Παρασκευή 4 Ιανουαρίου 2019

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1934. Βελτιωμένη εικόνα μετά την πρωτοφανή οικονομική κρίση.






Βελτιωμένη ήταν η εικόνα της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου το 1934, μετά τα εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα που κινήθηκε την προηγούμενη χρονιά. 
Βέβαια  τα πράγματα δεν ήταν εύκολα, εφόσον εξακολουθούσαν να ισχύουν οι εισαγωγικοί περιορισμοί που είχαν επιβληθεί με το ξέσπασμα της μεγάλης οικονομικής κρίσης, την άνοιξη του 1932. 
Παρά το γεγονός ότι υπήρχαν φωνές υπέρ της χαλάρωσης των ποσοτικών περιορισμών, το αυτοκίνητο συνέχιζε να αποτελεί στα μάτια των κυβερνήσεων ένα είδος πολυτελείας. Έτσι οι αντιπρόσωποι αναγκάζονταν να πουλάνε αυτοκίνητα παντός είδους, υπό το καθεστώς της "δυναμικότητας"  που καθόριζε το ανώτατο εισαγωγικό δικαίωμα ανά επιχείρηση. 
Το 1934 οι εισαγωγές αυτοκινήτων ξεπέρασαν σε αξία τα 25.000.000 δραχμές, έναντι περίπου 9.000.000 δρχ το 1933.

Το σύνολο της αγοράς ανήλθε μεταξύ 950 και 1.000 μονάδων, για όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων οχημάτων. 
Την πρώτη θέση κατέλαβαν τα φορτηγά, με 529 μονάδες, έναντι μόλις 171 το προηγούμενο έτος (+209.3%). Σημαντική αύξηση κατέγραψαν και οι ταξινομήσεις νέων λεωφορείων, με 190 μονάδες έναντι μόλις 44 το 1933 (+331.8%).


Τα φορτηγά πέτυχαν σημαντική αύξηση στις πωλήσεις τους το 1934, αποτελώντας και την κατηγορία με τις περισσότερες ταξινομήσεις εκείνη τη χρονιά. Καταχώρηση του Κοντέλλη για τα οκτακύλινδρα φορτηγά της Ford, τον Οκτώβριο του 1934.


Δυστυχώς δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Το σίγουρο είναι ότι, το 1934, διπλασιάστηκε ο αριθμός των πωλήσεων τους στην χώρα μας. Τα αμερικάνικα αυτοκίνητα κατέλαβαν το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς, με το μερίδιό τους να υπερβαίνει το 65% και, κατά συνέπεια, παρουσίασαν την μεγαλύτερη αύξηση στις εισαγωγές κατά το 1934. H δημοφιλέστερη εταιρεία ήταν η Ford, που ήρθε στην πρώτη θέση της γενικής κατάταξης και ακολούθησε δεύτερη η Chevrolet. Tην αντιπροσωπεία της Chevrolet στην Ελλάδα είχε εκείνη την εποχή η "Αδελφοί Κύρτση" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 108. Άλλες φίρμες του ομίλου General Motors είχε αναλάβει η "ΑΘΗΝΑ" Α.Ε (Buick, Oldsmobile), με έδρα επί της οδού Σταδίου 4. Η πορεία της επιχείρησης κατά το 1934 ήταν ανοδική σε σχέση με την προηγούμενη τριετία, ενώ σημαντική ζήτηση εμφάνισαν τα επιβατικά αυτοκίνητα της Buick. 
Οι ευρωπαϊκές φίρμες περιορίστηκαν σε λίγες δεκάδες μονάδες. Αυτό σημαίνει ότι Βρετανοί, Ιταλοί, Γάλλοι και Γερμανοί είχαν ελάχιστα περιθώρια να είναι ανταγωνιστικοί, το συγκεκριμένο διάστημα. 
Στο σύνολο τους τα επιβατικά αυτοκίνητα αφορούσαν την δεύτερη σε πωλήσεις κατηγορία οχημάτων, μετά τα φορτηγά. 

Η οικονομική κρίση είχε ως συνέπεια την κάθετη πτώση στις εισαγωγές αυτοκινήτων την περίοδο 1932-1933. Η επιτακτική ανάγκη λήψης μέτρων για σταθεροποίηση της δραχμής και για την εξοικονόμιση συναλλάγματος οδήγησε  στον περιορισμό των εισαγωγών το 1932, με τον νόμο 5426. Το 1934 οι περιορισμοί συνέχισαν να ισχύουν (όπως άλλωστε και τα επόμενα χρόνια), όμως υπήρξε σαφής βελτίωση του κλίματος. Πάντως οι εισαγωγές και ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων απείχαν σημαντικά από τα δεδομένα της περιόδου 1929-1931, παραμένοντας σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα. 


Διαφήμιση των αδελφών Κύρτση, για τα Pontiac του 1934.

Oldsmobile 1934. Αντιπροσωπεία η "ΑΘΗΝΑ" Α.Ε, μια από τις πιο δυναμικές επιχειρήσεις στον χώρο του αυτοκινήτου, την περίοδο του μεσοπολέμου. Εκείνη την εποχή έφερνε στην χώρα μας και άλλες φίρμες της General Motors, όπως η Buick. 

Φορτηγά και λεωφορεία Renault, αρχές 1934. Τα λεωφορεία σημείωσαν αύξηση των πωλήσεων τους, όπως και οι υπόλοιπες κατηγορίες οχημάτων. 







B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History
Αρχική φωτογραφία: 1934 Chevrolet Master.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου