Friday, 3 August 2018

H αύξηση στη φορολογία αυτοκινήτων, τον Αύγουστο του 1958


To 1957, τα έσοδα του δημοσίου από τα τέλη και τις εισφορές των αυτοκινήτων, ανήλθαν σε 139 εκατομμύρια δραχμές. Παρόλα αυτά το κράτος, υπό την κυβέρνηση της Ε.Ρ.Ε του Κωνσταντίνου Καραμανλή, αποφάσισε σημαντική αύξηση στη φορολογία των αυτοκινήτων, το καλοκαίρι του 1958.
Αυτό έγινε στα πλαίσια λήψης μέτρων για τον "περιορισμό των εισαγωγών και της πολυτελούς διαβίωσης", με την επιπλέον φορολόγηση των ειδών "πολυτελείας". Mέσα στις προσθέσεις της κυβέρνησης ήταν ο περιορισμός ή ακόμα και η κατάργηση των πωλήσεων με δόσεις. Όσον αφορά τα αυτοκίνητα, ο προϋπολογισμός προέβλεπε επιπλέον έσοδα και από την αύξηση στη φορολογία των πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Το ζήτημα του συναλλαγματικού αποθέματος ήταν η επίσημη δικαιολογία, αν και το ύψος του είχε κριθεί κατά γενική ομολογία ικανοποιητικό, εφόσον ανερχόταν στα 160.000.000 δολάρια.
Έτσι, όσα επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομούνταν για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την 4η Αυγούστου 1958, η απόφαση όριζε ότι θα έχουν το εξής εφ'άπαξ πρόσθετο τέλος, βάσει της εργοστασιακής τους αξίας.
Εργοστασιακή αξία έως 1.000 δολάρια, τέλος 15.000 δραχμών. Άνω των 1.000 και έως 1.400 δολάρια, τέλος 25.000 δραχμών. Άνω των 1.400 και μέχρι 1.800 δολάρια, τέλος 40.000 δρχ. Άνω των 1.800 και μέχρι 2.500 δολάρια, τέλος 55.000 δρχ.
Για επιβατικά με εργοστασιακή αξία άνω των 2.500 δολαρίων το πρόσθετο τέλος ήταν 75.000 δραχμές. 
Όσον αφορά τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ο υπολογισμός του τέλους γινόταν βάσει της αξίας τους ως καινούργια. 
Από την δαγκάνα του κράτους δεν ξέφυγαν ούτε τα δίτροχα. Από 4/8/1958, το εφ'άπαξ πρόσθετο τέλος για τα σκούτερ, ορίστηκε στις 2.000 δραχμές, ενώ για τις μοτοσυκλέτες στις 4.000 δραχμές. Από τα μέτρα εξαιρέθηκαν οι μοτοσυκλέτες και τα τρίτροχα οχήματα που χρησιμοποιούνταν για μεταφορές. 
Επιπλέον, από την 1η Σεπτεμβρίου 1958, αυξήθηκαν τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. 



Aνακοίνωση της ΕΛΦΙΝΚΟ Α.Ε. στον Τύπο (21/8/1958), με αφορμή τις φορολογικές αυξήσεις που επέβαλε στα αυτοκίνητα η κυβέρνηση, στις αρχές Αυγούστου 1958. Το κείμενο είναι ενδεικτικό της κατάστασης που δημιουργήθηκε εκείνη την εποχή στην εγχώρια αγορά






B.A
Έρευνα: Hellenic Motor History

No comments:

Post a Comment