Κυριακή 15 Οκτωβρίου 2023

Ελληνικές ιστορίες αυτοκινήτου το 1934. Ο διαγωνισμός κομψότητας της ΕΛΠΑ στο Φάληρο και η εβδομάδα επίδειξης της General Motors.

 


Το 1934 η Ελλάδα προσπαθούσε να συνέλθει από την μεγάλη οικονομική κρίση που είχε ξεσπάσει στα τέλη του 1931. Το πολιτικό κλίμα εκείνη την εποχή ήταν τεταμένο, με τον Παναγή Τσαλδάρη στην διακυβέρνηση μετά την νίκη που πέτυχε το Λαϊκό Κόμμα στις εκλογές της 5ης Μαρτίου 1933. Ορκίστηκε Πρωθυπουργός στις 10 Μαρτίου 1933, ενώ μεσολάβησε το -αποτυχημένο- στρατιωτικό πραξικόπημα του Νικόλαου Πλαστήρα και η μεταβατική κυβέρνηση του Αλέξανδρου Οθωναίου. Τρεις μήνες αργότερα, στις 6 Ιουνίου 1933, έγινε η δολοφονική απόπειρα εναντίον του Ελευθερίου Βενιζέλου στην Λεωφόρο Κηφισίας. Στις 11 Φεβρουαρίου 1934 διεξήχθησαν οι δημοτικές εκλογές σε κλίμα έντονης πόλωσης. Ο Κωνσταντίνος Κοτζιάς εκλέχθηκε δήμαρχος Αθηναίων στην θέση του απερχόμενου Σπύρου Μερκούρη. Μέσα σε αυτό το οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον, η Ελλάδα προσπαθεί να πάει κάνει βήματα προόδου. Στις 28 Μαΐου 1934 άνοιξε τις πύλες της η πρώτη αρχιτεκτονική έκθεση, όπου παρουσιάστηκαν σχέδια και μακέτες από ιδιωτικά και δημόσια κτίρια γνωστών αριχτεκτόνων, όπως του Σ. Βουρέκα, του Γ. Κοντολέοντος, του Κ. Λάσκαρη, του Πατρ. Καραντινού, του Ν. Μητσάκη κ.α. Την ίδια εποχή οι Αθηναίοι πληροφορούνται από καταχωρήσεις στον ημερήσιο Τύπο, πως πωλούνται και ενοικιάζονται διαμερίσματα στην "πολυτελεστέρα εν Αθήναις πολυκατοικία", στην πλατεία Εξαρχείων. Δεν ήταν άλλη από την γνωστή μας σήμερα "Μπλε Πολυκατοικία", η οποία διέθετε όλες τις σύγχρονες ανέσεις και ευκολίες της εποχής. Παρότι η πλειοψηφία των κατοικιών που κατασκευάζονταν εκείνη την εποχή αφορούσε μονόροφα ή διώροφα κτίρια, πάντως οι πολυκατοικίες είχαν αρχίσει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στην πρωτεύουσα. Το 1934 εκδόθηκαν 2.721 οικοδομικές άδειες, από τις οποίες οι 99 αφορούσαν κτίσματα τεσσάρων έως έξι ορόφων. Παράλληλα είχαν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα οι ηλεκτρικές συσκευές, που φυσικά απευθύνονταν σε όσους είχαν την απαραίτητη οικονομική άνεση αλλά και την τάση στον σύγχρονο τρόπο ζωής. Για την μεγάλη μερίδα των Ελλήνων ένα ηλεκτρικό ψυγείο δεν ήταν παρά πολυτέλεια. To ίδιο ίσχυε για το αυτοκίνητο, σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό. Το κράτος άλλωστε θεωρούσε το ιδιωτικό αυτοκίνητο ως είδος πολυτελείας. Όμως οι εισαγωγικοί περιορισμοί δεν επέτρεπαν ώστε να καλυφθεί η ζήτηση, εφόσον ο αριθμός των νέων αυτοκινήτων που έφταναν στην χώρα μας ήταν ιδιαίτερα χαμηλός. Το καθεστώς του περιορισμού στις εισαγωγές προϊόντων επιβλήθηκε την άνοιξη του 1932 ως απαραίτητο μέτρο στην σοβαρή νομισματική κρίση που είχε ξεσπάσει και διατηρήθηκε στα πλαίσια προστασίας του εθνικού νομίσματος τα επόμενα χρόνια. Δύο ήταν τα αυτοκινητιστικά γεγονότα που απασχόλησαν περισσότερο κατά το 1934. Το πρώτο αφορούσε την εκκίνηση από την Αθήνα των αυτοκινήτων για το ράλλυ Monte Carlo στις 20 Ιανουαρίου, συνολικά 22 πληρώματα διαφόρων εθνικοτήτων. Το δεύτερο αποτέλεσε και ένα ευρύτερο κοινωνικό γεγονός και ήταν ο διαγωνισμός κομψότητας αυτοκινήτων στον Ιππόδρομο Φαλήρου, μια διοργάνωση της ΕΛΠΑ. Η εκδήλωση έγινε στις 15 Σεπτεμβρίου και έλαβαν μέρος 50 αυτοκίνητα νέου τύπου μαζί με κομψές δεσποινίδες και κυρίες. Η συμμετοχή θεωρήθηκε μικρή αλλά όχι απαγοητευτική για τα δεδομένα που επικρατούσαν. 




Την εκδήλωση παρακολούθησε πλήθος κόσμου, μεταξύ των οποίων ο υπουργός Συγκοινωνίας κ. Πέτρος Ράλλης με την σύζυγό του και ο υφυπουργός κ. Κ. Τσαλδάρης. Η παρέλαση των αυτοκινήτων ξεκίνησε στις 5 το απόγευμα και στην συνέχεια δόθηκαν τα διάφορα βραβεία από την επιτροπή. Το πρώτο βραβείο γενικής κομψότητας, Αριστείον ΕΛΠΑ, κέρδισε η κ. Λουΐζα Μάμμου με Buick. Το βραβείον κομψότητας, έπαθλον εταιρείας "ΑΘΗΝΑ", έλαβε η κ. Ι. Θεοτόκη με την LaSalle ιδιοκτησίας της κ. Αβέρωφ. Έπαθλα κέρδισε επίσης το Opel της δεσποινίδος Μαρίας Μιχαηλίδου, το Ford Roadster του κ. Ραμπά με οδηγό την κ. Έλσα Χατζηαργύρη, η ανοικτή Lincoln του Γουίλιαμ Ρηζ με οδηγό την κυρία Ρηζ, το Nash Lafayette της κ. Μαρίας Ζάρπα, η Auburn της κ. Μαρίας Τσακαλάκη, η Chrysler Airflow της εταιρείας Μινάρδου. Διάκριση της ΕΛΠΑ έλαβε επίσης το Λεωφορείο των αδελφών Μαυρουδή μάρκας Chevrolet, ενώ στον διαγωνισμό πήρε μέρος και ένα ταξί μάρκας Chrysler. 

Στο διάστημα 14 έως 20 Σεπτεμβρίου 1934 διοργανώθηκε η "Εβδομάδα General Motors". Οι κεντρικοί αντιπρόσωποι των προϊόντων της αμερικάνικης εταιρείας έκαναν "πρωτότυπους εκθέσεις" με σκοπό την εξυπηρέτηση της πελατείας και την "εκλαΐκευση των τελευταίων καταπληκτικών τελειοποιήσεων στο αυτοκίνητο". Τις εκθέσεις αυτές διοργάνωσε η "ΑΘΗΝΑ" Ανων. Εταιρεία Αυτοκινήτων, που είχε την αντιπροσωπεία των επιβατικών αυτοκινήτων Buick, Oldsmobile, Opel και Vauxhall (οδός Σταδίου 4) και των φορτηγών G.M.C και Bedford (οδός Μυλλέρου 23). Ανάλογες εκθέσεις έκανε η "Αδελφοί Κύρτση" Α.Ε,  αντιπροσωπεία στην χώρα μας της δημοφιλούς Chevrolet. H έδρα ήταν στην Λεωφ. Συγγρού 108. Δυστυχώς, αν και η εικόνα ήταν βελτιωμένη κατά το 1934, το αγοραστικό κοινό συνέχισε να είναι περιορισμένο. Παρά τις εκκλήσεις των εισαγωγέων για διπλασιασμό στις εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων (και αύξηση στο ποσοστό εισαγωγής για τα φορτηγά), οι περιορισμοί συνέχισαν να αποτελούν σοβαρό εμπόδιο στην εξάπλωση του αυτοκινήτου στην χώρα μας και η εικόνα ελάχιστα βελτιώθηκε τα αμέσως επόμενα χρόνια. 






Β.Α
Έρευνα: Hellenic Motor History © (2023)
Mε πληροφορίες από τις εφημερίδες "Έθνος" & "Πρωία". Στοιχεία αδειών οικοδομής: "Οικονομολόγος Αθηνών". 
Φωτογραφίες: εφημ. "Ελεύθερος Άνθρωπος" (Opel δ. Μιχαηλίδου) & "Έθνος" (Buick κ. Μάμμου), 16/9/1934.
Aρχική φωτογραφία: Buick Convertible 1934.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου