Δευτέρα 3 Αυγούστου 2020

Το νομοσχέδιο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα



Η κυβέρνηση κατέθεσε πρόσφατα στην Βουλή το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση. Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προτείνει μια σειρά από  κίνητρα για την αγορά ή εκμίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δικύκλων και ποδηλάτων, συνολικού κόστους 100 εκατομμυρίων ευρώ και χρονικό ορίζοντα έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021. 

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι, μεταξύ άλλων, η αντικατάσταση των κυκλοφορούντων ταξί με νέα αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά εξωτερικής φόρτισης με εκπομπές ρύπων έως 50γρCO2/χλμ. Η επιδότηση σε αυτή την περίπτωση θα ανέρχεται στο 25%, με ανώτατο όριο τις 8.000 ευρώ. 

Σημαντική παράμετρος είναι και η απαλλαγή από το τέλος στάθμευσης, από 1/1/2021 και για δύο χρόνια, για τα οχήματα μηδενικών ρύπων ή χαμηλών ρύπων έως 50γρCO2/χλμ, όπου υπάρχουν θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης και θέσεις στάθμευσης για τους κατοίκους εντός των διοικητικών ορίων των ΟΤΑ Α’ βαθμού (άρθρο 4, παρ. 1).

Παράλληλα με τα οικονομικά κίνητρα και τις φορολογικές απαλλαγές για τα ηλεκτρικά οχήματα, που θα ισχύουν για ιδιώτες και επιχειρήσεις, το νομοσχέδιο προβλέπει την επιβολή περιβαλλοντικού τέλους σε παλιά, ρυπογόνα οχήματα. Το τέλος αυτό καθορίστηκε στις 3.000 ευρώ (από 4.000 που προέβλεπε αρχικά) για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro 4, δηλαδή ηλικίας από 10-12 ετών και άνω. Για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro 5A (ηλικίας άνω των 8 ετών) το αντίστοιχο περιβαλλοντικό τέλος θα ανέρχεται στα 1.000 ευρώ. Απαγορεύεται η εισαγωγή των παλαιότερων οχημάτων τεχνολογίας Euro 1, 2 και 3.  Τα έσοδα που θα προκύψουν θα διοχετευθούν μέσω του Λογαριασμού Ειδικού Σκοπού για την ανάπτυξη και χρηματοδότηση δράσεων που θα υποστηρίζουν την μετάβαση στην κινητικότητα των μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων. 

Tesla Model 3

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα δεδομένα στην αυτοκινητοβιομηχανία αλλάζουν. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται πλέον δυναμικά στο προσκήνιο. Φυσικά δεν είναι όλα ρόδινα. Το κόστος αγοράς αυτών των αυτοκινήτων είναι ακόμα υψηλό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα σημαντικό ποσοστό των αγοραστών να θεωρεί τις "κλασικές" προτάσεις περισσότερο ελκυστικές, ακόμα σε χώρες όπου τα οικονομικά δεδομένα είναι καλύτερα σε σχέση με την Ελλάδα. 
Σημαντικό είναι και το θέμα των υποδομών, στο οποίο η χώρα μας βρίσκεται ουσιαστικά στο μηδέν. 
Το νομοσχέδιο εύλογα προβλέπει την αντιμετώπιση αυτής της παραμέτρου, όμως θα πρέπει να υπάρξει στην πράξη ο σωστός συντονισμός ώστε να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα οι μελλοντικοί ιδιοκτήτες τέτοιων οχημάτων. 
Να σημειωθεί ότι για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ, θεσπίζεται ακόμα πιο αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης (70% έναντι 50% που είχε προβλεφθεί αρχικά). Με τον τρόπο αυτό καθίσταται ελκυστικότερη η εγκατάσταση υποδομών φόρτισης που θα λειτουργούν με ενέργεια προερχόμενη από εναλλακτικές πηγές. καθιστώντας έτσι την φόρτιση 100% πράσινη.

Παράλληλα με την κατάθεση του νομοσχεδίου, έκανε επίσημα την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά η Tesla. Τα διαθέσιμα μοντέλα της αμερικάνικης εταιρείας είναι τα "Model S", "Model 3" και "Model X".  

Όπως ανακοινώθηκε, το πρόγραμμα "Κινούμαι Ηλεκτρικά" της κυβέρνησης προβλέπει απαλλαγή από το τεκμήριο διαβίωσης για τα ηλεκτρικά οχήματα με λιανική τιμή προ φόρων έως 50.000 ευρώ, ενώ για τα ηλεκτρικά οχήματα με τιμή άνω των 50.000 ευρώ το τεκμήριο διαβίωσης καθορίστηκε στα 4.000 ευρώ. 

Volkswagen ID.3

Είναι σαφές ότι τα ποσοστά των αυτοκινήτων μηδενικών ή πολύ χαμηλών ρύπων στην Ελλάδα θα κινηθούν ανοδικά τα αμέσως επόμενα χρόνια. Άλλωστε το ποσοστό τους αυτή την στιγμή κυμαίνεται μόλις στο 1% επί του συνόλου της αγοράς. 
Το πρώτο εξάμηνο του 2020 διατέθηκαν στην Ελλάδα μόλις 367 ηλεκτρικά ή Plug-in-Hybrid Electric επιβατικά αυτοκίνητα.  

Το πρώτο βήμα προς την σωστή κατεύθυνση έγινε. Όμως πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα. 
Η δεκαετής δημοσιονομική κρίση στην Ελλάδα επέφερε αρνητικά δεδομένα στην σύνθεση του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων. Ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στην χώρα μας είναι ιδιαίτερα υψηλός, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε περιβαλλοντικό επίπεδο.
Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται μια πιο "πολύπλευρη" πολιτική.  
Κατά την άποψη του hellenic motor history, το περιβαλλοντικό τέλος που θα επιβάλλει η κυβέρνηση στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα είναι μάλλον χαμηλό, ειδικά στην περίπτωση αυτών τεχνολογίας Euro 4 (τα οποία θα μπορούσαν να αποκλειστούν εντελώς). 
Επιπλέον, με δεδομένο το υψηλό κόστος αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ακόμα και μετά την προβλεπόμενη επιδότηση των 6.000 ευρώ, ίσως μεσοπρόθεσμα να είναι θετικό να επιδοτηθούν και τα καινούργια βενζινοκίνητα αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro 6. 
Βέβαια, ένας σχεδιασμός μαζικής αντικατάστασης των παλαιών αυτοκινήτων σε σύντομο χρονικό διάστημα, για να πετύχει τα επιθυμητά αποτελέσματα προϋποθέτει και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς σε "φυσιολογικές" συνθήκες. Και αυτή την στιγμή δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι κάτι τέτοιο ισχύει. 

Σημαντικό για την βελτίωση των περιβαλλοντικών όρων στην πρωτεύουσα είναι και ο εκσυγχρονισμός του συστήματος κυκλοφορίας των οχημάτων στην πόλη. Είναι εύλογο ότι με τα σημερινά δεδομένα κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να εφαρμοστεί, όμως είναι επίσης σαφές ότι το παρωχημένο μέτρο των "μονών-ζυγών" έχει εξαντλήσει τα όριά του εδώ και καιρό. 
Η προσήλωση της κυβέρνησης στην ηλεκτροκίνηση είναι σίγουρα θετική, όμως αυτή επί του παρόντος δεν αποτελεί πανάκεια. 







B.A
  © Hellenic Motor History (2020) 






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου