Κυριακή 16 Ιουλίου 2017

Tα πρώτα βήματα των αυτοκινήτων της Νότιας Κορέας στην Ελλάδα: Hyundai & Saehan


Tα κορεάτικα αυτοκίνητα έγιναν δημοφιλή στη χώρα μας κατά τη δεκαετία του '90, όμως τα πρώτα τους βήματα στην ελληνική αγορά τα έκαναν στα τέλη της δεκαετίας του '70, με εκπροσώπους τη Ηyundai και τη Saehan (μετέπειτα Daewoo).



HYUNDAI
Η Hyundai ξεκίνησε την κατασκευή αυτοκινήτων το 1967, με τη παραγωγή μοντέλων της Ford κατόπιν αδείας. Τον Οκτώβριο του 1974 παρουσίασε το πρώτο μοντέλο εξελιγμένο από την ίδια. Ήταν το Hyundai Pony. Οι  εξαγωγές της Hyundai στην Ευρώπη ξεκίνησαν το 1978, με την Ελλάδα να αποτελεί μια από τις ευρωπαϊκές αγορές που κυκλοφόρησε αρχικά το Pony (123). Τα πρώτα αυτοκίνητα της εταιρίας, ήρθαν στη χώρα μας τον Ιανουάριο εκείνου του έτους. Η παρουσίαση έγινε με κορεάτες εκπροσώπους, όπως ο Διευθύνων Σύμβουλος της Hyundai.
Την αντιπροσωπεία είχε αναλάβει η "Καπιτσίνας A.E.Ε.Α" (αργότερα Α.Ε.Β.Ε) . Σε αυτή συμμετείχαν οι αδελφοί Καπιτσίνα, Αναστάσιος, Δημήτρης, Μιχαήλ & Κωνσταντίνος, καθώς και ο Έκτωρ Συκιώτης. Η έδρα της επιχείρησης στην Αθήνα βρισκόταν στη Λ. Κηφισού 174, ενώ στη Θεσσαλονίκη ήταν Γράμμου Βίτσι 38. Το Pony κυκλοφόρησε με τον κινητήρα στα 1.238 κ.εκ.
Οι πωλήσεις της στα επιβατικά αυτοκίνητα παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα (κάτω του 1%), παρά τις αρκετά ανταγωνιστικές τιμές τους. Αρκετά καλύτερες ήταν οι επιδόσεις της στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (Pony Pickup), στα πρώτα χρόνια παρουσίας της στη χώρα μας.
H "Καπιτσίνας" εκπροσωπούσε τη μάρκα έως το 1990, αν και η Hyundai ουσιαστικά ήταν ανύπαρκτη στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του '80, όσον αφορά τα επιβατικά της μοντέλα.
Το 1990 την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "HYUNDAI ΕΛΛΑΣ Π&Ρ ΔΑΒΑΡΗ ΑΒΕΕ", με τις πωλήσεις από το δίκτυό της να ξεκινάνε τον Οκτώβριο εκείνου του έτους. Ήδη το πρώτο χρόνο πλήρους διάθεσης τους, το1991, από την εν λόγω επιχείρηση, οι πωλήσεις της υπερβαίνουν τις 8.000 μονάδες και η Hyundai βρίσκεται μέσα στις 10 πρώτες σε πωλήσεις εταιρίες. Εκείνη την εποχή διαθέτει το Excel σε 3θυρες, 5θυρες και 4θυρες εκδόσεις, το S Coupe και το μεγάλο Sonata 1.8. Έκτοτε η Hyundai θα είναι από τους πρωταγωνιστές στην ελληνική αγορά, καταλαμβάνοντας έως και τη 1η θέση των πωλήσεων.

To Hyundai Pony ήταν το πρώτο επιβατικό μοντέλο της εταιρίας στην ελληνική αγορά, 
το 1978 (φωτογραφία επάνω). Η επιδόσεις της εταιρίας ήταν καλύτερες στην αγορά των ελαφρών επαγγεματικών οχημάτων, με το Pony Pickup (φωτογραφία κάτω)
Tο Excel ήταν το βασικό μοντέλο της Hyundai στις αρχές της δεκαετίας του '90, οπότε και η εταιρία έκανε δυναμική επανεμφάνιση στην εγχώρια αγορά.


SAEHAN
Την ίδια περίοδο που έκανε την εμφάνισή της στην Ελλάδα η Hyundai,  ξεκίνησαν να είναι διαθέσιμα και τα αυτοκίνητα της Saehan. 
Η συγκεκριμένη εταιρία κατασκεύαζε αυτοκίνητα από τη δεκαετία του '50, κάτω από διάφορες ονομασίες, σε συνεργασία με ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Το 1972 αρχίζει τη συνεργασία της με την General Motors, ως General Motors Korea, και το 1976 μετονομάζεται ξανά σε Saehan.
Στη χώρα μας ήταν διαθέσιμα δύο μοντέλα. To επιβατικό Saehan Bird και το φορτηγό ενός τόνου Saehan Max.
To Bird βασιζόταν στη πλατφόρμα της G.M που μοιράζονταν και τα Opel Kadett και Isuzu Gemini. Ο κινητήρας του ήταν 1.492 κ. εκ. απόδοσης 73 ίππων (SAE). Το γεγονός ότι βρισκόταν στη κατηγορία των 10 φορολογίσιμων ίππων, έκανε τα πράγματα πιο δύσκολα για το μικρό sedan. Κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στην ελληνική αγορά, προωθήθηκε κυρίως ως ταξί.
Aντιπροσωπεία της Saehan ήταν αρχικά η "STAFO Α.Ε", με έδρα στην Αχαρνών 376. Το υποκατάστημα Θεσσαλονίκης βρισκόταν στην οδό Μοναστηρίου 110.
Σύντομα, το 1979, την αντιπροσωπεία αναλαμβάνει η "Κοπελούζος Α.Ε", που διέθετε καταστήματα σε Αθήνα (Μιχαλακοπούλου 141), Θεσσαλονίκη (Μοναστηρίου 28), Πάτρα και Λάρισα.
Στα τέλη του 1980, η Seahan αλλάξε πάλι χέρια και την διάθεσή τους ανέλαβε η "ΕΛΒΑΤ Α.Ε.Β.Ε", με έδρα στη Λεωφ. Κηφισού 170. Στη συγκεκριμένη επιχείρηση μετείχε και η ΣΤΑΚΟΡ (γνωστή από τα Ford).
Η Saehan μετονομάστηκε επισήμως σε Daewoo τον Ιανουάριο του 1983, συνεχίζοντας να κατασκευάζει οχήματα σε συνεργασία με την G.M.
Η εισαγωγή των κορεάτικων αυτοκινήτων διακόπηκε, ενώ τα Daewoo θα εμφανιστούν στην Ελλάδα περί τα μέσα της δεκαετίας του '90.
Οι πωλήσεις της Saehan παρέμειναν σε πολύ χαμηλά επίπεδα όσον αφορά τα επιβατικά, ενώ πολύ καλύτερες ήταν οι επιδόσεις της στα ελαφρά φορτηγά.

Kαταχώρηση της "Κοπελούζος Α.Ε." για το Saehan Bird, το 1979.








Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου