Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1981. Βελτιωμένη η εικόνα των πωλήσεων παρά το δυσμενές κλίμα.

΄


Το 1981 ήταν η χρονιά που η Ελλάδα έγινε επίσημα μέλος της Ε.Ο.Κ και, από 1η Ιανουαρίου 1981 η χώρα μας αποτελούσε το 10ο μέλος της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (σήμερα Ε.Ε).
Ήταν όμως και χρονιά εκλογών, που διεξήχθησαν στις 18 Οκτωβρίου και ανέδειξαν το ΠΑΣΟΚ ως πρώτο κόμμα,  σηματοδοτώντας την "αλλαγή".
Η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα δεν ήταν η καλύτερη δυνατή, εφόσον η ανάπτυξη είχε εισέλθει σε αρνητικούς ρυθμούς (για πρώτη φορά από το 1974) και τον πληθωρισμό σταθερά σε υψηλά επίπεδα. Σε αυτό συνέβαλε και η παγκόσμια οικονομική κατάσταση που πυροδοτήθηκε από τη πετρελαϊκή κρίση του 1979. Επίσης υπήρξε χειροτέρευση στο ισοζύγιο πληρωμών ενώ αυξήθηκαν σημαντικά οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης, φτάνοντας στο 38% του ΑΕΠ έναντι 31.8% το 1980.
Η αγορά αυτοκινήτου το 1981 παρουσίασε μεν αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όμως εξακολούθησε να βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα με απόλυτα κριτήρια.
Οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στη χώρα μας ανήλθαν σε 46.860 μονάδες (+31%).
Στη πρώτη θέση βρέθηκε η Datsun, η οποία είχε ξεκινήσει την εγχώρια παραγωγή αυτοκινήτων από τις αρχές του 1980. Συγκεκριμένα, το 1981 διέθεσε συνολικά 8.010 επιβατικά (+27.6%), κυριαρχώντας στην εγχώρια αγορά με μερίδιο 17.1%.
Η Opel ακολούθησε στην δεύτερη θέση με 4.045 μονάδες (+36.5%) και μερίδιο 8.6%. Τρίτη σε πωλήσεις ήρθε η Ford με 3.693 μονάδες, ενώ τη πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν, κατά σειρά, η Toyota και η Suzuki. Αυτές οι τρεις εταιρείες είχαν ελάχιστη διαφορά μεταξύ τους και απέσπασαν το ίδιο ποσοστό, με 7.9%. (βλ. πίνακα)
Η Suzuki αύξησε σημαντικά τις πωλήσεις της εκείνη τη χρονιά (+86.2%), χάρη στο νέο μικρό και προσιτό Alto των 550 κ.εκ. στους 4 φορολογήσιμους ίππους. H Fiat βρέθηκε στην έκτη θέση της κατάταξης, με 2.890 μονάδες και μερίδιο 6.2%. Η επίδοση της ιταλικής εταιρείας ήταν ικανοποιητική, όμως υπήρξαν απώλειες σε σχέση με το προηγούμενο έτος, τόσο σε επίπεδο πωλήσεων (-3.9%) όσο και στο ποσοστό της (-2.2%). 
Τα Ιαπωνικά αυτοκίνητα αποδείχθηκαν δημοφιλέστερα με συνολικά 22.650 μονάδες (48.3%) , με αυτά της Δυτικής Ευρώπης να ακολουθούν με 20.540 (43.8%) . Από τα υπόλοιπα, τα 3.290 αφορούσαν μοντέλα από κατασκευαστές της Ανατολικής Ευρώπης (7.0%) ενώ ένα 0.8% ήταν άλλης προέλευσης. Η δημοφιλέστερη ανατολική φίρμα ήταν η Lada, που πέτυχε αύξηση +120.8% και ισοβάθμισε με την Citroen. Χαμηλότερα στην κατάταξη οι Autobianchi και Renault σημείωσαν επίσης τον ίδιο αριθμό πωλήσεων, έχοντας και οι δύο εταιρείες απώλειες, με 651 μονάδες.

Ανοδικά κινήθηκαν τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, με 8.020 μονάδες έναντι 6.698 την προηγούμενη χρονιά (+19.7%). Πάντως το μερίδιό τους στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ήταν ελαφρώς μειωμένο, με 14.6% από 15.8% το 1980. Η συναλλαγματική δαπάνη για την εισαγωγή νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας το 1981, ανήλθε σε περίπου 148.7 εκατομμύρια δολάρια, έναντι περίπου 110.8 εκ. δολάρια το 1980. Η Ελλάδα είχε ενταχθεί επίσημα στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα, όμως οι συνθήκες που επικρατούσαν στην αγορά αυτοκινήτου απείχαν σημαντικά από τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Η αύξηση που σημειώθηκε το 1981 στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων δεν βελτίωσε ουσιαστικά το κλίμα, ενώ οι λιανικές τιμές των αυτοκινήτων συνέχισαν την έντονα ανοδική πορεία, που είχε ξεκινήσει από τα μέσα του 1979. Το αποτέλεσμα ήταν ικανοποιητικό για την πολιτεία, που αύξησε τα έσοδα από φόρους στα καινούργια αυτοκίνητα, υπερβαίνοντας τα 19 δισεκατομμύρια δραχμές ενώ το 1980 τα έσοδα είχαν υποχωρήσει κάτω από τα 10 δισεκατομμύρια δραχμές. 



Η καλή επίδοση των Audi και Mercedes (που κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση), θα πρέπει να αποδωθεί στο κομμάτι της αγοράς του ταξί. Το 1981 η κυβέρνηση επέτρεψε την κυκλοφορία των ταξί με κινητήρες πετρελαίου, βάσει του νόμου 1108/1980. 

 
Στη 2η θέση των πωλήσεων ήρθε η Opel στη χώρα μας το 1981. Δημοφιλέστερο μοντέλο της το Kadett 4ης γενιάς, με βασική έκδοση στα 993 κ.εκ.

Η Suzuki κατέκτησε τη 5η θέση των πωλήσεων στη χώρα μας το 1981, με ποσοστό 7.9%. Υπεύθυνο για την επιτυχία το νέο -τότε- 5πορτο Alto των 550 κ.εκ. (φωτό: 4Τροχοί)










Β.Α
Έρευνα & Αρχείο Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ [Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων]



 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου