Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2020

Το αυτοκίνητο στην Ελλάδα το 1960. Βελτιωμένο κλίμα μετά το ισχυρό σοκ της προηγούμενης χρονιάς.


 


Έτος ανάκαμψης της αγοράς αυτοκινήτου ήταν το 1960 στην Ελλάδα. Είχε προηγηθεί η σημαντική πτώση των εισαγωγών και πωλήσεων καινούργιων επιβατικών το προηγούμενο έτος. Η αύξηση στην έκτακτη εφάπαξ εισφορά, είχε ως αποτέλεσμα την άνοδο της μέσης τιμής των αυτοκινήτων, με λογική συνέπεια την μείωση της ζήτησης κατά το 1959.
Το 1960 η Ελλάδα ήταν ακόμα στην τελευταία θέση μεταξύ των Ευρωπαϊκών κρατών, όσον αφορά στην αναλογία των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων, με 5.16 επιβατικά ανά 1.000 κατοίκους. Συγκριτικά, στο Βέλγιο αναλογούσαν 82,41 επιβατικά ανά 1.000 κατοίκους, στην Ολλανδία 46.17, στην Αυστρία 57.0 και στην Ελβετία 94.12. Αρκετά υψηλότερα σε σχέση με την Ελλάδα ήταν και η Πορτογαλία, με 18.13 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, αναλογία μεγαλύτερη ακόμα και συγκριτικά με την Ισπανία. Πάντως η Πορτογαλία είχε χαμηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα έναντι της Ελλάδας. 


Το 1959, η φορολογική πολιτική του κράτους επέφερε ισχυρό πλήγμα στις εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων, με μόλις 2.656 μονάδες ανεξαρτήτως κατηγορίας και προέλευσης. Όπως συμβαίνει συνήθως σε ανάλογες περιπτώσεις η κάμψη στην ζήτηση αυτοκινήτων ήταν πρόσκαιρη και η σταδιακή βελτίωση του κλίματος εμφανής κατά το εξεταζόμενο έτος.
Κατά συνέπεια, οι εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων το 1960 ανήλθαν σε 4.768 μονάδες. Με τα νέα δεδομένα σημαντικές απώλειες είχαν τα ακριβότερα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού. Ήδη από το 1959 υπήρξε κατακόρυφη πτώση στις εισαγωγές των επιβατικών αμερικάνικης προέλευσης. Στα ίδια χαμηλά επίπεδα παρέμεινε η ζήτηση αμερικάνικων αυτοκινήτων και το 1960, με μόλις 182 μονάδες.

Αντίθετα, οι εισαγωγές από τις χώρες της Κοινής Αγοράς (Δυτ. Γερμανία, Γαλλία & Ιταλία) σχεδόν διπλασιάστηκαν, όπως διπλασιάστηκε και η συνολική δαπάνη. Το 1960 εισήχθησαν στην Ελλάδα 3.075 τέτοια αυτοκίνητα, έναντι 1.559 την προηγούμενη χρονιά. Άνοδο είχαν και οι εισαγωγές από την Μεγ. Βρετανία, με 651 μονάδες έναντι 371 το 1959. 

 

DKW, τέλη Μαΐου 1960

 
 

Τα αυτοκίνητα με προέλευση από την Ανατολική Ευρώπη, πλασίασαν σε αριθμό τα βρετανικά αυτοκίνητα, με 644 μονάδες έναντι 486 το προηγούμενο έτος. Σημαντικότεροι εκπρόσωποι των "σοσιαλιστικών" κρατών ήταν οι Moskvitch (Σοβ. Ένωση), Skoda (Τσεχοσλοβακία) και Wartburg (Ανατ. Γερμανία).  
Το 1960 αποτέλεσε την δεύτερη καλύτερη χρονιά των "ανατολικών" στην χώρα μας έως τότε, μετά το 1958. 
Σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα ήταν και οι εισαγωγές των σουηδικών αυτοκινήτων (κυρίως Volvo), όπως άλλωστε και τα προηγούμενα χρόνια, αν και η ζήτηση τους θα εκτοξευτεί από το επόμενο έτος (1961). 
Εκτός από τους παραδοσιακούς παίκτες της αγοράς, νέοι έκαναν σταδιακά την εμφάνισή τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η Holden, παρακλάδι της G.M στην Αυστραλία. Την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "Εισαγωγική Αθηνών" Ε.Π.Ε, που ήδη έφερνε στη χώρα μας τα αμερικάνικα Pontiac (επίσης θυγατρική της G.M).
H πρώτη διαφημιστική καταχώρηση της Holden ήταν η παρακάτω, τον Σεπτέμβριο του 1960.





Στα τέλη της δεκαετίας του '50 η πολιτική απέναντι στο επιβατικό αυτοκίνητο, αποτέλεσε πισωγύρισμα στην ανάπτυξη της αγοράς. Στο ξεκίνημα της δεκαετίας του '60 η αγορά έβρισκε ξανά τους ρυθμούς της και, αργά αλλά σταθερά, παρουσίασε ανοδικές τάσεις τα αμέσως επόμενα χρόνια. 
Πρέπει να αναφερθεί πως οι συνολικές εισαγωγές αυτοκινήτων, φορτηγών, λεωφορείων και μοτοσυκλετών, το 1960 ανήλθαν σε 20.560 μονάδες έναντι 15.491 το 1959. Αντίθετα οι δαπάνες για εισαγωγές ελαστικών, ανταλλακτικών κλπ σημείωσαν μικρή μείωση, παραμένοντας ουσιαστικά στα επίπεδα του προηγούμενου έτους. 


Η πρώτη διαφήμιση της "ΣΤΑΚΟΡ" Α.Ε. για τη νέα γενιά Taunus 17m, 
τον Δεκέμβριο του 1960

Volkswagen, Σεπτέμβριος 1960

Skoda, Οκτώβριος 1960

Moskvitch, Δεκέμβριος 1960

Η ζήτηση για τα αμερικάνικα αυτοκίνητα είχε μειωθεί δραματικά και θα παρέμενε σε χαμηλά επίπεδα και τα επόμενα χρόνια. Όμως, στα τέλη του 1960 η "ΕΛΦΙΝΚΟ" προωθούσε τη νέα σειρά μοντέλων της Chevrolet, για το 1961.






B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020)
Στοιχεία εισαγωγών: "Η Ζήτησις Διαρκών Καταναλωτικών Αγαθών. Οικονομετρική Διερεύνησις", 
Κωνσταντίνου Ηλ. Κεβόρκ. 
(Τράπεζα της Ελλάδος, Σειρά Ειδικών Μελετών, 1964).




Η δημοσίευση είναι προϊόν έρευνας του hellenic motor history και δημοσιεύεται αποκλειστικά στο παρόν ιστολόγιο. Απαγορεύεται ρητά η ολική ή μερική αναδημοσίευση και αναπαραγωγή σε οποιοδήποτε ιστοσελίδα ή μέσο κοινωνικής δικτύωσης, χωρίς προηγουμένως να έχει δοθεί η συγκατάθεση και με τον όρο ότι θα αναφέρεται η πηγή προέλευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου