Δευτέρα 10 Απριλίου 2023

H Buick στην Ελλάδα. Σύμβολο κύρους του μεσοπολέμου & της δεκαετίας του '50.

 


Η Buick αποτελεί ένα από τα πλέον ιστορικά ονόματα στον χώρο του αυτοκινήτου. Επισήμως, η ιστορία της Buick Motor Company ξεκίνησε στις 19 Μαΐου 1903, όμως είχε προηγηθεί η Buick Auto-Vim & Power Company που είχε ιδρύσει ο David Dunbar Buick το 1899 και η Buick Manufacturing Company το 1901 ή 1902, μέσα από τις οποίες έγιναν τα πρώτα βήματα στην κατασκευή αυτοκινήτων. To 1908 η εταιρεία εξαγοράστηκε από τον όμιλο της General Motors που ίδρυσε ο William Durant, ο οποίος είχε ήδη αναλάβει την διεύθυνση της Buick από το 1904. Η Buick τοποθετήθηκε ψηλά στην κλίμακα της G.M, χαμηλότερα μόνο από την Cadillac, που ήταν η κορυφαία φίρμα του ομίλου. 

Εκ πρώτης όψεως, οποιαδήποτε αναφορά στην Buick μοιάζει να έχει ακαδημαϊκό ενδιαφέρον στην χώρα μας, όμως είναι γεγονός πως η αμερικάνικη φίρμα αποτελεί μέρος της εγχώριας αυτοκινητιστικής πραγματικότητας, έστω και αν μας χωρίζουν πολλές δεκαετίες από τότε που είχε παρουσία στους ελληνικούς δρόμους. Την περίοδο του μεσοπολέμου η Buick αποτελούσε στην Ελλάδα ένα υπολογίσιμο όνομα στα αυτοκίνητα κύρους, σημειώνοντας κατά περιόδους αρκετά καλές πωλήσεις. Μεταπολεμικά, η παρουσία της φίρμας πιστοποιείται μέσα από διάφορες ελληνικές κινηματογραφικές παραγωγές, εφόσον το όνομα Buick δεν έχασε την αίγλη του στην χώρα μας μετά την απελευθέρωση. Είναι χαρακτηριστική η παρουσία της Άννας Καλουτά στο τιμόνι μιας ανοικτής Buick στην ταινία του 1951, "Εκείνες Που Δεν Πρέπει Ν'αγαπούν". Ο Αλέκος Αλεξανδράκης οδηγεί μια Buick Super Convertible στην ταινία "Το Κλωτσοσκούφι" (1960), η οποία εμφανίζεται και στην ταινία "Η Λίζα και η Άλλη" του 1961. Διάφορα μοντέλα της φίρμας εμφανίστηκαν σε αρκετές άλλες ελληνικές ταινίες, όμως χαρακτηριστική είναι η παρουσία της μαύρης Buick Special του '62 σε παραγωγές της Φίνος Φιλμ, ιδιοκτησίας του Φίνου.

Οι παλιότερες αναφορές για την επίσημη εισαγωγή των αυτοκινήτων Buick στην Ελλάδα, εντοπίζονται κατά την διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Την περίοδο 1916-1917 η φίρμα διέθετε ήδη αντιπροσωπεία στην χώρα μας, με έκθεση στην οδό Βουλής 7. Κατά διαστήματα υπήρχαν "ρεκλάμες" σχετικά με την άφιξη νέων αυτοκινήτων στην χώρα μας, την εισαγωγή των οποίων είχε αναλάβει ο Δημήτριος Π. Βουτσαράς. Η προώθησή τους έγινε εντονότερη αμέσως μετά το τέλος του πολέμου, από το 1919, ενώ η ίδια επιχείρηση είχε αναλάβει παράλληλα την αντιπροσωπεία της Chevrolet και της Cadillac. Λίγο αργότερα η επωνυμία της αντιπροσωπείας άλλαξε σε "General American Motor Cars Co."  με έδρα στην οδό Βουλής 3. Την άνοιξη του 1921 ξεκίνησε η λειτουργία του νεόδμητου garage στην συμβολή της οδού Βουκουρεστίου και Ακαδημίας, για την εξυπηρέτηση των ιδιοκτητών Buick, Chevrolet και Cadillac. To καλοκαίρι του 1929 η General Motors παρουσίασε την σειρά αυτοκινήτων Marquette, που ήταν διαθέσιμη μέσα από το δίκτυο της Buick. Tα Buick-Marquette είχαν εξακύλινδρο κινητήρα και ήταν φθηνότερα από τα υπόλοιπα μοντέλα της Buick και περίπου στα ίδια τιμολογιακά επίπεδα με την Oldsmobile. Tα Buick-Marquette ήταν διαθέσιμα και στην Ελλάδα, από το φθινόπωρο του 1929. Όμως η συγκεκριμένη ονομασία αποσύρθηκε από την G.M τον επόμενο χρόνο. To 1930 την φίρμα είχε αναλάβει στην χώρα μας η "Ι. Δ. Αλευράς & Υιοί", με έδρα στην οδό Σταδίου 4Η (Μέγαρο Μετοχικού Ταμείου Στρατού) και ήταν μια καλή χρονιά για την Buick στην ελληνική αγορά. Στην ίδια διεύθυνση μεταφέρθηκαν τον Οκτώβριο του 1933 τα κεντρικά γραφεία και η έκθεση της "ΑΘΗΝΑ Ανων. Εταιρεία Αυτοκινήτων", που είχε εν τω μεταξύ αναλάβει την αντιπροσωπεία της Buick στην χώρα μας, παράλληλα με άλλες φίρμες της General Motors. Η οικονομική κρίση του 1932 οδήγησε στην επιβολή εισαγωγικών περιορισμών τα επόμενα χρόνια, όμως η ζήτηση για τα αυτοκίνητα της Buick παρέμεινε σε ικανοποιητικά έως καλά επίπεδα κατά την δεκαετία του '30. 


Ιούνιος 1929.

H "ΑΘΗΝΑ Ανώνυμος Εταιρεία Αυτοκινήτων" διατήρησε την αντιπροσωπεία της Buick και μετά τον πόλεμο, όμως στις αρχές της δεκαετίας του '50 αρκετά τέτοια αυτοκίνητα διατέθηκαν στην χώρα μας μέσα από δημοπρασίες του ΟΔΙΣΥ, που έκανε εκποίηση σε αυτοκίνητα προερχόμενα από αμερικάνικες αποστολές στην Ελλάδα. Tον Μάιο του 1959 η αντιπροσωπεία της Buick ανατέθηκε στην "Γενική Αυτοκινήτων" Α.Ε (Ανώνυμος Εμπορική και Βιομηχανική Εταιρεία) του ομίλου Σαρακάκη. Παράλληλα ανέλαβε και όλες τις υπόλοιπες φίρμες της G.M, που εκπροσωπούσε έως τότε η "ΑΘΗΝΑ" Α.Ε (Oldsmobile, Vauxhall, Bedford & GMC Trucks). Aπό την 1η Ιουνίου 1959 η κεντρική έκθεση της Buick στην Αθήνα ήταν επί της οδού Πατησίων 67. 

Εκείνη την εποχή είχε επιβληθεί ήδη υψηλότερη φορολογία στα επιβατικά αυτοκίνητα, που επηρέασε αρνητικά την πορεία των αμερικάνικων αυτοκινήτων στην χώρα μας, λόγω μεγάλου κυβισμού και αυξημένης εργοστασιακής αξίας. Το 1961 κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα συνολικά 430 Buick, αριθμός αναμφίβολα ικανοποιητικός εκείνη την εποχή για αυτοκίνητα στην κατηγορία τιμής της εταιρείας. Η Buick ήταν από τις ελάχιστες αμερικάνικες φίρμες στην Ελλάδα που τα ιδιωτικής χρήσης υπερτερούσαν έναντι των ταξί και αγοραίων. O συνολικός αριθμός τους στους ελληνικούς δρόμους παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητος για ολόκληρη την δεκαετία του '60. Όμως έως τότε η Buick απευθυνόταν σε πολύ λίγους. Tον Ιανουάριο του 1966 η κυβέρνηση επέβαλε νέες αυξήσεις στις εισφορές των αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα τα αμερικάνικης προέλευσης επιβατικά να γίνουν εντελώς ασύμφορα στην ελληνική αγορά. Είναι χαρακτηριστικό πως η μικρότερη εισφορά μιας Buick τα προηγούμενα χρόνια ήταν στις 40.000 δραχμές, ενώ πλέον η εισφορά μιας βασικής εξακύλινδρης Buick Special ήταν στις 72.000 δραχμές (σχεδόν όσο η τελική τιμή αγοράς ενός σκαραβαίου). Mια από τις τελευταίες "διάσημες" Buick στην Ελλάδα, ήταν η Riviera των Βουγιουκλάκη-Παπαμιχαήλ, μοντέλο 1967. Χαρακτηριστική είναι η εμφάνιση της συγκεκριμένης Buick στην ταινία "Πανικός", της Φίνος Φιλμ (1969), ως το αυτοκίνητο του Άγγελου Αντωνόπουλου. 

Η Buick αποτέλεσε ένα από τα πλέον γνωστά ονόματα κύρους στην Ελλάδα του μεσοπολέμου και διατήρησε την εικόνα της κατά τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, ως μια σεβαστή επιλογή στα ανώτερα οικονομικά στρώματα. Με την σταδιακή αλλαγή στις συνθήκες της εγχώριας αγοράς εις βάρος των μεγάλων αυτοκίνητων, ήταν θέμα χρόνου να μπει και η Buick στο περιθώριο και να περάσει τελικά στην ιστορία των ελληνικών δρόμων. Πλέον η εικόνα τους ζει μέσα από παλιές ελληνικές ταινίες, όπου αγαπημένοι πρωταγωνιστές βρίσκονται πίσω από το τιμόνι μιας Buick. 


H Buick 1934 σημείωσε ιδιαίτερη επιτυχία στην χώρα μας, συμβάλοντας σημαντικά στην αύξηση των εργασιών της "ΑΘΗΝΑ" Α.Ε, παρά τις δυσμενείς συνθήκες που επικρατούσαν εκείνη την εποχή.  


H θηριώδης Buick Super Convertible του 1951, το μοντέλο που οδηγεί ο Αλέκος Αλεξανδράκης στην ταινία "Το Κλωτσοσκούφι" (ένθετη φωτογραφία). Το ίδιο ή παρόμοιο μοντέλο βλέπουμε να οδηγούν και άλλοι ηθοποιοί σε διάφορες ελλ. ταινίες (Στέφανος Στρατηγός, Άννα Καλουτά, Γιώργος Οικονομίδης κ.α). 





B.A
Έρευνα:& αρχείο: Hellenic Motor History
Αριθ. κυκλοφορούντων αυτοκινήτων: ΕΛΣΤΑΤ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου