Παρασκευή 7 Μαΐου 2021

Πολύ νωρίς για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, πιστεύουν σχεδόν οι μισοί αγοραστές στην Βρετανία.

 


Tα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι εδώ και αποτελούν το επόμενο μεγάλο στοίχημα για την αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και τις κυβερνήσεις των ευρωπαϊκών κρατών. Βρισκόμαστε στην αρχή μιας μεταβατικής περιόδου, η οποία θα οδηγήσει στην πλήρη επικράτηση των "καθαρών" αυτοκινήτων. Πότε όμως θα συμβεί αυτό και κατά πόσο είναι έτοιμοι οι καταναλωτές να περάσουν στη νέα εποχή; 

Ο Σύνδεσμος Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτου (SMMT) στην Βρετανία, δημοσίευσε πρόσφατα στοιχεία σχετικά με την εικόνα που παρουσιάζει η ηλεκτροκίνηση στην χώρα αλλά και τις τάσεις που επικρατούν. Σύμφωνα με αυτά, το 2020 μόλις το 4.6% των ταξινομήσεων από ιδιωτικές πωλήσεις (λιανικές) αφορούσαν αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), έναντι 8.7% των εταιρικών πωλήσεων. Παρά το γεγονός ότι η βρετανική κυβέρνηση επενδύει δισεκατομμύρια στερλίνες σε νέες υποδομές για την ηλεκτροκίνηση,  ένα σημαντικό ποσοστό ιδιωτών δεν δείχνει ιδιαίτερα πρόθυμο να εγκαταλείψει τις... παραδόσεις! Βέβαια τα ποσοστά στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημείωσαν σημαντική αύξηση, όμως υπάρχουν ακόμα ζητήματα που κάνουν μια σημαντική μερίδα του κόσμου διστακτική απέναντι στην νέα τεχνολογία. Τον περασμένο Σεπτέμβριο ο SMMT δημοσίευσε τα αποτελέσματα που προέκυψαν από τη έρευνα που έκανε σε συνεργασία με την εταιρεία Savanta ComRes. Σύμφωνα με αυτή, οι βασικοί λόγοι που αποτρέπουν τους αγοραστές είναι οι υψηλότερες τιμής πώλησης (52%), η έλλειψη των κατά τόπους σημείων φόρτισης (44%) και ο φόβος της επαρκούς αυτονομίας σε συνδυασμό με τις διαθέσιμες υποδομές για μεγαλύτερες αποστάσεις (38%). Παρά το γεγονός ότι το 37% δήλωσε αισιόδοξο για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου έως το 2025, το 44% δεν θεωρεί πως θα είναι έτοιμο ως το 2035 (!). Να σημειωθεί πως η βρετανική κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο την παύση στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου, το 2030. 

Οι επιχειρήσεις επί του παρόντος λαμβάνουν ισχυρότερα κίνητρα σε σχέση με τους ιδιώτες, όμως έγινε σε όλους αισθητή η περικοπή στο Plug-in Car Grant, της επιχορήγησης που η κυβέρνηση μείωσε τον περασμένο Μάρτιο. Η κίνηση αυτή επιβαρύνει κατά £500 το κόστος αγοράς για κάθε BEV με τιμή μικρότερη των £35.000. Για όσα κοστίζουν πάνω από £35.000 η επιβάρυνση ανέρχεται σε £3.000, εφόσον καταργήθηκε η επιχορήγηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που υπερβαίνουν αυτή την τιμή. Αντίθετα, σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι κυβερνήσεις δίνουν ισχυρότερα κίνητρα στους ιδιώτες. Στην Ολλανδία, για παράδειγμα, ισχύει έκπτωση €4.000 για την αγορά ενός καινούργιου BEV με τιμή μεταξύ €12.000 και €45.000, με την προϋπόθεση ελάχιστης αυτονομίας 120 χιλιομέτρων. Τα κίνητρα αυτά θα ισχύουν έως το 2025, όμως έχει προβλεφθεί σταδιακή μείωση στο ποσό της επιδότησης, εφόσον αναμένεται παράλληλα πτώση στις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Συνολικά η ολλανδική κυβέρνηση έχει ως στόχο να υποστηρίξει την ηλεκτροκίνηση με επενδύσεις περίπου €250 εκατομμυρίων έως το 2025. Πάντως και στην Ολλανδία το μεγαλύτερο ποσοστό επί του συνόλου των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2020, αφορούσε εταιρικές πωλήσεις (73%). 


Ισχυρά κίνητρα ισχύουν και στην Γερμανία, με επιδότηση €9.000 για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τιμή καταλόγου κάτω από €40.000. Για τα αυτοκίνητα με κόστος αγοράς από €40.000 έως €65.000 η επιδότηση ανέρχεται στα €7.500. Kαι οι Γερμανοί φαίνεται πως έχουν ενδοιασμούς, σύμφωνα με δημοσίευμα του cleanenergywire.org στις 4 Φεβρουαρίου 2021. Σε έρευνα που έκανε η εταιρεία VKU, το 38% των οδηγών στην Γερμανία πιστεύει πως η βελτίωση στην αυτονομία είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η υψηλή τιμή αγοράς αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για το 35.8%, ενώ το 31.4% απάντησε πως θεωρεί απαραίτητη την αύξηση στον αριθμό των δημόσιων σταθμών φόρτισης. Οι προβληματισμοί των αγοραστών, κατά συνέπεια, δεν διαφέρουν σε σχέση με την Βρετανία. 

Ενδιαφέρον έχει η εκτίμηση του SMMT, ότι στην Βρετανία είναι απαραίτητη η τοποθέτηση 700 δημόσιων σταθμών φόρτισης σε καθημερινή βάση, ως τα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας, ώστε να υπάρξει επαρκής κάλυψη των διαρκώς αυξανόμενων αναγκών, όπως υποστηρίζει. 

Το πρώτο τετράμηνο του 2021 οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Βρετανία, ανήλθαν σε 567.108 μονάδες (+16.2%). Τα αμιγώς βενζινοκίνητα μοντέλα κατέλαβαν το 49.4% με 280.385 μονάδες. Σημαντική πτώση κατά 32.3% σημείωσαν τα αμιγώς πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, με 62.586 μονάδες έναντι 92.498 το ίδιο διάστημα πέρσι. Το μερίδιό τους έχει περιοριστεί στο 11.0% της αγοράς. Καλές επιδόσεις κατέγραψαν τα Mild Hybrid βενζίνης και πετρελαίου (MHEV petrol & diesel), με 62.009 και 41.587 μονάδες και ποσοστό 10.9% και 7.3% αντίστοιχα. Τα Plug-in Hybrid και Hybrid Electric Vehicle (PHEV & HEV) πέτυχαν 36.213 και 43.397 πωλήσεις, με το ποσοστό τους στο 6.4% και 7.7% αντίστοιχα. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) κατέλαβαν το 7.2% της βρετανικής αγοράς, με 40.931 πωλήσεις. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου 2020 οι πωλήσεις ήταν στις 19.630 μονάδες, αν και η σύγκριση δεν είναι απολύτως αντιπροσωπευτική με δεδομένο ότι πέρσι το Απρίλιο οι πωλήσεις είχαν σχεδόν εκμηδενιστεί λόγω του πρώτου κύματος της πανδημίας Covid-19. 




Β.Α
 Hellenic Motor History © (2021)
Στοιχεία πωλήσεων: SMMT
Πληροφορίες: SMMT (Βρετανία), autovistagroup.com (Ολλανδία), electrive.com (Γερμανία)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου