεις στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου το 2024, το Hellenic Motor History έγραψε: 

"Φυσικά είναι δύσκολο να γίνει πρόβλεψη για το τι θα συμβεί το 2024. Το Corsa έχει όλες τις προδιαγραφές να παραμείνει πρώτο σε πωλήσεις, ιδιαίτερα μετά την πρόσφατη ανανέωσή του. Όμως ο ανταγωνισμός είναι έντονος, το Yaris παραμένει εξαιρετικά δημοφιλές, τα "μικρά" των Citroen & Peugeot συνεχίζουν την πολύ καλή τους πορεία ενώ το Yaris Cross ανέπτυξε μεγάλη δυναμική στην διάρκεια του έτους. Η κατηγορία των SUV κατέκτησε το 56.0% της εγχώριας αγοράς στο εντεκάμηνο, ενώ μόνο η υπο-κατηγορία των B-SUV (στην οποία ανήκει το Yaris Cross) κατείχε μερίδιο 26.6%. Που σημαίνει ότι μπορεί να ήρθε ο καιρός να διεκδικήσει την κορυφή της ελληνικής αγοράς ένα SUV μοντέλο." 

Η εκτίμηση αυτή βγήκε σωστή λοιπόν και το Toyota Yaris Cross είχε άνοδο +74.8% στις πωλήσεις του και κατέκτησε άνετα την κορυφή. Το κλασικό Toyota Yaris σημείωσε αύξηση πωλήσεων +27.1%, όμως αρκέστηκε στην δεύτερη θέση με 6.832 μονάδες. Κατά συνέπεια η Toyota πέτυχε μια μεγάλη νίκη, διαθέτοντας τα δύο πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα στην χώρα μας για το 2024. Την τριάδα με τα δημοφιλέστερα μοντέλα του 2024 συμπλήρωσε ακόμα ένα μικρό SUV με επιτυχημένη πορεία στην εγχώρια αγορά, το Peugeot 2008. Oι πωλήσεις του ανήλθαν σε 4.984 μονάδες έναντι 2.864 το προηγούμενο έτος (+74.0%). Το Citroen διατήρησε τις δυνάμεις του, όμως έχασε μια θέση και τερμάτισε τέταρτο με 4.903 μονάδες (+0.9%). Το γαλλικό supermini βρέθηκε σε μεταβατική περίοδο και οι 371 μονάδες αφορούν την νέα γενιά του μοντέλου. Το Suzuki Vitara ήρθε στην πέμπτη θέση με 4.640 μονάδες (+29.4%). Τρία SUV στην πρώτη πεντάδα του 2024 λοιπόν, και τα τρία προερχόμενα από την υποκατηγορία των B-SUV. Στην έκτη θέση βρέθηκε το Fiat Panda, που κυριάρχησε στα mini αυτοκίνητα πόλης (segment A) με 3.579 μονάδες (+13.7%). Το Opel Corsa ήταν το best seller του 2023, τερματίζοντας την δεκαετή κυριαρχία του Toyota Yaris. To 2024 υποχώρησε στην έβδομη θέση με 3.430 μονάδες από 5.374 την προηγούμενη χρονιά (-41.3%). Στην όγδοη θέση ήρθε η BMW X1, που ήταν το δημοφιλέστερο μοντέλο στα μικρομεσαία για δεύτερη συνεχόμενη χορνιά (segment C), πετυχαίνοντας άνοδο +28.15% με συνολικά 3.223 μονάδες έναντι 2.515 το 2023. Το Peugeot 208 είχε απώλειες -22.9% και ήρθε στην ένατη θέση με 3.183 μονάδες, ενώ την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσε το Suzuki Ignis που πέτυχε εντυπωσιακή άνοδο με 2.954 μονάδες (+126.0%). Κατά συνέπεια, οι Toyota, Peugeot και Suzuki είχαν παρουσία στο top 10 με δύο μοντέλα η καθεμία. 


Peugeot 2008.

Tα αυτοκίνητα στο segment B προηγήθηκαν στην χώρα μας για ακόμα μια φορά, με ποσοστό 56.0% και 76.733 μονάδες. Η υποκατηγορία B-SUV πέτυχε ποσοστό 32.8% με 44.975 μονάδες, με τα κλασικά supermini στο 23.2% και 31.758 μονάδες. Tα μικρομεσαία ακολούθησαν με ποσοστό 24.5% και 33.598 μονάδες (segment C). Εδώ επικράτησαν με διαφορά τα SUV που κατέκτησαν το 17.2% με 23.874 μονάδες (B-SUV), ενώ τα κλασικά μικρομεσαία αρκέστηκαν στο 7.1% με 9.724 μονάδες. Στην τρίτη θέση βρέθηκαν τα mini αυτοκίνητα πόλης (segment A), με συνολικά 14.251 μονάδες και ποσοστό 10.4%. Τα μεσαία οικογενειακά ήταν η επόμενη κατηγορία με ικανοποιητικές πωλήσεις στην χώρα μας το 2024 (segment D). Κατέκτησαν ποσοστό 7.0% με 9.555 μονάδες και τα D-SUV κυριάρχησαν με 7.034 μονάδες και ποσοστό 5.1%. Όμως το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στην κατηγορία ανήκε στα κλασικού τύπου μεσαία, που πέτυχαν μόλις 2.521 μονάδες. Πρόκειται για το Tesla Model 3, που ήταν και το πρώτο σε πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της χρονιάς και είχε άνοδο +84.5% με 1.282 μονάδες από 695 μονάδες το 2023. 

Xρονιά μεταβολών για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 2024. Τα υβριδικά προηγήθηκαν για πρώτη φορά στις προτιμήσεις των αγοραστών, ενισχύοντας σημαντικά την θέση τους.Τα αμιγώς βενζινοκίνητα συνέχισαν να κατέχουν σημαντικό μερίδιο και θα αποτελέσουν μια δημοφιλή επιλογή και το 2025, όμως είναι απίθανο να επανέλθουν στην κορυφή έναντι των υβριδικών. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) θα συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία, όμως μένει να δούμε σε τι ποσοστό. Το 2024 βελτίωσαν την θέση τους στην χώρα μας αλλά το μερίδιό τους παρέμεινε σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Πρεμιέρα για τα SUV στην κορυφή των πωλήσεων με το Toyota Yaris Cross, ενώ συνολικά κατέκτησαν το 60.0% της αγοράς εδραιώνοντας την κυριαρχία τους (και) στην χώρα μας. Τα SUV καταγράφουν συνεχή άνοδο τα τελευταία χρόνια και το 2022 οι πωλήσεις τους κάλυψαν για πρώτη φορά πάνω από το ήμισυ της εγχώριας αγοράς (54.8%). 






To Tesla Model 3 ήταν το πρώτο σε πωλήσεις ηλεκτρικό μοντέλο στην Ελλάδα το 2024. 








Β.Α
Hellenic Motor History © (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου