Σάββατο 22 Απριλίου 2023

Η Autobianchi στην Ελλάδα. Από τα "παρεξηγημένα" Primula & A111 στο θρυλικό μικρό Α112 και ο επίλογος του Υ10.

 

 


H ονομασία Autobianchi άφησε το δικό της στίγμα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου την δεκαετία του '70 και του '80. H ιταλική φίρμα ιδρύθηκε το 1955, με μετόχους την εταιρεία κατασκευής ποδηλάτων Bianchi, την Pirelli και την Fiat. Στην Ελλάδα έκανε την εμφάνισή της γύρω στο φθινόπωρο του 1965, με επίσημο εισαγωγέα την "ΜΟΤΟΡΕΛ" Α.Ε στην Λεωφόρο Συγγρού 74. Η πρεμιέρα στην χώρα μας έγινε με το μικροσκοπικό Bianchina στους 3 φορ. ίππους ή 500 cc, σε έκδοση Limousine και Panorama (wagon). Εντός του 1966 την αντιπροσωπεία της Autobianchi ανέλαβε η "BMW-Ελλάς" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 226, ενώ στην γκάμα προστέθηκε το μεγαλύτερο οικογενειακό Primula στους 9 φορ. ίππους (1.221 cc). Διέθετε κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς και σύγχρονη σχεδίαση με αμάξωμα δύο όγκων, σε εκδόσεις 2 και 4 θυρών (κλασική διάταξη χώρου αποσκευών) ή τύπου hatchback, καθώς και coupe. Αργότερα υπήρξε διαθέσιμο με τον μικρότερο κινητήρα των 1.197 cc, στους 8 φορ. ίππους, όμως ήταν ακριβότερο από το αντίστοιχο μικρομεσαίο Fiat 128. 

Η έναρξη της δεκαετίας του '70 βρήκε την Autobianchi στην Ελλάδα με νέα αντιπροσωπεία, την "ΩΤΟΠΟΛ" Α.Ε  του συγκροτήματος Ηλία Καμμένου. Η έδρα ήταν στην Λεωφ. Συγγρού 206. Παράλληλα, ήταν διαθέσιμο στην εγχώρια αγορά το μεγαλύτερο A111 στα 1.438 cc ή 10 φορ. ίππους και μπροστινή κίνηση. Τα μοντέλα που διέθετε ήταν αξιόλογα, όμως δεν καθιστούσαν την Autobianchi ανταγωνιστική στην χώρα μας. Κατά συνέπεια η παρουσία της μέχρι εκείνη την εποχή ήταν περιορισμένη. Οι βάσεις για την ανοδική πορεία της ιταλικής φίρμας στην Ελλάδα, τέθηκαν το 1970 με την έλευση του μικρού Autobianchi A112. Σύντομα θα παρέμενε ως το μοναδικό μοντέλο στην γκάμα της εταιρείας, για τα επόμενα περίπου 15 χρόνια και αυτό που παραμένει στην μνήμη πολλών Ελλήνων έως σήμερα. Πρακτικό, ζωηρό από τα 903 cc, οικονομικό και με στυλ, σταδιακά απέκτησε το δικό του κοινό, καθιστώντας το ως ένα από τα πιο επιτυχημένα μικρά αυτοκίνητα στην χώρα μας. Στην πορεία υπήρξε η έκδοση Abarth με τον κινητήρα των 1.050 cc απόδοσης 70 hp, για τους πιο "ανήσυχους" οδηγούς (αρχικά φορούσε μοτέρ 982 cc, 58 hp). 




Το Autobianchi A112 παρέμενε "επίκαιρο" μέσα από διαρκείς ανανεώσεις, διατηρώντας πάντα την αρχική του σχεδιαστική ταυτότητα. Έως τα μέσα της δεκαετίας του '70 η φίρμα είχε βελτιώσει σημαντικά την θέση της στην ελληνική αγορά, πλέον αποκλειστικά χάρη στο συγκεκριμένο μοντέλο. Επιπλέον, το A112   αποτελούσε μια προσιτή λύση για συμμετοχή σε αγώνες αυτοκινήτου, ως η κατάλληλη βάση για τις απαραίτητες μετατροπές. Από 1η Νοεμβρίου 1976 την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "ΛΑΜΔΑ" Α.Ε, που έφερνε στην χώρα μας τα αυτοκίνητα της Lancia. Τα αμέσως επόμενα χρόνια, η Autobianchi γνώρισε την καλύτερη περίοδο στην χώρα μας. To 1977 πέτυχε αύξηση πωλήσεων και το 1978 συνέχισε την ανοδική της πορεία, τόσο σε πωλήσεις (+29.2%) όσο και στο ποσοστό της. H επίδοση του 1978 της χάρισε τον μεγαλύτερο ετήσιο αριθμό πωλήσεων που πέτυχε στην χώρα μας, με 3.554 μονάδες. Το δυσμενές κλίμα που επικράτησε στην αγορά αυτοκινήτου από το καλοκαίρι του 1979, δεν επηρέασε ιδιαίτερα την Autobianchi. Ήταν από τις ελάχιστες εταιρείες με περιορισμένες απώλειες (-5.1%), ενώ το ποσοστό της ήταν το καλύτερο που σημείωσε στην χώρα μας, κατακτώντας την δέκατη θέση στην γενική κατάταξη με 3.8%. 

Το 1980 το Α112 βρισκόταν ήδη στην 5η σειρά και συμπλήρωνε μια δεκαετία παρουσίας στην χώρα μας (στην Ιταλία είχε παρουσιαστεί επίσημα το 1969). Η καθίζηση που υπέστη η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου είχε ως συνέπεια την κάθετη πτώση στις πωλήσεις της Autobianchi, που όμως διατήρησε ένα αξιοπρεπές ποσοστό (2.1%) και κατέλαβε την 15η θέση στην κατάταξη. Το φθινόπωρο του 1982 έγινε η τελευταία σημαντική παρέμβαση για το "φρεσκάρισμα" του Α112 (6η σειρά). Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '80 τα ποσοστά της παρέμειναν σε ικανοποιητικά επίπεδα, με δεδομένο ότι υπήρχε σκληρός ανταγωνισμός από πιο σύγχρονες προτάσεις. Το Α112 έδειχνε πλέον έντονα την ηλικία του, όμως το 1985 κυκλοφορούσαν ήδη 20.000 Autobianchi στους ελληνικούς δρόμους. Έως τα τέλη της ίδιας χρονιάς είχε κάνει την εμφάνισή του το νέο Autobianchi Υ10, με εντελώς νέα σχεδιαστική φιλοσοφία και βασικό κινητήρα τον FIRE 1000 του ομίλου Fiat (999 cc / 45 ps). H κορυφαία έκδοση Turbo με τον κινητήρα 1.050 cc (85 ps) ήταν επίσης διαθέσιμη στην χώρα μας. Παρά το γεγονός ότι το όνομα Autobianchi διατηρήθηκε για μερικά χρόνια ακόμα, το θρυλικό Α112 είχε περάσει πλέον στην ιστορία. Φυσικά πολλά από τα Α112 συνέχισαν να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους για αρκετό καιρό ακόμα. Όμως μέχρι το 1990 η "ΛΑΜΔΑ" Α.Ε έφερνε και προωθούσε το Υ10 ως Lancia, αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολούθησε η μητρική Fiat. 


1975.

H Autobianchi παρουσίασε συνολικά μια περιορισμένη γκάμα μοντέλων, που όμως υιοθέτησαν σύγχρονες τεχνικές και σχεδιαστικές λύσεις. Το Primula ήταν ένα χαρακτηριστικό αξιόλογο δείγμα της δεκαετίας του '60, που αποτέλεσε μια δοκιμή της Fiat στην λύση της μπροστινής κίνησης πριν την εφαρμόσει η ίδια στα μοντέλα της. To Autobianchi Primula ήρθε στην δεύτερη θέση του θεσμού για το Αυτοκίνητο της Χρονιάς το 1965, πίσω από το Austin 1800. Όμως δεν είχε την εμπορική πορεία που του άξιζε, αποτελώντας ένα από τα πιο "παρεξηγημένα" ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Η επιτυχία ήρθε με το μικρότερο A112, που καθιέρωσε το όνομα Autobianchi στα μικρά αυτοκίνητα πόλης. Στην Ελλάδα τα ποσοστά της ήταν ιδιαίτερα υψηλά στα τέλη της δεκαετίας του '70, ειδικά σε σχέση με ορισμένες άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Το Υ10 ανανέωσε το προφίλ της φίρμας την δεκαετία του '80, ίσως με λίγο τολμηρή σχεδιαστική προσέγγιση, όμως δεν κατάφερε να συγκινήσει το αγοραστικό κοινό όπως είχε κάνει επί σειρά ετών το Α112. 




Autobianchi Primula. 


 
1988.









B.A
Έρευνα:& αρχείο: Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
 






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου