Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023

Αυτοκίνητα Made in China. To επόμενο μεγάλο στοίχημα της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου;



H δεκαετία του '70 σηματοδότησε την άνοδο των ιαπωνικών αυτοκινήτων στην εγχώρια αγορά. Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες σημαντικές αγορές στην Ευρώπη για την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, παρά το μικρό της μέγεθος. Η πρόσβαση στις ευρωπαϊκές αγορές δεν ήταν εύκολη υπόθεση εκείνη την εποχή, ειδικά στις χώρες που διέθεταν την δική τους αυτοκινητοβιομηχανία. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι ιαπωνικές εταιρείες έπρεπε να περιμένουν μέχρι την δεκαετία του '90, ώστε να κατακτήσουν αξιόλογα ποσοστά (π.χ Ισπανία). Φυσικά σε αυτό έπαιξε ρόλο και το αυστηρό περιοριστικό πλαίσιο στις εισαγωγές ιαπωνικών αυτοκινήτων, που είχαν θεσπίσει χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία. Στην συνέχεια ήταν η σειρά της Ν. Κορέας. Οι πρώτες προσπάθειες για διείσδυση στην Ευρώπη είχαν γίνει στο διάστημα από τα τέλη της δεκαετίας του '70 έως τις αρχές της δεκαετίας του '80. Η Hyundai άρχισε να εξάγει αυτοκίνητα σε χώρες που οι συνθήκες ήταν πιο ευνοϊκές και οι ιαπωνικές εταιρείες είχαν ήδη ικανοποιητική παρουσία. Η Ελλάδα αποτέλεσε έναν από τους πρώτους εξαγωγικούς προορισμούς στην Ευρώπη, το 1978. Όμως η κίνηση αυτή δεν είχε την ανάλογη επιτυχία, με αποτέλεσμα την ανασύνταξη και την επανασύστασή τους την δεκαετία του '90. Η καθιέρωση των αυτοκινήτων της Ν. Κορέας στην Ευρώπη ήταν μια μακρόχρονη διαδικασία αν και στην Ελλάδα η επιτυχία τους ήταν άμεση, εφόσον η δημιουργία νέου σύγχρονου δικτύου της Hyundai στην χώρα μας έγινε την σωστή χρονική στιγμή και στις πλέον κατάλληλες συνθήκες. 

Σήμερα οι Hyundai και Kia Motors αποτελούν σημαντικούς παίκτες σε όλη την Ευρώπη και, με εξαίρεση την Toyota, έχουν αφήσει πίσω όλες τις ιαπωνικές φίρμες, Όμως φαίνεται ότι το παζλ δεν έχει ολοκληρωθεί. Στον καθιερωμένο ανταγωνισμό έρχεται να προστεθεί η παρουσία των Κινέζων. Η Κίνα διαθέτει σήμερα την μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν κάνει σημαντικές επενδύσεις με μονάδες εγχώριας παραγωγής, ώστε να ενισχύσουν την παρουσία τους εκεί. Το 2022 οι πωλήσεις νέων επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων ανήλθαν σε 26.864.000 μονάδες. Οι κινέζικες φίρμες έχουν θέσει ως στόχο την αύξηση στο μερίδιο αγοράς, απέναντι σε καθιερωμένους ευρωπαίους και ιάπωνες (Volkswagen, Toyota, Honda), με προεξέχουσες τις BYD και Geely. Το 2022 ήδη πέτυχαν να ελέγχουν το 49.9% της εγχώριας αγοράς έναντι 44.5% την προηγούμενη χρονιά. Όμως αυτό δεν είναι αρκετό. Η επέκταση εκτός συνόρων είναι ακόμα ένα μεγάλο στοίχημα για τις κινέζικες εταιρείες. Έως σήμερα οι εξαγωγές αφορούσαν κατά κανόνα αναπτυσσόμενες αγορές (Αφρική, Λατ. Αμερική, Μ. Ανατολή), σε ορισμένες περιπτώσεις με αρκετή επιτυχία. Τι γίνεται όμως με απαιτητικές αγορές όπως η ευρωπαϊκή; 



Το 2022 οι συνολικές εξαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα ανήλθαν σε 3.111.000 μονάδες (+54.4%). Από το σύνολο οι 679.000 ήταν επαναφορτιζόμενα οχήματα. Αυτή ακριβώς είναι η κατηγορία που ποντάρουν οι Κινέζοι για την κατάκτηση των ευρωπαϊκών αγορών. Η συγκυρία είναι κατάλληλη, διανύοντας μια μεταβατική περίοδο προς την ηλεκτροκίνηση, με αύξηση στις πωλήσεις υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Οι Kινέζοι έχουν την δυνατότητα να διατηρούν τις τιμές των αυτοκινήτων τους σε ανταγωνιστικά επίπεδα, ενώ το μέσο κόστος αγορά ενός επαναφορτιζόμενου οχήματος στην Ευρώπη παραμένει υψηλό. Αν και είναι πολύ νωρίς ακόμα για να πει κανείς αν θα επιτύχουν ή όχι να καθιερωθούν στην Ευρώπη, για πρώτη φορά η παρουσία τους γίνεται αισθητή. Εταιρείες όπως η BYD και η Great Wall Motors έκαναν την εμφάνισή τους με αυτοπεποίθηση στο Σαλόνι Αυτοκινήτου στο Παρίσι, τον περασμένο Οκτώβριο. Επιπλέον, οι κινέζικες εταιρείες επιχειρούν να αναβαθμίσουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων τους, τομέας στον οποίο υστερούσαν σημαντικά. Η MG σημειώνει ήδη μεγάλη εμπορική επιτυχία στην Μ. Βρετανία, που το 2022 κατέκτησε την 13η θέση με μερίδιο 3.2%. Στην Σουηδία σημειώνει επίσης επιτυχία, εφόσον το 2022 πέτυχε αύξηση +87.6% και κατέλαβε την 11η θέση με μερίδιο 2.9%, ενώ το προηγούμενο έτος ήταν στην 16η θέση με 1.5%. Αρκετά χαμηλό ποσοστό αλλά με ξεκάθαρα ανοδικές τάσεις είχε στην Ιταλία, που κατέγραψε αύξηση +697.9% (!) με 7.373 μονάδες και 0.6%. Το ίδιο ποσοστό πέτυχε και στην Γερμανία, με 15.684 μονάδες. Όμως η MG δεν είναι η μοναδική περίπτωση. Αν και το όνομά της παραπέμπει ευθέως σε ένδοξες εποχές της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, υπάρχουν και εντελώς νέες φίρμες στο χάρτη της αγοράς αυτοκινήτου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Lynk & Co.  ιδιοκτησίας Geely, που έχει επίσης υπό τον έλεγχό της την Volvo, την Polestar και την Lotus.  To SUV Lynk & Co 01 (αρχική φωτογραφία) μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα με το Volvo XC40, καθώς και οι κινητήρες προέρχονται από την σουηδική εταιρεία (το μοντέλο είναι Plug-in Hybrid). Με την συνδρομή της Volvo ανταποκρίνεται στις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας, με 5 αστέρια στο Euro NCAP. Επίσης έχει γίνει προσπάθεια να ικανοποιεί τα αισθητικά κριτήρια των Ευρωπαίων. Η εταιρεία δίνει μεγάλη σημασία στον τομέα της συνδεσιμότητας, με το Lynk & Co App και διαθέτει πλούσιο πακέτο εξοπλισμού, εγγύηση τεσσάρων ετών, ενώ ο αγοραστής μπορεί να περιλάβει στην αρχική συμφωνία το κόστος ασφάλισης και συντήρησης του αυτοκινήτου. 

Το 2022 η Lynk & Co πέτυχε στην Ολλανδία 5.846 πωλήσεις, που την έφεραν στην 16η θέση της γενικής κατάταξης με μερίδιο 1.9%. Το Lynk & Co 01 ήταν το μοναδικό διαθέσιμο μοντέλο, που όμως ήρθε στην όγδοη θέση των πωλήσεων! H BYD είναι ακόμα μια εταιρεία που επιδιώκει να έχει παρουσία στην Ευρώπη, με όπλο την ηλεκτροκίνηση. Η αντίδραση των ευρωπαίων αγοραστών δείχνει καταρχήν θετική και φαίνεται να υπάρχουν προοπτικές για τα κινέζικα αυτοκίνητα. Φυσικά αυτό θα κριθεί από πολλούς παράγοντες, όμως ήδη οι Κινέζοι είναι εδώ και δεν μπορούν να περάσουν πλέον απαρατήρητοι. Πολλά θα μπορούσαν να ειπωθούν για αυτή την εξέλιξη και όχι μόνο σε καθαρά αυτοκινητιστικό επίπεδο. 


BYD Atto 3

Στην Ελλάδα τα κινέζικα αυτοκίνητα είναι ανύπαρκτα μέχρι αυτή τη στιγμή. Για πόσο ακόμα; Το πιθανότερο είναι πως δεν θα αργήσουν να κάνουν την εμφάνισή τους στην εγχώρια αγορά εταιρείες όπως οι παραπάνω. To ποσοστό στα επαναφορτιζόμενα οχήματα είναι ακόμα χαμηλό στην χώρα μας (ειδικά στα αμιγώς ηλεκτρικά), όμως αναμφίβολα η πορεία τους θα είναι ανοδική το επόμενα χρόνια, με μεγάλα περιθώρια βελτίωσης. Άλλωστε εκ των πραγμάτων η Ελλάδα θα χρειαστεί σύντομα να επιταχύνει τις διαδικασίες μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Οι κινέζικες φίρμες που ήδη δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη δίνουν έμφαση σε αυτό το κομμάτι της αγοράς και θα μπορούσαν να θέσουν από τώρα τις βάσεις ώστε να είναι ανταγωνιστικές όταν οι συνθήκες στην ελληνική αγορά γίνουν περισσότερο ευνοϊκές. Ειδικά η MG θα μπορούσε να το επιτύχει μεσοπρόθεσμα ακόμα και με τα "συμβατικά" της βενζινοκίνητα μοντέλα, παράλληλα με τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά. Το ίδιο ισχύει άλλωστε και στην Βρετανία, με τις τιμές στο σύνολο της γκάμας της σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικά επίπεδα. Είναι σχεδόν βέβαιο πως, με δεδομένη την ανοδική τους πορεία σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, η δημιουργία επίσημου δικτύου από αυτές τις εταιρείες στην χώρα μας, δεν είναι παρά θέμα χρόνου (αν και η Lynk & Co προωθεί το online μοντέλο πώλησης). Το πότε ακριβώς θα συμβεί αυτό κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με σιγουριά. Όμως αναμφίβολα ο εγχώριος αυτοκινητιστικός χάρτης δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστος από τις εξελίξεις στην υπόλοιπη Ευρώπη. Και τότε θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πως θα διαμορφωθούν οι ισορροπίες στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, σε μια εποχή έντονων μεταβολών. 






Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: SMMT, UNRAE, KBA, Mobility Sweden

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου