Πέμπτη 23 Μαΐου 2019

Η Mazda στην Ελλάδα: η πορεία, η αποχώρηση και η επιστροφή της ιαπωνικής εταιρείας.




Πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας οι πρώτες επίσημες ανακοινώσεις για την επιστροφή της Mazda στην ελληνική αγορά. Η ιαπωνική εταιρεία απουσιάζει από την χώρα μας εδώ και πέντε χρόνια.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.
Το 1963 ιδρύθηκε στην χώρα μας η "Εμπορική Αυτοκινήτων" Ε.Π.Ε με αντικείμενο την εισαγωγή των τρίκυκλων οχημάτων της Mazda. Την επιχείρηση ίδρυσαν οι Νικόλαος Μουζέλης και Χρήστος Πολυδωρόπουλος. 
Επίσης συμμετείχε ο πατέρας του πρώτου, Παναγιώτης Μουζέλης.

Έως τις αρχές του 1965 παρουσιάστηκαν στην Ελλάδα και τα πρώτα επιβατικά αυτοκίνητα, με το μοντέλο Mazda "800".
Όμως η παρουσία της σε αυτό το κομμάτι της αγοράς ήταν ακόμα πολύ περιορισμένη. Αντίθετα, σημαντική επιτυχία γνώρισαν τα τρίκυκλα. 
Η έδρα της εκείνη την εποχή βρισκόταν επί της οδού Γ' Σεπτεμβρίου 82.

Το 1968 η επιχείρηση μετονομάστηκε σε "Εμπορική Αυτοκινήτων Μουζέλης-Πολυδωρόπουλος" Α.Ε (αργότερα Α.Ε.Β.Ε) .
Την ίδια περίοδο ξεκίνησε και η κατασκευαστική δραστηριότητα της, με την συναρμολόγηση στην Ελλάδα του τρίκυκλου μοντέλου Mazda Hellas T-1500. Φυσικά, τα κύρια μηχανικά μέρη εισάγονταν από την Ιαπωνία σε μορφή CKD (αποσυναρμολογημένα). 
To 1970 η "Εμπορική Αυτοκινήτων" μετέφερε την έδρα της σε νέες εγκαταστάσεις, επί της Λεωφόρου Αχαρνών 375. 
Λίγο αργότερα, περί το 1971, δημιουργήθηκε νέα μονάδα συναρμολόγησης στην Ε.Ο Αθηνών-Λαμίας (21ο-23ο χλμ), στον Άγιο Στέφανο. Έως τότε η συναρμολόγηση γινόταν σε υπόγειο χώρο στην οδό Αχαρνών. 

Παράλληλα, η Mazda διέθετε παρουσία και τον χώρο των ελαφρών φορτηγών. Ήδη από την δεκαετία του '60, ήταν γνωστό στην Ελλάδα το ημιφορτηγό "Β-1500". 
Αυτό ήταν και το επόμενο όχημα που συναρμολογήθηκε στην χώρα μας, στις αρχές της δεκαετίας του '70. Αργότερα, αντικαταστάθηκε από το νεότερο "B-1600".

Όσον αφορά τα επιβατικά της μοντέλα, η παρουσία της στην εγχώρια αγορά ήταν κατά κανόνα μέτρια. Πάντως σημείωσε σημαντική αύξηση των πωλήσεων της από το 1967 και διατήρησε μια ικανοποιητική πορεία έως το 1972-73.
Στην γκάμα της υπήρχαν και εισάγονταν τα μοντέλα με κινητήρα Wankel. 

Παρά το γεγονός ότι η Mazda δεν πρωταγωνιστούσε στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων, οι Μουζέλης και Πολυδωρόπουλος προχώρησαν το 1977 στην συναρμολόγηση του μικρομεσαίου επιβατικού "323". 
Το εργοστάσιο της Mazda Hellas, μετά τα μέσα της δεκαετίας του '70 αντιμετώπισε διάφορα προβλήματα εργασιακής φύσης (απεργίες κλπ).
Μετά την λήξη της παραγωγής αυτοκινήτων Mazda, στις αρχές της δεκαετίας του '80, στην ίδια μονάδα ξεκίνησε η συναρμολόγηση αυτοκινήτων από την General Motors Hellas (Opel & Isuzu).  


Mazda Hellas T-1500 (1972)


Mazda RX-2 & RX-3 (1972)


To 1982 την σκυτάλη από την "ΕΜΠΟΡΟΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ" Α.Ε.Β.Ε (όπως είχε μετονομαστεί η γενική αντιπροσωπεία), πήρε η "ΕΛΜΑ" Α.Ε.Β.Ε.Α . Κύριος μέτοχος ήταν ο Ιωάννης Κορτέσης , μέσω των επιχειρήσεων "ΕΛΒΑΤ" και "ΣΤΑΚΟΡ" (Ford). Συμμετοχή είχε και η "Εμπορική Γενικών Επιχειρήσεων Μουζέλης-Πολυδωρόπουλος" Α.Ε . Η έδρα της παρέμεινε επί της Αχαρνών 375. 
Πάντως, στα επιβατικά αυτοκίνητα δεν ανέπτυξε ιδιαίτερη δυναμική κατά την δεκαετία του '80. Καλύτερα ήταν τα πράγματα στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. 

Κατακόρυφη αύξηση των πωλήσεων της σημειώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '90, κυρίως χάρη στην 4η γενιά του Mazda 323, στις καταλυτικές του εκδόσεις. Την περίοδο 1990-1991 η Mazda ήταν στην πρώτη δεκάδα της γενικής κατάταξης για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ το 1992 το ποσοστό της ανήλθε στο 5.0% που είναι το υψηλότερο που έχει πετύχει στην χώρα μας. 
Από το 1993 σημείωσε σημαντική κάμψη και περέμεινε σε χαμηλά επίπεδα έως τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Με την παρουσίαση των νέων μοντέλων, Mazda "3" & "6" η εικόνα της βελτιώθηκε αισθητά από το 2003 και μετά. Χωρίς να βρεθεί ποτέ ψηλά στην γενική κατάταξη των πωλήσεων, πάντως τα ποσοστά της ήταν ικανοποιητικά. Για παράδειγμα, από το 0.3% της αγοράς το 2002, κατέκτησε μερίδιο 1.3% την επόμενη χρονιά, ενώ το 2004 πέτυχε 1.9% και το 2005 αύξησε το ποσοστό της στο 2.2%. Η καλύτερη χρονιά για όλη αυτή την περίοδο ήταν το 2008, που ανέβηκε στην 14η θέση με μερίδιο αγοράς 3.1% και συνολικά 8.386 πωλήσεις (+48%). Δημοφιλέστερο μοντέλο της εταιρείας εκείνη την χρονιά, ήταν το μικρό Mazda "2". 
Σημαντική επιτυχία στην κατηγορία του είχε και το μικρό διθέσιο MX-5.  

Mε την ύφεση που υπήρξε στην αγορά αυτοκινήτου από το 2010, τα πράγματα πήγαν προς το χειρότερο. 
Στις 30 Ιουνίου 2014, η "ΕΛΜΑ" κατέθεσε αίτηση πτώχευσης. Εκτός από τον μειωμένο κύκλο εργασιών, η κίνηση αυτή αποδόθηκε στην αδυναμία επίτευξης συμφωνίας μεταξύ της επιχείρησης και των πιστωτριών τραπεζών. 

Έκτοτε η Mazda δεν διαθέτει επίσημη εκπροσώπηση στην Ελλάδα. 
Αυτό, βέβαια, πρόκειται πολύ σύντομα να αλλάξει, αν λάβουμε υπόψη την ανακοίνωση που αναφέρει πως τα αυτοκίνητα της θα αρχίσουν να πωλούνται μέσω δικτύου του Ομίλου Συγγελίδη. 
Ο David McGonigle, περιφερειακός διευθυντής της Mazda Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, δήλωσε πρόσφατα: "Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι με την έναρξη των πωλήσεων νέων οχημάτων στην Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια λαμβάναμε συνεχώς αιτήματα από ενδιαφερόμενους καταναλωτές, ώστε να γίνουν τα αυτοκίνητά μας διαθέσιμα για πώληση στην Ελλάδα και τώρα νιώθουμε πως είναι η κατάλληλη στιγμή. Στον Όμιλο Συγγελίδη βρήκαμε έναν τοπικό συνεργάτη υψηλών προδιαγραφών, που κατανοεί την φίρμα μας και θα εξασφαλίσει μια επιτυχημένη επάνοδο σε μια αγορά, όπου η Mazda έχει μακρόχρονη ιστορία".

Με τη σειρά του, ο Πολυχρόνης Συγγελίδης, επικεφαλής του Ομίλου Συγγελίδη, δήλωσε: "Είμαστε ευτυχείς που η Mazda επέλεξε τον όμιλό μας για αυτό το εγχείρημα, σε μια πολύ σημαντική στιγμή για την φίρμα. Είμαστε σίγουροι ότι η μακροχρόνια δέσμευσή μας στην επίτευξη μιας ηγετικής θέσης στη εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, παρέχεται με την προσφορά μιας ολοκληρωμένης σειράς προϊόντων και υπηρεσιών και μιας υψηλού επιπέδου εμπειρίας των πελατών μας, που θα επιτρέψουν σε μια νέα γενιά Ελλήνων να ερωτευτούν τα αυτοκίνητα της Mazda".  

H σειρά μοντέλων της Mazda σήμερα, περιλαμβάνει το μικρό Mazda "2", τη νέα γενιά του μικρομεσαίου "3", το Mazda "6", τα SUV "CX-3" & "CX-5" και το γνωστό διθέσιο roadster "ΜΧ-5". 


 H περίοδος 1990-1992 ήταν η καλύτερη για την Mazda στην ελληνική αγορά, χάρη στο "323" τέταρτης γενιάς.




To νέο Mazda "3" (2019)








B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ



 

 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου